Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

vespa LX 125

Aloittaja Vespa LX 125 Red, 22.09.08 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

oskuk

#15
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 27.06.12 - klo:10:58
Uutisia moottoripuolelta.

http://www.vespa3v.com/en/3v.html

Tyhmä kysymys: siirtyvät 2 vai neljästä kolmeen?

Mikä mua Vespan nykymalleissa kummastuttaa, on jalkavaihteen poissaolo vaihtoehtona. Pelkkää variaattoria.

kani

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 27.06.12 - klo:10:58
Uutisia moottoripuolelta.

http://www.vespa3v.com/en/3v.html

Aika hienoo. Kas kun ei samalla lähteneet 4venttiiliin, ei olisi paljoa tullut osia lisää kuitenkaan. Kulutus ja vääntö saadaan kyllä optimoitua noinkin.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: kani - 27.06.12 - klo:16:19

Kas kun ei samalla lähteneet 4venttiiliin, ei olisi paljoa tullut osia lisää kuitenkaan.

Niinpä, kun on jo suuremmissa ja pienemmissäkin.

Partanen

Luotan Piaggioon, 3 venttiiliä voi olla ihan riittävästi, varsinkin verrattuna edelliseen 2 venttiiliseen Leader-moottoriin. 4. venttiili ei välttämättä tuo merkittävää etua skootterin moottorissa. 3-venttiilinen on halvempi valmistaa kuin 4-venttiilinen. Periaatteessa myös moottorin sisäinen kitka on pienempi, kun heiluvia osia on vähemmän. Joka tapauksessa ylistävät tämän kolme venttiilisen olevan monella tapaa paremman kuin entinen on. Löytyy ruiskua. Pienemmät päästöt/pienempi kulutus. Parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Sinä nimeät sen, niinkuin englanniksi sanoisivat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#19
?? Ja minä kun luulin että se oli 4-venttiilinen ennen..

Edit:  http://www.bikeworld.fi/skootterit-ja-mopot/vespa/vespa-2011/vespa-lx-125-ie

         ilmeisesti siis liian optimistinen tulkinta  4V lyhenteelle moottorin spekseissä..   :(
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.06.12 - klo:22:31
Luotan Piaggioon, 3 venttiiliä voi olla ihan riittävästi, varsinkin verrattuna edelliseen 2 venttiiliseen Leader-moottoriin. 4. venttiili ei välttämättä tuo merkittävää etua skootterin moottorissa. 3-venttiilinen on halvempi valmistaa kuin 4-venttiilinen. Periaatteessa myös moottorin sisäinen kitka on pienempi, kun heiluvia osia on vähemmän. Joka tapauksessa ylistävät tämän kolme venttiilisen olevan monella tapaa paremman kuin entinen on. Löytyy ruiskua. Pienemmät päästöt/pienempi kulutus. Parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Sinä nimeät sen, niinkuin englanniksi sanoisivat.

Toisaalta kallista kehittää kahta samankokoista konetta, toinen 2 ja nyt siis kolmivenainen ja toinen 4. GTS 125 on 4-venttiilinen.

kani

Onko niissä muuta eroa kuin kansi?

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: kani - 28.06.12 - klo:22:12
Onko niissä muuta eroa kuin kansi?
-----------------
GTS 125 on nestejäähdytteinen.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 27.06.12 - klo:22:33
?? Ja minä kun luulin että se oli 4-venttiilinen ennen..

Edit:  http://www.bikeworld.fi/skootterit-ja-mopot/vespa/vespa-2011/vespa-lx-125-ie

         ilmeisesti siis liian optimistinen tulkinta  4V lyhenteelle moottorin spekseissä..   :(

Oisko niin, että tuon sivuston ylläpitäjä on ihan itse keksinyt, että venttiilejä olisi neljä?  ??? Eikä se huono oletus ole, koska mopo on "4 valvole". Kotimaisilta ja Italialaisilta Vespa-sivulta, ja easyparts:in sivuilta kun asiaa lisää tutkiskelin, niin 125 ja 150 kuutioisesta löytyy "vain" kaksi venttiiliä.

LX:ään ei mahdu syylärit jalkasuojan ja hanskalokeron väliin, kuten isommassa Vespassa mahtuu. Siksi ovat ilmajäähdytteisiä. Ja onhan se ilmajäähdytteinen jälleen kerran halvempi ja yksinkertaisempi valmistaa ja ylläpitää.

Hondahan yhdisti neste- ja puhallinjäähdytyksen laittamalla syylärin siihen moottorin kylkeen, jolloin puhallin jäähdyttää syyläriä. Näppärä paketti, jonka voi laittaa useaan laitteeseen, eikä tarvitse ihmetellä mihin syylärit saa mahtumaan. Ehkä muut ottavat mallia perässä. Suomessa tosin ei niin kuumia oloja ole, etteikö oikein suunniteltu puhallinjäähdytys riittäisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pena

suomessa on hyvä kun ei tarvitse nestejäähdytintä kyllä ilma riittää .ryyppyäkään ei tarvitse jos ei aja talvella,vihreille tiedoksi kun otin ryypyn pois toiminnasta kulutus laski 5l sadasta 4,6l 122km, tämä toki vaati holkin rajoitusten poiston,eli täytyy kaasuvaijeria löysätä että pysyy edes sakkorajoissa kiihtyvyys on sentään 0-40km t 5sek ja ei tarvitse kättä vaivata kun liikkeellä ollessa kulkee sen 40. alemmaksi jos meinaa, pitää käyttää jarrua .

Partanen

Kyllä. Suomessa suurin hyöty nestejäähdytteisyydestä taitaa olla se, että lämpömittarista näkee koska kone on vähän lämmennyt. Koneen todellisen lämpenemisen näkisi kuitenkin vasta öljynlämpöä seuraamalla, ja niitähän voi seurata samalla tapaa, eli yhtä vaikeasti tai helposti, jäähdytystavasta riippumatta. Tietysti se ilmajäähdytteisen tuuletin syö jonkin verran tehoa ja kierrosherkkyyttä, jos tarkkoja ollaan
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Uudessa kolme venttiilisessä koneessa on näköjään rullat keinuvivuissa, mikä on nykyaikaa. Ja säätö tapahtuu ruuveilla, mikä on aina hyvä juttu ainakin niille, jotka haluavat tehdä huollot itse: http://www.vespa3v.com/en/3v.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Tuoreimmassa Twist & Gon syys-lokakuun numerossa on artikkeli LX 125 3V:stä. Ei mitään järin erikoista sisältöä kuitenkaan, melkein kuin mainosmiehen kynästä.

http://fi.zinio.com/browse/publications/index.jsp?sch=true&productId=90659480
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

khaosaming

Bongasin eilen Mustassalahdessa todella nätin ja vähänajetun LX:n. Kaveri oli ostanut sen uutena 2006 ja mittarissa oli vaivaiset viisi tuhatta kilometriä.

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

khaosaming

Erään Vespa-harrastajan blogista:
http://www.elisanet.fi/antti.rakkolainen/Mopot/mopot.html#Vespa

LainaaVespa toimi virheettömästi 7119 kilometriä. Se ei tarvinnut huoltojen lisäksi mitään korjauksia renkaan vaihtoa lukuun ottamatta. Huoltoihin meni n. 300 euroa ja bensaa paloi 234 litraa mikä tekee keskikulutukseksi 3,29 l/100 km, ja euroina n. 330€. On mielenkiintoista että skootterin bensankulutus ei näytä olevan mitenkään riippuvainen moottorin koosta. Olen täysin tyytyväinen Vespaani.

Ajo-ominaisuudet osoittautuivat kohtalaisiksi. Pahimmat puutteet esiintyvät nopeassa kaarreajossa. Moni on sitä mieltä, että LX 125:n teho ei riitä maantiellä. En allekirjoita täysin tuota väitettä.
      
Normaali oloissa sillä pärjää täysin 80 km/h rajoitusalueella. Tehoreservi vain on näillä nopeuksilla täysin käytössä, joten vastatuuli syö nopeutta aikalailla. Parasta aluetta tälle Vespalle on kaupunkiajo. Se on kaupungissa näppärä kulkuväline, jossa tehoa on riittävästi.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.