Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkin vai vari pitää ääntä?

Aloittaja kaahonen, 09.04.12 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

mesemies49

En tiedä puhutko samasta laakerista,mutta väljä on nenä päässä ;D,puhdistin siitä variattorin kopan sisuskalut,siinä oleva laakeri on löysä koolista olihan mulla se koppa irti mittailin ja tutkin ,ei yhtään tiukkuutta heittämällä menee paikalleen koppa,ei tiedä kuulista vai koolista pyörii siksi mä sitä yritin liimata,vaan ei ollu oikeaa liimaa,lisäksi pitäähän se saada auaistuakin eli ei kovin jämy liima,tosin kuumentamalla liima irtoaa ,mutta kuumanahan se vari varmaan käy.Enhän mä voi sanoa kuuluuko se niin löysä olla mutta kahteen mieheen tutkimme juttua,eikä olla eka laakeria laitettu yleensä hiukka tiukempia ;D

Partanen

Ei sen tarvitse olla tiukka, siis sen akselin siihen laakeriin. (Opettivat jo ammattikoulussa 20 vuotta sitten, ettei ole väljän voittanutta.  ;) ) Akselin ja laakerin sisäkehän välinen kitka (lepokitka) voittaa laakerin pyörimisen kitkan (liikekitkan), ja laakeri pyörii kuulistaan. Se, että akselin pää on hiukan kiillottunut, ei tarkoita että laakerin sisäkehä olisi luistanut akselin päässä. Kiillottuneisuus tulee metalli metallia vasten kosketuksesta, ja kuuluu tuossa (-kin) toteutuksessa asiaan.

Jos laakeri on ollut tai on rikki (tai jopa hitsattu), niin sitten laakeri lopettaa oikeanlaisen toimintansa, ja akselin pää alkaa kulua.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#47
Minulla oli zonerissa pyörän akselin laakeri jumittunut täysin jossain vaiheessa ja akseli oli vain hieman kiillottunut, siihen vuotaneen öljyn ansiosta. Asiaa ei avaamatta huomannut mitenkään.

Ei tuo vielä mitään mutta ajoin talvella etupyörän molemmat laakerit jumiin ruostuneina! :o
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Saattaa se pyörä pyöriä niin hitaasti, ettei kiinnileikkautumia ja kulumista esiinny, jos kerran voitelukin oli hoidettu öljyllä. Tuo kytkinakseli kuitenkin pyörii sen verran kovempaa, ettei siinä liukulaakeriksi muuttunut kuulalaakeri kauaa hommaansa hoitaisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mesemies49

Ei varmaan tarttekkaan olla mikään tiukka mut väljä on väljä
;D

Partanen

Otitko laakerin irti kopasta, ja kokeilit sitä akselille? Jos laakeri oli kopassa kiinni, niin vaikeaa lienee siten todeta sovituksen väljyys. Tai sitten laakeri on ollut huonokuntoinen, ja siksi sorvannut akselin pilalle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mesemies49

Ei ollut sorvannut vielä mitään pilalle,kokeilin vaan laakeria irrallaan siinä,eli oli normaalia löysempi,olen 36v tehnyt koneasentajan hommaa,että en ihan kokematon ;)

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: mesemies49 - 10.03.12 - klo:18:59
Kummassas  tossa ne rullat on etummaisessa siis kampiakselin lautasissa vai tossa isossa möntissä?
Kun tiedot variaattorin toiminnasta on tuota luokkaa, niin ko. aiheen korjaus ja vinkit topikissa päteminen vaikuttaa ainoastaan hauskalta. Se että on 40 vuotta ollut koneasentaja, niin sillä kokemuksellako voi yleistää Kymcon sovituksien laadunkin ..."tietona"?

mesemies49

Sen verran koneasentaja tietää että ei ihan kymcon sovitukset ole kohdallaan. ;Dps.Omin silmin nähnyt :D

Coastside

Kun antaa mittatietoja ei neuvotteluille jää niin paljon tilaa. Tönärillä saa jo suht tarkkaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.05.12 - klo:23:01
Kun antaa mittatietoja ei neuvotteluille jää niin paljon tilaa. Tönärillä saa jo suht tarkkaa.

Minun mielestä tönärin tarkkuus ei riitä tähän hommaan. Niin ja sen verran siitä laakerin tiukkuudesta että pontevasti piti holkkia repiä pois laakerista kun testasin. Ettei se nyt kovin väljä ole. Ja tosiaan siellä on holkki jonka voi vaihtaa ei tarvitse koko akselia vaihtaa sitten kun se on väljä.
Ei mopolla mahottomia

mesemies49

No jaa silloin se oli ihan löysä oisko ollu sen holkin ja laakerin lämpötila ero.Hyvä kun asia kohdallaan halusin vaan,että huomioit sen. ;)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 09.05.12 - klo:05:05
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.05.12 - klo:23:01
Kun antaa mittatietoja ei neuvotteluille jää niin paljon tilaa. Tönärillä saa jo suht tarkkaa.

Minun mielestä tönärin tarkkuus ei riitä tähän hommaan. Niin ja sen verran siitä laakerin tiukkuudesta että pontevasti piti holkkia repiä pois laakerista kun testasin. Ettei se nyt kovin väljä ole. Ja tosiaan siellä on holkki jonka voi vaihtaa ei tarvitse koko akselia vaihtaa sitten kun se on väljä.

Jos jo tehtaalla on laittaneet vaihdettavan (liimalla kiinni?) puslan akselin päähän niin siitä 10 Kymcolle !
On ajateltu asiaa  takuuta pidemmälle ...
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250