Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaccio X9 500 vm.2002

Aloittaja mesemies49, 03.03.12 - klo:19:05

« edellinen - seuraava »

mesemies49

Tänään tuli minulle tälläinen vaihdossa ohjekirjat ulkomaan kielellä.Mikä on huollettava ja miten saa kuitattua Servige vilkkuu?Näyttäs olevan myös radio? Mistähän sais siihen käyvät kypärä kuulokkeet?Onko kenellä kokemuksia kyseisestä Skootterista onko tyyppivikoja jne.Kerkesin ostaa Kymco 500 Skootterin,mutta nyt tuli moottoripyörän vaihdossa Piaccio.Eli olisi kaksi,toinen joutais myödä pois,Skootterit tuntuu olevan kaikin puolin kunnossa.Kohteet Nettimotossa ID1267944 ja ID 1271388.Ps.Ihan sama kumpi menee kaupan kumpikin kunnossa eli toisen jätän itselle.

viisnelonen

#1
Jos ei ole huoltohistoria tiedossa niin vois olettaa että venttiilien säätö olis tarpeen. Seuraavassa linkissä ohjeet kuinka homma tehdään poistamatta moottoria skootterista: http://manuals.wotmeworry.org.uk/useful%20info/Info_manual_5.pdf
Olikohan sivu 5. Sattu vaan silmiin kun selasin ko sivuja. Toi venansäätö proseduuri näkyi olevan jossain muissakin piaggion tuotteissa.

Edit.  Manuaalit englanniksi: http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/Piaggio%20X9/X9%20500%20Evo/   Toivottavasti on sama malli..
Eiköhän workshop manuaalissa ole huoltovalon kuittaus ja hiukan muutakin..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mesemies49

Kiva kuulla mielipiteitä itsehän lopullisesti päätän kummalla ajelen,mutta vaikea valita Piaggio X9 500 vm.20002 aj.19000km,vai Kymco Xciting 500 vm.2007 aj.14000km.Vapaasti mielipiteitä ja kiva olis kuulla perusteita. ;)ps.No jaa ostajahan kai sen lopulta päättää kumpi menee ekaks kaupan ;D

mesemies49

Löytyykö keltään ja mistä ylimääräisiä X9/500:n audiojärjestelmään (PICS) soveltuvia kypäräpuhelimia/paria niistä. Samalla jos löytyy muuta ko. järjestelmään soveltuvaa materiaalia kuten liitosjohtoja niin kertokaa yhteystietoja.

mesemies49

Paljon olen moottoreita ym.laitellut,mutta variaattori vempeleitä tasan kaksi ollut auki.Nyt kysyisin,mulla Piggio X9 500 variaattorin koppa auki ,hyvin vähän pölyä jne.siellä.Miten totean,variattorin / hihnan kunnon?.Mikä on hihnapyörien välissä olevan rullan tarkoitus,ainaskaan paikallaan ollessa hihna ei laahaa siihen?

lehtijussi

Olisko hillitsemässä hihnan värinöitä? Samanlainen (?) välirulla: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=e-vv4MRxqgw

mesemies49

Ihan samanlainen näyttäs olee koko systeemi.Näinhän se toimii remmin liiketttä rauhoittaa ;)

viisnelonen

#7
Lainaus käyttäjältä: kymco 500i - 10.03.12 - klo:14:47
Paljon olen moottoreita ym.laitellut,mutta variaattori vempeleitä tasan kaksi ollut auki.Nyt kysyisin,mulla Piggio X9 500 variaattorin koppa auki ,hyvin vähän pölyä jne.siellä.Miten totean,variattorin / hihnan kunnon?.Mikä on hihnapyörien välissä olevan rullan tarkoitus,ainaskaan paikallaan ollessa hihna ei laahaa siihen?

Hihnan leveys vs uusi hihna sekä mahdolliset murtumat ja hihnan ikä ajallisesti. Elikäs jos on kaventunut about 1,5 mm niin vaihtoon. Jos vaihtoväli on 12k niin sitte olis vasta puolivälissä, edellyttäen tietty että on vaihdettu ajallaan..
X9 500 Drive Belt.
During the X9 500s life the transmission has been modified.
Current engines have a longer drive belt because of changes to the transmission components.
Make sure you fit the correct belt.
827826 = older short belt
832738 = new longer belt
The belt changed at about the time the Evo was launched but you will find pre Evo vehicles with
the long belt.
Note. It is possible to fit a long belt to a short belt engine but if you do, it will ride further up the
pulleys and will rub on the casing, eventually with catastrophic results!

Edit: Se hihnan silmämääräinen tarkastelu olis paras tehdä hihna hyppysissä että voi samalla varovasti taivutella.. Rullat kans näppeihin ja puhdistus + silmittely.. 
Tärkeä on myös varin tuuletuksen suodattimen puhdistus/pesu/uusiminen, mikä nyt sitte milloinkin on tarpeen ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mesemies49

#8
Kummassas  tossa ne rullat on etummaisessa siis kampiakselin lautasissa vai tossa isossa möntissä?No jaa enpä jatka enempää purkamista hihna näyttää hyvälle,uusi ilmoittaa 26,2mm tässä 26,0mm paikat siistit ja ok.Onko kenellä konstia millä Servike eli huoltoilmaisimen saa näytöstä pois vilkkumasta?Kiitoksia hyvistä neuvoista jo tähän mennessä.Ps.Öljyt vaikutti että olis Bensaa seassa tuoksui mistä olis mahdollisuus mennä polttoainetta öljyn joukkoon?

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kymco 500i - 10.03.12 - klo:18:59
Kummassas  tossa ne rullat on etummaisessa siis kampiakselin lautasissa vai tossa isossa möntissä?

Kyllä ne siellä etulimpussa(drive pulley) on.
Takimmaisessa(driven pulley) on mm keskipakokytkin ja muuta kilkettä, siihen ei ehkä nyt kannata kajota.
Tuo etulimppu ja takalimppu sekä niitä yhdistävä hihna muodostavat sen variaattori kokonaisuuden.
Usein tälläkin foorumilla virheellisesti puhutaan "etuvariaattorista" ja "takavariaattorista" vaikka skodussahan on siis vain yksi variaattori.
Sen etummaisen avaaminen/sulkeminen on oma juttunsa mutta siitä löytyy kyllä lukemista yhdeksi illaksi tältä foorumilta. Laitoin sen linkin niihin manuaaleihin aikaisemmin ja suosittelen että lataa se workshopmanual ja kattele vaikka et osais englantia lainkaan, on nimittäin yleensä hyvät kuvat.
Niin ja tässä vielä Coastsiden ohjetta hihnan silmittelyyn:  http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=787.msg53694#new
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mesemies49

No niin huolto olisi tehty,mutta mutta miten saa kuitattua Servige vilkkuu näytössä.Etukatteen alla ajovalojen vieressä nappi joka siirtää painelemalla oil,servige,belt,paljon olen painellut kyseistä nappia,mutta teksti tulee aina kun katkaisee virran ja laittaa takaisin virrat päälle. ;)

PappaSkootteri

En tiedä mutta yleensä on siinä kohdissa kaksi nappia ja niiden yhteipainamisella oikeassa kohdassa huoltovalo kuittautuu... toivottavasti oli apua jonkin verran?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pekpel

Siinä workshop manuaalissa mainitaan sivulla 66:
To reset one of the icons, press the "Reset" button for less than a second, then on the icon
before that to be reset press "Reset" for at least 3" so as to display:
- The selectionj of the desired icon through the relevant solid light.
- The flashing of this light confirms the reset.
- For example, to reset the "Service" icon, go to "Oil" and press the "Reset" button for at least 3". To
reset "Oil", repeat the above procedure going to "Belt".

Lyhyesti käännettynä suomeks:
Elikkäs sitä nappia painelet niin että se "oil" tulee näkyviin, sitten painat sitä nappia ja pidät pohjassa yli 3 sekunttii..
Kun se valo vilkkuu niin se pitäis olla resetoitu..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

mesemies49

Kiitoksia paljon avusta,oma kielitaito ei edes riitä etsimään miltä sivulta kyseinen asia löytyis.Kiitän ja kumarran homma onnistui :D

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..