Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Käynnistäminen apukäynnistyskaapeleilla

Aloittaja kestosippi, 29.08.18 - klo:19:03

« edellinen - seuraava »

kestosippi

Onko jotain vihjeitä skoden käynnistykselle apukaapeleilla jos ottaa virtaa autosta.
Mulla kun ei sitä kick-starttia ole laisinkaan.
Peugeot Satelis 500

Coastside

Korkillisen akun kanssa pitää varoa kipinöitä. Kytkeä kauempana niistä. Liikaa starttaamista varoa ettei startti kuumene.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

niin jos haluaa "varman" päälle pelata ettei akku räjähdä kaasuista niin  ekana skootterin päähän taikka auton päähän plussa. sitten autosta miinus akulle ja skootterissa miinus kauas akusta suoraan runkoon. itse en oo kyl koskaan osannu pelänny noita akkuja rohkeesti vaan johdot suoraan kiinni.

jwalk

Kannattaa tehdä niin, että:
-Kytke kaapelit akkujen väliin, miinukset runkoihin jos mahdollista.
-Käynnistä auto ja anna tupakin verran ladata mopon akkua.
-Sammuta auto ja käynnistä sitten mopo.
-kaapelit irti.
näin toimiessa, ei latauselektroniikka ainakaan saa kipeetä kummassakaan päässä.

Coastside

#4
Yhden kunnon akun räjähdyksen jälkeen varmasti varoo sitä. Veljellä oli tuuri kun se oli maassa sivulla eikä naaman edessä. Akun kansi ja 2/3 sivuista lensi pois. Vastaavan voi saada aikaan kun huitaisee lekalla olan takaa. Sillä voimalla se lähtee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

tosin mulla ei oo käytössä missään noita vesitettäviä akkuja..pidän niitä jotenkin vanhan aikaisina.

MORPA

Sinänsä sillä ei kai ole merkitystä onko siinä akussa korkit joiden kautta saa lisättyä vettä, kyllä se kansi lentää ihan samallatavalla siitä huitsin nevadaan. Lyijyhyytelöakku ei vanhanaikaisesta akusta juurikaan kemialtaan eroa, samat moskat sielläkin on sisällä ja lisäksi jotain joka tekee rikkihappoliuksesta hyytelömäistä mömmöä. Geeliakku ei vaan oikein tykkää suurista purkausvirroista, näin yleisesti ottaen ;)

Niinkin vanhanaikaiseen käyttötarkoitukseen kuin starttimoottorin pyörittäminen, sopii parhaiten se perinteinen lyijyakku ;D
Monet uudemman tyyppiset akkutyypit lopettaa riittävän kylmässä toimintansa totaalisesti, ja ovat arvokkaita valmistaa. Lyijyakkukaan ei pakkasessa suorituskykyään paranna, mutta kykenee ainakin jonkinverran virtaa antamaan.

Mut pistä kaapelit auton akkuun kiinni ja plussa mopon akkuun, miinus taas mopon moottorin runkoon ja ala pyörittää. Tässä tapauksessa se räjähtävä akku on se mopon akku, eli varo sitä. Voi sen auton tietty käynnistää, mutta se sitten nostaa startille menevän jännitteen johonkin päälle 14V, lisäksi lisää mopon akun räjähtämisriskiä ihan huomattavasti. Autossa on jykevä laturi ja akku mopon vastaaviin verrattuna, eikä ne juuri välitä siitä mopon akusta tuon taivaallista. Pelkän auton laturin antama jatkuva virta on suurempi kuin mopon akun hetkellinen virranantokyky.
Liikennesika.

Coastside

Kaapeleiden kytkentä niin että ensin plussa ja sitten miinus johonkin etäämmäs akusta, ei takaa turvallisuutta. Tuo veljeni räjäyttämä akku oli kytketty ensin ja seuraavaksi auton tyhjään akkuun. Liikkunut hauenleuka kipinöi ja sytytti kaasun.

Huoltovapaa akku imee kaasut päästämättä niitä ulos, ainakin teoriassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Jos näin teoriassa kytket tyhjän 5Ah akun täyteen 65Ah akkuun, niin pienessä akussa kemiallinen reaktio on huomattavasti kiihkeämpi kuin siinä suuremmassa, ja se pienempi akku luovuttaa vetyä aikayksikköä kohden huomattavasti enemmän, josta seuraa suurempi vetypitoisuus sen pienen akun lähistöllä. Toki ne samansuuruisen kemiallisen reaktion käyvät läpi, mutta käänteisessä järjestyksessä.

Mopon ja auton akun yhteenkytkemisessä, jos siis kumpikin ovat ehjiä on ehkä parempi suorittaa se räjähdyksen laukaiseva kytkentä kuitenkin siellä missä sen seuraukset ovat pienemmät, kun kuitenkin molemmissa akuissa sille on olemassa mahdollisuudet. Toisessa on todennäköisyys suurempi ja toisessa taas pienempi, mutta tuho suurempi ja toisessa pienempi. Ja kyllä näitä aina välillä räjähtelee, eli varoittelu ei ole turhaa, mutta ei näitä kytkentöjä yleensä kannata liikaa pelätä, kunhan ei nyt kaapelia kytkiessä samaan aikaan toljota akun yläpuolella. Eli suorilta käsin kytketään. Itse en tyhjää kuorma-auton 200Ah akkua koskaan kytke suoraan napoihin, vaan kolme johtoa joista kaksi kytken akkukotelon ulkopuolella.

Se lyijyhyytelöakun huonompi virranantokyky kylmänä perustuu kai juuri siihen, ettei se hyytelö kierrä siellä akussa vaan se lämpö jää siihen kohtaan johon se muodostuu. Se tuhoutuu osittain kun siitä otetaan hetkellisesti ulos suuria virtoja.

ps. tää nyt meni teoreettiseksi jorinaksi, mutta apuvirran kanssa puuhailevat osanevat ottaa huomioon sen olennaisen.
Liikennesika.

viisnelonen

Ei se pikkuakku mitään siinä lataannu yhtäkkiä eikä siten myöskään juuri mitään reaktiotakaan tule..  on vaan jännite-ero liian pieni, 12,8V vs 12V
Tuo em asia on helppo todentaa kytkemällä tyhjä skodun akku vaikka tunniksi ha-akkuun ja tutkimalla sitten skodu-akun varaustilaa

Tilanne muuttuu oleellisesti kun auto käynnistetään,  ensin on raju virransyöksy pikkuakkuun mutta sekin tasaantuu  muutamassa sekunnisa mikäli pikkuakku on kunnossa.
Lyijykut kun ei yksinkertaisesti ota vastaan mitään jätti virtoja mikäli latausjännite pysyy kohtuudessa eli n 14 - 14,5V, ja tämä korostuu mitä kylmempi akku on kyseessä.


taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

MORPA

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.09.18 - klo:00:17
Ei se pikkuakku mitään siinä lataannu yhtäkkiä eikä siten myöskään juuri mitään reaktiotakaan tule..  on vaan jännite-ero liian pieni, 12,8V vs 12V
Tuo em asia on helppo todentaa kytkemällä tyhjä skodun akku vaikka tunniksi ha-akkuun ja tutkimalla sitten skodu-akun varaustilaa

Tilanne muuttuu oleellisesti kun auto käynnistetään,  ensin on raju virransyöksy pikkuakkuun mutta sekin tasaantuu  muutamassa sekunnisa mikäli pikkuakku on kunnossa.
Lyijykut kun ei yksinkertaisesti ota vastaan mitään jätti virtoja mikäli latausjännite pysyy kohtuudessa eli n 14 - 14,5V, ja tämä korostuu mitä kylmempi akku on kyseessä.

Enhän minä ole väittänytkään, että niiden akkujen jännitteet välittömästi tasaantuisi, olen ainoastaan väittänyt että moisessa kytkennässä ei ole mitään mikä virtaa rajoittaisi, joten mikä tahansa on mahdollista. On mulla tossa puolkuollut auton 100Ah akku ja jokunen mopon akku, kytke ne vaikka ristiin tai jotain ja ihmettele kokeiden tuloksia :D
Liikennesika.

viisnelonen

Akun (pienen tai ison) sisäinen vastus rajoittaa sen latausvirran. Eli missään tilanteessa et saa sinne mitään hillitöntä pitkäkestoista virransyöksyä ladatessa edellyttäen että latausjännite on normirajoissa.

Tuota ison- ja pikkuakun yhteenkytkemistä ladatessa on käytetty aina  kun on ollut vain yksi todella iso muuntajalaturi (perinteinen) käytettävissä ja joku pikku akku on pitänyt saada ladattua.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Vedyssä on vain yksi hyvä puoli: se nousee ylöpäin. Jos haluaa vähentää riskiä olisi hyvä tehdä kytkentä akun alapuolella. Nyt se tavallisesti tehdään aivan kaasuaukkojen vieressä. Vety pienenä atomina kulkee hyvin pienistä raoista jopa metallin läpi. Hassua ajatella sitä polttoaineena ajoneuvoissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.09.18 - klo:09:16
Akun (pienen tai ison) sisäinen vastus rajoittaa sen latausvirran. Eli missään tilanteessa et saa sinne mitään hillitöntä pitkäkestoista virransyöksyä ladatessa edellyttäen että latausjännite on normirajoissa.

Tuota ison- ja pikkuakun yhteenkytkemistä ladatessa on käytetty aina  kun on ollut vain yksi todella iso muuntajalaturi (perinteinen) käytettävissä ja joku pikku akku on pitänyt saada ladattua.

Akun sisäinen resistanssi toki rajoittaa, ja ehjässä akussa se suurinpiirtein tiedetään. Ladattaessa jo se laturi rajoittaa sitä latausvirtaa. Kytkettäessä akkuja yhteen, ei tuotakaan rajoitusta ole olemassa. Akussa on iso oikosulkuvirta ja tämä asia on erittäin oleellinen niitä yhteen kytkettäessä. Varsinkin jos akkujen kapasiteetit on kymmenen kertaa erisuuruiset. Nythän ei ladattu, vaan käynnistettiin pieniakkuista laitetta suurella akulla. Jos nyt yleensä jokin akku on tyhjä, eikä tietoa miksi se on tyhjä, niin varovasti kannattaa toimia.

Se tyhjä akku voi olla vaikka sakkautunut ja siksi tyhjä, jos se nyt on vaikka 5Ah mopon akku ja kytket sen 65Ah auton akkuun joka antaa oikosulkuvirtaa sen 600A 11V niin jossain lämpenee. Kyse on ihan sellasista tehoista, että jotain "ihmeeellistä" tapahtuu.
Liikennesika.

viisnelonen

Totta, vialliset akut onkin sitte oma juttunsa. Ja voihan siellä skodussakin olla jotain oikosta.. :D ja siihenkun kytkee sen 60 ah akun niin ei ihan heti piuhat kylmene.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250