Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS pakoputken tiiviste

Aloittaja Partanen, 25.08.12 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

Partanen

Tämä se on yksi murheen aiheuttaja:



Kuvassa vasemmalla 7500km ajettu tiiviste, ja oikealla uusi tiiviste. Toimmoinen tiiviste löytyy alkukäyrän ja vaimentimen välistä. Lämpölaajenemisen aiheuttaman liikkeen vuoksi tuo kuluu. Alkaa mokoma vuotamaan sillä tavoin pikkuhiljaa, ettei sitä aluksi edes huomaa taikka kuule. Kädellä saattaa tuntea pientä vuotoa, jos liitoskohdasta kokeilee.

Yritin säästyä kannen ja alkukäyrän välisen kuparitiivisteen vaihdolta, kun ei sekään herkkua ole. Siksi yritin asentaa holkkitiivisteen niin, että alkukäyrä oli paikallaan. Sanoisin, että lähes mahdoton tehtävä. Oli pakko lopulta irrottaa alkukäyrä, jotta saa sen työnnettyä riittävän syvälle vaimentimen putkeen. (Lambda-anturin saa onneksi irti ryhmäliittimellä, ettei tarvitse anturia irrottaa alkukäyrästä) Kaikenkaikkiaan semmonen homma, ettei ihme jos jää joskus ammattilaisiltakin vuotamaan. Ja tiivisteen joutuu vaihtamaan joka kerta kun tuon liitoksen avaa, vaikkapa renkaanvaihdon yhteydessä.

Jossain vaiheessa muuttivat alkukäyrän semmoiseksi, että mahdollisesti vuotava tiiviste ei aiheuta lisätuhoja. Eräänlainen "liekkirengas" hitsattu niihin uudemman mallisiin alkukäyriin. Tässä asennusohjeet joiden kuvissa näkyy uudenmallinen alkukäyrä: http://www.scribd.com/doc/17723848/Vespa-GTS-250-Service-Bulletin Klemmarin kiristysmomentti 15.2-18.15 Nm kertoo sen, että liitoksen on tarkoitus joustaa ja liikkua. Ei pidä siis ylikiristää.

Pitäisi selvitellä miten niissä koristeputkissa tiivistehommat on hoidettu. Malossi näköjään on jättänyt ongelmaliitoksen pois, ja siirtänyt lämpölaajenemisen vaimentimen kiinnikkeisiin: http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+malossi+rx+_m3214824 Tiedä sitten riittääkö, vai repiikö pultit irti tai poikki. Kuten kävi näppärille jenkeille, jotka alkuun korvasivat alkuperäisen grafiittisen holkkitiivisteen kupariholkilla.  :o
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Tee siihen sukka pakoputkieristeestä niin ei ainakaan liekkiä puske ulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2
"Yritin säästyä kannen ja alkukäyrän välisen kuparitiivisteen vaihdolta, kun ei sekään herkkua ole"
Älä yritä säästellä väärässä paikassa.
Se kupariprikka on tiiviste ja myös ns. tyynylevy.
Kokoamista helpottaa grafiitti vaseliini
kuin myös seuraavaa purkamista.
Pakoputken kiinityksissä, jos mikään ei jousta,
joku paikka särkyy.
Älä siis kiristä liikaa myöskään tuota liitosta
jonka tiivisteestä pistit kuvan.
Sen pitääkin joustaa/ liikkua.
Ja ko. tiivisteen materiaali saatta sisältää mm. grafiittia  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kyllä vuodon kuulee ennenkuin liekkiä alkaa puskemaan liitoksesta. Jos osaa kuunnella.

Ilmeisesti kirjoitin epäselvästi. Nyt kun jouduin ottamaan alkukäyrän irti kannesta, luonnollisesti vaihdoin siihen väliin kuuluvan kuparitiivisteen. Sekin tiiviste on jämäkästi paikallaan, ja vaatii päättäväisyyttä irrotakseen. Nyt kun sitä toista kertaa jo irroittelin, oli tekniikka paremmin hallussa.

Omasta mielestäni kerroin ensimmäisessä viestissä jousto- ja liikkumatarpeesta. Kerroin myös, ettei ko. liitosta saa kovin kiristää. Senkin kerroin, että holkkitiiviste sisältänee grafiittia, vaikkakin viimeisessä lauseessa.

Nämä putken tiivisteet on niitä osia, joita vespan omistajalla saisi olla omassa hyllyssä aina varalla. Voi vaan arvailla mitä tuo grafiittiholkki mahtaa maksaa merkkiliikkeessä täällä Suomessa. Veikkaan neljääkymppiä. Hollannissa hiukan päälle 25 euroa. Saksasta kuusitoista euroa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pena

ennätys suomessa on yhdestä mutterista 50e.ei ihme että ostokset siirtyy ulkomaille, varsinkin kun toimitusten nopeus on hyvä.

Partanen

Sehän se ongelma, jos maahantuojalta ei löydy jotain osaa, niin toimitusaika n. 2 viikkoa. Lisäksi varaosatiskillä saa jonottaa 20-45 minuuttia käyntikertaa kohden. Euroopasta tilattuna toimitusaika parhaimmillaan 5 päivää, kaupassa vietetty aika 5 minuuttia.

Pakoputken tiivisteen luulisi tosin löytyvän jokaisesta Vespaliikkeestä täältä Suomesta. Sen verran usein noita tarvitsee. Ilmeisesti suunnitteluosastolla on tehostettu toimintaa ja säästetty kustannuksissa yhtaikaa, turhan paljon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#6
Käden taidot on haihtumassa CAD-CNC kaudella ja kokemattomat pannaan piirtelemään osia joita kukaan ei tarkista ja testaa ennen tuotantoon ottoa. Oikea väläys tehdä muhviliitos pakoputkeen. Lämmönvaihtelu jopa 600 astetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jk_single

Elikkä näitähän on käytetty moottoripyörissä vuosikymmeniä joten liitostavassa ei ole mitään ihmeellistä sinäänsä. Kyllä Vespoissa on joku muu juttu joka tota holkkia kuluttaa kun lämpölaajeneminen, se liikehän tulee vaan kaksi kertaa joka ajon aikana, epäilisin että se tukivarsi missä pönttö on kiinni joustaa liikaa tms

Piaggio 500:ssa on samanlainen holkki joka kestää kymmeniä tuhansia ja monta renkaanvaihtoa.

Suunnitteluvikanen on kokonaisuus joka tapauksessa, se jarruletkun pelastuskaulus on kaiken huippu, perusvikaa ei ole korjattu mutta seurauksiin paneuduttu varmaan jenkkiläisten oikeudenkäynnin pelossa.

Ps Jostakin Yamahasta löytyy samankokoinen (halvempi?) hylsy, näin muistan lukeeneeni modernvespasta.com
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Coastside

#8
Luulisi vespaporukasta löytyvän jonkun joka osaisi tehdä analyysin sen kulumisen syystä ja ehdottaa korjaustapaa. Tuennan heikkous on aika hyvä oletus että sen liitoksen nitkuminen hinkkaa holkin rikki.

http://www.rswarrior.com/forums/11-frequently-asked-warrior-questions/178497-exhaust-gasket.html

Jammussa on nykyisin punottu tiiviste sarjan ja pöntön välissä. Se siis luopui holkista jo kasarilla ehkä samoista syistä, mistä nyt nauttii vespa-väki. Uusi punottu malli kestää ja se tiivistyy kerätessään nokea. Huomasin itse tehtyäni punomalla tiivisteen 139qm koneeseen omin nokin kerran kun muuta keinoa ei ollut.

http://www.mikesxs.net/products-44.html
LainaaGasket - OEM Exhaust Muffler cross over Joint Gasket. OEM# 2G2-14714-00 Fits: Yamaha original Exhaust - XS650 E/SE/SF/2F/SG-SK (1978-83). Also fits: XV1000 TR1 81-82, XJ900F 85-94, XJ900 83-84, XS850 80, XS750 SE 80, XV500 83-87, XS400 SE 81-82.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Tukivarsi, johon pönttö tulee kiinni, on tukeva. Sama tukivarsi toimii takapyörän tukivartena. Pönttö tulee kiinteästi kolmella pultilla kiinni tukivarteen, ilman minkäänlaista joustoa. Onko niissä ajokeissa, joissa samanlaista holkkia käytetään, pönttö kiinnitetty kumien tms. joustavan materiaalin varaan. Siinähän olisi yksi ero.

Jostain luin, että 500 kuutioisessa lämpölaajenemisen liike olisi jopa 3mm suuntaansa. Tässä Gts:n tapauksessa ainoa liikkumisen salliva kohta on tämä holkilla tiivistetty liitos.

Itsekin sain selviteltyä, että Yamahan tiiviste olisi samankokoinen. Oli vaan niin harvinaisen oloinen se Yamaha, niin en käynyt sitä edes Suomesta kyselemässä. Storm:in kuvastossakin on samanlaisia holkkitiivisteitä, mutta niitä ei hyllystä löytynyt. Halkaisijaltaan tämä Gts:n holkki on pieni, jos sitä prätkän holkkeihin vertaa, sanoi myyjä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Se voi rikkoutua koska se on pyörän tuennassa kiinni joka nitkuu sille epäedullisesti. Mekaanista tuo kuluminen on ja jos se ilmenee samassa kohdassa aina, se on  tiettynlaisen liikkeen tulos. Enempää en tähän paneudu koska en ole härdeliä nähnyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jk_single

Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Mikä juttu se on sillä tavalla, että vanhoihin viesteihin lisäillään kirjoitusta ja kuvia, sen jälkeen kun samaan aiheeseen on tullut jo uusia viestejä?  :P Voi jäädä vielä jotain olennaista huomaamatta. (Muutenkin ihmetyttää viestien muokkailu, jos ei kerrota syytä muokkaamiseen.)

Jos oikein ymmärsin, niin Yamahan tiiviste on hiukan liian pieni, ja siten vielä hankalampi asennettava. Tai oikeastaan se oli ainoa mikä jäi mieleen yllä olevasta linkistä, joka johti tiivistekeskusteluun.

Tässä hiukan kuvasarjaa tiivisteen vaihdosta: http://www.gtsownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=6140

Mun pakista löytyi 30mm hylsy, jolla saa avarrettua putkea sen verran, että tiivisteen saa painettua sisään. Kämmenellä se ei mene riittävän syvälle, vaikka englantilainen niin sanookin. Samalla hylsyllä varovasti naputtelin tiivisteen putken sisään. Putki on sillä tavoin kartio, että vastus kasvaa sitä mukaan kun tiivistettä putken sisään painaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Se hyvä puoli tiivistettä itse vaihtaessa on, että samalla saa maalattua vaomentimen kuumankestomaalilla. Tehtaalla laitettu maali ei näytä olevan kovin pitkäikäinen, taikka ainakin aika herkästi tuppaa ruostumaan. Hain purkin Motip-maalia varaosakaupasta. Vaikutti aika pätevältä maalilta, eikä ainakaan heti rapissut pois. Pohjatöitä tein sen verran, että hankasin hiomapaperilla vanhan maalipinnan hiukan karheammaksi. Maalipurkkia lämmittelin hiukan vedessä, joka oli hiukan kädenlämpöä lämpimämpää. Tällä tavoin saadaan painetta hiukan enemmän, ja maali tulikin todella nätisti purkista maalattavaan pintaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Näin eräässä kaupassa Aprilia Scarabeo viissatasen, ja siinä näytti olevan samanlainen ratkaisu alkukäyrän ja vaimentimen välissä. Se vaan, että paljon paljon helpommassa paikassa, eli paremmin näkyvillä. Siinäkin kuitenkin oli vaimennin kiinnitetty ilman minkäänlaista joustoa tukivarteen.

Ehkäpä se italialainen on ajatellut niin, että aina renkaan vaihdon yhteydessä tuo tiiviste pitää vaihtaa kuitenkin. Saatu sitten pieni kustannussäästö kokoonpanossa, kun ei tarvitse kumeja vaimentamisen asentamiseen. Eihän se yhtä skootteria kohden ole iso säästö, mutta suurissa tuotantomäärissä näkyvä kuluerä kuitenkin. Ja kaiken maksaa lopulta kuluttaja. Tällä tavoin yritän nyt perustella itselleni Piaggion hiukan erikoista valintaa. Toivottavasti kukaan ei osta italialaista siksi, että luulee niiden olevan laadukkaita? Kyllä omistamisen halu löytyy muista ominaisuuksista.   :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003