Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Majesty 250

Aloittaja chevy55, 03.06.16 - klo:10:39

« edellinen - seuraava »

chevy55

Moro, onko täällä Majestyn omistajia?

Tulin keväällä ostaneeksi epäkuntoisen, mutta todella hienokuntoisen 200 mallisen Majestyn, joka on rekisteröity vasta 2002.

Kone oli viime syksyisen männänrengastuksen jälkeen hirttänyt kiinni heti talvisäilytyksestä oton jälkeen. Omistaja oli päässyt 5 kilometriä huristelemaan kun meno katkesi.

Purin moottorin ja mäntä oli katkennut. Liekö lämpöleikannut kiinni. Kiertokanki meni samalla solmuun.
Sylinterissä oli sen verran naarmua, että päätin tilata uuden mäntä/sylinterisarjan ja uuden kampiakselin kiertokankineen laakereineen.

Samalla tilasin uudet variaattorin Dr. Pulley "rullat" kun alkuperäiset oli kuluneet vähän kantikkaiksi.

Samalla kun kaikki osat olivat auki, puhdistin, pesin ja soodapuhalsin moottorin osat hapettumista ja liasta puhtaaksi. Nyt näyttää todella hienolta ja mukava alkaa kokoamaan puhdasta, siistiä moottoria.
Kaikki tarvittavat osat on kohta käsillä ja kun kokoamaan pääsee, tavoite on niputtaa kaikki parissa illassa toimintakuntoon.

Katteetkin otin ja myllytin naarmuttomiksi ja laitoin kunnon autovahan pintaan.   

Odotan innolla ajelemaan pääsyä smoin kuin lapset. En ole koskaan omistanut maksiskootteria aiemmin joten hetki sen kanssa varmaan menee totutellessa.
Kevät tuli treenailtua moposkootterin kanssa ja kyllä se on niin huoleton laite, että kaikki pienet kauppareissut ja lasten harrasteisiin heittämiset kuin huviajelutkin oli yhtä hupia.








chevy55

#1
Kaikki uudet osat viimein kotona ja kasaaminen päässyt alkuun. Onpa kerrassaan mukavaa kasailla kun kaikki osat on putipuhtaita. Tavoitteena on tämän ja huomisen aikana saada laite käyntikuntoon asti. Saa nähdä, pääsenkö tavoitteeseen..

Siitä on aikaa kun olen viimeksi nelitahtista ajoittanut. Tarkoitan siis, että saa kaiken kerralla kohdilleen niin, että sytytys on kohdillaan, välykset säädetty ja ettei venttiilit nappaile mäntään. Onneksi jammuun on hyvät huoltokirjat netissä, missä joka vaihe käydään tarkasti läpi.  Eipä silti, kun moottoria purkaessa laittoi joka ruuvin ja mutterin muistiin, minne ne kuuluvat, kokoaminen on ollut yhtä juhlaa.

Olisi ollut kiva laittaa kuviakin projektista, mutta olen vähän laiska käyttämään noita ulkoisia kuvapankkeja ja linkittämään niitä tänne.

EDIT: no nyt onnistuu kuvien linkitys


 

pekpel

Hieno homma että vaivaudut kirjoittelemaan skopasi vaiheista tänne..
Näitä juttuja on aina mukava lukea, ei näihin aina saa kemmentteja mutta lukijoita on aina :D

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

chevy55

Jep, tämä on vähän kuin motivaation kohottamista itsellekin kun menee lupailemaan jotain julkisesti niin on vähän prässiä saada hommia etenemään.

Piti oikein muistella tuota nelarin ajoitusta lähtien tyhjästä. Ja piti vähän luntata manuaalistakin.
Eihän alakerran päässä ole väliä, kunhan mäntä on yläkuolokohdassa?
Sitten haetaan nokan ajoitus merkkien avulla paikalleen, nokkaketjun kiristys, venttilien säätö ja that's it?

Tänään olisi vielä tavoitteena saada ajoitukset kuntoon ja moottori takaisin kiinni runkoon. Vielä on pari tuntia tehokasta paja-aikaa..

chevy55

#4
Oma lupaus tuli pidettyä ja moottori oli keskiyön jälkeen taas paikallaan kaikki letkut ja johdot kiinnitettynä.
Samalla tuli vaihdettua peränkin öljyt uusiin, eipähän niitäkään tarvitse olla sitten heti vaihtelemassa
Nyt öljyt ja jäähdytysnesteet sisään ja pienen koekäytön voisi pöräyttää.

Sen jälkeen katteet takaisin nippuun jos ei mitään yllättävää ilmene.

Mites muuten, millaista ensiöljynvaihtoväliä voisi funtsia sisäänajon jälkeen tai aikana? Nythän ajetaan uutta mäntä/sylinteri/kampiakselisettiä sisään ja pientä hiontamujua tuoreen öljyn sekaan varmaan tulee vähän. Ajatuksena oli vaihtaa pian uudet, puhtaat öljyt sisään kunhan ensin on moottoria vähän aikaa sisäänajettu

chevy55

#5
Ha haa! Se toimii!

Ensisavut otettu. Ensimmäisellä lyhyellä starttauksella käyntiin ja sitten ei muuta kuin vähän aikaa tyhjäkäyntiä, jotta voi kuulostella, onko mitään poikkeavia sivuääniä.
Tämän jälkeen pikkupoika minussa heräsi ja työnsin skootterin ulos tallista koekäyttääkseni sitä hetken pihalla. Tien kutsu kävi ylivoimaiseksi ja pakko oli heittää pikku lenkki pihatiellä.
Kyllä meni hienosti, vaikka lenkki ei ollut kuin sata metriä suuntaansa. Ei tärinöitä, ei värinöitä eikä juuri koneen ääntäkään. On se vain hiljainen.

Ajoin tyytyväisenä takaisin talliin ja tulin talon puolelle hörppäämään lasin vettä. Nyt takaisin katteiden kokoamisen pariin..

Tässä vaiheessa rakentaminen on aina palkitsevaa, kun kaikki alkaa pikkuhiljaa olla nipussa ja toimia, kuten oli tarkoitettukin. Kylläpä on hyvä mieli.

kani

:) hieno homma! Onnittelut!

chevy55

Pari tuntia meni edellisestä viestistä ja kaikki oli kasassa. Yhtään ruuvia tai mutteria ei jäänyt edes yli joten hommaa voi pitää onnistuneena.

Tänään täytyy tehdä pieni koeajolenkki

chevy55

#8
Yksi puute jäi, pakoputken tiiviste pakokäyrän ja pakoaukon välistä piti uusia kun olin kadottanut alkuperäisen. Onneksi Storm Motorsista Pirkkalassa löytyi suoraan hyllystä tiiviste ja vieläpä puoleen hintaan. 1,5€ köyhempänä sain puuttuvan osan ja samana aamupäivänä, loistavaa.

chevy55

Ekat 50 kilometriä takana ja mahtava fiilis edelleen!
Muksut tykkää olla kyydissä ja minä tykkään ajella. Kaikki toimii kuten pitääkin.

Seuraavaksi myllytetään kaikki maalipinnat virheettömään kuntoon ja pistetään mustat muoviosat samaten siisteiksi.

Maalipinnan päälle laitetaan sitten joko hyvä kovavaha tai kestopinnoitus. Molempia löytyy omasta tallista.

Millaisella aineella olette suojanneet istuinosat? Mitään kovin liukasta siihen ei laiteta, mutta jotain sääsuojaa olisi varmaan hyvä aika ajoin laittaa.


pekpel

Onkos oikein nahkaa vai ihan itseään tekonahkaa ?
Ite oman tekonahkasatulan ihan vaan pesen laimeella saippualla ja huonosti huuhtelen, en sen ennempää mitään suojaa laita..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

chevy55

Taitaa olla ihan aitoa keinonahkaa. Peruspesut on tehty miedolla Mequiarsin all purpose pesuaineliuoksella.

Periaatteessa siihen voisi heittää vaikka 303 Aerospace Protectantia, jota olen tykännyt käyttää auton muoviosien suojauksessa.
Siinä on mukana UV suoja ja haurastumista estäviä aineita. Mitä lie sitten ovatkaan. Ja tuo aine ei liukasta pintaa, mikä on hyvä asia.
No tässähän se vastaus kysymykseeni sitten tulikin itseltä vähän mutkan kautta. Eikun hommiin..

Tuossa vielä tuo 303 Space Protectant linkki yhteen kauppaan, josta sitä saa: https://varuste.net/303+Aerospace+protectant+500ml?_tu=42995


oskuk

Jossain vaiheessa ajattelin josko markinoilla satulanpäällisiä, jotta satula pysyisi hyvänä, tosin Vespaan, ja totesin että koko GTS:n satula maksaa alle 200e.
Ei hirveästi jaksa siis skitsoilla satulanhoidollisissa.

chevy55

Tuo 303 Aerospace Protectant osoittautui todella hyväksi suoja-aineeksi. Satula ja muut muoviosat näyttää kuin uusilta.  Takapuolikin pysyy hyvin kiinni satulassa, ei liu'u.

Nyt on viikossa tullut 300 kilsaa mittariin koneremontin jälkeen. Kävin tankilla ja hippasin yli 9 litraa sain lirutettua tankkiin kun oikein yritti tankata piripintaan. Ei tällä ajamalla köyhtymään pääse, tuumii entinen amerikanautoilija :-)

Tein ensimmäisen öljynvaihdonkin samalla. Ajatuksena on alkuviheessa vaihtaa muutama kertaa aika tiheään öljyt, jotta sisäänajon aikana  mäntä/sylinteripaketti hioutuu paikalleen.

Apropoo, mites tänne niitä kuvia saisi parhaiten linkattua? Olisi mukava laittaa itse remontista muutama kuva sekä lopputuloksesta.
Tuo minun Yamahani on aivan älyttömän hienossa kunnossa ja nyt kun vielä joku päivä saan myllytettyä kaikki maalipinnat niin se on viimeisen päälle upea. Kehtaisin väittää, etttä ikäisistään varmasti Suomen hienoimpia.

Skootterin valmistuttua tähän pisteeseen tästä ei ole enää projektiksi, kaikki on jo tehty. Nyt se olisi pelkkää ajoa.
Mieli suuntaakin eteenpäin kohti seuraavaa näperreltävää. Olen vähän hieronut kauppoja jo T-Maxista :-D 

Voi tosin olla, etten raski luopua tästä, kun olen tutustunut laitteen sielunelämään jo niin syvällisesti ja skootteri toimii kuin unelma. Katsotaan nyt..

pekpel

aijaa.com on melkoisen hyvin toimiva kuvienjakopalvelu..
Kuvat säilyy pitkään kun tekee oman tilin sinne.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..