Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Projekti Turbo.

Aloittaja Gilera F-250, 27.07.14 - klo:14:01

« edellinen - seuraava »

Gilera F-250

Avataanpa tämmöinen topicci.

Eli tarkoitus talven aikana Turbottaa Gilera Nexus 250. Osat menee hankintaan lähiviikkoina.

Ahtimeksi on kaksi vaihtoehtoa, IHI RHB31 (no1) tai Mitsu TS-02. Ulospäin pyrkimyksenä säilyttää alkuperäinen lookki joten hyödynnän alkuperäisiä osia kuten ilmanpuhdistimen kotelo josta tulee ahtoilmalaatikko. Pienehkö intercooleri on etsinnässä myös, sijoitus rungon alle koneen etupuolelle tai pituussuuntaisesti ylemmäs ilmanohjaimilla varustaen.

Ahtoja tarkoitus laittaa max 0,5bar eli matalapaineturbotusta, 0,25bar ehkä sopiva ?.

Pohdinnassa ja etsinnässä seuraavia asioita:
Vakion puristussuhde ?
Puristusten laskemisen tarve ?
Coolerin tarve ?
Äänenvaimennuksen tarve ?

Kukaan ahtanut skootteria, kokemuksia ja tietoa otetaan vastaan.

-Zone-

#1
Samanlainen operaatio se periaatteessa on moottorin kuin moottorinkin ahtaminen. Periaatteessa.

Onko muutes ruiskukone? Jos on niin onko noissa mahdollisuus ruiskun ja sytytyksen säätöön? Jos ei niin kannattaa selvitellä mihin hintaan saisi säädettävän. Sytytysennakko saisi muuttua kääntäen ahtopaineeseen nähden, eli kun ahdot nousee ennakkoa tarvitaan vähemmän. Map-anturi on yksi mahdollisuus tulkata imupuolen paineita. Aikoinaan kun tuli autojen kanssa pelattua ja niissä oli vielä virranjakajat, niin käytin modattua alipainesäädintä kääntämään ahtopaineen voimalla virranjakajan pohjalevyä, eli siis sytkää simppelisti myöhäisemmälle. Toiminta oli siis muutettu alipainesääätimen toimintaan päinvastaiseksi. Noin yksinkertaisesti se onnistui joskus kotioloissa, nykyään on melkeinpä aloitettava homma kasaamalla ensin MegaSquirt yms.

Kaasarikoneissa pääsee paljon helpommalla jos viskaa sen turbon imupuolelle, mutta intercoolerin saa unohtaa. Painepuolella perus motskarikaasareiden kanssa luvassa on paljon duunia. Polttoaineen paine on luonnollisesti oltava aina hivenen suurempi mitä ahtopaine jotta paine ei puske bensoja tankkiin, joskaan asiat ei ole niin yksinkertaisia. Turbokäyttöön kaasarikonetta muutettaessa saa suuttimien kanssa plärätä pahimmillaan kuukauden ja aina ei siltikään saa kaasaria painepuolella kunnolla toimiin. Onpa jotkut viimeisenä keinona koteloineet koko kaasarin paineboksin sisään ja paineistaneet bensatankin ahtopaineella ja korvausilman hoitaneet modifioimalla siihen takaiskuvenan. Siten toimii kun kaasari toimii kuten ennenkin mutta paineet millä pelataan vaan muuttuu. Eli periaatteessa huijataan konetta luulemaan ilmanpaineen olevan jotain muuta kuin se oikeasti on. Pienikin kaasarin säätö tosin on tuskaa kun kaasari on kokonaan koteloitu tiiviiseen painelaatikkoon.

Puristussuhteeseen en sano muuta kuin että mitä luultavimmin joudut tiputtaan. Noh, ei ehkä puolen baarin vuoksi jos polttoaineen oktaanilukuakin on mahdollisuus nostaa mikäli detoomista ilmenee, mutta itse en edes lähtisi turbottamaan puolen baarin takia. Hyöty on ton kokoluokan moottorissa kuiteskin vielä sen verran pieni homman suuritöisyyteen nähden. Kilon painetta voisin jo harkita. Puolellatoista alkaisin tekemään vakavissaan mittailuja, suunnitelmia ja laskutoimituksia. Sitten kannattaa muistaa sekin että lopputuloksessa voi hyvistä suunnitelmista huolimatta tulla vastaan yllättäviä asioita. Autokäytössä käytetään turbokoneissa toisinaan natriumtäytteisiä pakoventtiilejä kun muut ei kestä. Venat on siis onttoja ja sisällä hölskyävä natrium siirtää lämpöä venalautasesta tehokkaammin pois. Mäntiä jäähdytetään turbokoneissa usein alhaaltapäin öljysuihkulla jonka toteuttaminen ei kaikkiin koneisiin onnistu noin vain. Tässä siis nyt muutama mainitakseni. En tiedä ovatko enää nykyisten materiaalien aikakautena ajankohtaisia juttuja, mutta joskus oli siis näin.

Ei silti, ei turbotus mikään turha juttu ole mutta en alkaisi kyllä itse puolen baarin takia. Sama työ, mutta saatu hyöty riippuvainen ahtopaineesta.
Joka tapauksessa, päätit nyt sitten mitä tahansa niin hyvät ja tarkat suunnitelmat hommasta on sen A ja O. Mitä pidemmälle rakenne on etukäteen mietitty niin mitoitusten kuin konkreettistenkin rakenteidenkin osalta, sen parempi. Budjettia kannattaa sitten varata reilusti. Se nimittäin tulee aina ylittymään ensimmäisestä suunnitelmasta ja joskus täytyy muutama mäntäkin sulattaa ensin ennen kuin löytyy koneelle säädöt niin sytytykseen kuin polttoaineeseenkin, moottorin käyntilämpöjä unohtumatta. Tarkoitus ei ole pelotella ja tyrmätä vaan olla realisti. Perinpohjaiset suunnitelmat. Siitä se lähtee.

Tuossa alla on tuollanen yksi vanha kirja. Siitä voi olla hyötyä tai sitten ei. Kirjastostakin kannattaa lainata asiaan liittyvää aineistoa. Eikä se ole ihan pahitteeksi kerrata vaikka turbokoneita olisi joskus jo tehnytkin.
http://www.mediafire.com/view/jniz3diz0zz/Springer-Verlag_Charging_the_Internal_Combustion_Engine.pdf

openflow

En myöskään lähtisi noin pieneen paineen takia ahtamaan. Tollaisen tehonlisäyksen saa jo virinokalla ja muulla viilaamisella. Tietysti jos välttämättä haluat turbon laittaa niin onhan siinä mukava talvi projekti edessä.

Onko aikaisempaa kokemusta turbon laittamisesta vapariin? Jos ei ole, niin sitten kannattaa suunnitella hiton paljon enemmän asioita ennen kun lähtee ostelemaan osia.

Loppulliset puristussuhteet yms. on ihan pikkujuttuja koko projektissa.

Partanen

Puoli baria antoi ihan mukavan lisän autoon aikoinaan. Ja hukkaportin ansiosta mukavan laajalle kierrosalueelle. Mutta voi olla ettei vakion skootterin kone kestä edes sitä puolta baria, joten koneen joutunee tekemään uusiksi kuitenkin. Miksei samalla sitten vaikka niin että toimii jopa 1.2 bar paineilla kuten tämä:

http://modernvespa.com/forum/topic106740
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#4
Putkistojen teko ei ehkä kotona onnistu ja sen sovitus on aikaa viepää ja jos ammattimies sitä turaa niin satasia maksaa. Sitä helpottaisi jos tekisi moottoria ja turboa vastaavan jigin ja pyytäisi sovittamaan sen siihen.

Öljyn jäähdytys on tärkeää ettei grillaa konetta pilalle. Pienellä turbolla toiminta-alue on laajempi ja viive lyhyempi, mutta tehoa ei tule yhtä paljon.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PSZtP949JHU

Pura ja kasaa turbo.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ko2610

Oikea muotoilu komentokielellä olisi "Turbo, pura ja kokoa!" :P

Gilera F-250

Kiitoksia kommenteista tähän mennessä, hyvää tietoa ja muistutusta.

Projekti kuitenkin jatkuu, pientä mallailua ja pähkäilyä suoritettu ja tarvikeluetteloa rakenneltu.
Pari kk aikaa miettiä kun projektin kohde lähtee veljelle lainaan loppu kesäksi.

Pitäydyn kuitenkin aikaisemmin mainitussa 0,5bar max ahdoissa, tälläkin teho lähes tuplaantuu ja vääntö samoin...riittävänä pidettävä saavutus.

Nettiä selattuna päätynyt ensinmainittuun ahdintyyppiin, käy mainiosti juuri tähän moottorikoluokkaan.
Gileran konehan on yksipisteruisku ja pitääkin selvittää pääseekö ruiskukarttaa muokkaamaan.
Lisäksi pitää selvittää polttoainepumpun vaihdon tarve suurempituottoiseen, sähköinen ?.

Cooleria etsitty ja ensiviikolla soitto muutamaan firmaan saako teetettyä, päädyin siihen että cooleri on "must" ihan jo rakentelun ja myös koneen kestävyyden kannalta.

Homma etenee nyt niin että hankitaan ahdin ja "tilbehöörit" jonka jälkeen mallaillaan....
Ja edelleen neuvoja otetaan vastaan mieluusti.

Coastside

Noista putkista vielä. Jos turbon asettaa tuohon pöntön paikalle ei putken teko ole suuri huoli ja voi ilman koneitakin vääntää. Edullisin keino on tehdä se hiekkatäytteellä ja lankkuun tehdyllä reijällä, saaden ainakin yhteen suuntaan käyrän joita yhteen hitsaten saa sopimaan. Olen taivutellut noin. Putken hehkutus tuon tavan kanssa on kokeilematta.
Välijäähdyttimelle paikan löytyminen voi olla suurempi huoli. Oikein nätin voi laittaa esille katteen ulkopuolellekin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Siinä mun jälkikäteen turbotetussa Sierrassa oli omatekoisen näköinen pakosarja. Oli kasattu putkenpätkistä hitsaamalla. Saumat tosin olivat sen näköisiä, ettei hitsaaja ollut ensimmäistä kertaa hitsannut.

En muista mitä pari litraisessa ruisku OHC:ssa on tehoa vakiona, mutta ei se varmasti tuplaantunut turbolla, 0.5 bar paineilla. Oliskohan ollut edes 1.5 kertainen se tehonlisäys, epäilen. Cossusta oli selvästi turbo ja välijäähdytin lainattu. Ruisku oli vakio, mutta bensapaineen säädin oli vaihdettu säädettävään ja ahtopaineen tunnistavaan. Lisäksi vanhan mallisessa ruiskussa pystyi ilmamäärämittarin läpän jousikuormaa hienosäätämään. Ilmamäärämittari oli sijoitettu ennen turboa. Niillä toimi hienosti, mitä nyt kylmänä kävi kuin vaakaimu strömbergillä varustettu 240 Volvo.

Mietiskelen että mahtaisiko vakioskootterin ruisku venyä samaan. Jos kaasuläppäkotelon laittaisi ennen turboa, hommaisi kunnon bensapumpun ja säädettävän ahtopaineen ymmärtävän bensapaineen säätimen. Ja sitten olemassa oleva lambda hoitelisi hienosäädöt. Vaan voipi olla että mittariston keltainen merkkivalo syttyy pian, jollei heti. Voi olla ettei suutinkaan riitä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Gilera F-250

Coolerille on paikka koneen etupuolella ja bensatankin välissä, alapuolelle tulee ilmanohjain.

Putkia vääntelen mimmoisia hyvänsä, sattuu olemaan putkentaivuttimet omastatakaa  8). Ja kun noita on työkseen väännellyt ja hitsaillut jo ~30vuotta.

Pitää selvitellä tuon ruiskun tietoja hieman. Tuossa aiemmin linkitetyssä 300i vespassa taisi olla 42hv ja 38nm ahtimella...vakiohan on 22/22 ~.

Hakusessa itsellä on maltillisemmat tehot, vääntöä saa tulla kyllä...hyvä olisi 35hv/35nm laajalla käyttöalueella.

Partanen

Mutta Börni:n turbo Vespassa taisi olla ahtopaineita 1.2 bar.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Tehojen tuplaantumista puolen baarin paineilla voi toki toivoa, mutta kannattaa varautua pettymään. Ei silti jos ei mittaa dynossa vaan tienpäällä ns. perstuntumalla varsin usein on ollut että teho tuntuu tuplaantuneen, vaikka todellisuudessa voimavarat olisikin kasvaneet vain neljänneksen. Siinä mielessä perstuntuma on kyllä varsin mukava mittaustapa ja antaa käytettyyn työmäärään ja budjettiin enemmän vastinetta ;)

Gilera F-250

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.08.14 - klo:11:10
Tehojen tuplaantumista puolen baarin paineilla voi toki toivoa, mutta kannattaa varautua pettymään. Ei silti jos ei mittaa dynossa vaan tienpäällä ns. perstuntumalla varsin usein on ollut että teho tuntuu tuplaantuneen, vaikka todellisuudessa voimavarat olisikin kasvaneet vain neljänneksen. Siinä mielessä perstuntuma on kyllä varsin mukava mittaustapa ja antaa käytettyyn työmäärään ja budjettiin enemmän vastinetta ;)

Ei tätä penkitellä, haen lisävoimaa lähinnä kaksipäällä ajosuoritteeseen ja talveksi projektia talliin pimeiden iltojen ratoksi.

Partanen

Olishan se penkissä hyvä käyttää, että saisi varmistuksen ettei mene laihalle missään vaiheessa. Ja jos ohjelmoitava ruisku tulee, niin sitten kai se on pakkokin käyttää penkissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Gilera F-250

#14
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 03.08.14 - klo:12:14
Olishan se penkissä hyvä käyttää, että saisi varmistuksen ettei mene laihalle missään vaiheessa. Ja jos ohjelmoitava ruisku tulee, niin sitten kai se on pakkokin käyttää penkissä.

Jaa, eikös seokset voi säädellä keskiseisontatuella ?

Täältä pitää sopivia osia tutkia...
http://www.autotune.fi/