Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kuluneet renkaat vai ominaisuus?

Aloittaja Tomsko, 31.05.18 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

Tomsko

Auton renkaissa on kantavuusluokka merkitty, mutta kaksipyöräisisä vain nopeusluokka, vai kuinka? Renkaan profiili tietysti vaikuttaa, mutta en ole kovin montaa eri vaihtoehtoa kaupan hyllyillä nähnyt skootterirenkaissa. Vannehan sen renkaan koon määrittää ellei juuri tuo rengasprofiili sitten ole eri kuin alkuperäinen. Kulutuspinnan määrässä on vaihtelua, mutta ei kai ihan senteissä, paremminkin milleissä?

viisnelonen

Kyllä mp/skodu renkaissakin on se painoindeksi merkittynä, 2 numeroinen luku ennen nopeusluokkaa.
Varsinkin takarenkaasta syytä löytyä riittävästi kantavuutta koska renkaan riittämätön kantavuus nopeuttaa renkaan kulumista.

Tuo Metusalemin kuvaama muljahdus on tuttu minullekin ja aina on ollut syynä kulunut rengas. Tosin liian matala rengaspainekin saattaa aiheuttaa ko muljuamista.

Samoin jos renkaalla ei ole ennen juuri "kanttailtu" ja siihen on syntynyt keskialueen ja reunan rajalle selvä rajapinta niin saattaa tuntua aika ikävältä kaarteissa ajaessa.

Mulla on satelis 250:ssä ollut kokoja 140/60-13 ja 130/70-13 , asfaltilla ei eroa huomaa mutta soralla tuo jälkimmäinen on hiukan parempi, nyt alla on 5tkm ajettu Conti Twist ja pintaa enään noin puoli milliä mutta toimii ok vielä asfaltilla, soralle sillä en enään mene kun puhkeaa jo helposti kivenpistosta.

Nyt onkin hakusessa rengasmalli joka kestäisi edes 10 tkm takana ja olis saatavana noita em kokoja. Arla-m6 mainitsi aikaisemmin siitä Pirelli Diablosta.. sitä näkyy olevan noina kokoina ja semmoisen seuraavaksi ostan jos löydän sopivaan hintaan..

Burgman 400:een laitoin hiljattain taakse Misukan City-Gripin (130/70-13) mutta ajanut sillä vasta tuhat km..  hyvältä tuntuu ja saattaa kestääkin ?

Paljonko sulla Metusalem on painetta siinä takakumissa , kylmänä ?   Niin ja mikä rengas on kyseessä ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Metusalem



Rengas on Continental Milestone cm2 130/90-15, painoluokka 66 ja nopeusluokka P.
Rengas mitä moni Sportcityssä käyttää on lähes samoilla arvoilla, että tuskin niistä kiinni mitä se "puoliammattilainen" epäili, Michelin Power Pure SC 130/80-15 M/C (63P) on kuulemma suosittu siis.
Omasta mielestä rengas näyttää ihan eheältä, siitä kallistusasteesta missä muljahtaa niin sen verran, että kyllä siinä kallistusta on jo jonninverran, ei ihan liikenneympyrää huristellessa muljahda.
Painetta on 2bar, kylmänä.
Saa nyt nähdä, hieman ärsyttää kyllä toi perän lievä korotuskin mikä tuossa tulee mukana, mutta kun en ole ruukannut ehjää pois laittaa niin ei viittis uutta vielä laittaa. Pitää tuumailla asiaa.

viisnelonen

Joo, iso on gummi..
Onko skodun ajokilometrien perusteella syytä tutkia moottorin ripustuspuslien kuntoa, ne kun väljistyttyään aiheuttavat myös ikävää muljuamista.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Metusalem

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 12.07.18 - klo:21:40
Joo, iso on gummi..
Onko skodun ajokilometrien perusteella syytä tutkia moottorin ripustuspuslien kuntoa, ne kun väljistyttyään aiheuttavat myös ikävää muljuamista.
Iso on gummi pienessä laitteessa, tokihan se mukava on kun ei kaikkeen tiessä reagoi.
Ei ole, ajettu vasta 16tkm, olen toinen omistaja, ollut nyt pari vuotta, ja tiedän että tällä on ajettu varsin rauhallista ajoa, tai no, miten tällaisella voisi muuten ajaakaan.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 12.07.18 - klo:21:40
Joo, iso on gummi..
Onko skodun ajokilometrien perusteella syytä tutkia moottorin ripustuspuslien kuntoa, ne kun väljistyttyään aiheuttavat myös ikävää muljuamista.

Mun eka kysymys täällä,
"Ihan helpolla en keksi mikä on roxin moottorin kiinnityksessä olevan etupään saranan tarkoitus.
Moottoria siis ei ole kiinnitetty suoraan runkoon, vaan kummallisen vivun kautta.
Siis eli tietääkö joku, vivun tarkoituksen,
ja onko haittaa jos tuon hitsaa kiinni.
Roxini käyttäytyy "omituisesti", varsinkin karteessa olevissa korkeusheitoissa.
Luultavasti koska tuo "vipu" pudottaa moottorin etupäätä alas, heitoissa."
Edelleen samaa ongelmaa, varsikin jos kaasusta helppaa, kaarteessa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

arla_m6

#21
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 10.07.18 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 10.07.18 - klo:16:02
Eilen vaihdoin taakse 16000km ajetun Pirelli Diablo Scooter renkaan tilalle Bridgestone Battlax SC gummin niin johan muuttui ajettavuus. Oli meinaa Pirelli kulunut jo niin että oli "kamelin kyttyrät" ilmestynyt pintaan. Tänään vaihtuu etunakki. Kyllse niin on että jos nakit näyttää vähänkään huonolta/kuluneilta niin äkkiä vaihtoon vaan.

Silverwingissäkö sulla tuon 16tkm se Diablo kesti ? On mielestäni kyllä tosi paljon.. ja siis takakumi?

Eikö siinä kans ole 13 tuuman takavanne?

Jebalis. Huoltokirjan mukaan Bridgestonen Hoop oli vaihdettu 2400km kohdalla Pirelliksi. Nyt kun vaihdoin gummin niin mittarissa oli 18000km. 13" nakki on takana. 150/70/-13. Olen aika rauhallinen kuski. Ehkä siksi kumi on kestänyt.

Nyt kun molemmat kumit vaihdettu niin ajettavuus on kyllä törkeen hieno. Ei enää hae eikä vatkaa tiekarhun raapimassa asfaltissa. Misukka teki tota myös edellisessä skobassa. Misukka lähti verkon painoksi vaikka siinä oli pintaa 5mm vielä. Pirellissä oli painoja 81g ja Misukassa 50g. Bridgestone Battlaxiin tuli siten, että taakse ei olisi tarvinnut laittaa ollenkaan mutta laitoin kuitenkin 5g ja etunakkiin tuli 15g. Ett sillee

oskuk

Pirellit taitaa olla pitorenkaita, joten tuskin tarvitsee odottaa kovin pitkää ikää. Itse ajattelin omaani yhdistelmä Misukka taakse ja Pirelli eteen...