Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Ns. sisäänajoakin tarpeellisempi on jokapäiväisessä ajossa lämpöjen nosto ennen liikkeelle lähtöä.
Jokapäiväisen kulkimen sisäänajoksi suosittelen 60--80% tehon käyttämistä.
Ja jos uudella koneella malttaa noudattaa ko. ohjetta 500km voi olla ylpeä itsestään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.07.13 - klo:18:02
jokapäiväisessä ajossa lämpöjen nosto ennen liikkeelle lähtöä.
Jep. Ja kun kylmä kausi saapuu, niin saadaan taas viestejä erinäisistä ongelmista, jotka johtuvat juurikin lämmittämisen puutteesta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Ankka

Mitenkäs sitten sisäänajossa pitäs suhtautua tuohon keulimiseen? (Jos sylinteri ja mäntä vaihdettu) Kaverini väitti kerran että se olisi kuulema hyväksi koneelle jos sanotaan vaikka huippunopeus on siinä 70kmh paikkeilla ja keulisi siinä 20-50kmh vauheissa niin mopo ei silti huutaisi täysillä kierroksilla vaan saisi sitä vaihtelua nopeuteen kun keuliessahan yleensä kaasua vatkataan aika lailla. Eli olenko tässä nyt ihan hakoteillä vai oikeassa elikkäs kertokaapa te viisaammat.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kunhan ei kiusaa muita ajamalla 300 km 30 kmh. Mopon korkea kuormitusaste on hyväksi sylinterin hioutumisella joka on ainoa vaikuttava asia teknisesti. Joku superauto ajetaan sisään paljon huonommin ellei sitä radalla tehdä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Vespister

Tosiasiallinen syy esim. moottoripyörien ohjekirjoista löytyviin sisäänajorajoituksiin ei taida olla moottoritekninen.
Syyksi epäilen tehtaan sinänsä hyvää aietta, että uusi omistaja näin tutustuisi uuteen pyöräänsä rauhallisesti ajaen.

konenikkari

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6550.msg116581#msg116581
Poikkeuksetta aina sisäänajon tarpeellisuus ilmenee huolellisten välysmittausten jälkeen.
Jos sylinterin ja/tai männänrenkaan  välys on 0,4--0,6mm on syytä suorittaa sisäänajoa.
Ko välyksillä on tarkoituskin että moottori kestää mahdollisemman kauan, tuottaen parasta tehoaan.
Jos välys on 0,6--1,0 mm, heti vaan täysillä päin.
Ko välyksen tarkoituskin on tyydyttää "hetimullekaikkitänne" henkilöitä.
Eli välys on jo valmiiksi "kulunut"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 03.07.15 - klo:14:37
Tosiasiallinen syy esim. moottoripyörien ohjekirjoista löytyviin sisäänajorajoituksiin ei taida olla moottoritekninen.
Syyksi epäilen tehtaan sinänsä hyvää aietta, että uusi omistaja näin tutustuisi uuteen pyöräänsä rauhallisesti ajaen.

Vähän tuossa on asiaakin.
Emme nyt kuitenkaan ilmeisestikään keskustele uuden ajoneuvon sisäänajoohjeista.
Ankalla taitaa olla ihaaan´n  ikiomia ongelmatilanteita  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.07.13 - klo:08:27... Hoonaus (ristikkäiset hiontanaarmut) on tarpeen jotta öljyä pysyy sylinterin seinämissä reilummin alkuvaiheessa. Itse hoonaan sandiksella jos sovitan uusia renkaita käytettyyn sylinteriin.
Nyt on tarkoitus tuo hoonauskin opetella. Myin Kymco Super8:n ja otin vaihdossa kiinaskootterin, jolla on ajettu vain 3000 km. Se on erittäin siistissä kunnossa, mutta käynnistyy hyvin huonosti tai ei ollenkaan. Ainoa ulospäin näkyvä vika oli, että oikea jarrukahva on poikki. Maksoin tuosta peräti 90€ ja sain kaupan päälle starttimoottorin ja sytytyspuolan.

Sain tuon kerran käyntiin. Se kävi nätisti tyhjäkäyntiä ja toimi normaalisti pikku koeajossa. Sen jälkeen en saanut käyntiin. Piti sitten avata moottori, josko sieltä jotain löytyisi. Männän yläreunasta, ylemmän renkaan päältä oli 2 cm pala pois. Alempi rengas oli aivan jumissa.

Sylinteri on hyvän näköinen (39,00mm), tekisi mieli hoonata se ja uusia ainoastaan mäntä. Puuilossa pieni hoonaustyökalu (19-64 mm) maksaa 11,90 €. Kaipaan nyt neuvoja, miten tuo tehdään. Jotain liukkaria, WD40 ?, tarvitaan ja laitetta pumpataan porakoneella sylinterissä. Kauanko, montako kertaa ja mitä muuta pitäisi tietää?

Mikä on tuo sandis? Santapaperiako?

Coastside

Sormeen liimattu 400 paperi on mielestäni tarpeeksi hyvä hiomiseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Kävin Kunun Pyörässä ja neuvoivat käyttämään öljyä hoonatessa. Kolmannen polven Kunu sanoi, että ei tuota sylinteriä tarvitse edes hoonata. Halusin kuitenkin kokeilla ja helppo homma tuo tuntuu olevan.

Sovittelin sitten männänrenkaita sylinteriin. Alemman katkosrako oli 0,2 mm. Ylemmän vain 0,15 mm. 0,2 mitta upposi noin 1/2 - 2/3 osaa katkosrakoon, mutta ei aivan sylinterin seinämään asti. Onko rako liika pieni? Miten rengasta voi lyhentää.

Coastside

Sen voisi tohottaa kuumaksi ja mitata välys. Voi myös uunissa lämmittää renkaat sylinterin keskivaiheilla ja katsoa onko välystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sprite

Noku nyt alettiin tälleen hifisteleen, ni pitäskö net hoonijälet tuntee kynnelä, vaiko seku silmin nähtävä?

Coastside

Jos ne tuntee, ne vuotaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Ei tuntunut kynnellä.

Netistä löysin ohjeen, että ylärenkaan välys pitää olla 0,0045 x poraus ja alarenkaan 0,004-0,008 x poraus.

39 mm männällä tulisi tuolla kaavalla ylärengas 0,18 mm ja alarengas 0,156-0,312.

Mun renkaat on sitten ihan kohdallaan, koska ylärengas on hieman vajaa 0,2 ja alarengas 0,2.