Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi GTS Vespaan JASO MA öljyä? (Ja muutakin juttua öljyistä)

Aloittaja Partanen, 27.03.11 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ulkomuistista, mittatikun ylä- ja alamerkin väli olisi 2 desiä, kirjojen mukaan. Tämä tieto tosin vaihtelee tietolähteestä riippuen, hiukan. Melko paljon, mutta kokonaismäärän 1.3 litraa huomioon ottaen ei sittenkään niin paljon. Ja sitten jos öljyä onkin sen 2 desiä liikaa, on riskinä konevaurio. Sylinteri aikalailla vaakatasossa -> mäntä ei tykkää kampikammiosta männän alle loiskuvasta öljystä. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että kun kylmässä koneessa on öljyä hiukan yli alarajan, mennään turvallisella alueella. Silloin kun ei nimittäin öljyä ole liikaa kuumaankaan koneeseen.

Tässä kohtaa iskee myötätunto huoltomiestä kohtaan, koska hänellä ei ole aikaa vatuloida sopivaa öljymäärää. Laittaa sitten öljyä sen verran, että on riittävästi, puolilämpimään koneeseen. Loppu jää omistajalle, josko osaa jännittää liian suurta öljymäärää koneessa.

Täytyy sanoa, että pintajännityksen vaikutusta en ole osannut huomioida. Yleensä kuitenkin olen mitannut öljyn useampaan otteeseen, vähentääkseni mittausvirheen mahdollisuutta. Jos tikun saa osumaan öljyntäyttöaukon reunoihin mittauksen aikana, saa homman aloittaa uudelleen kuivaamalla tikun.

Sillä öljynmäärä mitataan aina niin, että mittatikku kierretään kiinni, ja sen jälkeen auki. Kaiketi tämä italialaisten tapa poikkeaa yleisestä käytännöstä, jossa mittatikkua vain käytetään täyttöaukon reunalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Näinpä taitaa olla.. Huoltomiesraukka on aina välikädessä, tosin kokemus auttaa, ehkä.
Kiinaihmeet ovat yleensä niin että keskijalalla, takarengas ylhäällä ja öljytikkua ei kierretä kiinni, vaan dipataan vaan ja katsotaan öljyn määrä..
Molemat tavat on oikein koska ovat valmistajien omille ajopeleilleen suosittelemia,,
Tosin jos ei tiedä millä ajaa, niin suosittelen käyntiä optikolla ja sen jälkeen rekisteriotteen tarkkaa tutkimista.. ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Asento merkitsee mittauksessa. Öljysäilö on laakea ja pienikin kallistuma vaikuttaa paljon tikun kastumiseen. Öljymäärän tarkkuus toisaalta ei ole suuri. Pumpun imukohta on säiliön alakulmassa. Esin kiinalaisessa, joka ei poikkea muista tuossa asiassa, öljymäärä voi vaihdella 0,5 - 1,2 litran välillä. Ylitäyttö tulee mitta/täyttöaukosta yli ennenkuin koskettaa kampuraa, jota se ei vispaantumisen vuoksi saa tehdä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Liikkuvat osat (kampiakseli, kiertokanki) särkyvät nopeasti, jos koskettavat öljypohjassa olevaa öljypintaa. Samoin jarrutuksessa liika öljy voi -käsittääkseni- loiskua männän alle, jota mäntä ei kyllä kestä.

Yksi öljyn tehtävistä on moottorin jäähdytys. Ei riitä että öljypumppu saa imettyä öljyä, vaan kyllä sitä öljyä pitää olla sen verran riittävästi, että ehtii hiukan jäähtyäkin öljypohjassa. Ainakin Vespassa on lisäksi vielä suutin, joka suihkuttaa öljyä männän alle, jäähdytystarkoituksessa. Onhan noita karuja esimerkkejä netistäkin luettavissa, joissa skootterilla on ajettu öljyjä tarkistamatta siihen asti, kun öljyvalo on alkanut vilkkua. Siinä vaiheessa öljy on ollut aikamoista tervaa, eli palanutta jo jonkin aikaa. Ihmettelevät sitten, kun öljynlisäyksen jälkeen koneesta kuuluu jokin "sivuääni".  :P

Öljyn jäähdyttävän ominaisuuden tärkeyden on huomannut varsinkin nyt, kun mulla on Vespassa öljynlämpömittari. Mutkateillä huristellessa öljyn lämpö ei nouse juurikaan yli 80 asteen. Moottoritie huudatuksessa öljyn lämpö nousee n. 100 asteeseen, mutta jäähdytysnesteen lämpö pysyy molemmissa tapauksissa normaalina, eikä edes flekti ole tämä kevään aikana kertaakaan pyörinyt.

***********

Kun nyt on tullut pohdittua tätä öljyasiaa ehkä keskivertoVespailijaa enemmän, niin ei ole mitään syytä laittaa ainakaan paksumpaa öljyä kuin mitä valmistaja on suosittanut, eli SAE 5W-40. Ei, vaikka vaikka huoltoliike sanoisi mitä tahansa. Vaikka 10W-40 ja 5W-40 öljyt ovat lähelle samaa jäykkyyttä 100 asteisena, on Gts Vespan öljyjen lämpö suurimman osan aikaa alle sen sadan asteen. Esisuodatussihti on tiuha, siitä ei mene kovin paksu öljy läpi. Eikä mene paksu öljy hyvin läpi paperisuodattimestakaan. Myös se männän alle öljyä suihkiva suutin vaatii sen, että öljy on juoksevaa myös viileänä. Eikä skootteria ole tarkoitus lämmitellä ennen ajoon lähtöä, vaan heti miten sillä lähdetään ajoon, kun kone käynnistyy.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kaahonen

Mitäs öljyä pitäs perään laittaa kun manuskassa sanotaan että sae 90, mutta ainakaan motonetistä ei löytynyt muutakuin sae 75w 90 tai jotain vastaavaa?
Ei mopolla mahottomia

Partanen

Ulkomaankielinen ohjekirja sanoo, että SAE 80W/90, joka ylittää API GL-3 vaatimukset. En pistä päätäni pantiksi, mutta tulkitsin niin, että API GL-4 ja GL-5 öljyt kelpaa. Itse laitoin synteettistä 75W-90 öljyä luokituksella GL-5. Koska ei ole synkkarenkaita skootterin vaihteistossa, kuten on auton vaihteistossa. Synteettisyys siksi, että myös vilpoisena on juoksevampaa kuin mineraalipohjainen.

GL-5 on yleensä tarkoitettu hypoidipyörästölle, joka vaatii kovaan pintapaineen kestoa, ja vähäistä kitkaa. Skoottereissa ei juurikaan ole hypoidipyörästöjä, tietääkseni, ja GTS Vespassa ainakaan, mutta kitkaa vähentävästäkään vaikutuksesta ei ole haittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kaahonen

Sori tämä meni vähän väärään osastoon, kyseessä kymco xciting 500. Mutta varmaan ei pahasti mene pieleen jos laittaa tuota sae 75(85)w 90 öljyä?
Ei mopolla mahottomia

viisnelonen

#37
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.05.12 - klo:00:18
Ulkomaankielinen ohjekirja sanoo, että SAE 80W/90, joka ylittää API GL-3 vaatimukset. En pistä päätäni pantiksi, mutta tulkitsin niin, että API GL-4 ja GL-5 öljyt kelpaa. Itse laitoin synteettistä 75W-90 öljyä luokituksella GL-5. Koska ei ole synkkarenkaita skootterin vaihteistossa, kuten on auton vaihteistossa. Synteettisyys siksi, että myös vilpoisena on juoksevampaa kuin mineraalipohjainen.

GL-5 on yleensä tarkoitettu hypoidipyörästölle, joka vaatii kovaan pintapaineen kestoa, ja vähäistä kitkaa. Skoottereissa ei juurikaan ole hypoidipyörästöjä, tietääkseni, ja GTS Vespassa ainakaan, mutta kitkaa vähentävästäkään vaikutuksesta ei ole haittaa.

Alkuperäistä tekstiä näkemättä uskallan sanoa että öljyt jotka täyttävät luokan GL-3 ovat juurikin näitä heidän tarkoittamiaan öljyjä...  eli "ylittävät" luokan GL-3 vaatimukset

GL-3 on ihan tyypillinen vaatimus vaihteistoille ja alennusvaihteistoille , tämän luokan täyttäisivät monet moottoriöljytkin jos valmistajat vain vaivautuisivat hakemaan ko luokituksia.. eli toisin päin sanottuna sinne perään käy esim sopivan paksu moottoriöljy.

Edit: laita tänne lainaus tai linkki tuohon manuaalin öljyvaatimukseen (ainakin jos todella itse tulkitset niin että se GL-3 ei riitä)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 29.05.12 - klo:08:10
Sori tämä meni vähän väärään osastoon, kyseessä kymco xciting 500. Mutta varmaan ei pahasti mene pieleen jos laittaa tuota sae 75(85)w 90 öljyä?

Ei mee pieleen...
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Ohjekirjassa lukee tarkalleen: "SAE 80W90 Oil that exceeds the requirements of API GL-3 specifications". Kyllä minäkin sen niin ymmärsin, että myös GL-3:a sinne voisi laittaa, mutta kun sitä ei enää nykyään juurikaan mistään saa. Siksi laitoin ns. parempaa voimansiirtoöljyä kuin mitä ajokin valmistaja suosittaa. Ja kun samaa öljyä oli enemmänkin olemassa, niin huuhtelin sillä kertaalleen perän. Huolto kun oli mahdollisesti jättänyt sen ensimmäisen ja tärkeimmän vaihdon tekemättä.

Tässä nyt ihmettelen, josko vaihtovat edelliseenkään vespaani peräöljyjä. Takarengasta pyöritellessä vaste ei ollut aina sama, vaan ikäänkuin jokin olisi hiukan jumittanut aina välillä. Ei kuitenkaan niin, että aina samassa kohtaa jarrulevyä, josta olisi tietenkin voinut päätellä jarrulevyn olevan kiero.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pasi61

Moi
Nyt ainakin olisi vespaan öljyä tarjolla
Kävin muutaman litran hakemassa. Luulisi, että tämä on ok 250 Gts vespaan?
http://www.allright.eu/index.php?page=prod&toim=MP&tuote=ENI150898#a

Partanen

Tuo öljy on varmasti sopivaa. Viime kesänä ei vielä Suomesta saanut tota öljyä. Toivottavasti pysyy tuotevalikoimassa myös jatkossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pasi61

Moi
Jäi vielä liikkeeseen 10 purkkia jäljelle ( 1L / purkki) kun tänään päivällä kävin siellä
Vantaa on ainoa paikka jossa sitä tällä hetkellä on
t.Pasi

Partanen

#43
Pitkin hampain siedettävän hintaistakin tuo Eni. Paljoahan sitä ei tarvitse ostella, kun öljynvaihtoväli on 10 000 km, tai yksi vuosi. Omasta hyllystä löytyy samaa öljyä vielä ainakin yhteen öljynvaihtoon. Silloin vielä piti tilata Saksasta asti.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.05.12 - klo:11:45
Lisätään listaan Petronas Syntium Moto 4 SP 5W-40 : http://flcf.onion.it/commonfile/FIN/pdf/1826_scat_FIN.pdf ja http://flcf.onion.it/commonfile/FIN/pdf/1826_stec_FIN.pdf Kaikki tekniset tiedotteet löytyy suomeksi, jännityksellä odotetaan josko tuota öljyä myös saisi Suomesta, edes jossain vaiheessa.

Tätä Syntium Moto:a pitäisi löytyä Suomestakin, Sumekolta, vai mikä SGN onkaan. Nettisivuilta en mainintaa löytänyt, mutta Vespa-esitteestä löytyy mainos.

Lisäys klo 11.24: Samassa Vespa-esitteen Petronas-mainoksessa on alareunassa nettiosoite www.selenia.fi, joka ei yllättäen toimi. Ainakaan tällä hetkellä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S