Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uusi vuosi ja skootterinvaihtokuume nousee

Aloittaja yari67, 04.01.15 - klo:11:53

« edellinen - seuraava »

HiTec

No eikös Integra muka ole maxi-skootteri :o



Ja jos tosiaan laitetaan mahdollisimman "samanlainen" prätkä siihen rinnalle, niin useamman tonnin halvempi hinta laittaa aika helposti ne katseet kääntymään sen prätkän suuntaan. Ja siksi maxit ei juurikaan myy, yksinkertaisesti liian kalliita "vastaaviin" prätkiin vrt :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Integraa ja vastaavia on tyrkytetty maxi-luokkaan mutta eihän ne skoottereita ole vaan jotain muuta. Hondakaan ei sijoita niitä skode-sivuilleen (paitsi Suomessa). Se kertoo minusta kaiken. Eikä prätkä ole mikään parannus maxiin vaan vaihtoehto. Jos haluat kuljettaa tavaraa penkin alla, nauttia automaatista, hyvästä sään suojasta, pehmeästä penkistä jne, jne, niin onhan maxi "parempi" kuin moto. Ja jos osaat ajaa, et jää Suomen rajoitusten puitteissa edes mutkateillä jälkeen "oikeista" moottoripyöristä.

HiTec

#32
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 26.02.15 - klo:15:24
Eikä prätkä ole mikään parannus maxiin vaan vaihtoehto. Jos haluat kuljettaa tavaraa penkin alla, nauttia automaatista, hyvästä sään suojasta, pehmeästä penkistä jne, jne, niin onhan maxi "parempi" kuin moto.
No eihän siitä tässä ole kyse kumpi on "parempi", vaan rahan käytöstä. Ja ihan samalla tavalla prätkään löytyy laukkua, automaattia (jopa DCT-kaksoiskytkintä), sääsuojaa, kunnon satulaa, jne. ja kaiken tämän lisäksi matkantekoon ajonvakautta 17" renkailla. Makuasioita jos ei kaikki niin aika iso osa joka tapauksessa ;D Jossain tapauksessa niinkin yksinkertainen asia kuin katteet saattaa kääntää katseen pois maxista. Teitpähän tuolle miltei mitä tahansa huoltoa, aina on kallis muovilärpäke jos toinenkin tiellä. Joku saattaa siksi haluta että tekniikka on mahd. paljon esillä 8)

Mitenkäs BMW:n vastaava 600C Sport? Eikö sekään sitten muka ole maxi :o

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Minun mielestäni ei ole kyse rahan käytöstä vaan käyttötarkoituksesta. Sen huomaa tuolla Euroopan suurkaupungeissa, joissa maxi on must ja moto harrastusväline. Vain joku GoldWing tarjoaa saman mukavuuden kuin vaikka Burgman 650 Executive ja hintaa on aika paljon enemmän kuin skodella. Jos minulla olisi käytössä 20.000 euroa pyörärahaa, olisi valinta ehdottomasti uusi Yamaha TMax. Ylivoimainen yhdistelmä mukavuutta, laatua ja tyyliä. Ja sillä voi mennä vaikka ratapäiville...

http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/scooters/sport/tmax.aspx

HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 26.02.15 - klo:15:44
Sen huomaa tuolla Euroopan suurkaupungeissa, joissa maxi on must ja moto harrastusväline.
Suomessa noin suuria kaupunkeja ei edes ole :-\ Ja omallakin kokemuksella maxi on näppärämpi niin Hki keskustassa kuin Kehä I ruuhkissakin. Mutta sitten kun lähdetään maantielle, pitkää matkaa taittamaan, niin kumman nopsasti sitä kuitenkin tulee motoa kaivanneeksi. Ja juuri tästä syystä olen noita tässä vuosien varrella vaihdellutkin, milloin on enempi keskustan ruuhkissa pörräämistä tiedossa, milloin enempi vapaa-aikaa pyörällä cruisailuun ja ajopeli valitaan sitten sen mukaisesti. Nyt on omalla kohtaa jälleen maxin vuoro :)

Hmm... Oiskohan tuossa hieman sama takana kuin nuo ns. kaupunkiautot ei juuri Suomessa myy, aivan samalla tavalla kuin nämä "kaupunkimaxit" ei tahdo myydä, dunno ??? Tosin joku maxin 400+ cc on jo "hieman" ylimitoitetun tuntuinen pelkkää kaupunki-cruisailua varten ajateltuna, kun jopa 50cc mopolla pysyy tuolla Hki keskustan liikenteessä mukana ihan kohtuullisen hyvin - ja sen saa lisäksi parkkeeratakin kuin polkupyörän, ilmaiseksi jalkakäytävälle :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Sinullakin Hitec on maksi, jolla ajaa kevyesti vuorokaudessa Suomen päästä päähän. Helpoin reissu, jonka olen tehnyt kaksipyöräisellä oli rautaperse GTS:llä. Ohitin kymmeniä rekkoja "pikkuteillä" ja olin aika freesi 23 tunnin reissun jälkeen. Vielä mukavampi peli oli X8, johon mahtui yli 50 litraa kamaa mukaan vakiona. Päiväreppu selässä kantokyky oli 85 litraa kun GXS600F matkasportti tarvitsi sivulaukut ja tankkilaukun samaan kapasiteettiin. Ja oli paljon hankalampi lastata ja jopa ajaa. Varsinkin lujaa.

XEVO400

Tulipa aikanaan hommattua xevo400 ja ajeltua pari vuotta. Hauska peli monella tapaa, mutta ISA normin mukaan tehtynä kävi ahtaaksi ja paikat puutui ajaessa, erityisesti hartiat ja ahteri. Lisäksi huomasin että tykkään ajella tuolla maakunnissa, joten varikastakaan ei ollut niin hirveästi hyötyä. Sen verran tykkäsin kyllä katteen suojassa ajella, että nykypelissäkin piti sellainen olla. Molemmissa se 20 ruuvia irti ennen kuin huollot onnistuu.

Mutta kyllä ajomukavuus tuolla maantiellä on 17 tuuman etupyörällä ja 18 tuuman takapyörällä toista luokkaa kuin 14 tuumaisilla Xevossa. Sen verran kerkesin syksyllä nykypelillä ajaa, että ajoasento ja ajomukavuus paranivat, sähköpleksillä puhurit saa ohjattua yli ja kypärämelua ei tällöin ole. Korkeus säädettävä Corbinin satula on erinomainen istua Xevon pukkiin verrattuna. Molempiin tullut nyt tehtyä isot huollot, jotka aika hyvin onnistuu.
Ei skootteri edelleenkään mahdoton ajatus ole, mutta kyllä nykykäytössä tämä on mukavampi ja isoon takalaukkuun ja sivulaukkuihin menee kamaa enempi kuin skotuun, jossa tosin ei perälaukkua ollut.

Samoin kun kuitenkin joutuu välillä motarille poikkeamaan, niin kyllä siinä xevo jää ajomukavuudessa kakkoseksi vaikka siinäkin oli korkea pleksi joka piti kypärämelun poissa. Nykypeli on BMW R1100 RT, ei tässäkään hirveästi tarvi tienpäällä vaihteita potkia kun vääntää boxerin kahvasta niin maisema vaihtuu. Vakuutuksetkaan ei hirveän paljon kalliimmat ole. Mutta nämähän ovat myös paljolti maku asioita, onneksi on paljon valinnan varaa ja jokaiselle löytyy mieleinen peli kulloiseenkin tarpeeseen.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 26.02.15 - klo:17:17
Sinullakin Hitec on maksi, jolla ajaa kevyesti vuorokaudessa Suomen päästä päähän.
No kyllähän tuon ajaa vaikka piikillä, mutta jollain muulla se voisi olla vieläkin mukavampaa ;D Ja tuo FJS on nykyiseen käyttöönsä juuri passeli, pyörä jolla on helppo kaydä "kiskalla" taikka vähän pidemmälläkin jos mieli tekee ja taas toisaalta jos ei tee mieli, ei tuon seisottaminenkaan taloutta vararikkoon vie. Ja hankintahintakin kun oli suorastaan edullinen, niin ei siinä tuo raha juuri muutenkaan seiso 8)

Lainaus käyttäjältä: XEVO400 - 26.02.15 - klo:17:48
Mutta kyllä ajomukavuus tuolla maantiellä on 17 tuuman etupyörällä ja 18 tuuman takapyörällä toista luokkaa kuin 14 tuumaisilla Xevossa. Ei skootteri edelleenkään mahdoton ajatus ole, mutta kyllä nykykäytössä tämä on mukavampi ja isoon takalaukkuun ja sivulaukkuihin menee kamaa enempi kuin skotuun, jossa tosin ei perälaukkua ollut. Samoin kun kuitenkin joutuu välillä motarille poikkeamaan, niin kyllä siinä xevo jää ajomukavuudessa kakkoseksi vaikka siinäkin oli korkea pleksi joka piti kypärämelun poissa.
Juuri näin :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

No, kullakin on makunsa mutta kymmen erilaista motoa omistaneena täytyy todeta, että maxi on ollut mukavin ajaa. Myös motarilla.

Partanen

Mistä muuten tulee nimitys "moto", kun ei oikein taivu mun suussa? Eikös motolla tehdä jonkinlaisia metsätöitä?   ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 26.02.15 - klo:19:06
Myös motarilla.

Motarit on itselläni about aina ollut tapana kiertää ja suosin noita pienempiä 80...100km/h teitä. Omalla kokemuksella ZR-7S on ollut kyllä ehdottomasti paras pyöräni tähän mennessä tässä tarkoituksessa. Mutta taas Kehä III sisäpuolella noita vaihteita kun ei jakra aina roplata, niin tuo FJS puolustaa paikaansa erittäinkin loistavasti. Eikä todellakaan voi sanoa että FJS:llä myöskään pari tankillista putkeen olisi muka jotain tuskaa = aika monipuolinen kompromissa siis, vai pitäisikö sanoa kahden aika erilaisen ominaisuuden hybridi ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Paras ajettava on itsellä ollut CBR600F ajalta, jolloin se oli vielä oikea Super Sport ja mallilla kilpailtiin. Kevyt, tehokas ja tanakka. Kaiken lisäksi kohtalaisen mukavakin kyykyksi.

Partanen

Ok, no sitten. Mä sanoisin moottoripyörää prätkäksi useimmiten. "Motskari":kin kävisi, mutta että "moto"? Se ei ihan aukea. Jos meillä on "nettimoto", jossa myydään lähes kaikkea paitsi autoja, niin sekin puhuu sen puolesta että "moto" on varsin laaja käsite. Sen perusteella myös skootteri olisi "moto".

Enkä mä edes saivartele, mutta kunhan ihmettelen.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Taitaa tuo moto sana tulla tuolta E-euroopasta, ainakin epsanjassa se on ihan yleisesti käytössä kun puhutaan m-pyörästä, en ole muuta kuullutkaan kuin moton..(siis espanjassa) ellei sitten ole englantia solkattu sekaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

LainaaMonitoimikone, moto (harvester)

Koneellisessa puunkorjuussa puut kaataa, karsii ja katkoo hakkuukone, jota sanotaan myös monitoimikoneeksi, motoksi ja harvesteriksi. 

http://www.smy.fi/sanasto/monitoimikone-moto-harvester/  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003