Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

125 kuutioisten virittely

Aloittaja greenriver, 17.09.11 - klo:15:06

« edellinen - seuraava »

Midland

"Lainaus käyttäjältä: Midland - 29.09.11 - klo:12:43

    "Aprilia kulkee sen 115 mut vastatuulessa sen 100. 9kw ja kevyt. Noihin on saatavissa isompia sylintereitä,mut tuskin sitä aattelit. Älä vaan koske kaasuttimeen jos pelaa hyvin!"
"Onko nää mittarinopeuksia vai tosinopeuksia (gps?)"                                                                                       *** Eksyin tänne pitkästä aikaa-on GPS nopeuksia. 118 tyynellä ja tasaisella tiellä ihan huiput. Sen 100 toi menee jääräpäisesti tuuleen ja ylämäkeen. TM 7/1999 piikkiskootteritestissä meni tasan 100km/t ison äijän alla. Voitti k.o. testin. Tasaisin kokonaisuus. Kulutus tosin 4,2L/100km -eikä edes ollu suurin. Piaggio Hexagon 4,7L. Suurin nopeus Gilera Runner 125 2T 10,3kW 105km/t. Kymco Spacer 125 8,4kW 98km/t, Piaggio Skipper 125 10,3kW 98km/t, Piaggio Hexagon EX 125 2T 11kW 97km/t, Suzuki Epicuro 125 10,5kW 97km/t, Vespa ET 4 10,5kW125 93km/t. Kiinanskoottereille tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeata päästä tonne sataseen-mut jos tulis vaikka 4-venttiilikannet ja ja vesijäähdytys joskus, niinkuin aika monessa näissä vanhoissa-nii sitten  ::) :) Leonardossa (4T, 4venttiili, nestejäähdytys ja sähköpuhallin) vielä hienoo se, et voi surutta ajaa hana auki pitkää matkaa-ei ole moksiskaan. Niin, sit vielä semmonenkin homma-jäähdyttimen lämmin poistoilma ohjataan käsikahvoille, aika hyvä keksintö! Osas ne sillon joskus tehdä näitä hyvin. Kiinalaiset sais kans vähän keskittyy kehittään 125 ja isompia moottoreita, mopoissahan ne on on aika hyvinkin ajantasalla. 

tagatubos

Tuo lämmön ohjaus käsille olisi hyvä, jos se pösöstäkin löytyisi! Täytyypä tutkailla, saisiko lämpöä mitenkään ohjattua ylös...
Toki lämpökahvat olisi se oikotie, mutta jos ilman saisi lämmittämään käsiä!  :)

Kulkuun ei tartte kajota, elyseo kulkee riittävästi.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

pugt200

Motoretta esitteli juuri piikkiskoottereita ja ilmoitti, että nopein heidän mittaamansa vakiopiikki on ollut Peugeot CityStar 125. Huiput 113 km/h (14 hp).

http://www.peugeotscooters.fi/skootterin-tuotekortti-1/citystar/default-125/

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 11.04.12 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: Torngark - 10.04.12 - klo:16:24
125cc skootterin virityksestä on puhuttu paljon mutta varsin vähän keneltäkään on tullut mitään omakohtasta tietoa.


Itse tilasin valikoidut osat omaan ja olisi tarkoitus laittaa paikalleen alku kesästä/keväällä.. skode maksoi 550€ (n. 3600km ajettu) ja osia tilailin n. 200€ edestä (isoventtiili + isoreikäisen kannen, 155cc sylinterisarja, viri nokka-akseli ja jotain sekalaista suutin sarjaa ja variattorin rullaa) Että keväällä selviää että kuis käy :) vakiona kulki "todellista" 80-85 väliin,.. että jos vaikka kymppi tulis lisää..
Nämä edellämainitut valikoidut osat, kulkeutui sitten minulle ja ovat jotakuinkin jo paikoillaan. Huomenna otetaan koneesta "toivon mukaan" ensi savut. Ihan bolt on, olisikin ollut liian helppoa ja koneremontti veikin hiukan enemmän aikaa, kuin mitä olin kuvitellut. Jo tuon sylinterin sovittaminen, vaatii reilua dremelöintiä ja lohkoista joutuukin muutaman millin sipistelemään pois. Isompiakin sylinterisarjoja olisi hyllyssä ollut, mutta ei jaksanut enää kairata isompaa reikää lohkoon. Lohkossa on noin 59mm:n aukko sylinterille ja jo tuo 155 kuutioinen vaatii 61mm:n reijän. :o Ja tuo hyllyssä oleva 198cc vaatisi jo lähes 63mm:n reikelin.  ::)

No nyt sain kuitenkin lohkosta työstettyä hiukan pois ja 155cc pytty olisi paikoillaan. Huomisen työlistalle jäi nokka-akselin asennus ja loppu kasaus, sitten ollaan taas asian suhteen viisaampia.

purgiaali

Taitaa olla kiinalaisen standardin mukaiset 198cc, kun racing-planetin myymässä naraku 180cc pytyssä on mäntä 63mm ja pytyn helma 65mm  ;)

http://www.racing-planet.de/cylinder-kit-naraku-180cc-63mm-for-4stroke-gy6-kymco-ac-p-75386-1.html

InsOmnia

Kaikkihan näissä on kiinalaisen standardin mukaista. ;D

Mutta kone tuli tänään räpellettyä kasaan ja suureksi yllätykseksi, hörähti ensi starttaamalla käyntiin. ::)
Ensivaikutelma koneen käynnistä, oli sekava. Rohiseva käynti  mutta yllättävän kierrosherkkä. Nokka-akselilla ilmeisesti on joku vaikutus asiaan? ;) Pienellä koeajolla kun kävin, niin kiihtyvyys on ainakin huomattavasti parempi. Koeajon jälkeen takaisin talliin ja öljynvaihto. Uudestaan ajelemaan ja ajossa moottori tuntuu pirteältä ja kierrosherkältä, mutta tyhjäkäynnillä ainakin venttiilit naputtaa. Toivottavasti korjaantuu venttiilien säädöllä, ettei joudu taas purkamaan konetta uudestaan.

Nyt vaihdoin sylinterisarjan isoventtiilikannen ja tuommoisen nokan.http://www.racing-planet.de/nockenwelle-naraku-racing-a14-fuer-gy6-125180ccm-p-100392-1.html?sessID=09a0d8fbcc7e45b122a1eddccfc84df7

Jos paketti pysyy kasassa, niin sitten vaihtuu polttoainepuoli ja pakorööri.

Juissi

Sen LeoVincen putkenko sä siihen laitat?
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 26.03.13 - klo:23:06
Sen LeoVincen putkenko sä siihen laitat?
Ei tule LeoVince, vaan ihan omaa tuotantoa. Äänenvaimentimesta jätän sentään kuoret alkuperäisiksi, muuten ihan oman pajan tuotos, alusta loppuun.

InsOmnia

Kyllähän se pytyn ja kannen vaihto, oli kannattava homma. Pikkuisen uskalsi jo tänään konetta kyrmyyttää, sisään ajon merkeissä. ::) Ennen koneremppaa, oli 80km/h ylläpitäminen vastatuulessa ja ylämäissä liki mahdotonta. Tasaisella ja tuulettomissa olosuhteissa vauhtia kelasi 85-90km/h ja alamäessä myötätuulella karvan päälle 90km/h. Nyt sitten rauhallisesti ajeltu pikkuteitä vaihtelevilla kierroksilla ja tänään otin sitten ensimmäisen rivakan puoleisen spurtin. Oli ilo todeta, että vauhtia kertyi pikku spurtilla, loivaan ylämäkeen GPS:n mukaan 95km/h. ;D En raaskinut konetta kiusata sisäänajossa sen enempää, mutta ero alkuperäiseen koneeseen on melkoinen. ;)

Täytyykin joku päivä, ottaa nuo aerodynaamiset avustimet hetkeksi pois, niin näkee paljonko ne vaikuttaa kulkuun.

Jospa tässä pyhien aikana rupeaisi suutinsulkeisiin. Pääsuutin isommaksi, kun tuntuu vähän laihalla käyvän.

InsOmnia

Taitaa tosiaan mennä suutinjumpaksi, kun ei laakista onnistanut. Kaasarissa oli 112 pääsuutin ja tulppa oli vitivalkoinen ja +90km/h vauhdeissa oli selvä puutuminen, hetken täyskaasuajon jälkeen. :o

Laitoin kokeeksi 115 pääsuuttimen ja tilanne muuttui vähän ristiriitaiseksi. Nyt ei enään hyydy hetken täyskaasulla ajon myötä, mutta eipä tuo nyt yhtään sen paremmin kulje. Ehkä jopa vähän huonommin. :o
En nyt kovin montaa sataa metriä konetta rääkännyt, mutta mittariin keräsi 93km/h, koneen käydessä kylläkin huomattavasti paremmin kuin aikaisemmin. ::)

Koneesta kuuluva ventiilin naputus, ei sitten loppunut venttilien säädöllä. Ihme kilkattusta pitää, mutta jospa se sitten kuuluu vuosimalliin, kun ei jäykemmät öljytkään asiaan tuonut muutosta. Ääni tosin kuuluu vain tyhjäkäynnillä, kierroksilla sitä ei ainakaan erota muista äänistä. ;D

Ituhippi

Eikös viritys ole silloin onnistunut jos 80% tehoista on tallella...

Itse olen koittanut saada 125cc 1999 majestyyn vähän puhtia, mitähän sille voisi tehdä?  Koneen tyypistä ei ole mitään hajua, muuta kuin 4tahtinen vesipannu.

Onko joku näistä Jammuista hyvin perillä?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Ituhippi - 03.04.13 - klo:11:48
Eikös viritys ole silloin onnistunut jos 80% tehoista on tallella...
Näinhän se on, joten kun kerran plussan puolella ollaan, niin onnistui yli odotusten. ;D

Tutkiskelin joutessani rapiat 15 000km:ä maantietä nähneitä alkuperäisosia ja ei ihan heti uskoisi, miten hyvässä kunnossa kone on ollut. Orkkis 125cc sylkyssä ei havaittavissa minkäänlaista kulumaa, jopa hoonausjäljet näkyvissä. Samoin mäntä on kuin uusi, vain imupuolella mikroskooppiset pystyrannut. Männänrenkaat ehjät ja oikeastaan mitään karstaakaan ei ollut havaittavissa. :o

Mikään ei selitä sitä tosi asiaa, että tuolla alkuperäisellä koneella, öljyä paloi noin puoli litraa tuhannella kilometrillä. ??? Ehkä se vain oli ominaisuus, eikä mikään vika?

Noita käytössä olleita osia tutkiskellessa, kiinnittyi huomio myös nokka-akseliin. Alkuperäisessä nokassa on nokka-akselin pyörimis-suuntaa rajoittava räikkä, oiken puoleisen laakerin vieressä.  :o Moista räikkää ei sitten missään muissa hallussani olevista nokka-akseleista löydy. Ilmeisesti ei kovinkaan tarpeellinen, kun tuntuu hyvin toimivan ilmankin. Ja tuli myös mieleen, että jos nokka-akseli rajoittaa pyörimis-suunnan, niin nokkaketju on melkoisella rasituksella jos kone potkaisee vaikkapa startatessa takaisin. :-\

pekpel

Tuosta olis kuva kiva jutska.. Räikästä..
En ole moista ennen nähny..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Juissi

Ainoa mikä tulee itelle mieleen, on puolipuristimen koneisto?

Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.