Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin säädöt

Aloittaja teinikassi, 05.05.14 - klo:03:59

« edellinen - seuraava »

teinikassi

Aattelin kysyä täällä taas että mitkä oisi parhaat säädöt vakiopytylle? virinä on malossin multivari,stage 6 pro replica, stage 6 torque control kytkin (stage 6 hard kytkinjouset ja 40% vastapainejousi) ja 17,5 dellorto (80suutin) huipuista en tiedä vielä kun en ole kerennyt kokeilla vielä.
Sen tiedän että kytkinjouset ovat liian jäykät 50cc:lle koska stage 6 hard on tarkoitettu high-end/big-bore:lle :D
Joten tietäisittekö miten saisi parhaiten säätöihin aeroxin?:D kiitos jo valmiiksi!:)

A_sentaja

Täällähän on aikaisemminkin neuvottu tekemään vain yksi muutos kerrallaan...;) En osaa sanoa tuohon sopivia säätöjä,muuten kuin kokeilemalla, pelkkä teharikin jäykän vp jousen kanssa antaa potkua koneelle,mutta miksi pitäisi vaihtaa myös pikkujouset ja multivari ja kytkin..... Multivari muuttaa jo koneen luonnetta,jotta jos lyö nuo kaikki kerralla kiinni,niin uskallan epäillä kombon tehohyötysuhdetta.. Sinuna löisin teharin ensin kiinni ja kaasarin säätöihin,kokeilisin vaikutusta,sitten vasta vp jousi ja taas kokeillaan.jne...:) voit yllättyä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Taasen kaiuttelen A_sentajan viisaita sanoja ;)
Koska teinikassi on uusi, olisi hyvä kertoa vähän, edes, kapineen historiaa.
Tietenkin vain ja siinä tapauksessa, että se tiedossa.
Siis, palautus lähes (+..-- 10%) vakisäätöihin ja sen jälkeen, yksi muutos kerrallaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

teinikassi

nyt olis sellainen ongelma että mikähän voisi olla vikana kun kulkee 50km/h vaikka on multivari yms yms ja siinä ei ole mitään vikaa.... osaisitteko auttaa?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: teinikassi - 11.05.14 - klo:05:11
nyt olis sellainen ongelma että mikähän voisi olla vikana kun kulkee 50km/h vaikka on multivari yms yms ja siinä ei ole mitään vikaa.... osaisitteko auttaa?

Se on todella kummallista...kun mun vakio roxi kulkee paaljoon... lujempaa  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.05.14 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: teinikassi - 11.05.14 - klo:05:11
nyt olis sellainen ongelma että mikähän voisi olla vikana kun kulkee 50km/h vaikka on multivari yms yms ja siinä ei ole mitään vikaa.... osaisitteko auttaa?

Se on todella kummallista...kun mun vakio roxi kulkee paaljoon... lujempaa  ::)

Komppaan Konenikkaria,minunkin roxini kulki rikka poistettuna iloseen...:) luitkohan ollenkaan ajatuksella tuota ylempänä mainittua vinkkiä...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

teinikassi

noniin elikkäs nyt on vaihdettu uudet rullat koska vanhat olivat niin kulahtaneet:D rullat on 5,7g ja nyt kiihtyy paremmin ja kulkee vakiomittariin n.64 mutta vielä mietityttää että mikä voisi vikana olla että kulkee vain 64... kyllä omasta mielestä enemmän pitäisi kulkea:/

ko2610

Millä perusteella sen pitäisi mennä kovempaa? "Mä haluun" on väärä vastaus.
Toimiiko variaattori ajossa koko alueellaan? Paljonko on kierroksia, kun mennään "täysii"? Kun vastaat noihin, niin tiedät jo itsekin mistä löytyy lisää huippuja. Voin antaa sen verran vinkkiä, että vastauksia on kaksi: pidemmät välitykset tai lisää kierroksia.

teinikassi

Kaverilta ostin ton variaattorin ja sillä meni huonommalla putkella 80 ja mulla 64. ja kyllä se toimii ihan moitteetomasti. ja multivarilla sen pitäisi kiihtyä paremmin kuin vakiovariaattorilla ja kulkea enemmän mutta minulla se ei mene. en tiedä itse syytä.

ko2610

Vastaus kuuluu sarjaan "mä haluun" etkä edes vastaa esitettyihin kysymyksiin. HUOH!

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: teinikassi - 13.05.14 - klo:23:40
Kaverilta ostin ton variaattorin ja sillä meni huonommalla putkella 80 ja mulla 64. ja kyllä se toimii ihan moitteetomasti. ja multivarilla sen pitäisi kiihtyä paremmin kuin vakiovariaattorilla ja kulkea enemmän mutta minulla se ei mene. en tiedä itse syytä.

Vastasit jo itse kysymykseesi...;) Mietitäänpäs hetki,,jokainen tehoputki on omanlaisensa,toinen vääntää ja toinen kiertää. Sama putki toimii erilailla eri VARIAATTORILLA.... Ei pidä luottaa kaverin sanaan,että tällä kulkee,vaan tehdä omat kokeilut YKSITELLEN osia muuttaen,, täällä kaikuu,koska toistan itseäni...:D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

teinikassi

Juu kiitos viisaista sanoista! :) Tietäiskö kukaan minkälainen hihna pitäisi olla multivarille? Kysyn eilen yhdeltä tutulta joka tietää aeroxeista aika paljon niin se sanoi että liian kevyet rullat tai liian ohut hihna.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: teinikassi - 14.05.14 - klo:12:20
Juu kiitos viisaista sanoista! :) Tietäiskö kukaan minkälainen hihna pitäisi olla multivarille? Kysyn eilen yhdeltä tutulta joka tietää aeroxeista aika paljon niin se sanoi että liian kevyet rullat tai liian ohut hihna.

Jos rullat ovat liian kevyet tai takavarin vastapainejousi liian jäykkä suhteessa rullien painoon, hihna ei nouse silloin etuvarilla riittävän ylös, eli ei mene suurimmalle vaihteelle.
Avaa varin kotelo ja sotke tussilla etuvarin hihnalautasta, ajelujen jälkeen sitten näet kuinka ylös hihna on noussut.

ko2610

No nyt tuli ensimmäinen tieto, jonka perusteella voi arvailla ongelman luonnetta. Tuttusi kommentin perusteella kone huutaa kuin pistetty sika, mutta vauhti puuttuu eli välitykset jäävät lyhyeksi. Syy voi olla liian kevyet rullat, kapea tai pitkä hihna ja jäykkä vastapainejousi. Aloita vaikka siitä, että laitat vakiojouset paikalleen ja tarkistat, että hihna on alkuperäisen mittainen. Jos rullat ovat alkuperäistä kevyemmät, ei jäykempää vastapainejousta välttämättä tarvita. Itsellä ei ole kokemusta multivarista, mutta se varmaankin vaikuttaa samaan suuntaan kuin rullien keventäminen ja jousen jäykentäminen. Jos kierroksia on hilattu ylös kaikkia kolmea keinoa käyttäen, lopputulos on tiedossa.
Kuten jo aiemmin on sanottu, oikea tapa virittää on tehdä yksi muutos kerrallaan. Testaa vaikutus mahdollisimman samanlaisissa oloissa ja luota kelloon persdynon sijaan. Jos muutos oli toivottu, tee seuraava viritys ja testaa taas. Luonnollisesti voit testata eri muutosten vaikutuksen yksi kerrallaan laittamalla edellisen muutoksen takaisin alkuperäiseen kuosiin.

Helkama näköjään ehti ensin. Laitan silti.

helkama sc-r

#14
Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 14.05.14 - klo:13:21
Jos rullat ovat alkuperäistä kevyemmät, ei jäykempää vastapainejousta välttämättä tarvita.

Omasta en ole ehtinyt säätää vielä variaattoria kuntoon, vain kevyemmät rullat, ylämäessä ei vaihda välityksiä juurikaan pienemmälle, voisiko se johtua kuoleentuneesta vastapainejousesta?