Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

joni_k

niin en osaa sanoa sitten mikä hihnaa syö. holkkia ei oo lyhennetty. toi 17% pidempi peräkään ei oo syynä kun ennen sitäki sai hihnoja vaihdella. voihan se olla gatesin laatukin syynä..vaikka pitäis olla hyvä.ja onko toi noi kiinasta tilatut oikeesti gatesin hihnoja.. ;D

Coastside

Mitenkähän paksuja pystysuuntaan rajoitinholkit ovat? En ole koskaan nähnyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)


konenikkari

#1609
Kyllä, Chromen oletushakukoneena on Google
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Mä ainakin kehoitin etsimään yhteistä nimittäjää, ja se tuskin on käytössä oleva selain. Jos nyt vaikka miettii kampiakselia ja siihen mekaanisesti kiinteästi olevaa taka-akselia, niin jos näiden suhteen on heittoa niin saattaa syödä hihnaa. Jos moottorin ulostulo ja perävälityksen välinen kulma on kymmeniä asteita eri, niin varmaankaan hihna ei mene aivan kuten on apinoitu..suunniteltu.

Käytännössä se kotelo joka on osa moottoria ja osa perää on hieman kiero, ja vaikka laakeripesät on kuinka koneistettu tiivistepinnan mukaan suoriksi niin se ei edelleenkään ole kelvollinen osa. Eli se perä on kiero tai se ei ole, ja siksi joissain menee hihnoja ja joissain ei.

Asia voidaan todeta rakentamalla mittapenkki johon asetetaan kaksi heittokelloa, mulla on yksi, mutta niitä tarvitaan kaksi. Mun Mauser merkkistä mittalaitetta vastaan ei laiteta yhtään muun merkkistä laitetta.

Mä nyt palvon kaikkia laitteita jotka Mauser on rakentanut, se nyt on vaan näin ;)
Liikennesika.

joni_k

tossa katoin niin uudessakin hihnassa on vähän kulma purkaantunu. en kyllä löytänyt variaattorista mitään oikein mikä sen tekisi. en oo muuttanu mitään osia ja lautasissa ei oo mitään teräviä kohtia. ajoon lähdössä muutaman kerran hihna napannu silleen tosi tiukasti kiinni eikä oo palautunu-> moottori sammunu. oon kyllä tyhjäkäynnillä esilämmitelly ennen ajoon lähtöä. tilasin tänää etu ja takavariaattorin eiköhä se tokene.

MORPA

Vaikka mulla ja kaveripiirissä on noita Kymcoja, niin samanlainen variaattori niissä on kinukkien kanssa. Joskus kun skootterilla hidastaa ja pysähtyy niin kuuluu ihmeellinen klonksahdus ja sen jälkeen tyhjäkäynti muuttuu, sammahtelua ei ainakaan suuremmin ole esiintynyt. Voihan se olla, että joku rulla siellä on sinnitellyt loppuun saakka ja sit loppujenlopuksi napsahtaa oikealle paikalleen.

Kyllähän toi Kymcokin pitää mitä ihmeellisempiä ääniä ja on jos jonkinlaista käyntihäiriöitä, mutta kun ne on ohimeneviä eivätkä toistu liian usein niin ei ole kiinnostanut. On se välillä sammunut liikennevaloissa tai vastaavissa tilanteissa, mutta jos starttinapista lähtee uudelleen käymään niin ei aiheuta toimenpiteitä. Ei jaksa jokaisesta pikkuasiasta välittää. Se on kuitenkin mopo.

Yks toistuva ongelma mua kuitenkin häiritsi, eli sammui tyhjäkäynnillä töyssyisissä alamäissä, mutta ongelma korjaantui vaihtamalla kaasutin, eli bensan pinta taisi olla kohokammiossa aivan liian matala. Gy6-koneisissa laitoksissa tuntuu kuitenkin olevan monenlaista oiretta joiden syytä ei oikein tahdo löytyä, eikä niitä säätämälläkään saa toimimaan täydellisesti, joten ne on ominaisuuksia, ei vikoja.

Tommonen variaattori on kuitenkin aika hemmetin kehno laite, sitä ei käytetä kun paskahärveleissä joissa tehohäviöllä ei suurempaa merkitystä ole. Jos se niin hiton hyvä vehje olis, nii miksi sitä ei käytetä kaikessa pyörillä liikkuvassa kalustossa. Leikkuupuimureissa on variaattoreita, mutta niissäkin niitä on hyvin paljon korvattu muilla järjestelmillä, puimurissa se pääosin hoitaa laitteen liikuttamista joka ei paljoa tehoa vaadi toisin kuin rakkineen muu koneisto. Niissäkin se on useimmiten kai ohjattu aivan muulla tavalla kuin keskipakovoimalla.

Mopon variaattoria säädän itse ainoastaan rullien painolla, paitsi joku varipaketti jossa tulee tietyt osat niin vaihdan ne. Mutta voihan sitä muutella niinku haluaa, ja olla mun kanssa erimieltä, se on jopa toivottavaa :)

Facebookissa joku joskus väitti että mä saan mopoon lisää nopeutta vaihtamalla vastapainejousen, ei auttanut vaikka kerroin että etuvari menee jo nykyisellään aivan ulkokehälle, mutta silti se jousen vaihto tuo nopeutta.
Liikennesika.

joni_k

tuolla muualla jo kirjottelinkin mutta nyt on kyllä ehkä mun urani nappiin osunein setti variaattorin suhteen. liikkuu kyllä niin sulavasti ja vari toimii kuin ajatus, ei tarvinnu ees rullien kanssa alkaa tappelee kävi ne mukana tulleet. täytyy varmaan tilata hyllyyn toiset setit jo varuiksi  ;D 

Coastside

#1614
Vastapainejousen aiheuttamia murheita voi vähentää vaihtamalla jäykempään ja samaten rullat vastaavasti. Varsinkin kun nostaa moottorin vääntöä. Tein niin (sininen KOSO) ja vari on toiminut paremmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

otto

Kyllä se vain on uskottava että takavariaattori voi kulua niin loppuun näissä kinkeissä ettei sitä voi mitenkään enää korjata. Tappelin koko viime kesän oman variaattorini kanssa, purin osiin, hioin lautaset, rasvasin tapit, kokeilin jäykemmällä jousella jne jne. en saanut toimimaan. Kun vari lämpeni, se lakkasi toimimasta. Kun lähti kiihdyttämään, heitti suoraan isoimmalle vaihteelle. Ajamisesta ei tahtonut tulla mitään. Ei kerta kaikkiaan toiminut. Kolmella eri varilla kokeilin, eikä yksikään toiminut.

Nyt keväällä ostin Kymco Agility takavarin, kolaroidusta skodesta. Ajettu vain 500km, eli periaatteessa uutta vastaava. Toimii kuin unelma. Niin kylmänä kuin kuumana. Tuntuu että koneessa olisi tehojakin tuplasti enemmän kuin ennen. Harmittaa kun meni viime kesä piloille tuon varin temppuilun vuoksi. Olisi heti pitänyt tajuta ostaa suosiolla uusi takavari, eikä värkätä noiden käytettyjen kanssa. Eri hihnojakin tuli kokeiltua ihan turhaan.

Mielenkiintoinen havainto muuten. Kymcon vastapainejousi kiertyy eri suuntaan kuin kiinalaisten, oletteko huomanneet? Kinkeissä kiertyy vastapäivään, Kymcossa myötäpäivään. Sillä ei kuitenkaan luulisi olevan merkitystä?

joni_k

itse asiassa kyllä sillä on hyvinkin merkitystä. variaattorihan kiertyy samalla kun liikkuu.jos jousi kiertyy toiseen suuntaan toiseen taas ei vaan pullistelee.

otto

Siinä lienee sitten syy miksi Kymcon takavari toimii paremmin kuin kiinalaisten. Pitäisi melkein testata tuo käytännössä, että saisiko nuo kolme kiinalaisten takavaria, jotka ovat hyllyssä, toimimaan Kymcon vastapainejousella. Kumpaahan suuntaan siinä sinun nyt loistavasti toimivassa setissä kiertyy jousi, et varmaan hoksannut tsekata? Saattaa olla että joissain kiinalaisissakin kiertyy myötäpäivään.

joni_k

totta että en oo tajunnu  koko jousta. täytyy purkaa ja tarkistaa ;D

otto

Tuossa vielä vertailun vuoksi, vasemmalla kiinalaisen jousi, ja oikealla Kymcon. Kiertyvät tosiaan vastakkaiseen suuntaan.



Muutenhan nuo Kymcon ja Kinkin varit ovat identtiset, ainoana erona tuo jousen kiertosuunta, joka voi tosiaan vaikuttaa paljonkin varin toimintaan.