Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda SH 125 vaihtui tänään Vespa 300 GT:hen

Aloittaja Old School, 23.09.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Hapis

Itsellä on käytössä vespa-kypärä ja olen ollut siihen tyytyväinen. Yritin katsella googlesta mallikuvaa omasta kypärästä, mutta ei tullut samanlaista äkkiseltään vastaan. Omani on punainen ja pienellä tummennetulla nepparipleksillä varustettu (ei suojaa naamaa). Omani ostin motokokkolasta 2010 tai 11. Uskoisin, että jokainen vespan osia ja vespoja myyvä liike kypäriä saa hommattua.

konenikkari

Pitäisköhän kypärissäkin olla käyttöohje  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Old School

Lainaus käyttäjältä: Hapis - 25.09.17 - klo:16:52
Itsellä on käytössä vespa-kypärä ja olen ollut siihen tyytyväinen. Yritin katsella googlesta mallikuvaa omasta kypärästä, mutta ei tullut samanlaista äkkiseltään vastaan. Omani on punainen ja pienellä tummennetulla nepparipleksillä varustettu (ei suojaa naamaa). Omani ostin motokokkolasta 2010 tai 11. Uskoisin, että jokainen vespan osia ja vespoja myyvä liike kypäriä saa hommattua.

Vespan kansainvälisiltä sivuilta löytyy useamman mallisia kypäriä, myös visiirillä varustettuja. Ilmeisesti ne kaikki mahtuvat Vespa GTS:n satulan alle?

Tietysti umpikypärä enemmän suojaa, se on selvä, ja toki Vespa-nimestä aina saa ylimääräistä maksaa, mutta ovathan ne alkuperäiset tyyliin sopivia. Ja jos mahtuvat istuimen alle, on sekin iso plussa. Itse olen jo aikanaan niin tottunut avokypäriin, että en oikein osaa pitää umpinaista. Jotenkin puristaa ja tulee avaruuslentäjäfiilis.  :)
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Ne fiilikset saattaa muuttua, kun kopsahtaa kypärä asvalttiin.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

#19
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.09.17 - klo:14:51
Ne fiilikset saattaa muuttua, kun kopsahtaa kypärä asvalttiin.  ;)

Varmasti näin.  ;)

Tietysti kypäriä voi olla parikin, yksi lyhyisiin ajeluihin hitailla kaupunkinopeuksilla (sellainen, joka sopii Vespan penkin alle) ja toinen pidempiin reissuihin suuremmilla nopeuksilla. Jälkimmäinen sitten vaikka mahdollisimman hyvin suojaava moderni umpikypärä bluetooth-virityksineen kaikkineen.

En minä sinällään turhia riskejä halua ottaa, mutta toistaiseksi kokeilemani umpikypärät ovat tuntuneet enemmän tai vähemmän ahdistavilta. Liekö sitten ne ihan "top of the line" -mallit paremmin istuvia ja miellyttävämpiä päässä. Hiljaisempia ne ilmeisesti ainakin ovat. Ei se hintakaan tässä kokonaisuudessa toisaalta ole ratkaiseva, kun on vaan tuo yksi pää. Ihan parhaista täytyy vissiin pulittaa jotain 600-800€ luokkaa? Vaikka kaipa noistakin on tarjouksia. Jos toisaalta kypärää voi pitää vuosikaudet, niin eihän se paljoa tee lopulta. Ja turvallisuus tulee optimoitua. Sellaista huippupottaa ehkä haluaakin pitää sitten joka ajelulla, kunhan tottuu.   

Toisaalta jo aikanaan jääkiekossa meni parikin kertaa purukalusto uusiksi, tuntikausia kestäneine leikkauksineen kaikkineen, enkä kyllä sitäkään enää haluaisi kokea uudestaan. No, summa summarum, ehkä kuuntelen järjen ääntä. Täytyypi tutustua niihin huippuluokan kypäriin.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Kypärän käyttöikä on 3-6 vuotta. Meillä ehkä se 6 vuotta, jos ei aja koko vuotta.

Kypäriä on monenlaisia, eikä kaikki sovi kaikille. Oikean mallinen ja kokoinen ei ole erityisen ahdistava käyttää, eikä pidäkään olla.

Kaupungissa ja lyhyillä matkoilla se onnettomuusriski on jopa suurempi, kuin pidemmillä siirtymillä ja rauhallisemmilla teillä.

Varmaan ihan asiallisen merkkikypärän saa jo 250-500 euron hintahaarukassa.

Puhumattakaan muista varusteista, mainitsen vielä hanskat. Ihmeen usein näkee liikkeellä aikuisiakin, jotka ajavat ilman hanskoja. Pelkästään paikallaan kaatuessakin hanskoista olisi hyötyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

Itse käytän kyllä aina hanskoja, vaikkakaan en aina varsinaisia prätkähanskoja. Nahkarotsia samoin ja asialliset ajobyysatkin löytyvät. Varsinaisia ajobuutseja minulla ei ole koskaan ollut, mutta ehkä nekin tulee vielä hankittua.

Tietysti varusteisiin kannattaa satsata, koska se suoraan vaikuttaa paitsi turvallisuuteen, myös mukavuuteen. Sadevaatteet ovat erityisesti kehittyneet huimasti mukavuuden suhteen uusien hengittävien materiaalien myötä.

Mutta, onhan tämäkin niitä harrastuksia, joihin aina löytyy uutta varustetta hankintalistalle, niin itselle kuin skootterillekin. Ehkä sen pitää niin ollakin. Tänään sitten katsomaan Schuberthin kypäriä.  ;)

BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.09.17 - klo:14:51
Ne fiilikset saattaa muuttua, kun kopsahtaa kypärä asvalttiin.  ;)

Niinpä, ja ymmärtää vaihtaa autoon.  ;-)

oskuk

#23
Itse katselin Belliltä tämmöistä.
https://www.bellhelmets.com/en_eu/powersports/helmets/street/mag-9-36
hyvä suojaava pleksi, lippa joka olennainen, ja suojaa myös nostettua pleksiäkin. Tuota sai aiemmin punaisenakin...
https://www.revzilla.com/motorcycle/bell-mag-9-sena-helmet-solids
  ..toki karmean näköinen avaruusalus, kuten valtaosa skoottereistakin...

Old School

#24
Kypäriä on olemassa melkoinen määrä, mutta nuo modernit umpipotat eivät välttämättä tyylillisesti minusta sovi Vespaan, vaan pikemminkin johonkin Kawasaki Ninjaan tms. Eivätkä tietenkään sovi myöskään satulan alle säilöön. Tosin ehkä tässä vaan täytyy satsata turvallisuuteen ja vähät välittää siitä "avaruusolento-lookista." Eli, hankin kyllä mahdollisimman turvallisen kypärän, heti kun sopiva löytyy.  ;)

Värivaihtoehtoja sentään on olemassa ja valkoiseen Vespaan valkoinen kypärä voisi olla tyylikäs valinta. Toisaalta erään turvallisuusnäkemyksen mukaan pitäisi olla mahdollisimman riemunkirjavat varusteet kautta linjan, jotta parhaiten näkyisi liikenteessä.

Tuohon kuitenkin vedän itse rajan. Enhän Vespaanikaan halua oranssisena, vaikka silloin varmaan näkyisi ja huomattaisiin. Ehkä poikkeuksena sadeasu, jossa erityisen hyvin näkyvä huomioväri voi kelistä johtuvan huonontuneen näkyvyyden vuoksi olla perusteltu valinta.

Tienpäällä liikkuminen on aina tietoinen riski kuitenkin eikä turvallisuuttakaan pidä liioitella. Kaikkein eniten ehjänä säilymiseen vaikuttaa oma ajotapa. Oli sitten kyse autosta tai Vespasta.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Coastside

Olen joskus miettinyt miltä näyttäisi kun joku kiinaihmeen omistaja hioisi olemustaan ja elämäntyyliään siihen sopivaksi. ;) Vespisteillä se käy luonnostaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kypärän saa roikkumaan ja samalla lukittua penkin alta löytyvään tappiin. Kunhan vaan kypärän kiinnitysremmissä on lenkki. Että välttämättä kypärän ei tarvitse mahtua penkin alle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Ja jos se takapoksi on mietinnässä niin sinne mahtuu joka tapauksessa vaikka Alfredo Garcian pää ;-)

Old School

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 28.09.17 - klo:22:38
Ja jos se takapoksi on mietinnässä niin sinne mahtuu joka tapauksessa vaikka Alfredo Garcian pää ;-)

Jep.  :D

Kyllä takaboksi varmaankin tulee hankittua, viimeistään ensi keväänä. Nostaa se aikalailla kuljetuskapasiteettia kuitenkin ja sitä toisinaan tarvitaan ja se tekee Vespasta monikäyttöisemmän, ettei tarvitse niin usein ajella tylsästi autolla. Välttämättä, ihan pikkutaukoja lukuunottamatta, en halua Stadissa jättää näkyville roikkumaan kallista kypärää, jonka hankkimista suunnittelen.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

No, sitä kypärää ei saa siitä kypärälukosta irti muutoin kuin rikkomalla skootteria, tai katkaisemalla remmi. Eikä sitä kassakaapiksi voine sanoa sitä rumaa takalaukkuakaan. Jos joku haluaa sieltä omaisuutta viedä, niin sen lukko ei pidättele sitä vähää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003