Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS pakoputken tiiviste

Aloittaja Partanen, 25.08.12 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

Submariner

Itse itselleni vastaten, ei mene tiivisteet takuuseen, Sumeko hinta 39,50€.
Vespa GTS300 -  2023

Partanen

Saisi vähän pidempään kestää kyllä. Mulla nyt 10 tkm, ja ensimmäinen tiiviste paikallaan. Jossain vaiheessa klemmaria vähän kiristin. Liian kireälle sitä ei pidä vääntää, muuten alkukäyrä ei pääse liikkumaan vaimentimen putken sisällä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Aika ihme homma on tämä GTS:n tiivisteen kuluminen, esim X9/Beverly 500:sen tiivisteellä voi ajaa monta rengasta loppuun ja konstruktio on periaatteessa sama :-\. Musta tuntuu että joku jousto täytyy olla jossakin joka rasittaa pakoputkea (muu kun lämpölaajennus). Esim LeoVincen alkukäyriä on mennyt poikki kun nissä ei ole mitään "liukuholkkia"
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

konenikkari

#63
Tiivisteen kuluminen voi olla hyväkin asia sillä tiukanpaikan tullen aina jonkun osaksi jää se joustaminen.
Ja mieluusti kohteena on se tiiviste eikä muut putken osat.
Crossipyörissä tuo on ratkaistu, tekemällä kaikista putken osista, ja kiinnityspaikoista joustavia.
Eikä niissä ole mitään kiinteitä ja kiristettyjä tiivisteitä missään välissä.
Ehkä tiiviste kuluukin juuri jos sitä liikaa kiristää.
Suosittelen noihin joustotiivisteisiin runsaasti grafiittia sisältäviä voiteita.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.10.15 - klo:16:10
Tiivisteen kuluminen voi olla hyväkin asia sillä tiukanpaikan tullen aina jonkun osaksi jää se joustaminen.
Ja mieluusti kohteena on se tiiviste eikä muut putken osat.
Crossipyörissä tuo on ratkaistu, tekemällä kaikista putken osista, ja kiinnityspaikoista joustavia.
Eikä niissä ole mitään kiinteitä ja kiristettyjä tiivisteitä missään välissä.
Ehkä tiiviste kuluukin juuri jos sitä liikaa kiristää.
Suosittelen noihin joustotiivisteisiin runsaasti grafiittia sisältäviä voiteita.

"tiukanpaikan tullen aina jonkun osaksi jää se joustaminen"

PS. PS:kin voisi sen jo suosilla myöntää ;-)

Kun saman talon laitteissa on osien kestävyydessä näin suuri ero niin kaikki ei voi olla kohdallaan, GTS:ssä kestää muutama 1000 km ja on pitänyt varmuuslaippoja ym laittaa ettei polta jarruletkuja, ja sitten toisilla voisi ajaa vaikka  X0000 km vaihtamatta kertaakaan.

Omassa Beverlyssä on 16000 km ajettu pusla (+ 2 renkaanvaihtoa), nykyään on LeoVince putki, mutta alkuperäinen tiiviste ei ole mennyt miksikään.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

konenikkari

Koska globaali maalimantalous ei "samantalon" laitteet välttämättä koskaan näe toisiaan.
Eivätkä suunnitteluinsinöörit ole koskaan kuulleetkaan saman konsernin muiden työntekijöiden ajatuksista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Nykyinen suunnittelukulttuuri tuottaa virheitä joiden vuoksi miljoonia pyydetään korjaukseen.  Syy on että mallinnukseen luoetaan liikaa ja kukaan ei tee protoa testata osakokonaisuutta ensin. Ennen sama tiesi koko tehtaankin nurinmenoa joten asiat varmistettiin paremmin. Iso talo merkitsee sitäkin että siihen muodkstuu keskenään kisaavia ryhmiä jotka ei tue toisiaan. Designryhmä ei piittaa jumiiko matto kaasupolkimen pohjaan jne. Samainen ryhmä ei salli hazardinamikkaa koska se antaisi epäluotettavan leiman. Tuo vespan putki on design-ongelma, ei tekninen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kustannuksissa pitää säästää, koska ihmiset haluavat tuotteet halvalla, ja yritysten omistajat ja sijoittajat haluaa paljon voittoa. Siksi tuotteiden testaus on osittain siirretty asiakkaalle. Ei ole rahaa eikä aikaa testata tuotetta kovin paljoa ennen kuin ne tuotteet pitää jo laskea markkinoille.

Mulla kesti tiiviste nyt sen 10tkm minkä rengaskin. Riittää mulle. Eikä harrastus kaadu tiivisteeseen, kun sen tilaa vaikkapa Hollannista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Submariner

Joo, kyllä mullakin talous tiivisteen hinnan kestää vaikka pitäis joka päivä vaihtaa :). Ostin tiivisteen maahantuojalta, hinta on 39,50€ j kun rutisin lyhyestä kestosta sain sen 23,50????. Onko kellään tietoa mihin momenttiin kiitoksen kiristin laitetaan?.
Vespa GTS300 -  2023

Partanen

Jos muisti palvelee, 13-17 Nm. Oisinko tähän ketjuun sen joskus kirjoittanut. Verrattain löysälle se silti pitää jättää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Submariner

No niin tiiviste vaihettu, ei ole kuin vartin homma. Vanha oli puhki ja riekaleina. Uusi täytyy saada ihan pohja saakka putken sisälle, että saa ne putken lovetukset tiiviiksi. Saapa nähä kauanko nyt kestää..mulla tulee ajoa päivittäin Helsingin mukulakivillä joten tärinää riittää. Etu iskari mulla korkkas heti alkumetreillä, mutta siinä oli jokin valmistus vika, ja uusittiin takuuna.
Vespa GTS300 -  2023

Partanen

Kymppitonnin ajettu tiiviste oli siinä kunnossa, että alkukäyrä oli väljä tiivisteeseen nähden. En muista kiinnittäneeni huomiota äänien lisääntymiseen kuitenkaan. Ehkä siitä 5000km paikkeilla tehdystä putkiklemmarin kiristyksestä oli jotain hyötyä kuitenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Oli kyllä pätevä työkalu se putken laajentaja. Laajennuksen jälkeen vielä suostuttelin uuden tiivisteen putken sisään sopivalla hylsyllä. Hiukan piti koputella alkukäyrää paikalleen, mutta sen jälkeen liitoksesta tuli hyvä, ja ns. liikkuva, kuten kuuluukin. Klemmarin kiristelin muistaakseni 15 Nm momentilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003