Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takavariaattorin akseli (vaihteisto) ja muutakin ongelmaa

Aloittaja Eki, 17.07.18 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

Eki

Skode piti zum zum zum ääntä ajettaessa, ihan kuin jokin olisi hangannut hiukan johonkin, aukaisin variaattorin kopan ja takavarin otin pois, niin se akseli heiluu selkeästi? Olisiko tässä isokin uusimisen paikka, ilmeisesti laakeri mennyt ja rattaatkin voisi akselin kera uusia, kestikin 44.0100km ennen kuin varsinaista vikaa ilmeni. Viisaammilta neuvoja, mistä ja mihin hintaan näitä saa samoilla välityksillä, tietty merkkiosat mutta hinta on arvatenkin hurja? Räjäytyskuva olisi paikallaan, täytyy yrittää netistä löytää moinen, niin on jotain opusta ennen kuin purkaa vaihteistokopan. Ai niin mutta onhan tukilaakeri variaattorin kopassa, eihän sen silloin pitäisi mihinkään heilua, ymmällä nyt koko ukko?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Samppa

http://www.skootterini.com/web/vianhaku-ja-korjaus/98-alennusvaihteiston-purkaminen

Tuossa vähän osviittaa. Laakerit ei paljoa maksa, mutta rattaat saattavat olla arvokkaampia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Taas meni hankalaksi, kävin näyttämässä mopo-kellarin omistajalle, oli sitä mieltä että saattaa olla se laakeri mikä on varin kopassa, täytyisi saada ulosvetäjä ja mistään muualta ei löydy laakerin osanumerolla samaa kuin Apikan maahantuojalta.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#3
Sen saa pois akselin paksuisella tapilla ja märällä paperilla jota tapilla hakataan koloon. Paine työntää sen ulos. Kopan kuumentaminen auttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Kiitti hyvästä vinkistä, kun nyt olisi tuo se ongelma, on todella vaikeaa päätellä mikä, ehkäpä koko kytkin kelloineen?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

ei sen akselin kyl pahemmin pitäisi heilua vaikka on tukilaakeri.itellä teki tota ääntä kun oli laakeri sökö. toisaalta viime kerralla äänen aiheuttaja oli lasittunut etuvariaattori, sitä ennen takavariaattori joka oli kulunut liian löysäksi ja lautaset heilu.monta eri tekijää.

Eki

Kyllä nyt alkaa varmistua että ns vaihteiston laakerit täytyy uusia, samaten rattaat ja stefat, muuten pelittää upeasti. Sanokaatte viisaammat sekä tietävämmät että mistä saan Aprilia sr50 factoryyn samat uudet välitykset rattaineen kaikkineen, itse kyllä osaan laittaa, tarvitsee varmaan myös tiivisteet.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

eikait ne rattaat siellä miksikään ole mennyt? jos laakereilla ja stefoilla selviäisi ja sitten ehkä se akseli joka tulee variaattoriin, ehkä.

Eki

Ei löydy äkkiseltään perävälitysosia kuin Nakkilan puodista ja hinnat aivan järkyttäviä, satasia pelkät perävälitykset, ei hyvä!!!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Kannattaa pyöritellä renkaasta vari irti ja kuulostella ääniä. Sen kopan laakerin voi vaihtaa kun se on halpa ja helppo. Jos rattaat menee niin menee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Oletko Eki katsonut täältä:   https://www.easyparts.nl/   Niillä on hyvin Piaggio-konsernin skoduihin osia, siis orggis varaosia ja hyvät räjäytyskuvat . Hinnat yleensä halvemmat kuin ns suomi-hinnat.  On monen foorumilaisen hyväksi toteama kauppa, jos maanantai aamuna tilaa niin yleensä tulee perille pe mennessä.   

Laske öljyt pois perästä ja katso onko siellä paljon metallimuhjua?. Jos ei ole niin en alkaisi hammaspyöriä ihan alkuunsa uusimaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Hammaspyörä / akselit oli aikoinaan NRG:n ulkomailta yli satasen kappale. Laskin silloin, että vaihteiston uusimiseen olisi mennyt noin 400 euroa ja siihen laakerit ja tiivisteet päälle. Tokihan voi olla, että nykyään on halvempaa, tai sitten ei.

Nyt täytyisi oikeasti ensin selvittää mitä on rikki eli pakko uusia. Ehjiä osia on turha vaihtaa. Mistä päättelit, että osat ovat vaihtokunnossa? Tokihan ne varmasti vaihtokuntoon menevät, jos pidempään noin ajaa, mutta silti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

joni_k

en usko että en usko että hammasrattaissa on mitään vikaa.yks laakeri tod näk sökö.varmaan renkaan ja variaattoripuolen laakerit on kaikista kovimmilla.jos ois aikaa niin googlel olisin voinu yritellä auttaa.

Eki

#13
Ei oikein arvaa ostella kalliita akseleita ja muuta vaihteistoon kuuluvaa sälää, kun nyt tuntuu että saattaa olla takavariaatorikin, sielläkin on ainakin neulalaakerointi, täytyy vaan katsoa ja odotella että selviää syy vialle. Kun ajelee niin äänet siedettäviä ns normaalivauhdissa mutta täysillä (65kmh) käy kova sirinä ja kun koneen sammuttaa ajon jälkeen pyörähtää se viallinen osa vielä mikä pitää sirinää, voisiko olla taka variaattorissa vaikkapa neulalaakeri?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

kyllä voi. tuttu juttu kiinalaisissa.