Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Latausvika Aprilia Sportcity 250cc

Aloittaja Metusalem, 29.06.18 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Valitse oikeat prioriteetit, poista se optimizer, ja korjaa ensin se latausvika.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Metusalem

Totta, mutta luulin siis että latausvika oli korjaantunut, en nyt kasaan olisi laittanut jos olisin tiennyt että ei lataus toimi kunnolla.
Nyt siis lataa liikaa, siitä se valokin, näin nyt luulen, tiedä en, mutta eipä kellään kymmenillä optimiseria laittaneella ole mitään vikavaloa sytyttänyt.
Enkä mä edes osaa tätä enää korjata, meinaan seuraavaksi nyt jälleen kerran ottaa katteet irti ja tehdä uudelleen tarkemmin arlan ehdottamat johtojen tarkastukset, varsinkin kojetaulun luota.

Täähän siis lopetti lataamisen, ja katteiden pois oton, ja arlan neuvoman vian etsinnän myötä ja aikana sitten taas päivän jälkeen latasikin.
Ei silloin vikavaloa sytyttänyt, mutta en osaa sanoa nostiko latausta noin korkealle.
En mäkään nyt uskonut kai oikeasti, että se aiempi lataamattomuus olisi katteiden pois otolla korjaantunut, olin vaan ymmälläni kun yhtäkkiä alkoikin lataamaan, varmaan latasi silloinkin jo liikaa.

Keskiviikkona mahdollisuus, ehkä, purkaa uudelleen ja jatkaa tuolla johtojen tutkimisella.
On tää vaan aika outo vika, koska en vastaavaa löydä Aprilia enkä Vespa palstoilta, itseasiassa en yhtään magneetto vikaa löydä, jännitteen säädin vikoja kyllä.

Arvostan suuresti että jeesataan, palaan heti asiaan kun saan katteet irti ja tutkittua lisää.

Metusalem

Nyt vasta takaisin tontilla, meni viikko työkiireissä.
Tilanne sellainen, että skootteri takaisin kasassa ja ajossa.

Ärsyttävää on, että latausvika ei sitten selvinnyt ollenkaan, mutta nyt lataa normaalisti, tai normaalisti siten, että lataa hieman liikaa.
Korjaantui siis itsestään katteiden purkamisen myötä, mahdotonta, tiedän, mutta näin nyt vaan on.
Eli latausjännite nyt 14.4-14.9v, eli vähän liikaa, liika latauksen aiheuttavat varmaan vähän virtaa vievät xenon valot, näin siis itse päättelen, korjatkaa jos logiikka pettää.

Nopeusmittarin sekoilu selvisi, sen aiheutti huolimaton johdon asennus joka otti osumaa.

Moottorin vikavalon sytytti se lambda huijari vekotin, ihme sinänsä, että ei kenelläkään muulla Aprilia palstalla ole moista aiheuttanut, mutta säätämällä sitä todella miedolle niin vikavalo ei enää ilmaannu.

Ärsyttää tietysti tuo latausjännite, mutta en osaa sille yhtään mitään tehdä, jos ei siis xenonit sitä aiheuta.
Xenoneihin olen todella tyytyväinen, suuntaus on kohdillaan eikä yksikään vastaantulija ole valoja väläytellyt, ja onhan niissä kirkkaus aivan toista luokkaa kuin vakio 55w H7 polttimoissa.

Kiitos paljon tuesta ja neuvoista, näin tällä kertaa ja toivon että skootteri nyt toimii loppukesän ilman vikoja.


viisnelonen

Niin.. H7 on siinäkin polttimomalli vai ? Mitkä xenonit tilasit ? Laittasitko linkin siihen myyjään (ebay ?)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

sanoisin että jos nyt ei yli 15v mene niin eiköhä noi sähkölaitteet vielä kestä.

Coastside

Virta merkitsee, ei jännite. Kun akku täyttyy, kasvaa sen vastus ja jännite nousee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 06.08.18 - klo:05:12
sanoisin että jos nyt ei yli 15v mene niin eiköhä noi sähkölaitteet vielä kestä.

Näillä lämpötiloilla akku kyllä on kovilla 14,5 - 15 voltin jännitteillä, varsinkin  mikäli akku myös sijaintinsa vuoksi lämpenee moottorin- tai syylärin tms antamasta lämmöstä.  Asia korostuu vielä jos lähdetään vetään pitkää siivua lomareissulla tai muuten vaan..
Perinteisestä lyijyakusta kannattaa tarkistella nestepintoja ainakin nyt kesällä jos yli 14,5 volttia pukkaa koko ajan.
Agm ja hyytelö akuista voi vaan toivoa että eivät kuivu.. Agm kait sietää paremmin korkeita latausjännitteitä kuin hyytelötyyppi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250


konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 06.08.18 - klo:05:12
sanoisin että jos nyt ei yli 15v mene niin eiköhä noi sähkölaitteet vielä kestä.

15V on siinä rajoilla..., mittaa jännite eri paikoista, esim säätimeltä.
Kauheesti en luottais noihin, varsinkin halpoihin tiku taku mittareiden näyttämiin.
Esim xenon valojen hakkuri saattaa sotkea rf suojaamattoman mittarin näyttämää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Metusalem

Akulta mittasin jännitteen niin samaa näyttää kuin pyörän oma latausjännitteen näyttö, nyt en ala katteita, neljännen kerran, purkamaan että saisi jännitteen säätimeltä mitattua.
Aiemminkin olen verrannut, siis kun "oikeasti" hajosi reilu kk sitten, niin pyörän omaa näyttöä muihin mittaus pisteisiin ja samat arvot olleet.
Yli 15v ei mene, 14.5-15v, siinä se pyörii, ilmeisesti siis xenonien takia, saa nyt toistaiseksi olla, kun en minä enempää tähän nyt tehdä osaa, tai siis pitäisikö edes mitään tehdä, ei kai se 0.5 yli lataus voi laitteita hajoittaa, tuntuisi aika oudolta.

Reilut kk sittenhän tämä lopetti lataamisen ja silloin syynä oli tuo jännitteen säädin.
Näissä on alkuperäisenä Ducatin jännitteen säädin jota parjataan netissä laajasti, nyt siis kiinni ebay kopio, ihan vaan kustannus syistä, koska alkuperäinen 180e.
Ja olisiko sitten ebayn 80e säädin ollut parempi kuin tämä 40e säädin, niin mistä niistä tietää, ebäystä nyt mahdoton sanoa mikä sen hintaeron näiden välille tekee, tämän säätimen myyjä nyt sentään lupaa tälle 12kk takuun, palaute 99.8% positiivista, ja mainostaa Japanin valmistajaa suureksi elektroniikka osien tekijäksi, mutta niinhän ne kaikki.