Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Terve, kyssäri sähköstartista?

Aloittaja Eki, 26.03.20 - klo:09:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Ostin vuosia sitten kalliin, kelkka-akun. Yuasa muistaakseni. On pelittänyt myös pakkasessa. Hinta antaa osviittaa.
Pientä akkua voi vartin verran ladata 4 A virrallakin jos muuta ei ole. Tyhjäksi ei saa kuluttaa. Kolmannes varauksesta on oltava aina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#16
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.03.20 - klo:17:03
Kuinka pitkä takuu siinä akussa on.
1-vuoden takuu, elikä voimassa syksyyn 2020 asti. En näe mitään järkeä ostaa satasen akkua satasien skoottereihin, mikäli tsippaa tuo bilteman, saan käsittääkseni uuden tsipanneen tilalle vuoden takuun puitteissa. Kysehän oli lähinnä bendixin toimivuudesta, on avattu variaattori, vaihdettu 6.3g rullat vaki 6.4g tilalle (en tiedä vaikuttaako 6g yhtikäs mitään mihinkään), voideltu bendix crc:llä ja näytti olevan kaikenkaikkiaan mainiossa kunnossa. Hioin varikopasta bendixin reiän syvyyttä aavistuksen, kun tiivistettä ei kopassa ole, akkua ladattu nyt 20h, elikä pitäisi nyt olla täynnä, ei testattu vielä bendixin toimintaa kun kelit meni huonoksi ja akkukin on sisätiloissa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Sepi6

Tuo minun amerikkalaisvalmisteinen puolivalmiste ravistelee ja paistaa tuommosen normi yuasan oikosulkuun parissa kuukaudessa, tuommonen Bilteman harmaa SMF on kestäyt joskus ajokauden joskus 3. Deka on kestänyt samoin orkkis. Se että saako hajonneen akun tilalle uuden ei ole suurta merkitystä, vi..siis harmittaa hämmästellä jossain reissussa miten pääsis matkaa jatkamaan. Tuo tärinä ja lämpö ei ole ongelma skoottereissa. Nykyään kovin muodikasta on käyttää ylläpitolaturia, jos syksyllä ajokauden päätteeksi lataa akun täytee ja ottaa sulakkeen pois pitäsi sillä selvitä yli talven.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#18
HD:ssä pitää olla akku jonka levyjen välissä on lasikuitu tms. eristeet, kuten veneakussa.
Normi halvassa starttiakussa eristeet on "pahvia".
HD:hen valmistetaan ihan omaa akkua, tosin senkin käyttöikä on hyvinkin rajallinen.
Alkuperäiset taitaa olla yuasa(usa) jotka tehty harrikalle,
hyvä on myös yuasa made in japan, muista en mitään tiedä  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Testiajo tehty, lähtee nikottelematta heti startista käyntiin, 6g kokonaiskevennys rullissa tuntuu aavistuksen kiihtyvyydessä (parempi), myös huiput tippu noin 3kmh mikä on ihan ok. Tehtaan rullat 6.4g, mittasin itsekin ja nyt 6.3g, halvimmat ja hyvät rullat saa: https://www.purkuosat24.fi/
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.03.20 - klo:06:16Samaa mieltä, jos akku on ollut käytössä kaksi ajokautta tai enemmän,
voi sen hyvillä mielin uusia akku on suhteessa halpa,
ja vaikuttaa kaikkien sähkölaitteiden toimintaan ja kestävyyteen.
Itse hain uuden akun biltemalta noin 1kk sitten, sain takuuseen, edellinen oli susi, tämä kyllä jauhaa starrtiakin, mutta katsotaas nyt kun saan huomiseksi uuden bendiksen.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#21
Akku kannattaa aina ostaa kauppiaalta joka myy niitä paljon
vähän myyvältä kauppiaalta saattaa saada valmiiksi 2 vuotta vanhan akun.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.10.23 - klo:06:19Akku kannattaa aina ostaa kauppiaalta joka myy niitä paljon
vähän myyvältä kauppiaalta saattaa saada valmiiksi 2 vuotta vanhan akun.

Akku olisi hyvä myös testata paikan päällä, myyjä yleensä siihen myös suostuu,jos rehti kauppias. Joskus muinoin asiakas tuli volvonsa kanssa huoltoon, kun oli uusi akku vaihdettu ja sulaketaulu löi vain tulta. Kävi ilmi, että akun napaisuus oli ristissä + napa oli maa ja - oli plussa. Tämäkin selvisi yksinkertaisella napaisuuden testauksella.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Työskennellässäni oikeassa akkukaupassa aivan jokainen akku testattiin
ja jos oli epäilyksiä, myös lataus mitattiin siitä erikseen veloittamatta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.10.23 - klo:12:20Työskennellässäni oikeassa akkukaupassa aivan jokainen akku testattiin
ja jos oli epäilyksiä, myös lataus mitattiin siitä erikseen veloittamatta.

Nykyään akkuja myydään bulkkina missä vain ns tavaratalossa,jopa perinteiset hapotettavat myydään niissä putelin kera. Palvelut huononee,eikä osata vaatia... 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...