Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa ja rajoitettu CDI-boksi

Aloittaja tuoppim, 17.05.10 - klo:20:05

« edellinen - seuraava »

tuoppim

Lainaus käyttäjältä: MikSam - 17.05.10 - klo:11:51
Minulla ei ole ajokokemusta moskoista kuin >20v sitten serkun Passolalla, 2009 syksyllä Kyproksella zäpädäidää-merkkisellä 2T-koneisella sekä nyt Vespalla; etu on selvä Vespan hyväksi. Nelari (ainakin tämä 4-venttiilinen malli) vääntää hyvin "äänettömyydestään" huolimatta eikä tosiaankaan haise.
Rajoitukset paikallaan kulkee noin 50 km/h mittariin, rajoittamaton CDI on tilattu ja huollon mukaan se paikallaan moottori toimii niinkuin se on suunniteltukin ja nopeus riittää kaikkiin kaupungin rajoituksiin ja poliisi ei edelleenkään kiinnostu.

Vespan massa on mielestäni ihan hyvä asia; se tekee laitteesta kovalla alustalla vakaan ajettavan.

Asia jota myös minä epäilin ennen hankintaa oli tuo rengaskoko; totta Mooses pienempi pyörä löytää kaikki kolot tiestä mutta alusta kompensoi ilmiötä kohtuudella. Tämä seikka kannattaisi varmistaa vaikkapa vuokraamalla Vespa päiväksi ja kokeilemalla siellä missä luulee sillä myöhemmin ajelevansa. Ainakin Kouvolassa tällainen käy päinsä muistaakseni n.60â,¬/vrk hintaan. Itse en tehnyt näin vaan Vespan himoissani tein ostopäätöksen pienen koeajon perusteella.

Kaksi päällä (95kg + rouva) ei mitään ongelmaa, menee ihan yhtä kovaa mutta kiihtyy piirun hitaammin.
Vespan kantavuushan olikin aikalailla omaa luokkaansa, 200 kg. Johtunee yhteisestä rungosta 125cc - mallin kanssa?
Minulla siis tuo 50cc LX 2010 - malli, S lienee hyvin samanlainen ajettavuudeltaan.

Sitä ei käy kiistäminen että hinta Vespassa on kohtuullisen korkea... Mutta pääseepähän samalla skobojen "HD-kerhoon" :P
Kalliitahan ne on uudet autotkin ja kuitenkin jotkut niitä ostaa, saattavat vielä väittää tehneensä hyvät kaupat. Mielipiteitä on siitäkin asiasta ainakin kahta sorttia.

Aamen... Tähän ei ole mitään lisättävää :)

Tuosta rajoittamattomasta CDI:stä kysyisin että miten sillä homma käytännössä toimii? Skippasin teininä kaikenlaiset virivarijutut joten niiden suhteen olen hyvin pihalla. Nyt tuo kulkee GPS:n mukaan 46,7 ja olisi hyvä saada kulkemaan noin 55 jotta ei jäisi aivan jalkoihin. Olen käsittänyt että Suomessa on rajoitettu variaattoria siten että "vaihteet" eivät mene tiettyä suuremmalle. Ilmeisesti siitä johtuen kun ajaa tätä rajoitettua huippunopeutta niin kierrokset huutavat kuin viimeistä päivää...

Olisko siis mahdollista
A) Poistaa prikka variaattorista, jolloin kierrokset eivät nousisi niin koviksi (ääni olisi maltillisempi ja ehkä kulutuskin)
ja B) Rajoittaa Vespan kulku sitten 55km/h juuri esim CDI-boksilla?

Vai toimiiko homma näin? Olen aivan käsi näissä hommissa, joten jos joku kokenut osaisi selittää asian.


Coastside

#1
Ongelma on variaattorin toimintaperiaatteessa. Jos haluaa pintakaasulla ajaa tasaisella 50 niin vari pitää välittää 70+ nopeuksiin ja rajoittaa ranteella. Ranteella rajoitetaan kuitenkin rajoittimen lähelle ellei halua ajaa röpeltävällä moottorilla.

Tehoa saa hieman lisää suuttimen vaihtamisella hieman suurempaan kuin se niukaksi säädetyissä on. Kaasarin neulaa nostamalla muuttaa osakaasun seosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tuoppim

#2
Jotenkin arvelinkin ettei se niin helppoa ole kuin mitä kuvittelisi.

Mitäs tuo rajoittamaton CDI-boksi käytönnössä sitten tekee? Antaa koneen kiertää ilman kierrosten rajoittamista?

Millä tavoin olisi kaikista helpoin nostaa tuota nopeutta pikkuisen ja "lähtöräväkkyyttä" vespalla? Auttaisiko isompi suutin?

MikSam

#3
Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 17.05.10 - klo:20:36
Mitäs tuo rajoittamaton CDI-boksi käytönnössä sitten tekee? Antaa koneen kiertää ilman kierrosten rajoittamista?
Näitäkin taitaa olla kahta sorttia; sellaisia jotka rajoittaa nopeutta per variaattorin toisiokierrokset (=nopeus) tai sitten rajoitetaan moottorin kierroksia. Vespassa käsittääkseni on molemmat mutta myönnän ihan helposti myös olevani väärässä jos joku väittää toista. Rajoitettu CDI säätää Vespassa sytytystä myöhemmäksi joten tämä ei ainakaan säästä polttoainetta jos pitää marssivauhtina rajoitettua max. nopeutta täys'kaasulla.

Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 17.05.10 - klo:20:36
Millä tavoin olisi kaikista helpoin nostaa tuota nopeutta pikkuisen ja "lähtöräväkkyyttä" vespalla? Auttaisiko isompi suutin?
Isompi suutin auttaa moottoria toimimaan paremmin ja toisaalla tällä palstalla keskusteltu variaattorin säätäminen kevyemmillä rullilla "kierrosherkemmäksi" yhdessä tekevät skootterista kuin skootterista "räväkämmän", tiettyyn rajaan asti tietysti.

Rajoittamaton CDI, kevyemmät variaattorin rullat ja mahdollisesti rajoittamaton variaattorin holkki laittanevat Vespan sellaiseen lentoon että taitaa tulla katsastushommia jos jääpi kiinni. Itse ajattelin kokeilla tuota rajoittamatonta CDI:tä.

edit: kirotusvirheen korjaus.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

tuoppim

Nyt tässä kun aloin lueskelemaan niin seuraavanlaisiin asioihin olen törmännyt, kokeneemmat osannevat sanoa pitääkö paikkansa:
1. Tuossa Vespa S 50 4T 4V (2010) mallissa taitaa olla piaggio hi-per4 moottori ja foorumeita selatessani törmäsin väitteeseen, että siinä ei olisi variaattoria rajoitettu prikalla/holkilla mitenkään. Variaattorin avanneet varmaan osaavat sanoa pitääkö paikkansa. Tällöin nopeuden säätöön riittäisi pelkkä CDI-boksin vaihtaminen
2. Suomiversiossa on aivan liian pieni suutin eli ilmeisesti ja tuohon 4V malliin olisi parempi suutin kokoa 75

Voitko MikSam kertoa näin julkisesti (tai laittaa yksäriä) mikä houlto suostui vaihtamaan CDI-boksin. Itse en viitsi alkaa ropaamaan vaan mieluummin maksan siitä jollekin joka sen todella osaa :)

teropa

Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 18.05.10 - klo:07:39
Voitko MikSam kertoa näin julkisesti (tai laittaa yksäriä) mikä houlto suostui vaihtamaan CDI-boksin. Itse en viitsi alkaa ropaamaan vaan mieluummin maksan siitä jollekin joka sen todella osaa :)

Itseänikin kiinnostaa tämä, jos tulee alettua vespa kaupoille. Privaan voi laittaa inffoa, jos ei täällä ilkiä...

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

MikSam

Kuvittelisin että Vespaan saa Välimeren alueella käytössä olevaa CDI-boxia ihan alkuperäisosana, luulisi että valtuutetut(kin) huollot suostuisivat alkuperäisosan Vespaan laittamaan. Itse olen asioinut valtuutetussa huollossa Kouvolassa, huoltojen yhteystiedot löytyvät Vespan sivuilta.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

tuoppim

Poistetaanko sulta samalla sieltä se variaattorin holkki/prikka? Oletko kysynyt suostuvatko sitä tekemään?


MikSam

En ole kysynyt mutta kun Vespan kuristuksista ja niiden poistosta keskusteltiin niin sanoivat itse että "prikan kun poistaa ni jo kulkee". En vaan silti ole ihan varma onko tuossa 4V - mallissa rajoitusta variaattorissa lainkaan. Edeltäjissä kaiketi oli ja vanhasta muistista huoltomies sanoi että tässäkin olisi.

Eli ei poisteta/vaihdeta variaattorista mitään vaan ainoastaan tuo CDI vaihdetaan kunhan sellaisen jostain saa, nimittäin 2-venttiilisen CDI ei käy 4-venttiiliseen moottoriin. Tästä voisin pikaistuksissani päätellä että prikkaa ei variaattorissa välttämättä ole lainkaan.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

tuoppim

Remu Skootteriklubin foorumilla oli avannut uuden nelitahtisen nelivenasen ja prikkahan siellä oli ollut. Ratkesi sitten tämä prikkakysymyskin.

MikSam

Hyvä tietää.
CDI-boksi 2V-malliin maksaa n. 52â,¬ plus rahti enkä usko että 4V (kunhan jostain löytyy) on ainakaan halvempi, siihen työt päälle niin varmaankin maksaa asennettuna about 150â,¬.
Pelkkä prikan poisto on varmaan n. vartin homma eikä osia tarvitse ostaa, pitänee kokeilla tämä ensin.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

Victoria

_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

MikSam

Mielenkiintoista.
Hyvällä mielikuvituksella tuosta sai irti sen että poraamalla reiän CDI:hin rajoitus poistuu.
Mistähän saisi CDI:n johon kokeilla... :P
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

Plom

Skoottericlubin foorumilla on muistaakseni ohjeet.

Coastside

Pikkasen huti ja boxi on kaput. Poraisin koteloon suuremman reijän ja katsoisin mitä sieltä on tarkoitus rikkoa.

Hyvässä ohjeessa neuvotaan sabluunan mitat jolla kohdentaa reikä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04