Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

sebastian34

moi. poika täytti 15v ja pitäis ostaa sille skootteri. kannattaako ostaa uusi, vai käytetty? ja minkä merkkinen on helppo korjata itse, ja varaosat helposti saatavilla. arvelisin että aprilia ja yamaha olisivat hyviä pelejä. minkä hintaisia ne on käytettynä. saako 700-1000e hyvää käytettyä tai uutta. ja sittetn siitä mopokortista, mistä sen saa? maksaako? ja saako jostain ajoopetusta? kiitos jos joku viitsis jeesaa.  ??? ???

Samppa

Jokos luit tämän: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=8.0? Eli riippuneen niin monesta tekijästä. Jos itse korjaat niin merkkikohtaisia eroja ei juurikaan ole (kunhan vain varaosia on hyvin saatavilla), mutta 2tahtiset on perinteisesti kyllä 4tahtisia helpompia huoltaa ja korjata. Öljyjen kanssakaan ei tarvitse enää nykyskoottereissa itse "lantrailla" kun on nuo tuoreöljyvoitelut.

700-1000eurolla kyllä pitäisi saada ihan hyvä käytettykin merkkiskootteri. Kannattaa kuitenkin varmistua että tarvittavat huollot on suoritettu ja kilometrejä ei välttämättä ole mittarissa "muutaman maapallon kiertämisen verran". Itse pitäisin noin 5000 kilometriä ajettua merkkiskootteria vielä melko tuoreena. Vuosimalliin en välttämättä niin aktiivisesti tuijottaisi. Mainitsemasi Yamaha ja Aprilia on hyviä merkkejä. Katso myös ainakin Peugeotit ja Piaggiot.

Mikäli päädyt kuitenkin täysin uuteen vaihtoehtoon ja käytössäsi on suhteellisen pieni budjetti, katsoisin myös Kymcot ja Keewayt. Varsinaisista "markettimopoista" kirjoitinkin jo aikaisemmin.

Mopokorteista ei itselläni ole kokemusta, kun en ikäni puolesta sitä ole koskaan tarvinnut. Tietoa kuitenkin löytyy melko hyvin Ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta
http://www2.ake.fi/mopo/ ja joku joka tuon mopokortin on suorittanut, voisi varmasti kertoa lisää. Ajo-opetushan ei tuossa toistaiseksi ole pakollista, mutta tiedän että ainakin jotkut autokoulut ja myös koulut sitä järjestävät.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

Hyvää ja halpaa ei valitettavasti ole olemassa :( Tuo 700-1000e on aika vähän merkkiskootterista, millä ei ole paljoa ajettu. Kannattaa sitten varautua ostamaan vähän vanhempi ja vähän enempi ajettu. Hyvin harva skootteri, joka on kunnossa tullaan myymään alle 1000e (siis merkkiskode)

Mopokortista sen verran, että noin 100e siihen menee, jos kerralla meinaat läpi päästä. Hinnat on noin 25e lääkärintarkastus, 12e valokuvat, 40e poliisilaitoksen paperit ja 14.5e kortin suorituskerta.

newstb

Yamahan ja Piaggion tuoteisiin saat varaosia hyvin,ja merkkikorjaamoja löytyy lähes joka kylästä.

Itse valitsin varmasti vähän käytety Yamaha Aeroksin,vesijäähdytetty,turvalllinen ja varaosia saa käytettynä ja uutena varsin paljon.Hintaa noissa toki tuppaa olemaan mutta välillä noita on tuohon 500-1000 myös myyty.

Ei toki Kymcon mallistoa kannatta jättää katsommatta.hinta-laatu suhde toimiva  ;)

bartson

On myös hyvä muistaa, että aloittelevalle sattuu joskus kyljelleen menokin, jolloin katteet menevät pahan näköiseksi. Kiinalaisissa on, ainakin puheiden mukaan suhteellisen herkästi särkyvää muovia.
Ainoa mopo jossa on katteet ns. ämpärimuovia on Peugeot Ludix. Hintakaan ei ole kovin paha, alle 1700â,¬
Mielestäni ainakin ruiskumoottoreista kannattaa aloittelijan pysyä kaukana, etenkin jos on halua räplätä konetta itse.

Samppa

Bartson. Tämä pitää hyvin paikkaansa. Jos on vähänkin halua / tarvetta ropata itse, ei ruisku ole välttämättä ensimmäinen valinta. Ainakaan, mikäli kokemusta tuosta ropaamisesta ei hirveästi ole ja ruiskutekniikan tuntemus ylipäätänsä on hakusessa.

Kiinalaisten katteiden muovien kestävyydestä ei ole kokemusta, mutta kyllä ne Italialaisessakin hajoavat, mikäli isku on esim. viistottainen, tai kate joutuu puristuksiin epäedullisessa asennossa. Ei välttämättä kuitenkaan suorasta kippauksesta. Yleensä noista ovat tupanneet hajoamaan ensimmäisinä katteiden kiinnikkeet. Varsinkin tuo alakate ei loppujen lopuksi tarvitse hirveesti maastokosketusta ja sen kiinnitykset saa kyllä rikki ihan metsässäkin ajelemalla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Olen samaa mieltä noista katteista, oman aeroxini katteissakin kyllä näkyy käytön jälkiä, mutta ne ei tullutkaan mistään pienestä kupista vaan pari talavea takaperin vedin täydestä laukasta pelin selälleen, jolloin takahetula halkesi. Korjasin sen lasikuitukitillä, ja ei se päällepäin paljoa näy. Vaan minkälaista skootteria haluaa, on paljolti maku- ja jossain määrin rahakysymys, kuten aloittaja sanoi. Jos esim pörssistä löydät halvan jammun tahi aprilian tai pösön, niin ei sellaisen täydellinen koneremontti enää ole kallis jos osa sen vielä itse tehdä. Esim saat 1000e käytetyn ja remppaat koneen ni osat halvimmillaan maksaa,,mäntä 25e tiivisteet 16-20e
stefat n16e neulalaakeri 7e mahdollinen porautus 20-25e.+ jos variin pitää hilppeitä ostaa, mutta halpaa se silti on.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jukkapalmu

Nyt on kaksi moposkootteria kiikarissa. Joko pösön vivacity, tai sitten Piaggio Fly. Uutena ajattelin ostaa. Onko käyttökokemuksia? entäs huoltojen toimivuus täällä pohjoisessa?

A_sentaja

molemmat on ihan kelpo menopelejä, vaan jos mahdollisuus koeajoon niin ota se kumpi istuu käteen paremmin. Noihin kyllä saa varaosia ja huoltokin toimii. ja eikun vaijeri kireälle.. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Samaa mieltä.. Kaksi laatumerkkiä, käy koeajamassa molemmat ja selvitä missä huoltopaikat ovat. Kumpi-istuu käteen, tai alle paremmin, niin otat sen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

allinug

Kyllä näyttää siltä että ennakkoluulot kiinalaisia mopoja kohtaan ovat syvään juurtuneet!Itselläni on nyt kolmatta kesää baotian retrostyle-tyyppinen mopo joka on pelannut ihan hyvin ja johon on saanut huoltoa ja varaosia ihan kiitettävästi.On nyt mittarissa 12600 km ja tänä kesänä tulee lisää koska aion uusia viimekesäistä matkaani Pohjanmaalle (1200km yhteensä).
Uutena mun moponi maksoi 890 euroa :D

Samppa

En minä nyt tiedä onko kyse nyt niin vain ennakkoluuloista. Ehkä pikemminkin siitä epätasaisesta laadusta. Löytyy niitä laatuyksilöitä niin kuin sinulla ja sitten taas heikompia. Tokihan maanantaikappaleita on myös "merkkiskoottereissa", mutta kuitenkin korjaamotuttavani mukaan huomatavasti vähemmän.

On muuten melkoinen ajomatka sulla edessä ;D Meinaatko yksin lähteä reissuun vai porukalla ja kuinka pitkiä ajorupeamia saat ajettua yhteen putkeen?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

allinug

Joo onhan se pitkä matka ja yksin minä silloin heinäkuun lopulla ajoin.Porvoosta Lappväärttiin samana päivänä ajoin ja km n 300.Ei maistunut tervanjuonnilta ollenkaan enkä tuntenut olevani yksin kun jokainen vastaantuleva rekka vilautteli valoja mulle ja moikkasi. ;)
Lähtisinpä vaikka ajamaan Göteborgiin Ruotsiin sukuloimaan mutta nsilloin mielummin porukan kanssa.

fillaripongari

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 09.05.07 - klo:21:52
Samaa mieltä.. Kaksi laatumerkkiä, käy koeajamassa molemmat ja selvitä missä huoltopaikat ovat. Kumpi-istuu käteen, tai alle paremmin, niin otat sen.
Se on tuo skootterin osto vähän kuin naista valitsisi itselleen ;D ;D

Samppa

Paitsi että skootterin vaihto ja korjaaminen on helpompaa kuin naisen  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.