Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

(Ajopäiväkirja) Peugeot Elyseo 2002 50m-g1aak-nl/49 49

Aloittaja kekkenroos, 16.04.17 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

kekkenroos

Aloittelin skootteriharrastusta toissakesänä alunperin, sillä kesä lähestyi ja oli pakko päästä päristelemään. Kortti kuitenkin puuttui isompien vekottimien päristelyyn joten otin tähtäimeen skootterin. Ensimmäinen vekotin oli Peugeot sv executive jolle kaveriksi ostin Kymco super kasin. Kymco oli nelari ja siten täysin puhditon peli satakiloisen kuskin alla. Se vaihtui alle kuukaudessa Tähän Elyseoon. Elyseo sai vielä kaverikseen yhden Vivacityn, joilla kruisailtiin viime kesä emännän kanssa, kun SV executive oli ajokelvoton. Skoottereilla ajettiin ahkerasti lapset kyydissä. Givin ja Stamatakiksen lastenistuimet saa molemmat kehuja täältä. Stamatakis on kyllä huomattavasti helpompi asentaa, joten sitä suosittelen ensisijaisesti.
Viime kesänä tuli sitten A-korttikin ajettua ja syksyyn mennessä olin hävittänyt kaiken muun kaluston paitsi tämän Elyseon, jota en ehtinyt myymään lämpimien kelien aikaan. Talven aikana ajatus sen säilyttämisestä kypsyi. Nyt olen päättänyt pitää sen.



Ensimmäinen ajopäivä tänä keväänä saatiin kolme viikkoa sitten. Ajoin vain Paikalliselle kylmäasemalle ottamaan tankin täyteen. Taisi olla liian aikaista, kun kunnon ajokelit antaa odottaa vieläkin. Ennen tankin täyttämistä otin takarenkaan vanteineen irti ja käytin pajalla uuden kumin asennuksessa. Oli kudokset rikki vanhassa alkuperäisessä kumissa. Nyt on michelin alla, pito oli kyllä aivan eri luokkaa. Eturengas on vielä alkuperäinen, pihiys iski.

Olen Elyseon toinen omistaja. Ensimmäisellä omistajallaan pyörä oli vuodet 2002-2015. Ostin skootterin kesällä 2015. Huoltoja oli tehty tarpeen mukaan. Ryyppy oli ainakin korvattu uudella. pyörän yleinen siisteys oli omaa luokaansa, ei aivan kuin pakasta vedetty, mutta todella siisti. Edellinen omistaja oli keski-ikäinen mies. Nykyinen omistaja lähestyy uhkaavasti keski-ikää, mitä sillä ikinä sitten tarkoitetaankaan.

Omana aikanani en mitään ihmeempiä huoltoja ole joutunut tekemään. Uusi akku asennettu viime kesänä ja variaattorin hihnan vaihdoin uuteen, sillä perimätiedon mukaan sitä ei koskaan oltu vaihdettu. Samalla vaihdoin variaattorin rullat. Hihna tosin vaihdettaessa vaikutti vielä olevan ihan ok. Otin samalla kuvan todisteeksi uroteosta, mekaanikon taidot kun ovat vasta kehitysasteella.



Vaikka 'iso' (600cc) pyörä onkin nykyään tallissa tämän kaverina, on skootterilla ajo jotain ihan muuta kokemuksena. Laitteen keveys, helppokäyttöisyys ja fiilis. Ei niitä voi verrata, nämä laitteet on tehty eri käyttöön. Kesällä kun ajan lähikauppaan, valinta on selvä. Ei sinne mennä autolla tai isolla pyörällä, vaan rennosti crocsit jalassa skootteroiden. Rehellisyyden nimissä tunnustettakoon, että skootteroidessakin käytän usein oikeita ajovarusteita.

Avasin tämän otsikon ihan vain, jotta saan selville miten paljon pyörälle tulee todellisuudessa kiireisen elämän melskeessä käyttöä, vai joutaako se sittenkin kiertoon. Yritän muistaa päivittää ajotapahtumat sitä mukaa kun niitä tulee.


kekkenroos

28.4.2017 Kaupassa käyty, mukana eskarilainen ipana stamatakis lastenistuimessa. Akku oli tyhjentynyt niin ettei jaksanut enää napista käynnistyä, vaan piti polkaista. Piti ajaa muutama ylimääräinen kilometri että akku saisi vähän mehua. Reitin pituus silti vain 5km. Tankki on täynnä tuoretta maaliskuussa tankattua bensaa, joka varmaan alkaa kohta jo olemaan vanhaa  ;D

Vespister

Ihan kivaa kertomusta arkipäivän (skootteri)sankaruudesta.

Ajonautinto ei suinkaan kasva käsi kädessä kuutiotilavuuden kanssa. Pienemmällä ehtii paremmin havainnoimaan ympäristöään, siinä se juju taitaa usein olla.

kekkenroos

Kävin isolla pyörällä 50km lenkin ja siihen päälle vein elyseon 10km akunlatauslenkille. Vaikea löytää moposkootterille lokeroa enää. Kyllä tahtoisin edes piikkikuutioisen tuohon tilalle. Pääsisi liikenteen mukana. Pölhöt ohittelee taajamassakin ..

Sepi6

#4
Lainaus käyttäjältä: kekkenroos - 16.05.17 - klo:22:21
Pääsisi liikenteen mukana. Pölhöt ohittelee taajamassakin ..
Sitten vaan pösöstä kuristuksia pois, helpoimmalla pääsee kun vaan ohentaa/vaihtaa variaattorista tuota prikkaa. (20x26x3) 3mm prikalla kulkee noin 55, ohitukset vähenee.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

Oliskos tähän prikkahommaan sopivaa linkkiä? Tällä hetkellä elyseo kulkee tutkaan tasan 40 ja alamäessä 45.

Eilen oli taas pientä lenkkiä iltasella. 15km leppeässä kesäsäässä. Oli juuri sopivan tunnelmallinen skootterilenkki maaseudun rauhassa.

kekkenroos

Tänään työmatka taitettu elyseolla. 50km siis mittariin lisää. Oikein mukava kesäntuoksuinen reissu.

Sepi6

Eikös sulla ollut aikaisemmin se SV ? Tuossa pitäisi olla sama variaattori. Kun jo olet hihnan ja rullat vaihtanut jos se rajoitin prikka on ollut paikoillaan olet siihen törmännyt. Se pitäisi olla variaattori lautasten välissä, hihnan "alla" akselin päällä. Huomioi varin etu ja takapuolella olevia ohuita välyksensäätö prikkoja ei tule poistaa.Prikan (orkkis on 5-6mm paksu) poistamalla pitäsi kulkea 60 tai jotain. Ohentamalla sopivaksi viranomainen ei kirjoittele vielä muistutuksia. Mulla on jossain kuva koetan kaivella... jos tarvii.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

Variaattorin rullakopassa ei prikkoja ollutkaan. Sen muistan varmuudella. Täytyypä purkata sinne rullien väliin, ei jäänyt mieleen mitä siellä oli. Mutta järkeen käyvää on että siellä joku möykky on jonka poistamalla lautaset pääsee lähemmäs ja hihna ylemmäs. Se variaattorikopan taaempi osa jossa on jouset sisällä painui kasaan omituisen helposti käsivoimin. Mikähän merkitys sillä on toimintaan, olisiko aika uusia jouset sen sisällä?

Niin ja oli mulla sv50, myin pois kaluston vähennyksen vuoksi. Tuulilasi ja takaboksi olis kaupan, ei Sepillä olis tarvetta?

Sepi6

Moi, ei ole tarvetta osille, boxi löytyy omastakin irroitettuna. Tuossa sitten täytyy olla se uudempi vari (vaihtuu ilmeisesti -01) mikä on myös TRK/Trekker/Squab malleissa, päällepäin näyttävät samalta. Varilautasen rullakupin piilossa olleella puolella on yksi tai kaksi erillistä peltilevyä, jotka ovat kolmella 7mm kantaisella ruuvilla kiinni varilautasessa. Huoma rullien ramppi (kuvassa13) on oltava paikoillaan. Otat ruuvit auki ja ne peltilätkät pois ja sen jälkeen vain kasaat variaattorin päinvastaisessa järjestyksessä kuin purit, ilman niitä peltisiä (kuvassa 15/16) osia. Pääsuuttimen voisi vaihtaa suuremmaksi 50->60
https://www.easyparts.nl/showdrawing/22157/162504/SP/0-4019-1-m419-m2850-m431-m22157-s22160-d162504/-Transmission.html
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

Eli siis osa 15/16 olisi tässä mallissa nopeutta rajoittava tekijä. Täytyypä poistaa se ja käydä ajamassa tutkaan tuossa muutaman korttelin päässä. Ihan hentoinen nopeuden lisäys riittäisi.

kekkenroos

#11
Noniin. Poistamalla sen osan 15/16, rullat mahtuu pyörimään kopan sisällä sikin sokin eikä rullakoppa palaudu enää oikeaan asentoon.

Asettamalla prikat, jotka vain nostaa tuota rajoitinlevyä korkeammalle, sain aikaan toivotun lopputuloksen.
Sportstrackerilla mitattu huippunopeus suoralla 61.5km/h ja alamäkeen 72.5km/h. Eli aivan huiket parannukset aiempiin 40 ja 45 tuloksiin. Nyt kulkee jo liian kovaa, eli täytyy madaltaa niitä prikkoja aavistuksen. Viiskymppiä riittää mopolle suoranopeudeksi.

Niin ja tietysti tänään tuli siis jotakin 10-15km hupaitua tällä raketilla =D

konenikkari

Samaa ongelmaa olen havainnut muissakin laitteissa, kun kuppi kokonaan poistetaan,
tai hihna katkeaa, rullat menee sikinsokin eikä uutta hihnaa saa paikoilleen rullakuppia purkamatta. 
Mulla 6x6mm prikka lautasten välissä eikä rullat mahdu kääntymään
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Yhden sellaisen jossa oli 2 "levyä" avasin ja poistin toisen kulkua tuli 10 lisää ja toimi ihan oikein. Tuo prikan lisäys, muisten lukeneeni jostain palstalta myös siitä. Kun saat sopivan prikan vahvuuden kokeiltua, pistäs infoa tänne. 55-59 on varmaan sellainen josta ei vielä lähde kilvet.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

Siellä on sellaiset paksut alumiiniprikat nyt. Täytyy ihan viilalla ottaa niistä vähän pois.
Nopeuden puolesta ei tekisi mieli tehdä mitään, sillä nyt kulku on juuri sopivaa tuollaiselle vehkeelle, mutta katulailliseksi se täytyy saada.