Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tekniikan Maailman kiinalaisten vertailutesti

Aloittaja sale111, 02.06.08 - klo:00:53

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jossain Zonerissa oli öljynpaineelle merkkivalo. Oikeastaan se ei ollut valo, vaan punainen muovinkappale, joka pilkisti mustasta reiästä mittaristossa. En nähnyt mopoa toiminnassa, koska mopo oli autovahinkokeskuksessa.

Silti olen sitä mieltä, että juuri öljynpaineelle saisi olla jokin varoitusjärjestelmä. Kellokin olisi kiva. Kaikki nuokin saa jälkeenpäin hommattua, kuten sen kiekkamittarin. Nyt olikin kyse siitä, että miksi valmistajan pitäisi kiekkamittari laittaa mopoon, kun sitä mittaria ei tarvitse mihinkään. Se tuskin edes vaikuttaa mopomallin myyntimääriin.

Lainaus käyttäjältä: Hemmo - 15.06.08 - klo:15:25
On sillä varmaan sitten käyttöä jos nopeusmittarin vaijeri katkeaa  yllättäen.

No huh! Mitenkäs näet mitään nopeutta kierroslukumittarista, kun mopossa on variaattori.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

#16
Näkeehän sen suoraan. Jos minulta nyt hajoaisi nopeusmittari niin näkisin vauhdin suoraan kiekkamittarista. Kun ajaa 4000rpm niin nopeus on 40km/h, 5000rpm on 50km/h jne..


Coastside

Zonerissa on vihreästä punaiseen, öljykannulla ilmaistu, muuttuva merkki, mutta käyttöohje ei sano siitä mitään. Jostain luin että se ilmaisee vain huollon ajankohtaa. Jos se mittaa painetta niin omassani ei sitä ole ollut aikoihin. :o
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: kekra - 15.06.08 - klo:18:39
Näkeehän sen suoraan. Jos minulta nyt hajoaisi nopeusmittari niin näkisin vauhdin suoraan kiekkamittarista. Kun ajaa 4000rpm niin nopeus on 40km/h, 5000rpm on 50km/h jne..

Jep. Mitäs ne kierrokset on 20 ja 30 nopeuksissa?

Kyllä tuo nopeuden mittaaminen kierroslukumittarilla oli nyt aika kaukaa haettu. Myöntäkää pois.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Kröhm.. Mitä väliä on jos ei tiedä kiihdytysnopeuksia jossain 20km kohalla? Nopeuden näkee edelleenkin suoraan kiekkamittarista normaalissa ajossa. Minä ainakin tulisin ihan hyvin toimeen ilman nopeusmittaria. Toisin sanoen en anna periksi tässä asiassa  :P

Partanen

Lainaus käyttäjältä: kekra - 15.06.08 - klo:20:20
Kröhm.. Mitä väliä on jos ei tiedä kiihdytysnopeuksia jossain 20km kohalla?

Mikä kiihdytysnopeus??

Ajonopeuksia katsellaan nopeusmittarista, ei kierroslukumittarista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#21
Mitäs täällä taas napistaan  ;)

Kyllähän tuon nopeuden voi päätellä kiekkamittarista mopo-kokoisella variaattorivehkeellä melko helposti, jos ajelee tasaisilla kierroksilla tasaista tietä. Miksi ei voisi?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Siksi, että ne koneen kierrokset pysyvät laajemmalla nopeusalueella samana. Siis nopeus voi nousta ilman että kierrokset nousevat. Ymmärrän, että manuaali-, eli kiinteillä välityksillä olevassa vaihteistossa kierroksista voi katsella nopeutta, jos sattuu muistamaan mikä nopeus on milläkin vaihteella ja koneen kierroksilla. Ei hitto. Nyt te yritätte väittää mulle vähän samaa kuin että automaattivaihteisella autolla pystyy katsomaan kiekkamittarista nopeuden. HUH! Pitäisköhän mun jäädä lomalle vähäksi aikaa tältä foorumilta...
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

mutta jos kaasupohjassa ajettaessa kierrokset on aina se X, jolloin nopeus on aina se y. En nyt tarkoita mitään osakaasuilla ajoa. Eli siis kun tiedetään että kone kierttää tapissa tietyillä kierroksilla, niin miksi nopeus muuttuisi vaikka nopeusmittari ei käytössä olisikaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Varivaihteinen DAF/Volvo kulkee pakillakin jotain 140 ja niillä on ME tuossa puuhassa. Mutta mopo on kierrosten ja nopeuden suhteen simppeli siellä ylärekisterissään jossa asialla on merkitystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Olen huomannut toki liikenteessä, että monille sillä nopeusmittarilla ei tunnu olevan mitään käyttöä. Ajelevat rajoituksista huolimatta vähän niinkuin fiiliksen mukaan. Ovat sitten ihmeissään, kun saavat vaikkapa sakon. Syyttävät huonoa tuuria. No tuuria se onkin, jos ei tiedä tuon taivaallista nopeuksistaan, tai ei vaan välitä. Mutta muille liikenteessä olijoille se on hevletin ärsyttävää, kun joku ajaa vaikkapa alinopeutta vain siksi, että ei ymmärrä nopeuksista mitään. Kun sitten ne mölhöt näkevät poliisiauton, niin ensimmäinen reaktio on polkea jarrua, ihan vaan varmuuden vuoksi. OHO! tuli peräänajo -liikenne seisoo.

Miten tämä liittyi skoottereihin? Siten, että joku ihmetteli miksi mopoissa ei ole kierroslukumittaria. Minä kerroin että siksi, kun sitä ei tarvita mihinkään. Joku perusteli, että silloin tarvitaan kun nopeusmittari hajoaa! Oikeasti, siitä kiekkamittarista ei voi päätellä mitään nopeuksia, jos ajellaan jotenkuten laillisia nopeuksia. Tässä kohtaa laillinen nopeus on sitä, ettei tarvitse maksaa moottoripyöräveroa.

Eihän se nopeusmittari ole olemassa sitä varten, että voidaan mitata huippunopeutta. Se on siellä siksi, että ihminen ei vaan pysty arvioimaan nopeutta, vaan siihen tarvitaan mittari.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Ketä kiinnostaa ylipäätään tietää ajaako kahta vai kolmeakymppiä? Ne "kiinnostavat" nopeudet ovat juurikin niitä yli viidenkympin nopeuksia joita mopoilla yleensä ajetaan. Vaikka ei saisikaan laillisesti ajella. Mutta kun kuitenkin ajetaan.

Mopon mittarit valehtelevat lisäksi yläkanttiin joten neljänkympin alueellakin usein ajetaan "täysillä". Kyllä noissakin tapauksissa nopeuden voi hyvinkin päätellä kierrosten perusteella.

Ja onko sillä edes väliä mitä mittari/kierrokset näyttävät kun kuitenkin mopolla lähes aina ajetaan täysillä? Kysynpä vaan.

P.S. Mitä tekee kiekkamittarilla moottoripyörässä? Onko se siinä jotenkin hyödyllisempi? Mitä hyötyä on tietää että esim. satasen vauhdissa on esmes 4000rpm? Vitosvaihteella? Tai kutosella?

Coastside

Minä sain uutta näkökulmaa nopeusmittariin kun asensin fillarin mittarin. Aluksi katse haki mopon omaa mittaria, mutta sitten digin selkeä numeronäyttö kertoi helpommin ja tarkemmin. Kun digi ei satu mukaan on perusmittarin tulinta hankalaa.

Mittareihin kuten kiekkamittariinkin tottuu ja saa siitä jonkin osan tiedoista vaikkei tietoisesti sitä tarkkaile.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Siis kyllähän se on tosiasia, että tollainen kiekkamittari on pitkälti "karkkivaruste". Se on mielestäni karkkivaruste myös autossa, sillä ilman sitäkin oppii ajamaan taloudellisesti ja kuuntelemaan moottorin ääniä (paljonkos siellä olikaan kierroksia). Toisaalta onhan se kiva, kun on kaikennäköisiä mittareita. Tervetuloa lentämään lentokoneella, sielä vasta mittareita onkin, mutta loppupeleissä eri tarpeista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Kyllähän kierroslukumittari kertoo yhtä sun toista. esim kekran vehkeestä se kertoo ,että painejousi on entinen ,kun kerran kierrokset vain 4000 rpm 40 vauhdissa.

--
tahtoo kierrolukumittarin ...