Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly 50 käynnistysvaikeudet kostealla

Aloittaja flyby, 21.12.17 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#15
Kaasuttimen kurkun jäätyminen voi alkaa jo plus neljäasteisissa lämpötiloissa, alipaineesta johtuen, kun ilmankosteus on suuri.
Jäätymisen seurauksena on jäätynyttä vettä, kaasuttimen kurkussa, joka sulattuaan päätyy uimurikammioon ja, varsinkin tyhjäkäyntisuuttimeen.
Ei taida nykybensoissa oleva viina toimia samoin kuin ns. jäänestoaineet.
Koska suuttimet on pieniä, yksi vesihelmi estää pienen moottorin käymisen, kunnes kuvaan tulee,
lisäaine joka sekoittaa polttoaineen ja veden.
Nuo vaivat saattaa helpottaa lähiaikoina, kun tulee kunnon pakkaset, ja ilmat kuivuu.
Pakkasilla ei kannata mopoa työntää yöksi sisään lämpimään tilaan,
lämpötilan vaihtelu vain pahentaa tilannetta.
Toivottavasti ei ilmavirtaukset käänny idän puolelle, sieltä ei ole koskaan mitään hyvää tullut.
http://nummika.com/meteo/pages/maps/global.php
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

ootteko muuten miettiny minkälaista kondensiota se aiheuttaa kun on vaikka -15 pakkasta ja peltinen tankki bensaa täynnä..ulkopuolelta ainaki mankin tankki on useemman kerran ollu ihan sellanen hikoileva. oon pistäny silmälle.

Coastside

#17
Jäätymistä voi ehkäistä kaasarin peittämisellä ja puhaltimen lämmön suuntaamisella siihen. Alumiinifoliolla helpoimmin sen peittää ja ilmajäähdytteisessä voi koteloon tehdä pari reikää josta sitä pääsee kaasarille. Jos kurkussa on bakeliittieriste, sen vaihto alumiiniseen talveksi, voi ratkaista ongelman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

flyby

Joo, alkaa mennä hermot tähän romuun ja kilsoja sen verran ettei enää viitti panostaa isoja summia sähkövian vai mikä lie ettimiseen. Eilen jätti myöhään illalla kaverin pihaan ku veny liian pitkään, alkaa olla mitta täynnä. Ihan hyvä peli ku on lämmennyt, ja jos nyt vaan tuo yhden kostean päivän tod.näk. kaasariongelma ei jatku.

Sellainen viimeinen vaihtoehto tuli mieleen... Uskaltaako skootterille käyttää auton apukäynnistintä? Antaakohan moinen enemmän voimaa kuin polkeminen että voisi jopa startata? Tää epävarmuus ja nytkin hirvee säätäminen kun varmaan illalla joutuu lämmittelemään puhaltimella kaverin pihassa alkaa kohta olla finaalissa mun osalta.

Coastside

#19
Kyllä se kestää apuvirran kun ei mahdottomia pyöritä. Suoraan startille voisi kytkeä tuplajännitteenikin. Esilämmitys jollakin auttaa paljon, jos on mahdollista. Minä lämmitän hiustenkuivaimella jolle on liitin puhaltimeen. Viitisen minsaa riittää.

Jos lämpimänä ei ole ongelmia ja ryypyn toimivuus on selvitetty, on syy kylmyydessä tai kosteudessa. Selviää lämmittämällä tai kuivaamalla riippuen kumpaa selvittää. Hiustenkuivaimella kuivaa myös noita sähköjä kun niitä kaivaa esille. Moottorikin lämpiää sen oikealla kohdistamisella moottoriin. Sähkötoho on siihen parempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

flyby

Kait se vaan pitää varalta olla jatkoroikka ja puhallin aina mukana jos yhtään paria tuntia pitempään tällä aikoo jäädä. Mistään lisäakuista kun ei todellakaan millään järkikoolla/hinnalla saa juuri mitään oikeaa lämmitystä/kuivausta aikaan. Pitää heittää vielä tankkiin vähän reilummin kokeeksi tuota masinol e100 jota mulla on pullo. Mites se mustakorkki masinol? Eikös se ole varsinaista jäätämisenestoainetta eikä masinol e100?

joni_k

masinol e100 oon käyttäny aina kesät ja talvet. ei oo ollu jäätämisongelmaa, mitä nyt kerran plus miinus kelillä mutta matka ei katkennu siihen. oma moka kun luukku oli auki ja viima pääsi suoraan imukaulaan.

flyby

Kyllä mä vaan alan veikkailla kuten täällä muut puhuneet että liittyy kaasarin jäätämiseen sitten sulamiseen. Pitää kokeilla eri lisäaineita, reilummalla kädellä aluks. Voi se vielä olla että mä puhdistutan tästä kaasarin ens syksyllä muiden remppojen yhteydessä, hyvä kesäpeli kuitenkin ja koneen puolesta reilusti kilsoja jäljellä.

konenikkari

Saakohan se tankkiin korvausilmaa, koeta ajella korkki löysällä pari reissua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

flyby

Joo nyt muistuttanut taas viimepäivinä vanhasta taipumuksesta. Kaasu hirttää käynnistyksen jälkeen jos on ajettu jo samana päivänä eikä tipu heti tyhjäkäyntikierroksille. Joutuu odottelemaan pari minuuttia ennen kuin kierrokset tippuu. Eiköhän tämän vika siis ole ihan ilmeisesti kaasarin surkea lämmitys ja siten jäätäminen. Ostin eilen Shellin jäänestoa joka on ilmeisesti 100% isopropanolia. Bensassa kun on perus etanolia valmiina ni ajattelin kokeilla tuota raskaampaa alkoholia josko auttais. Masinol e100 taas taitaa olla metanolia. Kattoo auttaako nämä aineet, jos ei niin jotain kikkailua kait tähän on pakko tehdä millä sais kaasarin ajossa lämpenemään. Tai sitten joutuu netistä tilaamaan jonkun tosi tehokkaan 12v lämpöpuhaltimen, Suomesta tuollaisia hankala löytää.

10min/2kW lämpöpuhallinsessio aamulla laittaa koneen käyntiin kunhan vaan jaksaa irrottaa siitä jalkatilasta muovilevyn joka vie koneelle. Jostain jos löytäis tyyliin 700W/12v puhaltimen ni ehkä puoli tuntia tai vähemmänkin riittäis. Moinen tosin tarttee jo 350Wh akkukapasiteettia, ja kun lyijyakkua ei ikinä saa täysin tyhjäksi niin käytännössä tartteis jotain 600Wh eli 50Ah. Tuollainen jo aika iso/kallis ja tuskin puhallinkaan olisi ilmainen. Tiukkaa tekis mahtuisiko moiset kypärälootaan.

Coastside

Ryyppy se taitaa niitä kierroksia pitää. Se menee päälle hyvin helposti pakkasessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

jos kaasari on kunnossa ja se jalkotilan luukku kiinni, niin ei ongelmia pitäisi ajossa olla. toimii  vamasti kovemmissa keleissä missä viitsii ees ajella. vettä siellä varmaan on kohokammion pohjalla. onha siellä ruuvi proppu tyhjennät sen kammion ja jäänestot tankkiin.

Sepi6

Delorton kaasareissa ( ainakin 17,5mm) on tuommonen lämmitysvastus joka lämmittää kaasarin runkoa https://www.mc-scatter.com/mopojen-osat/varaosat/gilera/rcr/160307-kaasuttimen-lammitin-derbi-senda-original
Se että miten tuommoinen saisi sovellettua Keihiniin en ole edes miettinyt, toteutettavissa on kuitenkin. Yleensä "jonnet" heittää nuo menemään.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

flyby

Jep, päivitystä. Kyllä nämä oireet on niin itsestään selvästi kaasarin kurkun jäätymistä. Nyt ollut muutama vetinen nollakelipäivä ja vanhaan tyypilliseen tapaan alkanut ajossa yskimään, tiputtamaan huipputehoja sekä sammumaan hidastettua heti kun antaa lisää kaasua. Siis, ei saa happea kun kurkku jäässä. Seoksen säätämiset ei ratkaise itse ongelmaa, kyllä se on niin että ainut pysyvä ratkaisu on lämmittää kaasaria/imuilmaa sen verran että jään kertyminen vähenee tarpeeksi. Wikipediasta löytyy ilmailussa todettu kaavio mitkä kelit aiheuttavat jäätymistä, kriittisenä rajana juurikin se havaitsemani 80% ilmankosteus:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carburetor_icing

Käynnistysongelmat sitten veikkaisin että liittyvät edellisellä ajolla jäätyneeseen kaasariin plus ehkä siihen faktaan että tämä peli haluaa laittaa ryypyn päälle kylmällä, siis edelleen vähentäen imupainetta joka saattaisi hyvällä tuurilla saada tarpeeksi happea siitä jäätyneestä kurkusta.

Pelin olen nyt jo pari kk saanut käyntiin uskomattoman vähäisellä lämmöllä, tuunatulla 130W/12V sisätilanlämmittimellä n. 15-30min siinä jalkatilassa suojapeitteen alla. Mutta ei nämä odottelut kivoja ole, eli parempi olisi estää koko jäätäminen lämmöllä ajon aikana. Olisiko ideaa tuoda sellainen taipuisa alumiinihaitariputki ilmanputsarin aukolta kiertelemään pakoputken ympärille niin tuloilma olisi lämpimämpää? Vai kenties ennemmin heittäisi sellaisen 12V PTC lämmityselementin kaasariin kiinni? PTC siitä turvallinen että se itse rajoittaa lämpötilansa tiettyyn maksimiarvoon, esim. 60C: https://www.ebay.co.uk/itm/Aluminium-Encased-Compact-PTC-heaters-12V-60-C-12V-140-C-12V-230-C-/301601553259?nav=SEARCH

Parempia ideoita? Kommentteja?

Sepi6

Tuo alumiiniputki ei ehkä ole toimiva ratkaisu, ilman että tekee muutoksia ilmanpuhdistinkoteloon putkesta taitaa tulla niin pitkä että lämmitys teho hukkuu matkalle. 125cc Fly mallissa on vara-osakirjan mukaan imusarjassa lämmitysvastus https://www.motorcyclespareparts.eu/en/piaggio-parts/2007-fly-125-4t-scooters/carburettor-assembly-union-pipe
Vois helposti olla sovellettavissa tuohon 50cc koneeseen
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.