Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

moposkootteri ei korttia

Aloittaja pelkkis, 09.05.19 - klo:15:58

« edellinen - seuraava »

HiTec

#15
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 20.05.19 - klo:06:24
Eivät tajua että skootteri on samanvertainen auton kanssa liikenteessä jota väistetään jos väistövelvollisuus on.

Se ei paljoa omaisia lohduta että vainaja oli oikeassa :-\ Ihan tasan niitä ekoja hengissä selviämisen oppeja liikenteessä on liikennesilmä jos ympärillä ei ole sitä suojaavaa peltikuorta. Aina ja joka ikinen kerta vaikka kuinka olisit oikeassa, niin se kolahdus tekee isoa kipeää, oma nahka jää tässä mittelössä asfaltille toiseksi hyvin nopeasti. Juu, oikeudet on olemassa, eikä niitä suinpäin toiset saisi polkea, mutta vastavuoroisesti ei siellä toisellakaan puolella niistä ihan oikeasti kannata sokeasti myös kiinnikään pitää, vaan täytyy osata antaa myös anteeksi 8)

Itsekin pörrään päivittäin tuolla 600cc skodella ihan Hki sisällä, vaikka onneksi Hakaniemeä keskustampaan ei tartte mennäkään, niin viimeksi tänä aamuna niin vaan tultiin komeasti tasa-arvoisessa risteyksessä taas vasurilta eteeni ettei tuostakaan jarrukahvaan koskemati olisi selvinnyt. Mikään paniikkitilanne tuokaan ei toki ollut koska olin itse siihen jo varautunut että näin saattaa tapahtua - ja tässä se just tuleekin, pienemmän kannattaa aina varautua tilanteeseen ettei se menekään ihan niin kuin lakikirjaan on kirjoitettu 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

Vainajan on myös, yksin ollessaan hankala puolustautua, ja vastapuoli saattaa "muistaa väärin" :( :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

joo, kyllä mulla järki pelaa sen verran että väistän vaikka ei tarvitsisi.

konenikkari

Juups, sanassakin sanotaan, "viisaampi väistää"  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.05.19 - klo:11:35
Juups, sanassakin sanotaan, "viisaampi väistää"  ;D

Mitenkäs se juttu taas menikään insinööristä ja ratakiskosta ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

tex-

Varo isoja katumaastureita, Audeja, Bemareita, työkäytössä olevia pakettiautoja,Eläkeläisiä, vasta kortin saaneita, maahanmuuttajia, vironkilvissä olevia, puhelimeen puhujia yms lista on loputon ::) Mutta iso enemmistö kuitenkin käyttäytyy loogisesti ja hengissä selvitään.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

joni_k

niin no kyllähä laivankapteenitki laivansa matkassa uppoaa, joten todellinen skootterimies kuolee skootteri selässä.. ;D

HiTec

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 20.05.19 - klo:16:15
todellinen skootterimies kuolee skootteri selässä.. ;D

No aika painava repuksi tuollainen skootteri kyllä on :P
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

mopotinx3

#23
Mopokortti tuli varmaankin sen takia, että tytöt alkoivat ostaa skoottereita. Onnettomuustilastot olivat lainsäätäjille liian synkkää luettavaa. Itse kuulun siihen ikäluokkaan, että mopoilu sallittiin 15 vuotta täytettyäni. Tosin ensimmäiset sakot mopolla ajosta sain jo vuotta aikaisemmin, kun ikää ei ollut tarpeeksi.
Ei se silti ajoa haitannut. Pian asensin Zündappiini KS75 kevarin moottorin ja vauhti riitti jo melkein nykyisten Derbien tasolle. Jarrut olivat surkeat,  mutta hyvin ne ajot sujuivat, vaikka liikennesääntöjen opettelu oli vapaaehtoista. Moottoripyörillä on tapana tehdä keväällä jarrutuskokeita ja pujotteluja, jotta tottuu talviautoilun jälkeen kaksipyöräisen sarviin. Suomessa mopoilu on tosi villiä esimerkiksi Saksaan verrattuna. Siellä poliisisetä pukkaa mopon rullille ja kortti lähtee pois ja sakot päälle. Meillä mopoja viritetään suruttomasti, ehkä jopa 80% on tuunattu laittomiksi. Nautitaan siis poliisin lepsuilusta ja annetaan hanaa, niin kauan kuin mopoja ei katsasteta.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#24
Vanhalla mopokaudella ei ollut tarvetta virittää, koska moottoripyöräkortti oli halpa muodollisuus ja pyörän saanti kohtuullisen helppoa. Oli vain kevari ja muut, eikä mitään tehorajoja. Jos taidot riitti mopon virielyyn, ne riitti hankkia moottoripyörä. Mopon imago oli niin alhaalla kuin se voi vain vajota. Ei ollut pimumagneetti, ei.

On vaikea kuvitella sen turvallisempaa ajokkia mitä mopo oli ennen. Se "tappajamopokin" oli poliisin ja uutispulaisen lööppilehdistön luoma kuvitteellin hirviö. Yksi tai kaksi onnistui virittämään PV:n kulkemaan satasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.05.19 - klo:10:05
On vaikea kuvitella sen turvallisempaa ajokkia mitä mopo oli ennen. Se "tappajamopokin" oli poliisin ja uutispulaisen lööppilehdistön luoma kuvitteellin hirviö. Yksi tai kaksi onnistui virittämään PV:n kulkemaan satasta.

No mihinkäs tuo tuolloinen 1.5hv oikein riittikään. Toki huippuja sai alamäkeen välityksiä jatkamalla, mutta eipä tuo kulkupuoli noin muuten mikään kummoinen tosiaan ollut. Ja kun kyydittääkään ei saanut, niin mikäpä siinä, eteenpäin kuitenkin pääsi polkemati. Enempi ongelmia sitten tuli noista ns. EU-mopoista, tehot nousi 4kW (n. 5hv) ja 2-päälläkin saatiin luvallisesti liikkua. Toki tähän saumaan tuli sitten tuo mopokorttikin edes hiukan hillitsemään, vaan melkoinen muodollisuushan tuo kortti on aina ollut, pelkkä autokoulujen rahastuskeino ja käsittääkseni tässä viime aikoina noita on vaan höllätty vielä lisää :-\

No tästä voi sitten helposti laskea 1+1, kun ennen tarttettiin jo pikkasen sitä moottorioppiakin jotta sai edes tuon 5hv tuolloisesta mopostaan irti, niin nyt jo lähtötaso on ihan toinen. Kuitenkin sillä kuljettajan puolella ollaan menty pikemminkin just toiseen suuntaan, hyvä ettei jo känny kädessä yritetä sitä mososkodeakin ohjastaa ja kaikki tuning-vinkitkin löytyy netistä jokaiselle, sen kummemmitta moottorin toimintaa tuntemattomillekin. Ja jos sitten tosiaan tuunatakin haluaa muutakin kuin vain prikan poistoa tms. niin kaikenlaista nippeliä on niitäkin netti väärällään, posti kuskaa kiinasta vaikka minkälaista palikkaa puoli-ilmaiseksi = sen "tappajamoponkin" rakentaminen on siis helpottunut pienoiseen murto-osaan aikaisemmasta ja tästä syystä omakin veikkaukseni on että enää vain pieni vähemmistö tienpäällä tavattavista mopoista on enää 100% vakioita siinä kunnossaan missä ne ovat kaupasta aikanaan ulos myyty - ja nyt ei vielä puhuttu mistään valoista, teipeistä tms. lainkaan :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Useimmat asiaa kokeilleet eivät ole huomanneet turvallisuudessaan mitään muutosta huonompaan kun nopeus on noussut 15 kmh. Mopossa se merkitsee vähempiä ohituksia jotka ovat suurin riski. Toki jos noudattaa yleisiä rajoituksia ja on huolellinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Ei Suzuki PV:n saamiseksi 100km/h nopeuksiin vaadittu kuin rahaa ja alkeellisia asennustaitoja. Samalla lailla niitä viritysosia oli saatavissa kuin nykyäänkin. Aika vähän 100km/h nopeuksia saavuttavia pevukoita kuitenkin oli, kun ei siinä mitään järkeä ollut ja meni välityksetkin sitten niin pitkiksi että muut ominaisuudet alkoi kärsiä. Pääsi sitä poliisia pakoon pienemmilläkin nopeuksilla kunhan se mopo jaksoi kulkea sen 50km/h ylämäessäkin. Ne reitit mitä pitkin pääs pakoon ei oikeen sen suurempia nopeuksia mahdollistanut, sellasia polkujahan ne oli mistä ei autolla päässyt, mutta kun vakio pevukkeja poliisit juoksivatkin kiinni, ja sit lennettiin kun lain rautainen koura nappas takinhihasta kiinni ;D
Liikennesika.

pera8x

se on kyllä ihan väärin ja ikä syrjintää, että jos ennen vuotta 85 syntynyt saa ajaa mopoo ilman korttia, mutta myöhemmin syntynyt ei saa ajaa. minä, kun olen just sopivasti syntynyt vuonna 85, niin tarvin kortin mopolla ajoon. siis ylipäätään minkä vaan korti. a, tai b kortin. no, kortit on ajettu ja suoritettu, että saan ajella kyllä. mutta, jos nyt kaahaisin korttini kuivumaan, niin en saisi ajaa mopolla. kun taas muo aikasemmin syntyneet saavat jatkaa matkaansa mopolla, vaikka olisivatkin vaikka autolla kaahanneet korttinsa kuivumaan.

Coastside

#29
Kortti kuuluisi olla peruskoulussa hankittu koska kaikki liikkuvat liikenteessä. Ajokoulu voisi olla hitailla ajoneuvoilla harjoitusradalla ajaa kun haluaa. Niissä voisi olla automaattinen virheiden kirjaus ja ohjeistus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04