Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujen tehottomuus (levyjarru)

Aloittaja M1KKO, 29.05.08 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

M1KKO

Vaihdoin kolme päivää sitten mopooni takajarrupalat, vanhoissa kun ei ollut enää yhtään varsinaista pintaa jäljellä. No vaihdoin sitten ne ja laitoin jarrusatulan kiinni.
Koitin sitten jarrua niin meni kahva tankoon asti ja jarrutusteho on olematon. On kuitenkin pieni "kitka" eli kyllä vähän tehoaa, mutta eipä paljoakaan. Kysyin sitten naapurin moottoripyörä asiantuntijamieheltä vähän apuja ja hän auttoi ilmaamaan kaikista kohdista ja eipä sitten hänkään keksinyt mitään mikä siihe voisi vielä vaikuttaa ettei toimi kunnolla. Joten jos jollakulla olisi jotain tietoa, miksi ei pelitä jarru niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan.

Niin ja muuten sanoi tuo naapuri että on kuullut jostain niksin että pistäisi yöksi nippusiteellä kahvan pohjaan ja jäykistyisi sitten yön aikana? Voisiko olla perää tuolla, kuulemma Stramberin moottoripyöräliikkeessäkin tekevät tätä jarruille.

Arvostan kaikenlaisia neuvoja tässä tilanteessa, kun en huoltoon haluaisi lähtä viemään.

Coastside

Itse palojen vaihto ei aiheuta ilmausongelmia, jos letkuja ei irroitella, vaan joko männät tai palat eivät liiku vapaasti. Jarruista täällä on jo juttelua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jep.. Lukaiseppas myös esim:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=402.0

Eihän jarrunestettä ole päässyt jotakin kautta jarrulevylle ja sitä kautta joutunut paloihin (tai jarrusatula vuoda nestettä). Tämän jälkeen jarruista tulee tehottomat. Kuten Coastside sanoi, myös mäntä / männät eivät välttämättä jostakin syystä pääse liikkumaan (ovat jumissa). Palojen vaihdon yhteydessä ei järjestelmää pitäisi tarvita ilmata. Nämä nyt ainakin ensiksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

M1KKO

No nyt toimii, oli ilmeisesti vanhat palat menneet niin raudoille asti, että oli jarrulevyä raapinut, ja siksi ei ottanut kitkaa niin hyvin.

Samppa

Siis häh, uudet palatko oli jo loppu?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

M1KKO

Eikun siis ne vanhat, jotka olivat ennen vaihtoa, olivat raapineet levyä, ja sen takia uudet eivät saaneet osumaa hyvin, ja sitten myöskin toinen männistä työnti enemmän kun toinen eli toiselta puolelta otti enemmän se toinen paloista.

Coastside

Mäntien liikkuvuus täytyy tarkistaa. Siten että ne pumpataan ulos kahvasta ja vivutaan jollakin sisään. Molempieen täytyy olla yhtä herkkiä, muuten vain toinen vääntää levyä, eikä jarruta. Loppuunajetut palat ovat päästäneet männät liikaa ulos ja tiivisterikko on päästänyt likaa ja vettä sylinteriin, josta jumittaminen johtuu. Myös veden pääsy letkujen läpi voi aiheuttaa syöpymistä. Kotikonstein asialle ei voi mitään. Edullisimmaksi tulee jarrusatulan uusinta.

Ammattilainen kykenee kyllä työstämään sylinterin kuntoon, mutta se maksaa.
Olen joskus työstänyt museoauton jarrusylinterit hiomalla toimiviksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04