Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)

Aloittaja Scuuter, 22.06.12 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

Samppa

Kannattaa tietysti pyrkiä eliminoimaan kaikki ongelmaa aiheuttavat tekijät ennen uusien osien paikoilleen asentamista, jotta sama ei toistuisi. Se maadoitus nyt ainakin.  8)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Scuuter

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 26.06.12 - klo:10:04
Kannattaa tietysti pyrkiä eliminoimaan kaikki ongelmaa aiheuttavat tekijät ennen uusien osien paikoilleen asentamista, jotta sama ei toistuisi. Se maadoitus nyt ainakin.  8)

Joo tätä meinasinki kysyä. Mitä muuta kannattaa parantaa?

Scuuter

Avsinpas äsken tuon magneeton kopan niin sisus puoli näytti hieman kosteiselta. Eli taitaa olla staattori entinen, tuskin tykkää kosteudesta?.

pekpel

Kuivaa se käämi ja pruiskase pikkasen vaikka crc-556 tai wd40 tai jotain muuta kosteutta poistavaa öljyä sinne pikkasen.
Ja näähän saa sadekelillä muutenkin kosteutta, eli ei ihan pieni pisarointi pitäis haitata jos on eristykset kunnossa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Föönillä kuivaa paremmin, ei tartu pöly sitten öljyihin. Kun se on auki niin kiekon sisältä kannattaa poistaa pölyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#35
Ei välttämättä sinällään paha ole kosteus käämeissä.
Paha saattaa olla staattorin käämien maadoittuminen
jos kosteutta on ollut siellä pitkään.
Molemmat, pickup ja sytytyksen energiakäämi
kun maadoittuvat kiinnityksensä kautta.
Siis lisäyksenä, tässä tapauksessa noihin maadoituksiin,
myös staattorin käämirungon maadoitus pitää toimia.
Taitaa olla roxin sytytyslaitteiston heikkoutena tuo
ns. yksijohdin järjestelmä jossa toisena johtimena toimii aina se maa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Scuuter

Oli toi koppa pari pv auki. Testatasin tänää tylsyyttäni lähtiskö käyntiin ja sehän lähti, tosin sammu 20 sec päästä ja kipinä hävis.

Samppa

Tyypillisiä puola- tai CDI-boksi oireita. Toimii jäähdyttyään ja kun lämpenee, niin ei. Toki sama oire voi olla myös esim. sytytystulpassa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

adveksi

eli voisiko joku neuvoa missä mahtaisi olla vika tai mitä tarkastuksia voin tehdä että kipinän löytäisi tai vian miksi ei tule kipinää puola vaihdettu tulpan johto vaihdettu tulppa vaihdettu kokeiltu suoraan kipinän iskua tulpan pelkällä johdolla ei tule eli mikä  voi olla syynä et ei anna kipinää johdolle mistä voin mitata ja mitä voin mitata esim yleismittarilla onko vika esim cdi boksissa mitä siitä voisi mitata et tietää onko vika siinä tappokatkaisijoita ei ole ollenkaan tässä kyseisessä kiinan skopassa olemassa eli jos jollain on ajatusta miten voin asiaa alkaa selvitteleen kun pojan pitäs saada alleen kulku peli kun meidän toinen skopa varastettiin viime viikolla niin nyt ei poika pääse kulkeen :(

Coastside

#39
Tarkistuslista työjärjestyksessä

1. Tulppa ehjä ja kuiva

2. Tulpan hattu ehjä

3. Tulpanjohto kiinni ja ehjä eriste

4. Puola toimii ja sen maadoitus ja virtaliittimet kunnossa ja puhtaat

5. Käynnin estoja ei ole päällä ja virtalukko on kunnossa

6. CDI:n johdot paikoillaa ja puhtaat

7. Magneeton liittimet kiinni ja puhtaat.

8. Magneeton kiekko kohdallaan kiilan suhteen


*(1) Kuivaa se kuumentaen tai mieluummin koeta ehjällä ja polje tulppa irti sylkkää kuivaksi. Voit irroittaa kaasuttimen sen imukaulasta, jottei moottori kastu yrityksissä tai kuivaa jos on kastunut
*(2) Voi jättää pois kokeilussa sen sekä tulpan ja kokeilla vaikka puuruuvia sen paikalle kipinätestissä
*(3) Kierretty kiinni molemmista päistään
*(4) Puolan toiminnan voi testata johtamalla se kiinni ollessa, johdolla akun plus-navasta virran sen +liittimeen, vain kosketellen sitä, jolloin tulpan johdossa pitää tulla kipinä moottorin runkoon
*(5) Virtalukko maadoittaa sammuttimen ja/tai johtaa akun jännitteen boxille riippuen onko DC-CDI (iso, magneetti tarttuu) vai AC-CDI (pieni, ei magneettinen) Tavallisesti se tekee molemmat auki ja kiinni toiminnot.
*(6) Liittimissä on mallien välillä samaa muttei johtojen kytkennöissä eikä väreissä. Johto voi irrota itse liitinosasta, vaikka liitin on paikoillaan.
*(7) Voit mittarilla mitata (1 - 2 ohm) vastukset tai polkiessa tuleeko vaihtojännitettä. Liipaisukäämistä ei yleismittarilla saa lukemaa
*(8] Ei irtoa tai siirry itsestään, vaan asennusvirhe siirtää, mutta kampiakselikin voi rikkoontua.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

toni.laine1

Sain tuommoisen rikkinäisen kiinan ihmeen nimeltä kinroad windbell, muuten kaikki pitäisi olla jo kunnossa, mutta ilmeisesti staattori mennyt kasatessa rikki kun ei anna cdi:iille jännitettä ollenkaan tuosta puna-mustasta johdosta. Fyysisesti staattori näyttää ehjältä ja valkoisesta ja keltaisesta johdosta tulee virta, ainoastaan CDI yksikölle lähtevästä ei mitään tule. Meni juuri yleismittarikin rikki, mutta haen huomenna uuden jotta pääsee mittailemaan, mutta miten tuon mittaaminen tapahtuu?

tommi

#41
Yleismittarin punainen johto staattorin punamustaan johtoon ja  musta maahan niin pitäisi näyttää 500-600 ohmia.



Pick up coilin mittaus. Mittarin punainen johto sinivalkoiseen johtoon ja musta pickup coilin maahan niin pitäisi näyttää ~140 ohmia.



Tyhjäkäynnillä mustapunaisesta johdosta pitäisi tulla 40-50v vaihtovirtaa.

P.S. Kannattaa tsekata se pickup coilin välys magneettoon, jos on yli millin niin kipinä heikkenee selvästi.

toni.laine1

Kiitokset Tommille hienoista ohjeista. Tarjoan virtuaalioluet!

Yleismittari tosiaan eilen kyrvähti jossain kohdilla ja haen tänään uuden niin pääsee mittailemaan. jotain arvoa tuosta pickup coilista VAC puolella sain kun triggeri meni lätkän ohi. Sitten mittailin  noita 3 muuta johtoa niin valkoisesta ja keltaisesta tuli nyt ainakin jotain ulos, mutta tuosta cdi yksikölle menevästä en saanut mitään ulos, voi tosin johtua että mittari ei toimi oikein. Tuon pickup coilin kärkivälin myös tarkastin, mutta joku aikaisempi omistaja on sitä jo säätänyt ainakin soikeista pultin reijistä päätellen.

Onko vaihtoehtona muita kuin staattori rikki jos tuosta yhdestä piuhasta mikä menee cdi yksikölle ei tule jännitettä ulos ja kaksi muuta lataussäätimelle menevästä johdosta saa hyvän jännitteen? 

Turhia osia ei viitsisi ostaa kun mopo maksoi 20€ kun sen työkaverilta ostin kun se levisi ja 13€ jo mennyt uuteen hihnaan.  ;D

tommi

Jos saat mitattua nuo samat arvot niin silloin staattori on kunnossa. Kannattaa olla tarkkoina niiden johtojen kanssa ettei jää puristuksiin lohkon väliin ja lyö maihin mistään. Tuolla on vielä lisää mittauksia mitä arvoja pitäisi mistäkin löytyä -->

http://scooterdoctors.egetforum.com/viewtopic.php?f=12&t=213

toni.laine1

#44
Piuhat mitattuna ja puna/musta - maa näyttää 0,5 Mega ohmia eli sieltä on noi sytytysvirran kämit pimeenä. Ke-maa 0,jotain ohmia ja sama homma valkoisella. Polkemalla saadaan keltaiseen ja valkoiseen piuhaan ~8v ja punmustaan 0,01v ilmeisesti valojen ja akun latauksen käämit toimii normaalisti.

Maanantaina hakemaan uutta osaa sitten. Miten tuokin on rikki mennyt kun 24h ennen kun vika ilmeni kone lähti hyvin käymään ja sen jälkeen vain seissyt paikallaan kun variaattorin hihna oli tuhannen muusina ympäri variaattorinkoteloa. Ehkäpä tuokin vielä ensi viikolla käy ja pääsen ensimmäistä kertaa elämässäni ajamaan skootterilla.  :P