Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Vespa Gts:n tuulisuojasta

Aloittaja Partanen, 07.08.12 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Partanen

Oli kai turhan kiire silloin kun tämän matalimman tummennetun suojan asensin. Nypläsin kyllä varoistustarrat pois, mutta ehdin lukea ne vasta nyt. Vapaasti käännettynä varoitettiin ilmavirroista joita ilmenee toisen ajoneuvon perässä ajellessa. Myös tuulisina päivinä pitää olla tarkkana. Nopeutta voi olla syytä laskea. Tämmöisiä varoituksia ei ollut siinä mun edellisessä, toiseksi matalimmassa suojassa ollenkaan. Itse ainakin opin tästä sen, että ei nuo varoitukset todellakaan ole hatusta vedettyjä, eikä varsinkaan "Pelkkä kiusallaan annettu lainopillinen kommervenkki". Sanoisin, että matalin Vespa tuotemerkillä myytävä malli ei ole kovin hyvä, vaikka on ihan hyvännäköinen.

Toisessa varoitustarrassa kiellettiin pysäköimästä niin, että aurinko paistaa skootterin takaa. Vaarana on, että aurinko heijastuu tuulisuojasta mittaristoon, ja mittaristo voi siitä vaurioitua. Ihan asiallinen varoitus tämäkin, koska ei ainakaan minulle olisi tullut mieleen. Voihan se olla niinkin, että tämmöinen riski on olemassa vain lämpimämmissä maissa, mutta onpa silti ajattelemisen arvoinen asia kuitenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Facollahan taitaa olla parikin säädettävää mallia Vespa GTS:ään. Onkohan niistä täällä Härmässä kenelläkään kokemusta?
Modern Vespasta luettuna osa tykkää - osa ei.  :-\

Mulla itselläni lienee se Vespan matalin malli ja edellisessä GT:ssä oli se pykälää korkeampi Fly Screen (matala sekin). Semmoinen
ero noissa on, että tuolla matalimmalla ei tarvi kaupunkinopeuksissa käyttää avokypärässä ajolaseja tai visiiriä, normaalit silmälasit
tai aurinkolasit riittää.  Pykälää korkemalla mallilla tuuli pyörteili tuossa kypärän alueella niin, että lisäsuojaa tarvittiin kauppareissuillakin.

Partanen

Kai se riippuu kuskin selän pituudestakin, että mikä suoja kenellekin sopii. Mulla se matalin tummennettu toimi vain yhdessä tietyssä ja luonnottomassa ajoasennossa. Kaikilla muilla asennoilla meteli on huima, melko pienistä nopeuksista lähtien.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Tatu

Moro. Oli pakkoa liittyä joukkoon parin vuoden seuraamisen jälkeen 8). Tänään tuli ajeltua taas siivu Tampere-Kurikka. Tuulta piisasi joka suunnasta. Minulla on 250:ssä Kaiketi se matalin kirkas suoja. Eipä se juuri vaikeuta ajoa 100-120. Ainoa huono puoli on kypärämelu - tulpista huolimatta. Olen kokeillut viittä eri kypärämallia. Omistajat sanovat, että hiljaisia ovat. Siis moottoripyörässä. Vespa sensijaan pitää melun turhan korkealla. Tulin siihen tulokseen, että pleksiä on nostettava. Lieneekö vaihtoehto tuo välimalli. Taitaa  sekin nostaa metelin vain kypärän yläpäähän. Pituutta on siunaantunut kuskille vain 170 senttiä. Yksi vaihtoehto on tietysti se jatkettava malli. On vain niin julumetun ruman näköönen. Kuinka välimalli on Partasella toiminut?

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Tatu - 13.06.13 - klo:19:57
Oli pakkoa liittyä joukkoon parin vuoden seuraamisen jälkeen.
-----------------
Tervetuloa palstalle. Plekseistä minulla on näkemys, että aniharva on hyvä. Usein parempi on päästellä ilman, jollei mitoitus ole just prikulleen oikea kuskin pituutta ajatellen.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Tervetuloa porukkaan nimim. "Tatu".

Ainakin neljää eri mallia olen muistaakseni nähnyt, siis niitä jotka myydään Vespa tuotemerkillä. Joku päivä oli jo listaamassa niitä malleja tänne, varaosanumeroineen. Meni sormi suuhun, kun suomalaisen esitteen varaosanumeroilla ei netistä löytynyt juuri mitään. Lisäksi Easyparts käyttää omia tuotenumeroita, jotka eivät ole yhteneväisiä Piaggion tuotenumeroiden kanssa. Viikonlopuksi on luvattu sateita, ja oman Vespan muutostyöt alkaa olemaan valmiita, niin ehkä ehdin paremmin perehtyä näihin tuulisuojiin. Josko saisimme jotain tolkkua mikä on minkäkin mittainen esim..

Mulla oli se välimalli, joka yltää suurinpiirtein peilien tasolle. Siitä pidin. Sitten on semmoinen suuri tuulisuoja, jonka läpi katsellaan ajellessa. Ja näiden kahden välillä on jokin, josta en ole kuvaa nähnyt.

Ymmärtääkseni se tumma on kaikista näistä neljästä matalin. Mun mielestä siis parhaan näköinen, mutta samalla kaikista turhin.  :( Vaikka nimim. "Wero" taisi siitä tummasta matalasta pitää, jos oikein muistan. Onneksi on vaihtoehtoja.

Vespa tuotemerkillä myytäviin päädyin siksi, että luotan niiden olevan parhaiten suunniteltuja, ja siten sopivimpia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Tatu

Kiitos tiedoista. Täytyy seurata tilannetta. Tosiaan, jos Härmässä päin olisi tuo jatkettava malli jollakin niin voisi katsastaa senkin. Saisi mitan sopivaan korkeuteen.

Partanen

Paras valikoima "tuulilaseista" taitaa olla Sip-Scootershopilla: http://www.sip-scootershop.com/en/fairingparts++accessories-004/flyscreens+windshields++rainwear-093?d=%28sco,ape,lam,old,px,sma,max,atv,mot%29&s=e6caf8bba0c748f59b1b6006d76c9a05&a=1&sort=0&model=e6caf8bb-a0c7-48f5-9b1b-6006d76c9a05 Löytyy myös se säädettävä Faco.

Kun ilmoittavat "Piaggion" suojista korkeuden, esim. 190mm, niin se on karkea mitta lampusta ylöspäin mitattuna. Taikka lampun aukosta suojan yläreunaan, toisin sanottuna.

En enää uskalla ylistää mitään mallia erityisesti. Sen verran sekavaa on tämä soppa.  :P Eikä noista varaosanumeroista saa oikein tolkkua.

Jos Vespa-tuotteissa pysyy, niin houkuttelevimmat hinnat on hollantilaisella nettikaupalla: http://www.easyparts.nl/showarticles/0-1688-311-168-377-3329&linkpartid=MDA0MTY3NTA0OA==#filters:
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Kotimainen esite kertoo hiukan harhaan johtavasti matalasta kirkkaasta, ja matalasta tummasta tuulisuojasta. Vaikka niillä on korkeuseroa 50mm. Kotimaiset tuotenumerot ovat matalalle tummalle PG656044, ja matalalle kirkkaalle PG672901. Hintaa muodolliset 149 euroa! Viime kesänä maksoi Suomessa muistaakseni 130 euroa.

Jos Hollannista tai Saksasta jotain tilaa, niin samaan pakettiin kannattaa ottaa sitten muutakin. Toimituskulut eivät nouse merkittävästi, jos ollenkaan, vaikka samaan pakettiin ottaa muutakin tavaraa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#24
Pienen lenkin ehdin eilen ajamaan uuden tuulisuojan kanssa. Nyt siis kiinni matalin kirkas, joka ylettyy peilien korkeudelle. Tämä malli taitaa olla vakiona Gts 300 Touring:issa. Samahan mulla oli edellisessä Vespassa, ja se toimi hyvin minun käyttössä. Ja sama oli tuntuma nytkin, eli heti alkoi tuntua siltä kuin Gts Vespan pitääkin. Nyt voi pitää satasen mittarinopeuksia helposti, melko pienellä kaasulla. Kiihtyvyys 100 -> 120 mittarinopeuksiin helpottuu, eli nopeutuu. Tuulenpuuskat eivät ravistelleet ohjausta, ainakaan tuon lyhyen koeajon aikana. Pidemmän päälle se mahdollinen ravistelu sitten selviää paremmin, nyt kun asiaa tulee seurattua tarkemmin.

Huono puoli on se, rumemman ulkonäön lisäksi, että korvatulpat on taas välttämättömät yli 80 km/h mittarinopeuksissa. Näin vaikka käytössä Arai:n umpikypärä. Tai ainakaan en halua ottaa riskiä kuulon huononemisesta. Tuulisuoja on kyllä helppo irrottaa, jos on tarkoitus ajella pienempiä mutkateitä, joilla tuulisuojaa ei edes tarvitse. Mutta juuri koskaan ei voi tietää minne matka johtaa, kun Vespalla lähtee ajelemaan, joten olkoon tuulisuoja kiinni nyt ainakin toistaiseksi.

Tuulisuoja on helpoin ja paras viritys Gts Vespaan.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

#25
Hankimpa minäkin tuulisuojan Gts:ääni. Korkeutta lipalla on 35 cm lampulle tehdyn kaaren reunasta yläreunaan mitattuna, eli kaiketi seuraavaksi matalin siitä kaikkein korkeimmasta Vespan originaalilipasta. Originaali Vespan tuote se tämäkin on, maksoi easyparts.nl kaupassa n. 105€. Juuri kävin kokeilemassa n. 50 km:n lenkin ja hyvältä tuntuu, meteli korvissa pieneni niin, että 80:n vauhdissa kuulen linnunlaulunkin. Varjopuolena taas, että yli satasen vauhdissa ohittavan auton vanassa ajaessa tuntuu heiluntaa, samoin kuin vastaantulevat Rekat heiluttaa kohtuullisen kovaa. Ilman tuuliohjainta tuo heilunta on vähäisempää.

Omaa käyttöäni ajatellen tuuliohjain sopii hyvin, kun en aja maanteillä juuri koskaan satasta kovempaa, eli ihan jees :)

sepmur

Hei,

minulla uusi GTS Vespa ja tuulisuojaa juuri havittelen.
Onko tuosta ns matalan jälkeen seuraavasta kuvaa missää missä se on asennettu Vespaan niin näkisi millainen se on?

Ajattelin että silti tuo tuulisuoja olisi hyvä olla maantiellä ajettaessa vai mitä...nyt en voi muuta kun luottaa teihin jolla jo suoja.

Kuinka helppo tuo suoja on ottaa pois jos kaupunkiin lähtee ajeleen?

BMW C650 GT High Line 2016
BMW C600 Sport High Line 2014
Vespa GTS 300 Super vm2012
KTM 200 EXC 2006
Kymco Agility City 50 2010

Partanen

#27
Täällä on muutama kuva Gts Touringista, jossa on käsittääkseni vakiona se toiseksi matalin suoja: http://vespatramp.blogspot.fi/2013/06/vespa-gts-300-touring.html

Samoin googlen kuvahaulla saa jonkinlaista käsitystä tarjonnasta: https://www.google.fi/search?q=vespa+gts+flyscreen&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ikM5UpXXEoeI4AS5k4C4Bw&ved=0CCwQsAQ&biw=1152&bih=627&dpr=1.25

Ei tuulisuoja välttämätön ole. Kaveri ei sellaista ole hankkinut, ei vaikka on kokeillut mun Vespaa tuulisuojalla varustettuna. Itsekin ajelen mieluummin ilman, ellei pidempää lenkkiä ole tiedossa. Kun ei ole tuulisuojaa, ei tarvitse korvatulppiakaan.

Varmaan ne korkeimmat mallit suojaavat parhaiten. Ovat vaan mun mielestä melko synkän (hirveän) näköisiä.

Tuulisuojan irroitus ja kiinnitys on helppoa ja nopeaa. Kunhan on sen ensimmäisen kerran kasannut sen muovipussissa toimitettavan osakasan. Ensimmäisen kasauksen jälkeen irroitus tapahtuu kahta 17mm kannalla olevaa mutteria löysäämällä, ja kiinnitys vastaavasti kiristämällä.

Lisäys klo 9.23 : Tästä linkistä näkee aika hyvin Vespa-tuulisuojien korkeuserot: http://www.scootercrazy.com/acatalog/Vespa_Screens.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sepmur

Hei,

kiitos loistavista kommenteista...eli matkaajoon tuulisuoja kaupungissa ilman.
Minusta tuo ns kirkas matalin jopa sopii Vespaan eli semmoista taidan alkaa hommaileen.

Kiitos vinkeistä
BMW C650 GT High Line 2016
BMW C600 Sport High Line 2014
Vespa GTS 300 Super vm2012
KTM 200 EXC 2006
Kymco Agility City 50 2010

jarvinpa

Täällä myös uusi tulokas...Olen omistanut Vespa125 LX:n nyt reilun vuoden ja tänään hankkinut uuden 250 GTS:n=) Eli nälkä näköjään kasvaa syödessä=)

Tuosta uudesta 250:stä puuttuu tuulisuoja ja se olisi nyt tarkoitus hankkia joko Suomesta tai tilata netistä ulkomailta. Olen myymässä tuon LX:n ja siitä tuulisuoja löytyy. Nyt vaan mieleeni juolahti, että voisinkohan siirtää tuon LX:n tuulisuoja GTS:ään? Tietääkö joku, sopiiiko LX:n malli GTS:ään?





Vespa 250 GTS
Vespa 125 LX
Kymco People 50