Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Hyvä takaiskunvaimenniin kiinalaiseen löydetty

Aloittaja mopotinx3, 15.06.19 - klo:19:39

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Solifer Speedin takaiskari löi koko ajan pohjaan, että kolina kävi.  Aliexpressistä ei löytynyt sopivaa, olivat stereoperälle tarkoitettuja tai enduromopoille tehtyjä tuhteja lyhkäisiä tumppeja. Ehkä en osannut käyttää oikeaa hakusanaa.
Mutta Ebay.de toi avun. Rollergigant myy stossdämpfer 280mm rot hinten YY50QT-28 RGT. Kaahasin aikamoista vauhtia, enkä muistanut koko iskariongelmaa . Paluumatkalla muistin, että piti iskaria testata ja poikkesin päätieltä pyörätielle joka oli aikamoista crossirataa. Yhtään ei lyönyt pohjaan. Pituus oli 2cm pitempi kuin orggis 260mm, mutta hyvin keskiseisontatuki toimi. Suosittelen, hinta oli 33,45€ rahteineen. Jousen paksuus oli 1mm alkuperäistä paksumpi eli 8mm. Kuvassa näytti 10mm jouselta, mutta hyvin toimii tämäkin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Partanen

Perän korotus tärvelee sen ohjauskulman, joka huolehtii siitä, että ohjaus keskittää. 20mm ei välttämättä paha vielä, mutta kannattaa tiedostaa asia.

(Valvoja siirtänee tämän aiheen sille kuuluvalle osastolle?)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mopotinx3

#2
2 cm on niin vähän, ettei pysty laskemaan, mitä se vaikuttaa.  Oikein hyvä on ajoltaan. 5 cm voisi jo häiritä ohjausta  eikä keskituki toimisi, vaan takapyörä jäisi maahan.  Nuoriso laittaa usein niitä koropaloja ja olen itsekin raksinut niitä pois, koska sivutuki ei toimi niiden kanssa eikä keskitukikaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

JK80

Onko kukaan koittanut korjata vanhoja iskareita? Koitan purkaa huomenna yhden, soliferin 250mm takaiskari.

mopotinx3

Korjaus ei oikein hyödytä mitään. Joskus yritin korjata Tunturi Supersportin nesteiskareita.  Ongelma on se kovakromattu iskarin tanko, joka on yleensä naarmuuntunut pilalle, ettei uudet tiivisteet ja öljy auta.  Ainoa onnistunut iskarin korjaus on ollut NSR 125 lössähtäneet iskarin elvytys moottorikelkan edullisella iskarilla. Silti hieman hirvitti ajaa, kun jouduin hitsaamaan iskarin tangon päätykiinnikkeen, mutta hienosti toimi.
Uudet satapiikkikyykkyjen iskarit maksavat monta sataa euroa, joten kannatti yrittää korjausta. Silloin ei ollut 2000 luvun alussa vielä Aliexpressiä toiminnassa. Jos aikaa on rajattomasti, kyllä iskarin saa kuntoon, huolletaanhan niitä motocrosspyörien iskareitakin säännöllisesti.
Moposkootterin iskarit on niin edullisia, jotta kannattaa vain vaihtaa uuteen. Purkaamoista voi hakea paremman, jos nykyinen on aivan sökö.
Aprilia Sportcity One 50 4t

JK80

Iskari purettu ja koottukin jo, eihän sitä ole tarkoitettu avettavaksi,  prässätty kasaan.

Purin sen siis ihan atomeiksi ja hitsattiin "korkki" takaisin, jos olisi viitsinyt niin olisin tehnyt siihen sylinteriin kierteet päälle ja tehnyt korkin, sekä hommannut jostain uuden stefan. Pääsee vähemmällä kun ostaa uuden.

mopotinx3

Totta, kiinalaisten iskarit ovat usein kertakäyttövehkeitä. Ennätys huollon hankaloittamisessa on Orion 50cc pystysylinterisessä mopossa.
Etuteleskooppien pohjassa ei ole pohjaruuvia. Vetäisin rälläkällä se teleskoopin atomeiksi, kun en heti uskonut, ettei sitä saa purettua.
Korjasin sen mopon vaihtamalla Upside-down telarit perinteisiin Riejun teleskooppeihin. Ei stefatkaan vuoda niin helposti, kun öljyn pitää tunkea ylöspäin stefan välistä. Antaisin kympin, jos pääsisin Orionin alihankkijan tehtaalle katsomaan, kun noita upsidedown telareita valmistetaan, miten se piru saadaan koottua ja rasvat sisään. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

JK80

Heh, kertakäyttöistä tavaraa ne sieltä puskee :)

Vihdoin ja viimein löysin sopivan iskarin, jotenkin erikoinen koko tuntuu olevan tuo 250mm.

https://s.click.aliexpress.com/e/b6m7oq5K

mopotinx3

Upean näköinen iskari, mutta tuota ei ollut silloin kun tarvitsin. Lisäksi halusin päästä ajamaan nopeasti siksi tarkkailin Ebay.de tarjontaa.
Kestää kuitenkin aika kauan saada tuo Suomeen. Hyvä kun löysit tuon, pitää laittaa muistiin, jos vielä tulee tarvetta iskarille.
Tänään tuli Zonerin 44mm mäntä ja viricdi. Tämän remontin jälkeen sen on pakko käydä tyhjäkäyntiä hyvin. Bensahana on vielä tulon päällä.
Kun tulisi parempi ilma, niin voisi pihalla ruuvata. Nyt sataa turhan usein.
Aprilia Sportcity One 50 4t

PappaSkootteri

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

JK80

Tuo on 280mm...

Vai olikohan tarkoitettu aloittajalle? :)

PappaSkootteri

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

mopotinx3

Tuo se on, se 280mm iskari, jonka tilasin. Hyvin toimii.
Aprilia Sportcity One 50 4t


konenikkari

Vaikuttavan näköinen palikka, pistä linkki, mistä tilasit.
Tuohon iskariin voi tulevaisuudessa ostaa uuden kiinalaisen  ;) mopon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)