Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Käytettyä Aprilia SR DITECHiä metsästämässä

Aloittaja kani, 18.05.17 - klo:16:56

« edellinen - seuraava »

kani

Eilen tuli ensimmäinen koeajettua. Ajoltaan ja kunnoltaan siisti kun vanhoja haljenneita katteita oli uusittu ja hieman pienempiä naarmuja paikkailtu siististi ihan huomaamattomiksi. Lyhyen koeajon jälkeen tuli tutkittua tekniikkaa paremmin. Vesipumpun kylki oli vahvasti liukas/öljyinen. Liekkö vuotanut tuorevoitelusäiliöstä/letkusta vai polttoainepuolelta sitä ei ihan pystynyt sanomaan kun katteet peitti niin paljon. Vikakoodien luku paljasti neljä koodia. Kolmannen kohdalla jo ajattelin että heh mitähän vielä. Löytyi koodit 12, 14, 17 ja 20. Lämpö nousi mittariin omistajan mukaan vain pitempään paikallaan käyttämällä eli varmaan termarikin vaihtokunnossa. Nuo koodit tuli ruiskusuuttimesta, bensapumpusta, korkeat kierrokset käynnistettäessä sekä koneen mittari/kytkentä lämpöanturiin. Turhan paljon fiksattavaa vaikka hinta tippuikin nopeasti. Myytiin kuitenkin "läpikäytynä ja ehjänä"  :o

Alkaako noissa 10 vuotiaissa ruiskuissa jo olla paljonkin vikoja? Vai onko diagnoosijärjestelmä suhteellisen herkkä heittämään koodeja päälle? Ehkä tuo pumppuvika huolestutti eniten, aika kallis käytettynäkin. Kivasti toi tuntui ajossa toimivan, ainoastaan tyhjäkäynti röpötti/ jonkin verran. Mutta tosiaan täytyy varmaan koeajella lisää ja katsoa jos löytyisi kooditon ja vuodoton yksilö järkihintaan. Aika kovia pyyntejä vanhoissa skoottereissa mutta tuntuu olevan ilmaakin pyynneissä.

Palosella

Bensapumppujahan noista on mennyt. Pihalla tosin veljelle menevä Apikka reilut 20tkm mittarissa ja orkkis pumppu pelaa vieläkin (kop kop). Muistiin jääneet vikakoodit voi tulla tosi pienestä, niinkun autoissakin, eli jos vaikka akkujännite käynyt alhaalla tms joskus, niin jo vain löytyy koodia. En olis kovin huolissani koodeista, jos muuten tuntuu pelaavan kunnolla koko kierrosalueella jne. Katteet ainakaan noissa "facelift" malleissa ei tarvitse paljoakaan hittiä, kun murenee käsiin. Suht varmoja ja huolettomia pelejä on kyllä. Noissa on sitten ihan normaalia, että kylmänä varsinkin meno on vähän nykivää, kuuluu luonteeseen  :D

kani

Joo, oon katellut noita pre-facelift katteisia, niitä tuntuu olevan ylivuotisiakin markkinoilla eli käyttöönottoajaltaan myöhäisempiä kuin katteet antaisi olettaa. Se uusi ei jotenkin nappaa ulkoasultaan kun on jo ollut kiinari kopiomalli käytössä Solifer 50R ja Titan T4 muodossa. Vaikka varmaan laadultaan ihan eri peli. Harmi ettei ruiskuisia NRG malleja ole niinkään saatavilla.

Noita bensapumppujakin ilmeisesti saa jossain määrin korjattua, sen sisällä on standardi sähkömoottori aika vastaava kun joissain radio-ohjattavissa. Ilmeisesti hankalin on muovinen männän kiertokanki (?) joka siirtää sähkömoottorin liikkeen liikuttamaan mäntää joka luo painetta järjestelmään. Ehkä nykyisin 3d tulostimella saisi sopivasta materiaalista tehtyä korvaavan osan? Pumppu kai onkin sitten se useiten hajoava kalliimpi osa loput on siedettävämmän hintaisia.

https://www.youtube.com/watch?v=tpeAVu1B8yk

Huvittavan näkönen viritys hintaansa nähden. Jotain kosketusvikojakin noissa on ollut moottorin ja pumpun kannen välillä. Naurettavaa. Miksi siinä pitää olla tuollainen muovi moottorin ja pumpun männän välissä. Tai miten tollasen osan hinta voi olla noin älytön.

Kaikkien Morini-koneisten ruiskut taitaa valmistajien välillä olla samoja? Onko myös Piaggio-koneisissa Aprilioissa ja piaggioissa ihan samat ruiskupalikat vai onko niissä eroja? Pumppu ainakin näytti Peugeotissa olevan sama kuin Apriliassa Morinin koneella.

kani

Löytyi  8) 2002 SR Ditech. Rajoitetulla eculla. Tuo mitä aiemmin koeajoin oli kyllä rajoittamattomalla eculla. Ikäisekseen tosi siisti ja hyväkuntoinen yksilö :)


Toivottavasti tämä italiatar palvelee nyt luotettavamminn kuin kiinattaret :). Hieno ajettavuus kuten aiemmassa vanhemmassa Piaggio NRG:ssä. 11300km mittarissa. Käy hienosti ja tasaisesti. Kyllä tämän vanhemman mallin muotoilu on parempi kuin uudemmissa SR:issä. Ainoa miinus ettei ole kiekkamittaria.

Meisselix

Ei pitäis katella näitä.. Alkaa itseäkin kuumottamaan joku laatuisampi kulkine  ;D
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

Palosella

Ite kyllä tykkään uudemmasta "korimallista" enemmän, mutta makuasioitahan ne ;) Teknillisesti yhtä laadukkaita kuitenkin ja kestää ajoa vaikka ja kuinka. Kuvassa näyttää yllättävän siistiltä tuon ikäiseksi peliksi  :) Paljonko mittarissa?

kani

Vähän alle 11300 oli mittarissa ostettaessa, nyt kohta jo 11400! Eikä vikakoodin koodia!  On sillä vaan ilo ajella. Ja on todella ikäisekseen hyväkuntoinen ja siisti ei oo mitään räpellyksiä eikä katteissa probleemia :). Vähän naarmua toisella puolella sivukatteessa ylhäällä jotka saa lähes peitettyä uudella tarralla ja siististi tehty korjaus siinä vieressä.

Mulla varmaan vaikuttaa pre-face innostukseen kun on jo ollut aiemmissa skoottereissani Solifer 50R ja Titanissa toi uudemman mallin lookki kopioituna, perän osalta toki vähän erilainen. Mutta kyllästytti jo niin nyt on vähän toisennäköistä :). Kyllä se vaan kannattaa ostaa piaggio/aprilia vaikka käytettynä kun etsii vaan hyväkuntoisen ja hyvin pidetyn vakio yksilön.

Hienot ilmatkin tuli taas takaisin, aamulla voi lähteä skootterilla taas töihin.. kyllä kelpaa  8)

Sepi6

Se bensapumppu ei oikeastaan hajoa, vaan täysin typerä sähköliitos pumpun ulkokuoren ja "moottorin" välillä alkaa pätkimään. On korjattavissa tubesta löytyy ohjeet. Jos tuo "kiertokanki" pumpusta on pettänyt sen saa itse tehtyä jos on vähänkään "työkalut pysyy kädessä" tyyppiä. Avaaminen ja kasaaminen ei ole hätäisen hommaa.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kani

Lainaus käyttäjältä: kani - 21.05.17 - klo:20:33
Löytyi  8) 2002 SR Ditech. Rajoitetulla eculla. Tuo mitä aiemmin koeajoin oli kyllä rajoittamattomalla eculla. Ikäisekseen tosi siisti ja hyväkuntoinen yksilö :)


Toivottavasti tämä italiatar palvelee nyt luotettavamminn kuin kiinattaret :). Hieno ajettavuus kuten aiemmassa vanhemmassa Piaggio NRG:ssä. 11300km mittarissa. Käy hienosti ja tasaisesti. Kyllä tämän vanhemman mallin muotoilu on parempi kuin uudemmissa SR:issä. Ainoa miinus ettei ole kiekkamittaria.

Hahaa, selättyiköhän ongelmat nyt ecun vaihdolla vai ei. Puola on vielä vaihtamatta ja johtosarja. Puola löytyy jos ei tuolla ratkennutaan. Koputetaan komposiittimuovia.. ja kovaa ajoa. Nyt ainakin vetää hienosti. Hyvät savut tuli kahden vuoden seisonnan jälkeen. Liekkö vanha ecu annostellut iikaa öljyä/bensaa vai molempia.

Palosella

Se öljyn määrähän noissa määräytyy kaasukahvan asennolla. Kahvalta menee vaijeri myös öljypumpulle, joka syöttää öljyä suoraan kampikammioon.

kani

Kaasaripeleissä kyllä. Tässä öljyä annostelee sähköinen solenoidi ecun ohjaamana.

konenikkari

Molemmat on oikeassa, morinin moottorilla varustetussa on pulssipumppu ja piaggiossa, vaijeri  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Jep. Tuossa näköjään sama tekniikka öljypumpulla, kun Pösön skoottereissa. Siinä uudemmassa "Factory" Särässä on vaijerilla öpumpun säätö  ;) ;D.

kani

Oho. Luulin että kaikki nämä synerject ruiskulliset oli suht samalla lailla toteutettuja.