Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

#2505
Olen vaihtanut autoon kumit paineilman avulla. Oli viikonloppu eikä kansipahvia saanut. Tein paineliittimen tulpasta ja painetta vasten kumit esille ja vaihto. Jouset oli hyvin raskaat puristella ilman pihtejä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Mä olen Opel 1,6OHC koneeseen vaihtanut kunnan mettässä kansipahvin ja purin kannen muutenkin, mutta venttiilit jätin jousineen ihan simmottiis. Koneen rakenne mahdollisti tuommosen toiminnan, mutta niitä venttiilinjousia ei kyllä keskikoista isompi apinakaan olisi saanut painettua pohjaan.

Kansipahvikaupassa eivät meinanneet millään myydä mulle nolla pahvia, kun noi kannet kuulema aina vääntyy ja pitää suoraksi hiota. Piti melkein hermostua ja ryhtyä raivoamaan ennen kun myivät. Varmaan yrittivät opettaa, mutta kun se oli suora niin se oli.

Mopedin kansi ei vaan sillain väänny, se on mittasuhteissaan semmonen rakenne, että se menee rikki ennenku vääntyy.
Liikennesika.

joni_k

kansissa taitaa olla se ero että mopossa yleisesti ottaen on vaan yksi sylinteri niin se ei vääntyile. autossa kun on kolme, neljä niin se on aika pitkä ja on näitä lämpö vääntö jännitteitä ja momentteja tms  ;D mopossa vaikka oliski vähän kiero se taitaa pitää kumminkin.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 11.01.19 - klo:09:57
kansissa taitaa olla se ero että mopossa yleisesti ottaen on vaan yksi sylinteri niin se ei vääntyile. autossa kun on kolme, neljä niin se on aika pitkä ja on näitä lämpö vääntö jännitteitä ja momentteja tms  ;D mopossa vaikka oliski vähän kiero se taitaa pitää kumminkin.

Jotain tuonkaltaista kai yritin selittää. Ketä se nyt haittais jos mopedin kantta vähän laskeekin.

Tommosessa kasivenasessa kaasarikoneessa jossa kuitenkin on se sata hv, niin homma on vähän tarkempaa. Nykyään opelin 1.4 l koneesta riivitään se 145hv, mutta on venttiileitä tuplamäärä, ahtimet sun muut kikottimet. Noita nykyisiä DOHC kansia ei edes saa purkaa. Menee yleensä sellaisenaan kiinni ja nokka-akselien laakeroinnitkin pysyy linjassaan. Teoriassa jos kansi pitää oikaista niin nokka-akslien laakerointikin pitää ainakin mitata ja mahdollisesti hioa ja uusia, mutta käytännössä ketään ei kiinnosta ;D

Noita kansirakennelmia on muutamia, ja niihin ei mielellään kajoa kukaan, ne perseestä. Yhteen Volvoon vaihdettiin VVT-pyörä, no otettiin venttiilikoppa irti kun ei muustakaan mitään tiedetty. Saatais sieltä ne ajotukset kohilleen. No se venakoppa oli osa nokka-akselien laakerointia. Homma kusas, mutta ei tässä mitään ammattimekaanikkoja ollakkaan ;)
Liikennesika.

joni_k

mitenköhän se sitten on jos laittaa 50mm 80cc sarjan kiinni.. niin onko 47mm palotilalla vai 50mm palotilalla oleva kansi parempi? jos kerran 72cc kanssa on vakio kansi paras niin onko se sitten parempi laittaa toi 47mm palotilalla oleva niin paremmin puristuksia? sattuis olemaan olemaan 80cc pannusarja ja kansia on tolla 47mm palotilalla ja 50mm palotilalla. venttiilit on vakio kokoa 69mm pitkiä.

pera8x

muistaakseni ottaa 80cc:n mäntä kiinni vakio kanteen. vakiokannesta saa ihan hyvän, kun sorvaa vain vähän tilaa männälle, muttei kuitenkaan kasvata palotilaa sen enempää, mitä on tarves.

joni_k

nyt on toi 50mm  kansi ja ei kyllä eroa 72cc ja vakiokanteen juurikaan ole. vois tota 47mm kantta kokeilla. tosin vakio rojuilla ei paljoa tehoa enempää kai voi saada.

pera8x

se vaatii aika paljon puristuksia, että saa edes alavääntöä koneesta pihalle. ei se pikkuventtiilinen kansi vaan virtaa määräänsä enempää, niin ei sillä tavalla saa tehoa koneesta pihalle. mutta ihan mukavasti alhaalta vääntävän saa, kunhan vaan saa niitä ruttuja tarpeeks. isoventtiilikannella saa sitten pikkasen paremmin ylhäällekkin vetoja.

yks ehkä hauskin yhdistelmä oli juurikin tuo pikkuventtiilisen kansi ja olikohan joku 90cc pytty. puristuksia niin paljon, kun vaan järkevästi sai osat sopiin keskenään. ja variaattoriin painavat rullat. sellanen puksutin se oli, kun ei turhia kone huudellut. väänsi kyllä ihan kivasti.

konenikkari

Pojat taas rakentelee räjähdysmoottoreitaan  ;D
Koulussa opetettiin että polttomoottorissa teho syntyy, nopeasta palamisesta (oikealla hetkellä)
Yksi oppilas kertoi nelitahtimoottorin työvaiheet,
imu, puristus, työ, räjähdys, jossa kohden opettaja huusi, "kaikki maihin nyt oppilaan moottori räjähtää"
Tarkoitan siis että aina olisi hyväksi jos nopea palotapahtuma, tapahtuisi hallitusti,
oikeaaikaisen kipinän saattelemana  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jwalk

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.08.19 - klo:15:49
Pojat taas rakentelee räjähdysmoottoreitaan  ;D
Koulussa opetettiin että polttomoottorissa teho syntyy, nopeasta palamisesta (oikealla hetkellä)
Yksi oppilas kertoi nelitahtimoottorin työvaiheet,
imu, puristus, työ, räjähdys, jossa kohden opettaja huusi, "kaikki maihin nyt oppilaan moottori räjähtää"
Tarkoitan siis että aina olisi hyväksi jos nopea palotapahtuma, tapahtuisi hallitusti,
oikeaaikaisen kipinän saattelemana  ;D
tuo on ihan hauska harrastus :) Usko tai epäile, tuossa räjähysmoottori harrastuksessa oppii kaikenlaista ;)

konenikkari

#2515
Uskon, uskon olenhan itsekin noihin harrastuksiin osallistunut  ;D
Monkeyhin asentelin, aikoinaan ( 1970 luvulla cb125 mäntiä jne)
Hyvin katkoi "tiikerinkarvoja", kun silloin pistettiin tiikeriä tankkiin  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=WQEV-9VT4Og
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

onkohan 64mm ja 69mm kansissa mitään rakenteellista eroa, paitsi että venttiilit ja jouset on erilaiset? mietin kävisikö 69mm venttiilit  alkuperäisesti 64mm venttiileillä olevaan kanteen.

tapiovuorent

Eikös tuo 5 mm. pituusero aiheuta sen , että nokka-akseli pitäisi olla myös erilainen.
Kannen valussa / mitoituksessa on kyllä eroja.
Ei käy siis kumpiakaan päin "ristiin"

joni_k

ei oo tullu tutkittua sen tarkemmin noita.. ainakin nokkapukki on eri. tossa vaan kattelin kun olis 64mm kansia 18€ ebayssa että oisko saanu 69mm. tosin, jos sitä siirtyisi takaisin sitten 64mm jos tarvetta tulee.. täytyy osia tilailla varastoon kun ens vuonna alkaa maksamaan kiinapaketit kiitos postin.

jwalk

Ei välttämättä nokka-akselissa eroa, mutta kaiken järjen mukaan nokkapukissa, tai tarkemmin keinuvivuissa.
Itse olen luullut, että pitkävenaisen edut tehossa tulevat juurikin nokka/venttiili välityssuhteesta.
Eikä kestävyyden kannalta liene huono asia, jos voidaan käyttää myös hitusen pidempiä venttiilinohjureita.
Tämä vähän mututietoa, koska en koskaan vielä ole pitkävenaista kantta käsiini saanut.