Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX 4T 4V 2013 kylmäkäyntiongelmaa

Aloittaja RollerRocker, 05.09.18 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

RollerRocker

Moi

Otsikonmukainen kulkine

Käynnistyy vähän heikosti
Kylmänä veto heikko, kulkee 15-20 kmh, kaasua pumppaamalla alkaa heräämään 25kmh vauhtiin.

Noin reilun kilometrin ajon jälkeen alkaa kulkea normaalisti, eli suunnilleen kunhan moottori saavuttaa käyntilämpötilansa.

Mistähän vikaa lähtisi paikallistamaan ja millä reseptillä sen voisi korjata??

Coastside

#1
Sen voi käyttää lämpimäksi paikoillaan. Voi esilämmittää. Voi tukkia ilmansaantia. Ryyppyä voi säätää rikkaamalle. Voi vaihtaa suuremman pääsuuttimen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.09.18 - klo:05:29
Sen voi käyttää lämpimäksi paikoillaan. Voi esilämmittää. Voi tukkia ilmansaantia. Ryyppyä voi säätää rikkaamalle. Voi vaihtaa suuremman pääsuuttimen.

Ja tyhjäkäyntiseosta voi säätää rikkaammalle (isompaa tk-suutintakin voi kokeilla) mutta kyllä nämä kaasutin-moottorit on semmosia että nykyautoihin tottuneelle on tuo kylmän skodun käyttö varmasti jatkuva ihmettelyn aihe.

Silloin kun autoissakin oli käsiryyppy ja autonkin moottorit kylmänä kakistelivat ja vaativat toistuvaa ryypyn säätelyä liikkeellelähdön jälkeen,  ei juuri kukaan ihmetellyt jos mopo/skodu/mp vaati vähän lämmittelykäyttöä ennen liikkeellelähtöä.

Niin.. kyllä on helppoa käynnistys ja liikkeellelähtö ruiskuskodulla kylmälläkin. Tämän aina muistaa kun välillä ajan tuolla mun 125cc piaggiolla, varsinkin nyt kun aamut on jo viilenneet..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: RollerRocker - 05.09.18 - klo:21:39
Moi

Otsikonmukainen kulkine

Käynnistyy vähän heikosti
Kylmänä veto heikko, kulkee 15-20 kmh, kaasua pumppaamalla alkaa heräämään 25kmh vauhtiin.

Noin reilun kilometrin ajon jälkeen alkaa kulkea normaalisti, eli suunnilleen kunhan moottori saavuttaa käyntilämpötilansa.

Mistähän vikaa lähtisi paikallistamaan ja millä reseptillä sen voisi korjata??

Huoltohistoria ja ajetut kilometritkin hyvä kertoa.
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Tyhjäkäyntiseoksen rikastuttaminen ei auta kuin tyhjäkäynnin suhteen. Tyhjäkäynnillä se viilentää eli pitentää lämmityskäytön aikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Onko vika tullut äskettäin vaiko vaivannut pidempäänkin.
"Huoltohistoria ja ajetut kilometritkin hyvä kertoa."
Samaa mieltä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

RollerRocker

#6
Huoltohistoriasta en tiedä, hankin laitteen vastikään.
En usko että varsin yksinkertaisen huolto ohjelman omaavalla vehkeellä sillä olisi edes erityisen suurta merkitystä.
Öljyt on vaihdettu vasta, ilmanpuhdistin puhdistettu eilen, ja tankissa cleaneria tuoreen 98 bensan joukossa.
Tulppa uusittu viime kesänä.
Tänään lämmitelin paikallaan takarengas ilmassa, toimi toki hienosti sen jälkeen.

Tuohon "ominaisuus" - teoriaan en usko alkuunkaan, meillä ollut noita vissiin 5 kpl ja kaikki käyttäytyneet aina hienosti kylmästartista alkaen.
Paitsi silloin jos on talven vanhaa bensaa tankissa ja laitteen vähäisinkin huolto on laiminlyöty vuosikaudet.

Ajettu n 8000km.

Sepi6

Automaattiryyppy jumittaa, saa kyllä testattua ilman purkamista, istuinpoterosta luukku auki ja kaasariin pääsee käsiksi.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

RollerRocker

Kiitos johtolangasta!
Missähän kohtaa kaasaria automaattiryyppy sijaitsee, ja millanen sen toimintaperiaate mahtaa olla?

Sepi6

Kaasarin oikealla puolella ( Keihin CVK18 ) muovisuoja päällä siihen menee 3 johtoa. Suoja pois, puhdista ympäristö, yhdellä ristipää ruuvilla kiinni alipaineluistin vierestä. Kokeile hieman pyöräyttää (älä väännä väkisin) Nosta varovasti (runko on muovia) ylös. Toiminta kun moottori ja tuo "solenoidi" on kylmä sen sisällä oleva vaha pitää kylmäkäynnistys piirin kiinni. eli jousivoima pitää piirin auki kunnes sisällä oleva vaha on sulanut ja sulkee piirin. 
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

RollerRocker

Kiitti! :)
Tarvitsee tutkia tuolla reseptillä!!

konenikkari

#11
Varmista ettei kaasuvaijerin välys ole säädetty liian pienelle.
Välys pitäisi olla vaijerilla n.2-3 mm
Ja ettei tyhjäkäynti ole säädetty liian suureksi.
Jos vaijeri on tiukalla tai muusta syystä tyhjäkäynti on suurella,
ryyppypiiri ei toimi oikein
kylmäkäynnistäessä, pitäsi kaasuläpän olla lähes nolla asennossa,
jos näin ei ole, ryyppypiiri ei toimi ollenkaan tai ainakaan oikein.
Ja jo paappani sanoi aikoinaan, ettei kylmällä koneella saa ajaa ollenkaan, eikä kuivalla pensselillä saa edes yritttää maalata.
Kuinka monta kertaa venttiilivälykset on varmasti tarkastettu,
välykset kun suurenee lämmetessä, ja käynti saattaa sen myötä parantua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)