Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kiihtymättämyys, vika variaattorissako?

Aloittaja Eki, 15.08.18 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Jospa ei varsinaiset rullat kilise vaan rullakupin vastakappaleen, rullarampin liukupalat on kulunut, kivettynyt tai peräti rikki.
Niillä kolmella, olemattomalla, muovipalalla on, niilläkin tärkeä tehtävä.
Tutki tarkasti noiden muovipalojen rullakupin vastapinnat, jos on kulunut, pykälälle ei rullakuppi liiku estettömästi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Sinänsä ei suoraan liity asiaan, mutta rullakuppiin kuitenkin. Mun Agilityssä oli ainakin kymppitonnin ajettu tarvike rullakulho. No oireina oli ettei variaattori tuntunut toimivan juuri ollenkaan, no rullat olivat kaivaneet pitkulaisen reiän varikupposen reunoihin, eli ne olivat jo jonkin aikaa liukuneet siellä nirhaten moiset jäljet kuppiin. Ei auttanut rullien vaihto, vaan uusi kuppi piti laittaa. Kaikkea pitäis aina tutkia kun noita avaa ja tehdä näkemestään päätelmiä. Mä vaan vaihdoin rullat sen enempää tutkimatta, mutta eihän se enää siitä hyväksi tullut. Uusiin rulliin muodostui vastaavat urat joten ei nekään enää pyörinyt vaan pelkästään liukuivat.

Ekin ajamilla kilsoilla laittaisin jo uuden rullakupin aivan suosiolla, jostain kohtaa se on jokatapauksessa kulunut ja Konenikkarin teoria on kyllä sellanen että komppaan täysillä. Ja alkuperäistä tai laadukasta tarvikeosaa kiinni, mutta mistä senkin tietää mikä on laadukas tarvikeosa jos semmoiseen joutuu turvautumaan.
Liikennesika.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.08.18 - klo:18:05
Jospa ei varsinaiset rullat kilise vaan rullakupin vastakappaleen, rullarampin liukupalat on kulunut, kivettynyt tai peräti rikki.
Niillä kolmella, olemattomalla, muovipalalla on, niilläkin tärkeä tehtävä.
Tutki tarkasti noiden muovipalojen rullakupin vastapinnat, jos on kulunut, pykälälle ei rullakuppi liiku estettömästi.
Minulla on noita liukupaloja kolmet parit, kaikki ykkösluokkaa, ne kiinniolevatkin, juurikin hain Brandtilta alkuperäiset Aprilian rullat (25€), toki kävi niitten kanssa mukavasti, mutta se siitä, ei ole vielä asennettu.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 31.08.18 - klo:23:31
Sinänsä ei suoraan liity asiaan, mutta rullakuppiin kuitenkin. Mun Agilityssä oli ainakin kymppitonnin ajettu tarvike rullakulho. No oireina oli ettei variaattori tuntunut toimivan juuri ollenkaan, no rullat olivat kaivaneet pitkulaisen reiän varikupposen reunoihin, eli ne olivat jo jonkin aikaa liukuneet siellä nirhaten moiset jäljet kuppiin. Ei auttanut rullien vaihto, vaan uusi kuppi piti laittaa. Kaikkea pitäis aina tutkia kun noita avaa ja tehdä näkemestään päätelmiä. Mä vaan vaihdoin rullat sen enempää tutkimatta, mutta eihän se enää siitä hyväksi tullut. Uusiin rulliin muodostui vastaavat urat joten ei nekään enää pyörinyt vaan pelkästään liukuivat.

Ekin ajamilla kilsoilla laittaisin jo uuden rullakupin aivan suosiolla, jostain kohtaa se on jokatapauksessa kulunut ja Konenikkarin teoria on kyllä sellanen että komppaan täysillä. Ja alkuperäistä tai laadukasta tarvikeosaa kiinni, mutta mistä senkin tietää mikä on laadukas tarvikeosa jos semmoiseen joutuu turvautumaan.
Kaikki on ykkösluokkaa variaattorissa, on myös kolme hyvälaatuista etuvaria ja samaten niitten se kappale mihin tulee liukupalat, ei voi olla niistä kiinni.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Voisko rullakupin välys, holkin päällä, olla moottorin lämmettyä liian pieni.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#20
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.09.18 - klo:07:24
Voisko rullakupin välys, holkin päällä, olla moottorin lämmettyä liian pieni.
Se saattaa hyvinkin olla mahdollista koska kylmänä moista hidastelua kiihtymisessä ei esiinny. Täytyy seuraavan kerran kun vaihdan rullat niin mitata jokaisen kolmen holkin paksuus, onko mainittavia eroja, mikäli niin koittaa ohuinta?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#21
En tiedä, onko noissa holkkien mitoissa eroja, mutta rullakuppien laakeroinneissa on,
tuo voisi selittää monenkin, myös kinkin, hyytymisen lämpimänä.
Mieluusti kait vähän isokin välys kylmänä, kuin liian pieni.
Itse asiaan, ehkä liittymättä.
Itse asensin  :D vastapaine jousen päähän DIY laakeroinnin, nyt twistaa hyvin  :D
Tuonmoinen

Eli kun etuvarin rullakuppi liikkuu kevyesti holkin päällä ja takapäässä vastapainejousi on laakeroitu,
tulos miellyttää ainakin minua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Tollasella laakeroinnillahan saa jotain vaikutusta. Kun se jousi nyt ei kuitenkaan vastakappaleeseensa nähdän oikeastaan pyöri, niin jousi ei ainakaan kiristy tai löysty sen painuessa kasaan tai löystyessä. Ajatus on kyllä varmasti oikean suuntainen ja sinänsä toimiva. Mutta jos tuo olisi ongelma, niin kai tehtaan suunnitteluosastolla olisi asiaa ajateltu, ja ehkä onkin ja todettu se olemattomaksi tai liian kalliiksi ratkaista.

Mutta jos hyvältä tuntuu, niin kai se on hyvä. Pitkäaikaisia kokemuksia? Siis kuin kestää vai onko noi haulit jossain vaiheessa pitkin takavaria pyörimässä?
Liikennesika.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 03.09.18 - klo:04:09
Tollasella laakeroinnillahan saa jotain vaikutusta. Kun se jousi nyt ei kuitenkaan vastakappaleeseensa nähdän oikeastaan pyöri, niin jousi ei ainakaan kiristy tai löysty sen painuessa kasaan tai löystyessä. Ajatus on kyllä varmasti oikean suuntainen ja sinänsä toimiva. Mutta jos tuo olisi ongelma, niin kai tehtaan suunnitteluosastolla olisi asiaa ajateltu, ja ehkä onkin ja todettu se olemattomaksi tai liian kalliiksi ratkaista.

Mutta jos hyvältä tuntuu, niin kai se on hyvä. Pitkäaikaisia kokemuksia? Siis kuin kestää vai onko noi haulit jossain vaiheessa pitkin takavaria pyörimässä?


Eihän se pyöri, mutta tuonverran sen pitäisi kääntyä



mm venttiilinjousi pyörittää venttiiliä, kokoonpuristuessaan. Samoin tekee iskarin kierrejousi kokonpuristuessaan se pyrkii kiertymään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Moposportti myi aikoinaan malossin multivariin juurikin vp jousen alle laitettavaa liukulaakeria. Jonka tehtävänä oli juurikin konenikkarin diyrakennelman tyylinen toiminta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...