Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mikä paras ja helpoin konsti putsata jäähdyttimen säleikkö?

Aloittaja Eki, 08.04.18 - klo:11:48

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä skodella jauhettu yli 35.000km, nyt näyttäis olevan puolet jäähdyttimen säleiköstä puhdistamisen tarpeessa, onko vinkkejä siten ettei tarvitsisi ottaa katteita pois, vaan tuuletusaukosta, onko jotain suihkeen tapaista tai onnistuuko tonkia jollan ohuella kepukalla tmv?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Siveltimel!ä ötökät kuivana pois ja yleispesuaineella loput. Niin ettei työnnä moskaa sisään. Huuhtelu takasuunnasta paras muttei painepesurilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

35tkm ilman moottorin aukaisua?aprilia se seuraavaksi pitäsi saada.

Eki

#3
Joo ihan oikeasti ja pitkiä matkoja mm Hyvinkää-Oulu, Hyvinkää-Lieksa jne sen monen monet kerrat. Uusittu 3 x takarengas ja 1 x eturengas, tulppia tietty vaihdettu n 5 kertaa ja putsailtu sekä pidetty huolta ihan kotikonsteilla ilman huoltoliikkeitä, kuten ilmanputsarin vaahtomuovi, säädelty vaijereita, jarruja ja ostettu mm jarrupaloja. Ei ole oikeaa ongelmaa ollut mitään, no tietty rullia uusittu kerran ihkauudet ja hiukka käytetyt, hihnoja mennyt tai uusittu 3 x eikä ne ole olleet edes rikki.Tuossa kadunpäästä kun kiihdytän, niin vieläkin saavuttaa saman tolpan kohdalla 54kmh, elikä ei oikeastaan huomaa kiihtyvyyden heikentymistä ja huiput ihan samat kuin uutenakin, rikalla rajoitettu trafin moporajaan.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

ei ilmeisesti voi ajomukavuutta kiinalaiseen verrata?

Eki

#5
Siis mitä? Jos Aprilia maksaa ruiskumallina suositus ohjehinta on 3250€ niin kyllähän se on ensiksikin ehkä tehokkain 50 kuutioinen skootteri, Yamahan ruiskusta en tiedä. Itsellä ollut tasan 10 kiinalaista noin 10 vuoden aikana, eihän niissä mitään oikeata ajomukavuutta ole verrattuna esim Apriliaan:Kun ensimmäisen kerran käynnistän uuden säräni, näen näytöllä Aprilian logon ja kierroslukumittari käväisee tapissa.

Tämän jälkeen näkyviin tulee ajotietokone. Koneen käynnistyksen jälkeen koneella on tapana hieman pätkiä, joten annan koneen lämmitä pari pykälää ennen ajoon lähtöä. Käännyn pihasta pois ja avaan kaasun kokonaan. Pirteä moottori lähtee kiihtymään ripeästi, mutta kiihtyvyys loppuu kuin seinään n. 49 km/h mittarinopeuden kohdalla kierrosten osoittaessa vain muutaman satasen alle 10 000 rpm.

Ensikilometreillä ajoasentoa saa joskus hieman hakea, mutta kunhan tottuu skootteriin, niin löytää helposti itselle sopivan ajoasennon. Hetken ajon jälkeen eteeni tulee jyrkkä ja pitkä mäki, mutta se ei häiritse menoa, sillä vauhti pysyy 45 km/h:ssa pienellä kaasun lisäyksellä johtuen siitä, että kuristeina toimii vain variaattorin prikka, joten koneen hengittävyyttä ei ole rajoitettu.

Mäen jälkeen edessäni on liikennevalot, joihin hiljentäessäni huomaan särässä poikkeuksellisen voimakkaan moottorijarrutuksen: jarruja ei periaattessa tarvitsisi lainkaan, mutta koska on kyse 2-tahtimoottorista, haluan välttää moottorijarrutusta. Lähden valoista ensimmäisenä (tietysti kaasu pohjassa), jolloin autot jäävät yleensä nopeasti kauas taakse.

Pääsen mutkaiselle maaseutualueelle, jossa pääseen kokeilemaan Apriliani kaarreominaisuuksia. Mutkat sujuvat kuin itsestään, keskijalankin saa pienellä yrittämsellä maahan (jolloin pyörä on jo todella kallellaan) ja pito ei edes yritä karata, kunnon kaarteluakin voi harrastaa siis mielinmäärin. Tämä johtuu varmasti osittain siitä, että painojakauma on selvästi edellisiä malleja parempi.

Noin sadan kilometrin ajon jälkeen suuntaan keulani kohti huoltoasemaa tankkaamaan, jotta saan selville kulutuksen. Tankkiin menee noin 2,7 litraa, eli mistään hirveästä bensanjuojasta ei ole kyse. Öljyäkin kuluu vain noin puoli desilitraa sadalla kilometrillä. Mopo on melko tarkka 2T-öljyn suhteen, joten katso mitä käytät - "väärä" öljy aiheuttaa mm. käyntihäiriöitä.
Ilman prikkaa

Variaattorin prikan poiston jälkeen moottorin luonne pysyy samanlaisena, mutta vauhti nousee jopa noin 80 kilometrin tuntinopeuteen. Kuitenkin Särä pysyy hyvin vakaana tälläisessäkin vauhdissa eikä mutkissa tunnu minkäänlaista eroa vakioon, vaan mutkat taittuvat yhä yhtä helposti. Ylämäkiin vauhti tietysti hyytyy, mutta ei kuitenkaan liiaksi, mäissä tuskin kovin moni kuristamaton 50-kuutioinen menopeli vetää ohi, jos mikään.

Mopolla on myös huomattavasti mukavempi ajaa 45 km/h, koska kone ei huuda 9500 rpm, vaan kierroslukumittari osoittaa lukemaksi jotain väliltä 6500-7000 rpm. Kulutuskin laskee hieman, sillä itse olen mitannut kulutukseksi 2,4 litraa, eli noin 3 desiä vähemmän sadalla kilometrillä prikalliseen verrattuna. Matka-ajossa olen saanut kulutukseksi parhaimmillaan 1,8 litraa sadalla kilometrillä!
Factory-keskustelussa on paljon puhuttu prikan hiomisesta, se on oikeastaan ainoa järkevä tapa saada Factory-mallin nopeus noin 60 km/h.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

juuri tätä hain, eli laatu ja mukavuus maksaa. Eli ei voi ajomukavuutta kiinalaiseen verrata.. ;D Kiinalaisella ei toi ajaminen kovin herkkua ole pidemmän päälle, toisaalta taitaa olla myös että jos aprillia kestää 20 000km ilman sen suurempia, niin kiinalaiseen on jo vaihdeltu kiertokankea yms sylinterisarjaa, eli loppupeleissä vaikka halvat varaosat niin loppusaldo ei paljoa vähempää voi olla mitä aprilliassa.

Eki

#7
Tämä on minun tuntuma sekä 10 kinuskin kokemus, yksi paljonajettu kausi (n 18.000-20.000km) oli kinuski minulle entinen, vikoja niin paljon että olisi ollut suuri remppa edessä. Aprilia maksaa uutena suht' paljon mutta itsellä lähdössä kolmas kesä, ostin sen 4.6.2016, elikä ajettu se 2016, 2017 ja nyt 2018 lähtenyt jo käyntiin. Vakaa ajettava, menevä peli mopoksi ja kun hiukankaan huoltaa tai huollattaa niin itsellä kestänyt erittäin hyvin tähän asti ja ihan noilla tulppa, rengas, hihna ja variaattorin huolloilla, on toki edestä simahtanut yksi polttimo ja takaa kahdesti ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

oskuk

Eipä tuo nyt Vespaan verrattuna kallis ole uutena...

joni_k


kääkkä

Paineilmalla, vaikkapa tietokoneiden putsaukseen tarkoitetulla, vois olla hyvä suhauttaa jäähdyttimen kennoon.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.04.18 - klo:11:45
onko muuten yamahalla ruisku moposkoottereita?

Tuon Zuman lisäksi on Neo's 4 ja Aerox 4


Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.