Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX ajovalo

Aloittaja Jkarha, 26.09.14 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Mielestäni LX50:ssä on ihan ok ajovalo mutta pari kysymystä olisi jos jollain sattuisi olemaan kokemusta.

Ajovalon keila ei ole ihan suorassa. Siten, että jos pitkät on päällä niin siinä 15-20 metrin päässä keila voisi olla metrin verran oikealle päin.  Onko sivusuunnalle jotain säätöä, voiko umpio olla vinossa tai polttimo?  Ei mikään iso juttu mutta jospa sitä saisi vähän suoristettua.

Ajovalon polttimo, kattelin että joku hehkulampun näköinen siellä möllöttää. Ohjekirjassa on mainittu 12V 35W/35W.  Eikö tässä ole edes halogeenia?  :)   
Ja voiko tuon tilalle sovittaa jotain muuta, riittääkö virta esim. 60/55W H4:lle, sopiiko sellainen paikoilleen?



Vespa LX50 4T4V 2013

Jkarha

Kai joku ainakin sen polttimon on vaihtanut että tietäisi mikä kanta siinä on ?

Kumminkin hommaa alkaa purkaan sitä, saisi sopivan lampun hankittua etukäteen...

Vespa LX50 4T4V 2013

pekpel

Pappaskootteri ainakin on..
Sillähän oli/on useampi moinen menopeli..
Eikös mikään manuaali maitse lampun tyyppiä ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

PappaSkootteri

olen ollut tyytyväinen valoihini eikä vielä ole koskaan ajovalo palanut (kopkop)
H4 polttimoita saa pienemmälläkin tehoilla kuin mainitsit siis sellaisia jotka tarkoitettu moposkoottereihin, kantahan on kuitenkin hoonelkuissa sama oli tehot mitä vaan
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Gts:n umpioita ne on saaneet Englannissa jopa sulamaan vakiolla H4 polttimolla. Jotenkin niin että paikallaan ovat tallissa käytelleet, suojapeite päällä. Jos pienemmässä Vespassa on vähänkään pienempi umpio, niin ei ehkä kannata tavallista H4-polttimoa sinne tarjota.

Ehkä parasta katsoa mikä polttimo siellä on. Sen perusteella sitten voi katsoa josko löytyisi jokin polttimo, josta jokunen lisäprosentti valotehoa löytyisi, alkuperäisillä teholukemilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Jos haluaa vähän maksaa, ja xenonit ilman, että vastaantulijat eivät häikäisty, tässä on ratkaisu:

http://members.modernvespa.net/tb/uploads/headlight_front_close_up_132.jpg

Eli linssiumpio Vespan umpion sisälle, normi lampunkannan paikalle.

Toki jos haluat pitää Vespan täysin orkkiksena, kannattaa pitää vaan se halogeeni siellä.

PappaSkootteri

Toki laittomiahan ne H4 bi-xenon muutossarjat on kun ei ole millään hyväksyntää tieliikenteeseen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

viisnelonen

#7
Ei taida olla H4 vaan B20D kannalla, ko polttimo on yleensä oem tuotteena perinteinen hehkulanka versio, saa myös halogeenina mutta tahtoo olla kallis. Ja on siis 35/35w..  niin tavis kuin halokin. Mahtaako valokäämi edes ruokkia isompaa tehoa kuin tuo 35w ?
http://www.sip-scootershop.com/en/products/bulb+headlamp+halogen+12v35_57550000
Saa noita Suomestakin, ei kyllä joka puljusta..
Vai onko jo 2013 malliin uusineet koko umpion ??

Ed:  http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_teknisk_manual.pdf
Tuolla on sivulla 16 latauskaavio missä säätimellä on ac ja dc säätimet erikseen, mutta tehoista tai max kuormasta ei mainita sanaakaan.
Mielenkiintoinen on viimeinen rivi/notice:  Puutteellinen moottorin maadoitus vaikuttaa ac-piiriin (ajovalo/takavalo) mutta EI DC-piiriin..(lataus ja sytytys).
Valojen kanssa painiva Terokin saattaa löytää vian em maadoituksista(moottori-runko- akun miinusnapa)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#8
Jos ko. kapineessa on normi yksikääminen magnetto jonka teho on 80-90W kannattaa vakavasti harkita,
onko se lisäteho ajovalossa tosiaankin tarpeellinen.
Ja isotehoisemmalla lampulla jännitteet saattaa laskea niin pieniksi että lopputulos on plus miinus nolla tai huonompi.
Lisäksi ylitehoinen lamppu saattaa vaurioittaa kestomagneetti vauhtipyörää, pysyvästi.
Joissain ko. kapineissa lampun valoteho, käytännössä, kasvaa kun alkuperäisen 35W lampun tilalle vaihtaa,25W lampun.
Parhaansa mukaan koettavat skotuvalmistajat varjella laitteitaan ylitehoisten lamppujen asennuksilta, turhaan.
Aivan aina, ja poikkeuksetta, joku neropatti keksii keinon jolla kaksipäivää skotussa on hele...tin hyvät  valot.
Kolmantena päivänä ihmetellään sulanutta umpiota, risaa valokytkintä,tyhjää akkua jne.jne.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Jep, onhan ne xenonit laittomat, mutta jos ne laittaa asialliseen umpioon ,ei kukaan ole siitä kiinnostunut.

Itellä oli Neosissa 2v/20tkm h4 bi-xenon vakioumpiossa eikä kukaan kertaakaan tullut sanomaan siitä mitään, ei edes poliisit pysäyttäneet kertaakaan. Toki ne oli säädetty sellaiselle korkeudelle, että näkee hyvin eikä hajavalo häikäise vastaantulijoita.

konenikkari

En niinkään ole kiinnostunut lainsäädännöstä.
Käsittelen asiaa vain ja ainoastaan moposkotun tekniikan ja sen rajojen puitteissa.
Kaksipyöräisessä ei omasta mielestäni ole koskaan liikaa valoja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jkarha

Eiköhän tässä ole viisnelosen mainitsema ba20d kanta. Täytyy odotella että kaupassa kävelee vastaan siihen sopiva halogeeni ja vaihtaa seuraavan kerran kun kate on auki.
Vespa LX50 4T4V 2013

Kaatolovi

Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998

tatza

Mulla Ässässä polttimo himmenee ja kirkastuu kaasun mukana, onkos toi normaalia?

Musta toi ei ole noin aina tehnyt, olisiko siitä kärähtänyt regulaattori?
ss 200px / px 177dre / s 50-2t / prima nv125 / xv virago

pugt200

Peugeot Speedfightin ja Derbi Atlantiksen valot toimivat juuri samalla tavalla eli tyhjäkäynnillä lähes hehkuen mutta täyskaasulla ok.