Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottorin asennus (ilmoita malli!)

Aloittaja Coastside, 09.08.09 - klo:13:11

« edellinen - seuraava »

Coastside

Koneena 139QM

Koneessa on kolmipistekiinnitys. Kaksi kumipuslaista pulttia edessä ja takaiskarin alakiinnitys. Keskiseisontatuki on lohkossa kiinni. Samoin rumpujarrullisen vaijerin kuori. Vaijerin suojasukka lähtee öljyttynä ja pihdeillä vetäen pois vaijerilta.

Irroitus sujuu  niin että johtojen, letkujen ja vaijereiden irroituksen jälkeen skode asetetaan niin että se on tuen varassa ja takapyörä koskettaa maahan. Ripustetaan tai tuetaan pukilla skode takapyörän maakosketus säilyttäen.

Avataan ensin etukiinnityspultit ja takaiskarin pultti. Kone jää jalan ja pyörän varaan ja voidaan vetää alta pois tai skoden perä nostaa oikealle . Ripustuskorkeus säilyy ja asennettaessa se asettuu sopivasti pulttien kiinnitystä varten.

Kaasarin ja putsarin voi ripustaa yhdessä, niin ettei asentaessa tarvitse kuin ruuvata ne takaisin koneeseen kiinni. Se on asentotarkka ja vuotaa reilusti bensaa jos kallistuu liikaa. Tankki kannattaa tyhjentää aina ennen suurta remonttia.



Klikkaa

Kuvassa siistitty ja hyvin huolellisesti koottuna asennusta vaille.


Ohjeita:
Asennus on helppoa kunhan oikea korkeus löytyy. Purkamisvaiheessa voi laittaa narut roikkumaan etupukin oikeaa korkeutta jos skodea nostaa enemmän siinä välillä tai siirtelee.

Yleensä kaikki, keulan asentoa myöten kannattaa varmista jottei retkahduksia pääse tapahtumaan.

Käsittely kevenee moottorin irroituksen jälkeen mutta pystyssä pysyminen vaatii tukien tekoa. Moottoripukkiin saa kiinni jalan, josta teen ohjeita kunhan ehdin.

Keskijalka ei tue moottoria hyvin varin puolelta. Se voi kellahtaa pöydältä alas tms. Kannattaa lisätä vaikka rima lisäämään jalan leveyttä. Kiinnittyy helposti nippusiteellä.

Moottorin pultit ja jalan pultti kannattaa sivellä vaseliinilla jottei ne ruostu kiinni.

Kunnon vesipesu aina ennen koneen avaamista, kuten myös työkalujen joilla käsittelee sisäosia. Aukkojen tulppaaminen auttaa välttämään likaantumisen tai osien joutumisen koneeseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#1
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.08.09 - klo:13:11
Koneessa on kolmipistekiinnitys. Kaksi kumipuslaista pulttia edessä

Mulla on vain yksi pitkä pultti edessä. Näkyy hyvin kuvassa. Lisäksi tässä mallissa teettää hieman enemmän töitä kun pitää irroittaa oikealla puolella oleva tukivarsi joka saattaa olla todella tiukassa. Itse hain tarvikeliikkeestä järeimmän ulosvetäjän minkä löysin ja sillä sain vedettyä tukivarren irti.

Ensimmäistä kertaa minäkin otin juuri koneen irti kiinalaisesta vaikka vuosikaudet olen ajellut näillä. Oli pakko ottaa kun nokkaketju oli niin venynyt ettei kiristäjässä riittänyt enää vara.

Yllättävän helppo oli kuitenkin operaatio. Muutama lankku rungon alle ja perästä nosto lankkujen päälle ja siinä pysyy tukevasti. Nyt vain pitää odotella viikon päivät osia Saksasta..



P.S. Koneena  LK 139 QMB (ns. "pitkä" malli) kahdella iskunvaimentajalla.

Tuossa toisessa mopossa on koneena BZ 139 QMB (keskipitkä malli) ja siinä on myös kone kiinni yhdellä pitkällä pultilla edessä. Yhdellä iskarilla on tämä malli.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#3
139QM
Jalan ja pyörän varassa olevaa irroitettua moottoria käsitellessä se helposti romahtaa jalalta ja kaatuu. Tein lukitustangon litistäen alumiiniputken päät ja poraten kopan pultille reijän ja toiseen päähän hahlon jousen tapille.

Kaatumista vastaan on jalassa olevassa vivussa palikka maata vasten.

klik
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#4
Nosturia muuntaessani moottorin asennusta helpottavaksi, mietin moottorin helponta asennustapaa. Irtihän se lähtee etukiinnityksen ja iskarin irroituksella.

Skode täytyy ripustaa jotenkin ja mieluiten niin ettei asennus tapahdu lattiatasossa. Ainakin 85 kg perusmalli kestää stonga - takapää kolmipisteriipunnan, joka varmempana toteutuu kun taaempi kohta on satulakotelon kannattimien kohdalla, jolloin pääosa kuormasta tulee siihen. Pihakeinuista tuttu pukkimalli on helppo tehdä laudasta. "Omat projektit, huoltonosturi" on oma kehitelmäni, joka on jo toistuvaan käyttöön.

Se asennus taas sujuu niin että ensin iskari kiinni ja moottori sen ja jalan varassa. Etukiinnike on yleensä kahdella pultilla ja kone tulee pukin vasemmalta pulelta niin että korvakkeet asettuvat pukkia vasten. Sen saa kohdalleen joko skoden korkeutta muuttaen tai konetta (25 kg ) nostaen, josta osa painoa riippuu iskarin varassa. Auttaa jos ensin työntää vaikkapa ruuvarin pultin reikiin, jolla saa toisen liki kohdilleen ja kuorman pois kädeltä.

Muovien irroitus auttaa sekin eikä ole kovin työlästä kun löytää takavalon jemmassa olevat ruuvit. Muovien poistolla saa uuden irroitustavan eli moottoripukin irroittamisen rungosta. Pukki toimii hyvin ripustuspisteenä pesuissa, sylkkätöissä ja nostokahvana siirroissa yms.

Jarruvaijeri unohtuu helposti irroittaa.

Tämän tetaljit sopii kiinalaiseen mutta rakenne on kaikissa mopoissa samankaltainen.

Muistakaa varmistaa turvallisuus nostaessa ja asennustyössä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#5
Tuli mietittyä hommaa lisää ja itse otan takakatteen pois. Se on helpompaa kuin sen haitat asennuksessa ovat. Esimerkiksi iskarin voi irroittaa ylhäältäkin niin se ei ole tiellä koneen asettelussa. Siihen on oma ketjunsa kiinalaisissa.

Asennuksesta (139QM) se että  etukiinnike tulee vasemmalta sivulta nostaen ja oikealle  pukkiin. Iskari mahtuu kääntymään miltei vaakasesentoon taaksepäin (takavalo ja lokari on poistettuna), eikä sitä tarvitse etukiinitystä ennen liittää, kun runko on tuettu niin että pyörä on maassa.

Yksi tapa tukea skode on poikittainen lauta jalkatilaan hihnalla skoden ali sidottuna ja sopivat pukit laudan päiden alle. Korkeus saa olla niin ettei iskari kiinni pyörä yllä maahan, josta asentaessa on etua tässä tavassa asentaa.

Asennusta varten voi imukaulan paikalle ruuvata sen vaarnoilla kahvan mistä nostaa konetta. Muut otepakat ovat enemmän tai vähemmän huonoja.

Ohjuritappi (kuvassa) sopii oikealle puolelle kiinnitettynä puusta tehdyllä topparilla joka tulee pukkiin kiinni nippusiteellä. Tapin pää on pyöristetty jotta osuu helpommin. Tappi pitää reijät linjassa sen verran että kiinnityspultit saa vuorollaan paikoilleen. Vastaavan tapin voi asettaa vasempaankin puoleen ja tukea koneen siihen jotta saa pultit tilalle.

Särmien pois hiominen/poraaminen auttaa saamaan pultit reikiin.



Testasin ja se on erittäin toimiva. Iskari pois tieltä ja koneen siirto lähelle josta nosto tapin varaan ja vasen pultti paikoilleen ja sitten tapin tilalle pultti.

Pukkeja on kahta mallia joissa toinen on U-profiili ja toinen lähes putki. Mitat saa kun on irroittanut koneen.

Tuli kokeiltua in action. Toimii juuri niin hyvin kuin oli tarkoitus. Pulttien päät on hyvä viistota jotta niidenkin saanti on kohtuullinen työ.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#6
Työn kuluessa tuli uusi asennustapa mieleen. Kun irroittaa niin skode ylös ja takaiskari irti niin että kone roikkuu etukiikkityksistään pystyssä. Pultit löysättyinä ettei puslat repeä.  Silloin putken ja kiinnityspulttien käsittely on helppoa. Asennus sujuu samoin kun korkeus on sopiva. Joku tuki joka pitää moottorin pystyssä, auttaa. Talja riittää perän nostoon ja korkea kolmijalka on köysisidoksella tehty, oikeastaan skoden on tuettava pystyyn koska perästä nostaessa se kaatuu. Pyörä paikallaan sen asettelu on mahdollista.

Sopii kaikille alakiinnitteisille moottoreille.

Minulla on nyt nosturi nostaa skoden noin metrin verran ja talja nostaa moottori  pystyssä asennossa kuten edellä kirjoitin. Se on helpoin tapa.

Kun koneen tukee pystyasentoon, voi rungon nostaa kohdilleen melko kevyesti ja saa pultit paikoilleen. Helpottaa kun kiinnittää toisen pultin pukkiin tai sitä vastaavan pyöristetyn tapin ja vaihtaa sen kun toinen pultti pitää.
Jos voimat riittää voi roikottaa konetta käsin ja asettaa se kohdilleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#7
Tein moottoriin tuen jossa se on pystyssä. Asentaessa asetan sen sopivasti niin että kun lasken runkoa, osuu moottoripukki kohdalle. Myös purkaessa se auttaa käsittelemään sitä.

Ilman nosturia riittää kun tukee skoden pystyyn ohjaustangosta (kepit kahvoihin sidottuna ja kärjistään yhteen). Runko on kevyt nostaa ja asettaa kone .
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Mulla homma menee yleensä siten, että ensiksi irrotetaan kaikki letkut ja johdot ja seuraavaksi pultteja kunnes moottori on irti moposta ja mopo ainakin meinaa kaatua. Tässä vaiheessa rynnätään pitämään mopoa pystyssä ja mietitään miten sen saisi pysymään pystyssä kun jokunen johto tai letku on unohtunut irrottaa. Kun tämä ongelma on ratkennut siirretään mopo moottorin päältä pois ja laitetaan se johonkin nojaamaan. Asennus menee suurinpiirtein päinvastoin, paitsi mopo ei pyri nousemaan pystyyn vaan edelleen kaatumaan se pyrkii Menetelmä sopii yhtä hyvin tai yhtä huonosti jokaiseen moposkootteriin ;D

Apukäsiä tuohon tartteis, mutta kun ei niitä aina löydy tai jos löytyykin, niin ei jaksa odottaa, joten rävelletään ;)

Meinaan kyllä laittaa kolme koukkua tallin kattoon ja niihin kuormaliinat joilla saa laitteen pysymään pystyssä... Agilityyn pitäis kumipuslat vaihtaa johonkin parempiin ja jos sellaisia ei löydy niin sorvataan nylonista.
Liikennesika.

Coastside

#9
Kun jalkatilaan sitoo laudan jonka saa pukkien varaan tai hihnoilla roikkumaan, on kaatuilu harvempaa. Köysinostossakin puolittuu kuorma jos köysi kiertää yhden köysipyörän kautta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Mä aattelin sellasilla pienillä kuormaliinoilla ripustaa koko skootterin kattoon roikumaan. Lähinnnä siksi ettei se meinaa kaatua. Itse en ole mitenkään erityisen isokokoinen tai vahva ihminen, mutta kyllä mopon ja sen moottorin irroittaminen toisistaan ei voimien puolesta ole mikän ongelma, kädet vaan loppuu kesken moisessa hommassa. Ei noiden purkaminen ole ongelmallista, mutta jos se sama mopo pitää vielä pistää nippuun, niin eihän sitä voi rikkoa.
Liikennesika.

Coastside

#11
Ohjaustangosta voi tukea pukilla joka on hieman korkeampi sitä. U muotoinen kärjistään kahvoihin sidottuna. Maata vasten tassut jotka pitää sen pystyssä. Skodea työnnetään millä se nousee sen varaan. Perää voi nostaa vastaavalla jossa kuormahihnat. Kahdella hihnalla kuorma (n 60 kg) puolittuu. Vetää vuorotellen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Minä tein aeroxiin moottorinvaihdon kenttäolosuhteissa siten, että irroitin kaikki hilppeet jotka tulee lohkoihin ja sylkkään kiinni. Viimeiseksi varin takaa jousen pultti ja keskipultti runkoon irti.

Sitten vain nostin skoden persiistä ja työnsin eteenpäin tuelle, joka oli mitoitettu niin että skode lepäsi takapäästään siinä kaatumatta, vanha kone alta pois ja uusi tilalle, kiinnitys päinvastoin..

Helppoa ja nopeaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

joni_k

ite tein aikalailla samallalailla. peltinentyökalupakki oli just oikein korkunen rungon alle ;D

Coastside

Pohjamuovin ja alakylkipalat poistaen saa rautaa eslle tukea runko hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04