Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takuuhuoltojen ja muiden huoltojen toimivuus (moposkootterit ja skootterit)

Aloittaja Samppa, 02.08.07 - klo:17:46

« edellinen - seuraava »

Eki

No niin, nyt on jo jonkinaikaa ollut täsmälleen samanlainen skootteri ns. sisäänajossa, olen tyytyväinen ja saanut liikkeeltäkin korvauksen turhasta ensimmäisen "käytetyn" rekisteröinnistä, nyt vaan sitten toivon paaaljon kilometrejä tälle uudelle laitteelle, on muuten hieman erikoinen mielestäni tuo variaattorin hihnan pituus: 18 x 738! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jonwayne

Ostin viime kesäkuussa jonway merkisen moposkootterin 2-tahti ja oon tyytyväinen. Ohjekirjassa lukee että kantavuus max 75 kiloo no iten painan 115 kiloo ja hyvin toimii. mosa on vakio mutta moskalla paukitin pakaria kun korisi ja alamäkeen menee komiasti sata ja matkavauhtina suoralla voi pitää 70-75.
Huolto oli ilmainen ja tultiin hakeen kiitolinjalla ja myöskin tuotiin kiitolinjalla ja palvelu oli todella hienoa ja täysin ilmaista.

ramba

Noissa Jonwayssa on sama mittari kuin osassa keewayn ja cpi:n skoottereissa ja se mittari "hieman" valehtelee. Itse pääsen 120km/h mittariin joka on gps jotakin 75km/h. 100km/h mittariin on jotakin 60km/h jne... Ja tuo 70-75 mittariin menee melkein jokainen näistä vakiona joka on pettymyksellisesti 45-50 ;D
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Eki

Mitäpäs laki sanoo mm. mopojen takuukäytäntöön, elikä onko pakko olla huollettu huollot liikkeessä eikä omat takuuvarmasti tarkemmin ja antaumuksella tehdyt huollot päde takuun voimassa pysymiseen, elikä onko näistä olemassa todellista faktaa: http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=404  <- moponi on täältä eikä tuossa taideta mainita muuta kuin että huollot pitää suorittaa. Omassa skodessa takuuta jäljellä 7/2012 asti ja mm. virtalukko teki tenät, mutta liikkeessä maksaa kyseinen lukko n.85€ ja tarjottiin 50€:lla, mutta en raaski ostaa, kun vastaavat ovat mm. virijavaralla 29.00 -25% ale kaikista tuotteista pitkäaikais vakiasiakkaana! Heiltä löytyy muistaakseni kolmea mallia mutta yksikään ei käy titan t4 skodeen, otin kuvaa virtalukosta taannoin ja lähetin virijavaralle (vastaus oli ettei löydy heiltä)!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

Voit vedota takuun lisäksi myös tuotevastuuseen, pitäishän mopon lukkosarjan kestää pidempään kun vajaan vuoden. Ennemminkin 5-10 vuotta. Voit vaikka vastata että voit säästää heidän rahojaan vaihtamalla lukot itse kunhan lähettävät uudet sinulle. Tai ehdottaa että viet mopokorjaamoon ja lasku koko hommasta heille. Ja tuskinpa kyse  olisi siitä että olet laiminlyönyt lukkojen huollon ;) ei niille taida olla takuuhuolto-ohjelmassa kuitenkaan olla mitään työvaihetta jolla epäisivät lukon takuun :). Aika erikoista että edes ehdottavat että maksaisit 50e lukoista pyörästä joka on alle vuoden vanha eli takuunalainen. Ihme touhua. Suomalaista asiakaspalvelua parhaimmillaan  >:(

Eki

No en ole laiminlyönyt lukkojenkaan huoltoa mielestäni, elikä olen voidellut niitä aika ajoin CRC:llä ja hyvin on toiminut, nyt vaan teki jo taannoin tenän tuo virtalukko, elikä kaikki muu toimii mutta skoden sammutus ei virtalukosta?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Samppa

Tuotevastuusta on ollutkin jo juttua, mutta mennäänpä takuuseen.

Kuluttajaviraston sivuilta

" Voit valita auton määräaikaishuoltopaikan itse. Varmista kuitenkin, että valitsemasi korjaamo suorittaa autosi huollon valmistajan Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti. Jos takuunantaja pystyy osoittamaan, että määräaikaishuollossa tehty virhe tai tekemättä jätetty työ on aiheuttanut autoon vian, takuunantaja voi kieltäytyä korjaamasta sitä takuun puitteissa. Tällaisessa tilanteessa virheestä vastaa huollon tekijä. "

Vastaavasti Ylen Kuningaskuluttajasta

" Kuluttaja saa valita sen liikkeen, jossa huolto tehdään. Takuu ei voi päättyä sen takia, että huolto on tehty jossain muussa kuin merkkiliikkeessä. Tärkeintä on, että huolto on tehty oikein."

Erilaisia myyjäliikkeen antamia lisäpalveluja (esim. lisäturva) ei kuitenkaan kannata sotkea takuuseen tai vakuutukseen.

" Kyse on lisäpalvelusta, jonka auton valmistaja myöntää asiakkaalleen. Silloin maahantuoja tai valmistaja voi sitoa palvelun siihen, että auto on huollettu merkkiliikkeessä tai valtuutetussa korjaamossa."

Samat tekstit pätevät myös mopoon. Kuitenkin, jos teet huollot itse, niin aika vaikea on mennä osoittamaan, että huolto on tehty huolto-ohjelman mukaisesti ja muuten asianmukaisesti. Toinen juttu on sitten erikseen, jos teet huollot vaikkapa perustamasi firman kautta. Nythän on tilanne ainakin autopuolella se, että maahantuojat joutuvat luovuttamaan merkkikohtaista huoltotietoa myös muille kuin merkkikorjaamoille, toki tietoa ei tarvitse luovuttaa ilmaiseksi, vaan siitä voi ottaa maksun.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kani

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 16.04.12 - klo:10:28
Samat tekstit pätevät myös mopoon. Kuitenkin, jos teet huollot itse, niin aika vaikea on mennä osoittamaan, että huolto on tehty huolto-ohjelman mukaisesti ja muuten asianmukaisesti. Toinen juttu on sitten erikseen, jos teet huollot vaikkapa perustamasi firman kautta. Nythän on tilanne ainakin autopuolella se, että maahantuojat joutuvat luovuttamaan merkkikohtaista huoltotietoa myös muille kuin merkkikorjaamoille, toki tietoa ei tarvitse luovuttaa ilmaiseksi, vaan siitä voi ottaa maksun.

Kyllä se osoitusvelvollisuus on edelleen valmistajalla, että et ole teetättänyt työtä asianmukaisesti huolto-ohjelman mukaan. Eihän kukaan ole oikeudessa syyllinen kunnes toisin todistetaan vaan syytön kunnes toisin todistetaan.

Olisi kyllä hauska nähdä miten huolto osoitetaan laiminlyödyn virtalukon osalta jota ei varmasti ole virallisessa huolto-ohjelmassa  ;D.

Eiköhän osoitukseksi tehdystä huollosta riitä kuitit tarvikkeista ja kyky selvittää miten ko. huoltotyöt kuuluu tehdä. Skopan ollessa kyseessä puhutaan usein niin pienistä jutuista että TSI mies on korjannut taskurahalla skopansa ennen kun käsittely ehtisi edes oikeuteen. Kuluttaja-asiamiehen lausuntokin kestää helposti vuoden. Tosin senhän voi jättää vireille senkin jälkeen kun on itse laittanut vehkeen kuntoon. Ihme vaan että maahantuojat ja valmistajat valitsevat sen toisen tien jossa vetäydytään vastuusta rahastuksen jälkeen. On helpompaa korjata skopa itse siellä missä se on kuin roudata se jonnekin valtuutettuun huoltoon ties minne tai maksaa sen toimittamisesta sinne. Surkeaa, oikeasti. Sitten mopokauppiaat ihmettelevät kun kauppa käy nihkeästi kun käytäntö ja maan tapa on toimia näin kuten tässä Ekin saamassa vastauksessa lukee.

Eki

Itse ja varmasti monen monet muutkin tekevät huollot myös skoottereihinsa: huollon työ, esim.300km:n ensimmäinen huolto maksaa keskimäärin 70.00-120.00€:a ja täällä Hyvinkäällä ei tehdä juuri muuta kuin vaihdetaan moottoriöljyt sekä ns. vaihteisto öljyt, olen seurannut työntekoa kerran kaverin kanssa, edes venttiileihin ei koskettu, ulkopuolisesti katsottiin että valot, vilkut jne toimivat ja hinta 70.00€. Kaikki mahdolliset huollot teen itse, olen vaihtanut mm. moottorin buslat, sylinterikokonaisuuksia, tehnyt valo ym remppaa saatikka jotain pakoputkenvaihtojuttuja, venttiilit olen säädellyt niin nelivena kuin kaksvena skodeista ja uusinut magneettoja, puolian, cdi boxeja, jännitteensäätimiä jne jne jne, kuten varmasti täälläkin suurin osa skodeharrastajista. Eki  :P
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

opa_damien

jyväskylässä huoltokaksikko ei viitsi edes vikaa etsiä jos ei kyseessä ole joku isompi pyörä.rahat kyllä kelpaa.
kytkin oli paskana ja vein sinne niin rullat olivat muka vaihtaneet mitkä nekin oli ihan paskaisia 90euroa

maggina

Tämä sivuaa aihetta mutta ostin piaggion jolle oli tehty juuri huolto oikein merkki liikeessä katsoin öölit tikusta ne olivat aivan mustat ja vetiset. Vaihdoin öölit 2 kertaa peräkkäin ja kolmannet jätin koneeseen nyt on on liukasteet kirkaat ja tuoksuvat metsäkedolle :).  Mielestäni öölissä ei kannata säästellä varsinkin jos sitä menee 8,5 desiä vaihtaa vaikka joka kuukausi se ei taloutta kaada mutta säästää konetta

Partanen

Meneekö varmasti noin paljon öljyä? Kuulostaa siltä, että on liikaa. Yleensä mittatikusta käytetään mittaukseen vain paria alinta merkkiviivaa. Riippuu tosin mallista, niin en voi ihan varmaksi sanoa. Tarkasta vielä asia jostain, ettei vaan perän stefat pullahda ulos.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

#117
Käytin eilen Vepsa LX 50:n 1000 km huollossa, valtuutettu huolto pk-seudulla.

Peilin kiinnike vaihdettiin takuuseen, kierteet oli korkannu eikä peiliä saanut enää kiristettyä. Mopossa oli tämä vika heti "uutena" eli kun ostin sen 150 km ajettuna.
Tämä oli syy miksi sen vein huoltoon, ja toisaalta se että saa leiman huoltokirjaan ja takuu pysyy voimassa.

No määräaikaishuollosta en sitten tiedä mitä siellä on hutkittu. Takajarru on säädetty, ja laitoin merkille jo liikkeen pihalla että tiukalle oli laitettu, kahvassa ei tyhjää
ollut kuin pari milliä. Se ei kuitenkaan tuntunut laahaavan.  Mutta 20 km ajon jälkeen ihmettelin mopon laiskaa kulkua ja lopulta takajarru ilmeisesti lämmettyään
hirtti kunnolla kiinni.  Sain keploteltua pari kilometriä Motonetiin mistä jakoavain jotta sain jarrua löysättyä.  Kun eihän näin uudessa mopossa työkaluja tarvii
mukana kantaa. Mitähän palat on tykänneet 25 km jarrut päällä ajamisesta..

Seuraava ihmetys jonkin ajan kuluttua oli kun mopo muutenkin tuntui laiskalta, ja lopulta hyytyi kokonaan kun olin höllännyt kaasua eikä lähtenyt enää vetämään kunnolla. Ei oikeastaan kulkenut yhtään mihinkään jos kaasua laittoi enemmän. Lopulta sain sen "huiputeltua" vauhtiin käyttämällä todella kevyttä kaasua, ja ajettua kotiin, noin tunnin viiveellä.  Olin laittanut merkille että mopo haisee öljyltä.  1000 km huollossa ei ilmeisesti kuulu puhdistaa ilmansuodatinta mutta oliskohan kuitenkin tehty näin ja jätetty liikaa öljyä suodattimeen?  Ajattelin ilmanputsarin avata ja katsoa nyt viikonloppuna.

Huoltoon asti Vespa toimi täysin virheettä. Eikä minun mielestäni minun kuuluisi noita ihmetellä kun maksoin touhusta yli 200 eur (sijaisskootteri siitä jotain 50e). 

Vespa LX50 4T4V 2013

Coastside

Pyydä noutamaan takaisin ja vaihtamaan jarrukengät yms. Huoltoon kuuluu antaa se kunnossa takaisin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

Nin ja sehän on sitten Bike Team Vantaa mikä osaa jarrut säätää tuolla tavalla.  Ettei tule kaikki Vespa-huoltoja mustamaalattua.
Toisesta ongelmasta en vielä tiedä mutta selviää viikonlopun aikana.
Ei ole jatkossa tarkoitus huollattaa skootteria kuin itse, mieluummin tekee ite huonosti kuin maksaa jollekin joka tekee huonosti.
Kun itse tehdessä on kuitenkin mahdollisuus tehdä myös kunnolla-  ;D
Vespa LX50 4T4V 2013