Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Agility 4T menettää tehonsa

Aloittaja MORPA, 03.03.18 - klo:23:34

« edellinen - seuraava »

MORPA

Mun 72ccm Agility toimii muuten aivan moitteettomasti, mutta se on monta kertaa lämpiminä kesäpäivinä alkanut hyytymään kun on ajanut täysii jotain reilu kymmenen kilometriä. Jäähdyttyään toimii taas kuin ennenkin, eli tuskin se on ylikuumentunut vaan venttiilinvälys on ehkä vaan kadonnut. Välykset on toki katsottu ja näppituntumalla ne ovat riittävät, ja kai se jo aiemmin alkaisi kantamaan jos ne olisi liian suuret. Ei niitä nyt viitsisi ihan vaan varmuuden vuoksi pistää kovin suuriksi, koska sitten tulee taas lisää säätötarvetta kulumisen vuoksi.

Voiko tämä ilmiö johtua jostain muusta kuin venavälyksien pienenemisestä?

Ei tämä nyt mitenkään vakavaa ole kun jäähdyttelytauon jälkeen taas toimii kuten ennenkin, mutta kyllä sen pitäis mun mielestä toimia vaikka ajais kaasuranne jäykkänä niin kauan kuin bensaa riittää. Ainoat muutokset tässä siis on tuo isompi sylinteri, 92 suutin ja rajoittamaton varin holkki.
Liikennesika.

joni_k

#1
itse sen verran olen venttilivälyksiä tutkinut että ainakin omissa moottoreissa välys on lämmetessään vaan kasvanut, ei pienentynyt.. mutta toi sun ajotyyli kyllä ei kovin hyvälle kuulosta... itse oon pitäny matka-ajossa nopeutta että maksimista pois noin 10km/h riippuen millä kierroksilla korvakuulolla moottori käy.

jwalk

Mulla oli aikanaan 72cc kanssa nakutustaipumuksia, kun oikein antoi pitkään runtua, alko uupumaan. Mutta varmasti korvasi sen olisi kuulleet, jos näin..

MORPA

No onhan tossa käyntiääni hieman diisselimpi kuin vakiossa, mutta se on sitä kylmällä koneellakin, ja kymppitonni tällä setillä jo takana. Voihan se tietenkin kunnolla lämmettyään alkaa sytyttelee ittekseen, mutta toistaiseksi on avaimesta aina sammunut ;D

Jos se ei sammuisi avaimesta, niin laittaisin dieseltankin erikseen ja ajaisin sitten diesel mopolla ;D

Kyllä se nyt vaan saa sietää ajoa täyskaasulla, jos ei kestä niin vois sitten ihan vaan mennä rikki eikä oireilla epämääräisesti, ei tää kuitenkaan mikään padasjokivirimopo ole. Jos mä sen 10km/h tiputan nopeutta, niin sitten saa saman ihan 50ccm sylkälläkin. No ens kesänä sitä voi vähän tutkia kun on nyt tuo toinen moottorisahan moottorilla oleva mopo kilvissä ja vakuutuksissa. Agista en kyllä luovu :)
Liikennesika.

MORPA

Vaihdoin öljyt. Metallinhohtoharmaata tuli ulos, sihdissä ei mitään. Jostain se nyt hiertää, vaikka toimii kyllä ihan kuin ennenkin.

Varmaan pakko tulla metallinhohto sylinteripuolelta, tai sitten joku laakeri on alkanut pyörimään akselissaan tai pesässään, no vaihdan muutaman sadan kilometrin päästä uudestaan ja yritän tutkia öljyä jollain tavoin. Lasille ehkä ohut kerros ja lamppu alle ja ihmettelemään luupilla, ja ehkä magneetilla yrittää kaapata öljystä rautametalleja. Onko muita ideoita tutkimuksiin?

Voihan nämä aina ajaa paskaksi ja selvittää syy sillätavoin, ei tuu kalliiksi sekään, mutta katotaas ny uusilla öljyillä ensiksi.

Tässä on yksi vaihtoehto vielä, eli nyt laitos oli pukkien päällä ja öljy sai ihan rauhassa valua ulos, taisin kaffeetkin juoda ennenku proppua aloin ruuvaamaan kiinni. :)
Liikennesika.

joni_k

villi veikkaus että pytty auki ja sieltä löytyy lämpöleikannutta mäntää.

villain

Komppaan joni_k:ta.
Seokset ehkä laihalla, lämpiää liikaa ja käy sylinteri ahistamaan mäntää.
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

joni_k

liian pieni öljytilavuus,vakio kansi  ja 10km täyttä huutoa on männälle liikaa.paljonko männällä pytyllä on ajettu?mulla on yksi pyttysetti 72cc ollu jossa oli liian tiukka mäntä ja lämpöleikkasi heti oikeastaan.ehdin ehkä 100km ajamaan.tyhjäkäynnillä ok mutta vähänkin kierroksia niin ahisti ja leikkasi. mulla on myös kuvaa viimeisestä pytty rempasta 5000km ajettu 72cc tuolla täyttä huutoa metodilla..kovin kaunista katseltavaa eo ole mutta toimiva oli ennen remppaa.. ;D

tapiovuorent

Öljynvaihdossa kannattaa ottaa auki myös variaattorinpuoleinen öljyroppu  ( 17 mm) sihtiropun lisäksi. Silloin myös 1-1,5 dl. tulee pois kampikammiosta. Siis kaikki öljyt tulee vaihdettua. Määrä n.0,8 l.

Coastside

#9
Kone on hyvä pitää puhtaana että jäähtyy paremmin. Puhaltimen säleikköä voi harventaa tai työstää niistä särmät pois ja tehdä reikiä pytyn koteloon sen vasempaan kulmaan. Kerroin jo aiemmin tuosta liian tiukasta männästä, jossa vaati voimaa työntää sylinteristä läpi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

ite tyhjennän öljyt aina varin puoleisesta propusta. en siis sihtiä kauhean usein availe eikä siellä mitään oo koskaan ollu ;D

villain

 ::) Ilmankos tuntui, että meni aika vähän öljyä mottiin, kun vaihdoin  ;D
No jos kohta ottaisi sitten kaikki pois.
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

MORPA

Joo sieltä toisesta propusta siis laskin öljyt ulos, yhden pyttysatsin tämä jo aikoinaan asennusvirheen takia on tuhonnut. Onhan niitä öljyjä vaihdettu sen jälkeen moneen kertaan, mutta nyt laitos oli tosiaan eri asennossa, niin ehkä sieltä jotain liejua on päässyt tälläkertaa ulos, mutta onhan tolla se kymppitonni tuppinurin jo ajettu, eli ei olisi varsinainen ihme vaikka olisi jo hiukan kulumaa männässä. Ajelen nyt jokusen sata kilsaa ja vaihdan öljyt uudestaan, ja jos vielä on metallinhohtoa havaittavissa niin menee aukaisuun. Viiskymppiä uus pyttysarja ja parintunnin räpeltäminen, että ei se paha rasti ole :)

Raportoin kyllä havainnoista, ehkä jotakuta kiinnostaa, ehkä ei.
Liikennesika.