Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super9 lc

Aloittaja MORPA, 24.02.18 - klo:23:55

« edellinen - seuraava »

MORPA

Otin kaasarin kurkkuun menevän öljyletkun irti ja käyttelin mopotinta hetken aikaa, kyllä sieltä vähän vaikutti öljyä tulevan. No laitetaan toistaiseksi vähän öljyä bensaankin ja jos öljysäiliön pinta ei ole selkeästi laskenut parinkymmenen seosbensalitran jälkeen, niin ihmetellään lisää.

Jos nyt innostun räpeltämään, niin irrotan tuon letkun ja laitan johonkin astiaan ja ihmettelen astiaan kerääntyvää tai kerääntymätöntä öljyä. Ihan heti ei ala öljyvalo palamaan kun säiliö on 1,7 litraa, ja valo alkaa korjaamomanuaalin mukaan palamaan kun öljyä on kolme desiä. Jos nyt rohkeasti ajattelee keskimääräisen seoksen oleva 2%, niin yli 50 litraa pitäisi bensiiniä polttaa kunnes valo alkaa palamaan. Järjetön savuhan tuosta lähtee, nyt kun alkaa kaikki olemaan edes sinnepäin kunnossa. Taitaa polttaa putkeen kertynyttä öljyä pois, ja tietty jos öljypumppu toimii niin liian öljyistä bensaa myös.

Nyt on muuten lämpötila-anturikin vaihdettu, oli se entinen rikki. Eli nyt toimii siten, että kun kääntää virrat päälle lämpövalo palaa hetken ja sammuu. Ulkoilmassa käynnistäessä se saattaa palaa hetken koneen käydessäkin, mutta hetken päästä sammuu. Ehkä sen kuuluu noin toimiakkin. Ehkä tämä trooppiseen ilmastoon suunniteltu laite osaa odottaa jotain järjellisiä lukemia anturilta, ja vasta niitä saatuaan suostuu sammuttamaan valon, eli yrittää vähän tsekkailla anturin kuntoakin. Olisko noin fiksu?
Liikennesika.

MORPA

Jatketaan monologia ;D

Tossa yks päivä oli tiet jo niin sulat, että uskalsi kunnolla testailla huippuja, ja eihän se mihkään mennyt 55 omaan mittariinsa tasasella. No variaattorissa oli kuritettu holkki, se selittänee jo aika paljon alhaista huippunopeutta. Kiihtyvyydessä ei persdynolla mitattaessa jäänyt 72ccm Agilitylle.

Tänään kävin sitten osakaupoilla, eli multivari ja Giannelli extra tehari tarttui mukaan, nyt tohon vanhaan kootteriin on mennyt jo aika huomattava summa rahaa. Ei sitä varmaan voi myydä ku jäis niin pahasti tappiolle ;D

Giannelli on jo ruuvailtu kiinni ja vähän pääsi testailee, ainakin vaikuttaa selkeästi tehokkaammalle. Ottaa ihan kivasti piikkiäkin, eli kun kääntää kaasua hitaasti, niin jossain 4000-5000rpm alkaa kierrokset nousemaan nopeasti 8000+rpm ilman kaasun lisäystäkin. Saattaa olla ihan hyvä valinta pakoputkeksi, sen kummempia säätöjä tuota putkea varten ei ole edes tehty. Kun vääntää tupin nurin niin kiertäminen loppuu röpeltämiseen, sytytys ei kai pysy perässä. Kiekkamittari sekoaa myös aivan täysin, eli kai niitä kierroksiakin löytyy, huutaa ainakin aivan kamalasti. Tällä setillä käydään ottaa huiput ja sitten vasta variaattorin kimppuun, keli oli niin liukas ettei huippujen kokeileminen kiinnostanut. No asia kerrallaan, niin tietää edes vähän että mikä vaikutti mihinkin.
Nyt ei muuten savuttanut juuri ollenkaan, eli poltti se kai vanhoja paskoja siitä vakioputkesta ja siksi savutti.

Toi Giannelli Extra ei sitten mene vesiysiin ihan bolt-on -hommina. Mukana tulevat kiinnikkeet ei oikein asetu mitenkään järkevästi, ja itse putkikaan ei oikein sovi olemaan siinä asennossa missä se sylinteriin kiinnitettynä tahtoisi olla. Sain sen tuettua ja järkevään asentoon paljon prikkoja käyttämällä ja putkea vääntelemällä. Värkkään siihen jossain vaiheessa kelvollisen kannattimen kiinnityksen, ja jos se vielä yrittää vääntyillä kiinni taka-akseliin, niin pitää vähän lämpökäsitellä sitä. Kunhan kelit paranee, niin ajattelin suorittaa lämpökäsittelyn ihan ajelemalla jossain poluilla kootterrirossia ;D Paha ääninen tuokin on, vaikka jossain väittävät hiljaiseksi >:(
Liikennesika.

MORPA

Monoogi jatkuu ;D

Tänään testailin vakiovarin kanssa ja eipä ihmeempiä nopeuksia ottanut, no Malossin multivari kiinni niin 74km/h GPS nopeutta. Vastapainejousta en vielä vaihtanut. No laitteen toiminta on jotenkin outoa, eli kiihtyy suht hyvin huippuihin saakka, kierrokset ei vaan tunnu olevan suurimman tehon alueella vaan sen yläpuolella. Jos multivarin mukana tullut jousi on jäykempi kuin alkuperäinen, niin ymmärtääkseni tilanne huononee entisestään? Painavampaa rullaa kai kokeiltava, ettei moottorin kierrokset mene yli parhaan tehon alueen... Mitä tuolta jostain vaan olen lukenut, niin käyttävät näissä teharivireissä hyvinkin keveitä rullia mikä vähän ihmetyttää.

Kone kuitenkin toimii erittäin nätisti 5000-9000rpm alueella ja sitten alkaa röpeltää. Tuli vaan mieleen kun siinä on nyt 92-suutin kiinni, niin alkaisiko ilmansaanti ahdistamaan tolla vakioputsarilla niin paljon että alkaa kierroksilla käymään liian rikkaalla seoksella, vai onko vaan läppävikaa? Vähän tukea tai tyrmäystä teorialla! ;)

Mulla on tuolla yks lentokoneen moottori, siitä vois ottaa ilmanputsarin kokeilua varten, on varmaan hyvin virtaavaa sorttia. Kyseessä siis kaksitahtinen kahdella 32mm mikunilla varustettu ultran kone. Tommosissa ne putsarit erottelee lähinnä linnut ja hyönteiset toisistaan, linnut ei pääse läpi, hyönteiset taas pääsee ;D
Liikennesika.

joni_k

joo eikös se näin ole että jäykempi vastapainejousi kierrokset moottorissa nousee entisestään kun jousi vääntää välitystä.

konenikkari

82 suutin taitaisi olla sopivampi, ja ilmanputsarikotelon sisäänmenoaukko vähintäin kaasuttimen kurkun kokoinen.
Moottorin pitäisikin, kevyellä kuormalla kiertää yli parhaan tehon kierrosten.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kestosippi

Siitä 2-T öljyn määrästä:
Kun lisäislin tankkiin liikaa öljyä automaattisen tuorevoitelin lisäksi. Laitoin noin 1% bensan määrään.
Itselläni alkoi Kymcon pakoputken päästä tippumaan palamatonta öljyä siihen pakoputken suojapellin päälle. Se oli sillai törkysen näköinen.
Lopetin ensin kokonaan öljyn lisäilyn mutta kun pidemmän päälle sittemmin laskeskelin että öljyä kuluu vain 1,8% niin aloin lisäämään noin puoli %. Käytän Teboil 2-T Bike täyssynteettistä melko edullista öljyä.
Peugeot Satelis 500

-Jarkko-

Jos ölypumpun toiminta epäilyttää niin eikö helpoin ja varmin keino ole poistaa se käytöstä ja sekoittaa bensat itse.
Motonetin motox 2T öljy kannattaa sitten jättää ostamatta, aivan paskaa tavaraa.

Mulla on muutama giannellin tehoputki ollu ja hiljaisia ovat olleet, tiedä sitten onko malleissa eroja tms.


kestosippi

Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 26.03.18 - klo:12:09
Jos ölypumpun toiminta epäilyttää niin eikö helpoin ja varmin keino ole poistaa se käytöstä ja sekoittaa bensat itse.
Motonetin motox 2T öljy kannattaa sitten jättää ostamatta, aivan paskaa tavaraa.

Mulla on muutama giannellin tehoputki ollu ja hiljaisia ovat olleet, tiedä sitten onko malleissa eroja tms.
Tuo voitelusysteemi kuitenkin pienentää pikkukierroksilla ja pikkukaasulla öljynantia joten onhan se ihan hyvä systeemi.
Tietysti myös bensaan sekoitettuna pikkukaasulla öljymäärä on pienempi kun bensaakin menee vähemmän koneeseen.

Taitaa olla ihan makuasia.

Voitelusysteemin käytöstä poistaminen edellyttää että se pumppu kuitenkin saa öljyä jotenkin. Vaikkapa pistää sen öljyn kiertämään takasin säiliöön.
Peugeot Satelis 500

tapiovuorent

Jos jossain vaiheessa aiot luopua kokonaan tuoreöljyvoitelusta , niin ei sinun pumpulle tarvitse öljyä syöttää.Riippuen pumpusta , niin voit poistaa pumppua pyörittävän hammaspyörän . Esim.Vaakaminarellikoneet ,ja kopiot. Tai poistaa pumppu kokonaan. Tässä tapauksessa ,tilalle kyllä pitäisi laittaa peitelaippa ,pumpun paikalle.Oletko tarkistanut millainen se Kymcon öljypumppu on. Meneekö esim. pumpusta alaspäin käyttöakseli ,jonka alapäässä on hammaspyörä ,joka liittyy kampiakselilla olevaan hammaspyörään. Jos se edellämainitun lainen , niin poistamalla akselin , voi pumpun laittaa takaisin . Ei vaadi muita toimenpiteitä.Niissä vesijäähdytteisissä joissa samalla hihnalla pyörii öljy ja vesipumppu , niin en muista millainen se rakenne on . Niissäkin todennäköisesti poistamalla öljypumpun liikkuvat sisäosat , voi välttää öljynkäytön.Ettei öjypumppu " leikkaa kiinni"kuivana pyöriessään.
i i

MORPA

Kyllä se öljypumppu toimii, en enää sotke öljyä bensan sekaan.

Laitoin läpinäkyvän letkun öljypumpun ulostuloon ja kiinnitin sen nippusiteellä tarakankuvatukseen. Ajattelin, että siitä on hyvä tarkkailla paljonko se pumppailee sitä öljyä. Kymmenen kilsan jälkeen letkun toisesta päästä oli jo valutellut öljyä pitkin takakatteita, eli ei se pumpattu määräkään aivan mitätön ole, letkulla oli pituutta kuitenkin 0,5 metriä.

Tässä on siis öljypumppu kytketty suoraan kampiakseliin hammasrattaalla, eikä sillä ole mitään tekemistä vesipumpun kanssa. Jos tälläsessä ei halua tuoreöljyvoitelua käyttää, niin ei vaan laita säiliöön öljyä. Jos öljypumppu leikkaa kiinni, niin sitten se leikkaa, mitä semmosel tekkee mil ei mittää tee ;)

Giannelli hiljeni kummasti kun vaihtoi sinne villat, alkuperäiset oli jotain muotoon puristettua eristevillaa, aivan pashkaa... Porailin osan vaimentimen reikäputken rei'istä vähän suuremmaksi, mutta niin pienen määrän, että asialla tuskin on huomattavaa vaikutusta. 4T Agiin verrattuna siitä lähtee edelleen ääntä ihan huomattavasti, mutta ehkä tuon kanssa nyt pärjäilee.

Kyllä se saha nyt toimii ja liikkuukin ihan hyvin. Tohon variaattorin toimintaan vielä sellainen kommentti, että kyllä se matkanopeudella toimii ihan mukavasti, oli se nopeus sitten täysii tai lain sallima. Lähtee heti kiskomaan kun paikaltaan lähtiessä kaasua kääntää ja kierrokset vielä vähän nousee huippunopeutta lähestyttäessä. Nii joo, suutin tommosessa "non-resticted" mallissa on tuo 92, siksi siihen päädyin, ja ei se lämmettyään ajossa sillä röpellä ollenkaan. Räplättään lissää ku ehitään, kyllä tuosta varmaan sais vielä vähän enempi irti, ja härvelissähän on siis täysin vakio yläkerta.
Liikennesika.

tapiovuorent

Mopossasi oleva tuoreöljypumppu , jossa suoraveto kampiakselilta. Uskoisin että on melko pitkäikäinen , kun huolehtii öljyn riittävyydestä.
Joissakin merkeissä /malleisssa on jopa suodatin , säiliön ja öljypumpun välissä. ( omassa Italjet Formulassa vm.1997 . on suodatin)

MORPA

Kyllä tässäkin pitäisi ainakin korjaamomanuaalin mukaan olla suodatin 2T-öljylle, ja manuaalin kuvassa olevaa vastaava mötikkä on säiliöltä lähtevän letkun alkupäässä. En minä sitä osaa avannut tai tutkinut sen kummemmin, kunhan totesin että säiliöstä pumpulle menevän letkun pumpun päästä lientä valui. Noin desin varmaan laskin läpi, ja totesin ettei öljynsaanti pumpulle saakka ainakaan ole ongelma.

2T-öljysäiliön pinnan tasohan ei aluksi laskenut lainkaan, ja se sai epäilykset heräämään ja niitä vahvisti vielä tankissa ostettassea ollut vihertävä bensiini. Ei mitään tietoa minkälaisen paineen tuoreöljyvoitelupumppu saa aikaan, mutta pumpulta moottorin menevän letkun sain ihan puhaltamalla tyhjäksi, olisko se nyt kuitenkin ollut tukossa. 2T-öljy on muuten pahanmakuista, ei kannata huulia lipoa sen jälkeen kun noita letkuja on tyhjäksi puhallellut ;D
Liikennesika.

MORPA

Bensaa menee reilu 5l/100km, no onko se paljon kun tuo laitos kuitenkin liikkuu aika iloisesti. Huippunopeus saavutetaan melko kivuttomasti, eli veroja ja sellasta on luvassa jos sininutut päättää kokeilla, eikä vaikuta vaikka olisi vähän enemmän donitseja mussuttanut polliisi ajamassa. Tehariderbinkin kanssa jouduin kilpa-ajoon, ei se pakoon päässyt ja mulla oli hauskaa, aika lapsellista, mut mää oon ;D Tekis vähän mieli alkaa sillain virittää oikeesti, eikä vaan tollasta kuristusten poistoa ja muuta sellasta pilipalihommaa.

4T-Agi 72ccm vie kuitenkin sen 3l/100km ja on huomattavasti laiskempi, vaikka ehtiihän silläkin paikasta toiseen kulkemaan. Ei Agi suoritusarvoissa muuten paljoa jää, mutta se on vaan vähän sellanen laiskanpulskee liikuskelija. On se vaan niin paljon helpompi ajaa kun ne hurjat tehot jotka moposta on saatavilla ovat kahvaa kääntäen heti käytettävissä. No aivan eri tekniikkaahan nuo ovat.
Liikennesika.

MORPA

Vesiysi toimii aivan mallikkaasti, oon sillä pitkiäkin matkoja hurjastellut aivan täysii ja myös mettäpolkuja mönkiny menemään. Määkijäksi olen sen nimennyt, kun sen ääni on semmosta määkimistä, MÄÄää MÄÄÄ ;D Agility sanoo muuMUU :P

Kyllä siitä ihan hyvä kootteri tuli, vaikka ihan itte sen raadon korjasin ;D
Liikennesika.

MORPA

Rakkine jätti tielle >:(

Kyllästyin teharilla varustetun S9:n määkimiseen ja leikkelin hukkaputken irti, tulppasin ja hitsasin mokoman umpisuolen takasin. Oli mokoma umpilisäke ihan mukavasti siellä putken sisälläkin, piti vinkulla sieltäkin kalvaa sitä pois että sai putken virtaamaan vapaasti. Jokunen tunti tuohonkin hommaan elämästä tuhrautui.

Toimi aluksi ihan suht hyvin ja sauhutti niin maan perhanasti, mikä ei ollut yllätys kun tiesin missä kunnossa mopo oli edellisellä omistajallaan ollut ajossa, eli varmasti karstainen putki. No pieniä oireita oli jo havaittavissa aikaisemminkin, mutta aina tuo kuitenkin jaksoi sitten taas innostua liikkumisesta. No matka-ajossa tuo sitten alkoi vallan hyytymään, ja sitten ei enää ottanut kierroksia edes sen vertaa(4000rpm) että olisi kytkin ottanut kiinni, muuten kyllä kävi ihan nätisti. No siihen loppui matkanteko käyvällä mopolla >:(

Putki kai se on tukossa ja nyt se pitäisi saada auki. Ajattelin pistää kosanilla kuumaksi ja paineilmaa perään, palaa skeidat pois. Palaa kyllä sitten villatkin jos tommosen vakioputkessa sellaisia edes on? Brutaali ja tehokas menetelmä, mutta onko oikea tälläisen putkeen? Oletan olevan kammiovaimentimella oleva, ja siis voisi polttaa, mutta ainoastaan oletan ;)

ps. terveisiä ekulle, koin aitoa kauhua ja kuolemanpelkoa monta kilometriä S8:n kyydissä ;D
Liikennesika.