Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super 8 4T v.2011: moottorin veto heittelee yläkierroksilla

Aloittaja jouni.jokelainen, 03.08.17 - klo:16:20

« edellinen - seuraava »

jouni.jokelainen

Alkaa olla sormi kyynärpäätä myöten suussa.

Ongelma seuraavanlainen: skootteri ei ota kunnolla kierroksia..tai yrittää ottaa kunnes ikään kuin iskettäisiin moottorijarrutus päälle ja kierrokset tippuvat hetkeksi. Sitten taas kiertaa ja kunnes sama ongelma ilmenee uudelleen. Huippunopeus on ongelman ilmenemisen myötä tippunut noin kymmenellä kilometrilla. Moottori tuntuu siltä että menohaluja olisi mutta aina tosiaan aika ajoin tulee tuo kierrosten nyökkäys jolloin vauhti taas tippuu. Ajossa tuntuu ajoittaista nykimistä. Pojan mukaan ongelma ilmeni aivan yhtäkkiä.

Itse tuumailin että ongelma voisi olla joko sytytyksessä, bensan saannissa, kytkimessä tai variaattorissa toiminnassa.

Tähän mennessä kokeillut korjauskonstit: tulpan vaihto, bensansuodattimen vaihto, kaasarin putsaus ja pääsuuttimen vaihto, kytkimen purkaminen, putsailu ja toiminnan tarkastus, etuvariaattorin tarkastaminen sekä toiminnan kokeileminen toisella CDI-boksilla.

Etuvariaattoria en katsonut kuin pikaisesti sillä aivan äskettäin vaihdoin rullat, hihnan ja holkin.

Onko heittää vielä jotain ehdotuksia mitä kannattaisi katsella? Etuvariaattoria ja hihnaa pitänee mulkaista vielä tarkemmin. Arvelin  myös kokeilla etuvariaattoriin vaihtorojuja vaikka tällä hetkellä paikallaan olevat näyttävät kyllä ihan kunnossa olevilta. Samoin pitänee vielä katsoa miten tulppa pukkaa kipinää.



konenikkari

Vois olla pakoputki tukossa tai katalysaattori pyörähtelee irtonaisena pakoputken sisällä.
Paljonko kilometrejä takana.
Myös takavari särkyessään voi jarrutella satunnaisesti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

13K kilometria on skootilla jo höylätty eli onhan se jo kilometrejä nähnyt

Pitääkin tutkia tuota pakaria. Jo jonkin aikaa sieltäpäin on ajossa kuulunut ikäänkuin sirinää. Olen tuuminut että jokin pakoputken suojapelti on irti mutta miksei se periaatteessa voisi olla vaikka irtonainen katalysaattori. Se taitaa olla sitten uuden putken osto edessä jos näin on...tai sitten pitää alkaa putkea leikkelemään jotta saa katalysaattorin poistettua. lmeisesti 4-t koneissa pakoputki ei kovin helposti pääse tukkeutumaan? Tosin onhan noita kilometrejä jo päässyt kertymään.

Takavariaattori/kytkin tuntuisi kyllä toimivan ihan ok. Siitä pitikin kysyä että tarvitseeko jokin tietty kohta takavariaattorissa voitelua? Kovin paljon voidetta tuskin voi laittaa että se ei leviä paloille asti. Pitäisi ilmeisesti koittaa pyörittää skootteria ilman variaattorin koppaa että näkisi miten hihna pääsee rullaamaan.

openflow

Vastapainejousen alla on holkki ja tämän alla urat,tapit ja akseli joiden varassa lautaset kiertyy. Nämä voi putsata ja laittaa uudet vaseliinit. Kytkimen kenkien tapit on toinen voidelta kohde. Nämä tuskin liittyy kyseiseen ongelmaan, mutta niiden kunnostaminen saattaa hieman herkistää variaattorin toimintaa.

Katso myös, että maajohdot on kunnolla kiinni ja hyvä kontakti. Myös sähköjohdot kannattaa ainankin silmämääräisesti käydä läpi, jos on esim eriste hankautunut puhki.

jouni.jokelainen

#4
Jaahans...ilmeni uusi probleemi.

Jossain vaiheessa oli ilmennyt ongelma jonka ansiosta skootteri ei aina välttämättä käynnisty. Starttinapista painaessa ei tapahdu mitään...ei pyöritä starttia yms. Kun akun kengän irrottaa niin lähtee taas starttaamaan. Samassa rytinässä meni mittariston kello pimeäksi.

Poika sanoi että oli kokeillut vaihtaa CDI-boksia ja oli unohtanut irrottaa akun johdon...voisiko tuommoinen aiheuttaa moista ongelmaa?

Olisikohan startin rele?

Pitää ilmeisesti laittaa ainakin tuo rele vaihtoon....samalla voisi tietysti vaihtaa vaikka puolan ja solenoidinkin.


konenikkari

#5
Sulake paloi CDI: kokeilussa?
"Kun akun kengän irrottaa niin lähtee taas starttaamaan."
Kuulostaa varsin kummalliselta, siis starttaako vaiko käynnistyy kun akun johdon iroittaa.
Skootterin starttaamiselle on suomen kielessä kaksi erillistä ilmaisua  ::)
Skootteri voi hyvinkin startata, mutta silti ei käynnisty?!?
Käyttäkäämme kaikki suomalaiset suomen kielen monia ilmaisumuotoja.
Ei siis ole syytä sanoa, skootteri ei starttaa jos starttimoottori pyörittää hyvinkin mutta mopo ei vaan käynnisty.
Kiellä pojalta kokonaan, ja yksiselitteisesti, skootterin sähkölaitteisiin koskeminen.

Ja lopuksi pieni vitsi: "en voinut tulla tänään skootterillani työhön, koska se on huollossa"
itseasiassa mopolla on kaaduttu niin pahasti että se menee vakuutusyhtiön lunastukseen  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

:D

Sulakkeita ei ole palanut...ainakaan niitä jotka ovat samassa kotelossa akun kanssa.

Viimeisimmällä kokeilulla starttaa mutta ei käynnisty. Pojan mukaan on myös tehnyt niin että ei lähde edes starttaamaan.

Akun kenkiä kun puhdistelin ja raplasin niin kas...mittariston kello alkoi taas näkymään.

Pitäisiköjän kokeilla vetää lisää maadoitusta runkoon ja mottiin.

Taidan lisäksi ottaa vielä kerran kaasarin irti jo kokeilla putsata sitä. Mitä kohtia kaasarista kannattaisi erityisen huolella kokeilla putsata. Pääventtiili nyt on ainakin auki kun sen vaihdoin ja varmistin että ei ole tukossa.

konenikkari

Taisi joku osa sytytyslaitteistosta tuhoutua tuon CDI kokeilun yhteydessä.
Tuleeko pelkästä tulpanjohdosta hattu irroitettuna n. 5--6mm pitkää kipinää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

#8
Hmm....kaiken kaikkiaan outo tapaus. Tyrkkäsin standardi cdi-boksin ja kiristelin akunkengät niin nyt taas starttaa ja käynnistyy normaalisti. Saa nähdä miten kauan kestää ennen kuin alkaa taas pykimään.

Veto ongelmat sen sijaan jatkuivat...otin variaattorin kopan auki ja totesin että sen pohjalla on metallirouhua. Kytkin irti uudelleen. Sen purettuani huomasin että kytkimen voimansiirtolevy on tässä kunnossa.

https://goo.gl/photos/jysHain3G4W8XZha8

Melkoinen puusilmä olin kun meni koko homma ekalla kerralla ohi...päivänselvä tapaus. Noh tässä opetellaan rassaamaan sitä mukaa kun saadaan rojua irti skootista :D

Josko tilaisi koko kytkinpaketin Saksasta

https://www.racing-planet.de/clutch-pulley-assy-clutch-torque-converter-assy-107mm-for-peugeot-kymco-honda-139qmb-sym-p-101169-1.html?backcPathco=5&cPath=26_4571



konenikkari

Hyvinhän se sujuu, varmista ennen tilaamista että myös vanha kytkin on tuo sama 107mm.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

No niin ...viikon sormien valkaisu tauon jälkeen on taas kädet rasvassa ja takavari/kytkin vaihdettu uuteen ja kulkeehan se paremmin kuin rikkinäisellä kytkimellä....mutta edelleen nyhtää ns  huippuvauhdissa.

Ikään kuin koneella olisi kulkuja enemmänkin mutta sitten jokin "hirttää" ja vauhti nyökkää kunnes taas mennään.

Vaihdoin suuttimen koon verran vakiosuutinta isompaan mutta ei tuo tilannetta muuttanut.

Olisiko kuitenkin sytkäpuolella. Tilasin uuden sytytyspuolan ja pitänee kokeilla vielä vaihtaa se.

Kahdellakin eri rajoittamattomalla cdi-boksilla olen kokeillut mutta Kymcon vakio cdi-boksilla tuntuu toimivan kuitenkin parhaiten.

jouni.jokelainen

Ennen kuin alan tilaamaan uutta kaasutinta RacingPlanetilta. Kysyin että onko pakoputken tukkeutuminen miten yleistä 4-tahti koneissa?
Toisaalta luulisi että jos pakoputki olisi tukossa, kone tuhnuttaisi koko ajan...

Skegge

Lainaus käyttäjältä: jouni.jokelainen - 14.08.17 - klo:20:13
No niin ...viikon sormien valkaisu tauon jälkeen on taas kädet rasvassa ja takavari/kytkin vaihdettu uuteen ja kulkeehan se paremmin kuin rikkinäisellä kytkimellä....mutta edelleen nyhtää ns  huippuvauhdissa.

Ikään kuin koneella olisi kulkuja enemmänkin mutta sitten jokin "hirttää" ja vauhti nyökkää kunnes taas mennään.

Vaihdoin suuttimen koon verran vakiosuutinta isompaan mutta ei tuo tilannetta muuttanut.

Olisiko kuitenkin sytkäpuolella. Tilasin uuden sytytyspuolan ja pitänee kokeilla vielä vaihtaa se.

Kahdellakin eri rajoittamattomalla cdi-boksilla olen kokeillut mutta Kymcon vakio cdi-boksilla tuntuu toimivan kuitenkin parhaiten.

Minusta tuo kuulostaa täsmälleen samanlaiselta käytökseltä kuin mitä tyttären Peugeotin rajoitin tekee kun toteaa että vauhtia on liikaa ja päättää rajoittaa kulkua katkomalla sytytysvirtaa.

No, tästä tuskin on kyse koska aiemmin on kulkenut paremmin. Ellei sinne nyt sitten ole vaihdettu kuristettua cdi-boxia tilalle.

jouni.jokelainen

Kaasuttimen luisti on tässä kunnossa...pitänee vaihtaa
http://bit.ly/2gVSEfC

Kyllähän tuo huoltomanuaali listaa myös tukkeutuneen pakoputken yhtenä mahdollisena vian aiheuttajan myös nelarissa

- Clogged air cleaner
- Poor quality fuel (Restricted)
- Clogged fuel tank cap breather hole
- Clogged exhaust muffler
- Faulty auto bystarter
- Split carburetor vacuum piston diaphragm
- Faulty auto fuel valve

Juu...on mieleen tullut kokeilla myös sitä mustalila johon katkaisu....legenda kertoo että se ilmeisesti sen on rajoittimen johto :D

joni_k

ite just polttelin karstoja nelarin putkesta ja ei sieltä mitään tullu  ;D 10tkm ajettu.