Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottoriöljyä skootteriin - ikuisuuskysymys

Aloittaja Romoni, 09.09.18 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

Romoni

Hei!

Asun melko korvessa enkä omista ajokorttia - ikää jo sen verran, etten viitsi enää hankkiakkaan joten hommasin itselleni mopo-skootterin. Kyseessä on nelitahtinen Keeway Fact EVO E4 2018. Menossa on sisäänajovaihe tyyliin ennen liikkeelle lähtöä moottorin lämmitys ja ajettaessa nopeuksia tasaisesti vaihdellen. 26 km:n jälkeen vaihdoin öljyt käyttämällä Shell Helix puolisynteettiistä SAE 10W/40 - onko turvallinen vaihtoehto?

Kohta on aika laittaa skootteri talviteloille - ehkä syys/lokakuun vaihteessa riippuen tietenkin vähän ilmoista ja mietin, että mitähän öljyä käyttäisi kun aion vaihtaa tuolloin taas öljyt ja mitä olisi parasta käyttää jatkoa ajatellen?

Vanha menee sekaisin - on mineraali-, puolisynteettinen- ja täys-synteettinen eli ei noista ota enää selvää eikä täällä ole lähimaillakaan alaan liittyviä liikkeitä joista käydä kysymässä. 90-luvulla minullaoli Yamaha Neon (mopo-skootteri sekin), jolla ajelin työmatkat kaupungissa asuessan imonen vuoden ajan, mutta käytin sitä tasaiseen tahtiin huollossa aina kun kilometrit tulivat täyteen. Tuolloin oli myös manuaali lähes kaiken kattava toisin kuin tänä päivänä - epämääräisiä suttuisia piirustuksia, jotka pääsääntöisesti käsittelevät jotain muuta mallia kuin ostamasi härveli eikä laitteen keston kannalta tärkeimmistä seikoista mainita lainkaan muuta kuin että vie huoltoon.

Olisin kiitollinen jos saisin ammattimiehen kannanoton ongelmaani. Tässä vielä sivu, josta olen noita öljyjä katsellut:

https://www.moposport.fi/skootteri/oljyt-ja-kemikaalit?id=515&cat=1560
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

jwalk

En ole ammattimies, mutta nämä kuulalaakeroidut moponmoottorit eivät ole hirmuisen ronkeleita öljyn suhteen.
Itsellä tapana laittaa kesäksi jäykemmät mineraalit(esim. 15w50) öljyt, ihan sen takia, että ilmajäähdyteisessä lämmöt saattaa nousta aika korkealle.
Kylmemmille keleille sitten vaikka 10w40 synteettiset.
Ns. Moottoripyöräöljyistä ei ole suuremmin hyötyä, jos ei haittaakaan skoottereissa.
Niissä on yleensä joitain lisäaineita märkäkytkimen toiminnan takaamiseksi.
Nämä siis vain minun mielipiteitä, ei tutkittua faktaa.

Romoni

Moi jwalk!

Kiitos vastauksesta. No nyt laitoin kuitenkin puolisynteettistä 10W/40, kuten edellä mainitsin. Mietin vain, että oliko tuo haitallinen öljynvaihto käyttää puolisynteettistä, jota skootterin myyjä pähkäilynsä jälkeen minulle suositteli?

Sinä käytät siis mineraaliöljyjä?
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

joni_k

5w40 oon talvella käyttäny. kesäkeleillä menee 10w40, 5w40. öljyä kun öljyä, kunhan ei kärkkäisen belco merkkistä, jostakin syystä kaksi mäntää pilannu tämä öljy.

jwalk

Joo, ei mulla tosiaan mitään tieteellistä faktaa öljyvalinnoilleni. Tuosta kärkkäisen öölistä en tiedä, mutta tärkeämpää on vaihtaa öljyt tarpeeksi usein.
turhaa kuitenkin ostaa mitään synteettistä 0w30 öljyä, jotka on tarkoitettu autoihin yli 20 asteen pakkasiin. Paitsi ehkä, jos mopoilet niissä keleissä.

jwalk

tänä kesänä olen käyttänyt tuota: https://www.biltema.fi/autonhoito/moottorioljyt/mineraalioljyt/moottorioljy-mineral-classic-20w-50-2000022963
Vaihdoin eilen piikkiseen 10w40 synteettiset, kun alkoi kilometrit olla sitä vailla.
hiukan pelästyin, kun hyökkäsivät mekaaniset äänet kovemmin korville.

Romoni

Jep, jep - kiitos vastauksista. Täytyy välttää Belcon öljyjä kun kerran kokemukset ovat tuota luokkaa. Talvisin en tosiaan aio enää ajella - Yamahalla työmatkat läpi vuoden lähes auraamattomilla teille riitti minulle loppuelämäksi, vaikka olikin nastat alla. Tosin siihen aikaa nuo nastarenkaat oli ensinnäkin kalliimmat kuin vastaavat neljä autoihin ja toisekseen ne vaativat sisäkumin ja vähän vahvistusta väliin, koska nastat tulivat läpi.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Coastside

Tuo synteettisyys on vähän valmistajasta kiinni. Perusöljy voi olla mineraalia ja lisänä valikoituja öljyjä ja muita lisäaineita. Ei nämä niin tarkkoja ole paitsi talvella vaatii juoksevaa öljyä. Mitä kovemmat kelit sitä useammin kanbattaa vaihtaa öljyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Ikuisuus kysymykseen on todella vaikea vastata.
Esimerkiksi kuula tai liukulaakeronnin kestävyyteen ei juurikaan vaikuta, öljylaatu, kunhan sitä vaihdetaan.
Sen sijaan valittu öljylaatu saattaa vaikuttaa, esim moottorissa käytettyhin (stefa) ym. tiivisteisiin
Käyttötarkoituksesta ja moottorin (iän) tekniikasta riippuen on syytä valita lähin valmistajan suosittama.
Ja todentotta, valmistajan suositus on aina oikeampi kuin öljykauppiaan suositus.
Ei ole olemassa mitään pätevää syytä pistää brigg&stratton moottoriin erittäin fiiniä öljykauppiaan öljyä.
Huonosti siinä käy, ekan marjapuskan juuressa  :o
Iankaikkisen vanhalla tekniikalla varustettuihin skotuihin on samoin turhaa kaataa valioluokan öljyä.
Itse on suosittele ns. moottoripyöräöljyä, skoottereihin, joissa ei ole öljykylpy kytkintä.
Perus gy moottoriin käy ehkä parhaiten sama öljy kuin ruohonleikkuriin,
ns valumaarvoista oli joskus juttua, jossain.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Romoni

Niin - noudattaisin valmistajan ohjeita jos sellaisia jostakin löytyisi vaan ei löydy eikä ohjekirja kerro muusta kuin peräöljyistä ja tuohon löytyy jopa suositus. Ohjekirja ei siis kerro moottriöljynvaihdosta yhtään mitään. Tietoa ei myöskään löydy hakusanoilla eikä Keewayn sivuilta, jotka sivumennen sanoen ovat yhtä tyhjän kanssa.

Kun tilanne on tämä niin pakkohan se on jostakin asiaa tiedustella joko öljykauppiaalta tai näin netin välityksellä asiaan vihkytyneeltä foorumilta :) kun omat tiedot eivät yksinkertaisesti riitä.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

joni_k

kyl noihin käy tosiaan melkein öljy kuin öljy, mutta monen mutkan kautta menee öljyt ennen kuin pumpulle saakka pääse, joten ei talveksi jäykköjä öljyjä. samoiten kylmäkäynnistys on aika tuskaa kun startti ei jaksa pyörittää kunnolla. eron huomaa selvästi 10w40- 5w40 välillä jo. tosiaan en tiedä mikä tossa belcossa on, mutta männät oli karseessa kunnossa voitelun petettyä. muutoin tullut juuri halvimpia litkuja käyteltyä motox yms, bilteman öljyt on jostaki syystä jääny välistä.

vhild

Saako kysyä miksi vaihdoit jo 26km jälkeen?

joni_k

jos siellä oli tehtaan laittamatta öljyt sisällä niin itse en ois ajanu metriäkään vaan samantien uudet öljyt sisään. ekoilla kilometreillähän mäntä yms paikat hioontuu niin parempi vaihtaa usein kuin liian harvoin.

vhild

Eikö siis voi luottaa siihen, että uusi skootteri on ajovalmis kaupasta ostettuna? Vespani ohjeen mukaan ensihuolto tulee vasta 1000km kohdalla tai vuoden päästä, jos kilometrit eivät täyty.

viisnelonen

#14
On tietty ajovalmis, ja laatuskoduissa on tehtaan jäljiltä laatuöljyt. Toisin kuin monissa kiinantuotteissa,  (moottorit, hydrauliikat jne) joissa on usein ensiöljyinä kaikenlaista litkua. On kyllä hyvä vaihtaa niitä öljyjä varsinkin alussa vähän tiuhempaan.
Sekin vaikuttaa onko järjestelmässä kunnon suodatin vai ei.. (fude jne)

Edit: Jos skodu jää talveksi seisomaan niin moni vaihtaa öljyt ennen talviseisontaan laittoa vaikka olis vain vähän ajetttu kauden aikana. Suosin ko käytäntöä itsekin sillä öljy on halpaa verrattuna muihin skoduilun kuluihin.
Niin ja sitä bensan säilöntä-ainetta viimeiseen tankkaukseen.. varsinkin pienissä nelareissa joissa ne kaasuttimen jotkut reiät on hyttysen kärsän kokoisia..   Ruiskukoneet ei ole em asiassa niin vaativia

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250