Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

MBK Nitro ei käynnisty

Aloittaja mbknitro, 14.08.17 - klo:03:12

« edellinen - seuraava »

masiina

roxissa on ainakin vesipumpun koppa isommassa kopassa kiinni,joka lähtee kolmella pultilla irti.ei valu nesteet pihalle kun ottaa suoraan sen ison kopan irti ja jättää varsinaisen pumpunkopan paikoilleen letkuineen.kopan takana on muovipyörä joka pyörittää vesipumpun akselia.joskus noi magneetot lähtee kun vähän kumivasaralla nakuttaa päälle ja sivuille.itse irroitin joskus speedfightista magneeton lainaamallani ulosvetäjällä(nyrkkipaja lainasi maksutta)olin toki valmis siis vuokraamaan sen.toisen ja kolmannen kerran lähti ilman ulosvetäjääkin.

A_sentaja

Voisiko olla, että uuden pytyn asennus on mennyt hieman ns puihin ja toinen männänrenkaista poikki.. Tämmöisiäkin tapauksia on tullut aiemmin ilmi..

Asian selvittää, kun kurkkaa pakorööristä sisään ja katsoo onko molemmat renkaat urissaan...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mbknitro

#17
Kiitoksia kommentoijille hyvistä neuvoista jo tähän mennessä! Täytyy jossain vaiheessa kurkata sinne pakarin reikäänkin, ja muuten kerätä tietoa ja rohkeutta hajottaa mopo yhä pienempiin osiin. Tilanne on tietysti konkareille liiankin tuttu, mutta aloittelijalle uusi. Hauskaa että voi näin vanhana vielä jossain olla aloittelijakin ;D.

No, ainakin männänrenkaat on vielä paikallaan. Samoin vanhat stefat ja jotenkin ne osastot on niin tuoreen näköisiä, että tuskin falskaavat juurikaan. Täytyy alottaa purkukierros alusta ja koota tarkemmin? Seuraavaksi vaihdan myös kannen, ja tiivisteet taas kerran, tavoitteena paremmat puristukset. Ei kai kampikammiossa sentään reikää ole. Ja sitten kaasutinta ... Sytytyksen ajoitus tuskin on muuttunut koskapa kiila, mutterit ja ruuvit on paikoillaan pysyneet. CDI:tä ei viitsi vaihtaa, koska kipinää kuitenkin tulee. Ehkä sen voimakkuus pitää yrittää selvittää ja tietenkin noi normaalit kastuuko tulppa millonkin jne. Jokin käynnistymisen estävä vika mikä tuli kiinnileikkautumisen ja ylikuumenemisen kanssa siinä on vielä korjaamatta.

28.8. Sekava tilannekatsaus:
Niinpä on edelleen. Ei kertaakaan ole edes lupaillut. Tuossa purkaessa ja kootessa jäi etuvariaattorin puolelta joku ohut pieni musta aluslevyn näköinen prikka "ylimääräiseksi." Panin sen huoltomanuaalin (engl. pdf) hajotuskuvan mukaan rajoitinprikan viereen ulommaksi, mutta se saattoi olla paremminkin peräisin jostain sisempää.

Onko lohkon eri osat kiinni pienillä kuusiokoloruuveilla siellä staattorin alla muuten? Unohtui kokeilla onko ne tarpeeksi kireällä. Samoin unohtui taas tarkistaa vauhtipyörän reunan kohilla noin oliko klo 11 paikkeilla olevan "mustan kuin tyhjän pultinreiän"  syvyys. Voisikohan se johtaa kampikammioon? Hetken epäilin, että kampiakselin puoliskot on liikkuneet toisiinsa nähden ja sytytys olisi siksi siirtynyt myöhäisemmäksi. Näin jälkikäteen kun katsoo ottamaani kuvaa sylinterisarjan vaihdon aikoihin, niin puoliskot näyttäisivät kyllä olevan aika lailla tasan.

No, täytyy sittenkin vielä aukaista etuvariaattori ja yrittää vaihtaa se stefa, vaikka se tuoreelta näyttääkin. Magneeton alle vaihdoin  "huonomman näköisen stefan" kuin mitä oli paikallaan.

Uuden sylinterikannen panin myös, samoin puolan, sekä lisää maadoitusta. Samoin käytin irti kaasuttimen (Gurtner) ja puhaltelin joka reikään ja vähän rassailinkin siimalla. Ainoat mistä siima ei päässyt läpi olivat kohokammiosta ylöspäin nouseva ohut putki ja muistaakseni öljypumppuun liittyvän ohuen letkun "jatke kaasuttimessa".  Imin bensaa kaasuttimeen alipainehanasta ja kastelin sormet bensasta ilmanpuhdistajan aukolla startatessa yms. Millään toimenpiteellä ei ole ollut mitään vaikutusta. Mopo on erittäin mykkä koko ajan. Sähköryypyssäkin saattaa olla vikaa, mutta tuskin se liittyisi pysähdykseen täydestä vauhdista, mistä koko rumba alkoi.

Täytyy nyt kohta siirtyä vaan tuohon tulpan märkyyden ihmettelyyn ja kaasuttimen säätöihin, jotka olen siis hukannut alkuperäisistä (1,5 - 2,5 kierrosta seosruuvia ylöspäin jne.). Viimeksi tulppa vaikutti starttauksen jälkeen märältä, mutta se saattoi johtua aikaisemmista heikomman? kondiksen aikaisista polkaisuista jne. Sytytyslaiitteista olen siis kokeillut vaihtaa aina välillä tulppaa, hattua ja johtoa, puolaa, cdi:tä. Ajoitus tapahtuu nyt niin, että vauhtipyörään jonkun tekemän merkin ollessa impulssikäämin kohdalla, iskee kipinää. Eli impulssikäämikin toimii ainakin jotenkin. Vauhtipyörän alkuperäinen lovi ei  sytytyksen aikaan kyllä ole lainkaan staattorin vastaavan viivan kohdalla. Mäntä vaikuttaisi olevan jo lähtemäisillään alaspäin sytytyshetkellä.

Mittaan sitten puristuksia uudestaan, kun olen saanut vaihdettua toisenkin stefan ja ehkä tukittua mahdollisia reikiä kampikammioon, ja jos vauhtipyörä vielä irtoaa ilman ulosvetäjää niin jopa niiden lohkon ruuvien kireyttä tarkistettua. Voisiko olla niin, että bensaa aika ajoin voi imeytyä pyttyyn, mutta puristuksia ei olisi tarpeeksi seoksen sytyttämiseen? Viimeksi puristukset olivat siis Bilteman vanhalla automittarilla mitattuna 5-6 luokkaa. Tai sitten vika on vaan kipinässä tai sen ajoituksessa kaikesta huolimatta. Pakoputkikin voisi olla tukossa, mutta eipä tuo ole edes lupaillut mitään sen ollessa pois paikoiltaan.


mbknitro

Yksi selvä kysymys on siis tuo, olisiko jolla kulla muistikuvaa, mihin kohtaan etuvariaattoria pieni ohut musta aluslevyn näköinen prikka oikein kuuluu. Ja miten vanhan stefan saa parhaiten irti ja miten syvälle uusi on nuijittava?

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

#20
Kiitoksia kuvasta, panin sen mukaan sen prikan ja vaihdoin sen puolen stefan. Nyt en tällä hetkellä enää keksi uutta keinoa nostaa puristuksia tai yrittää käynnistää vehjettä. No ehkä kokeilen vielä ilman pakoputkea, kaadan bensaa tulpanreiästä jne. Tai otan kiilan pois vauhtipyörästä ja kokeilen säätää sytytystä liukuvasti hah hah....

Puristuksen mittauksessa kymmenen kertaa polkemalla sain viimeksi arvon 6,5 ja startilla muutaman sekunnin sahauksella 6. Toisaalta puristussuhde on vain noin 7,4:1, joten eikös se tarkoita, että puristusmittauksen maksimiarvo voisi olla vain 7,4. Miten ihmeessä pääsisi yli 7 tai 8, mitä monet sanoo minimiehdoksi mopon käynnistymiselle.

Eli seuraavaksi kai pitäisi palata alkupisteeseen ja ottaa mäntä uudestaan esille ja tarkistaa onko renkaat vielä kokonaisina. Kyseessä on valmis sylinterisarja kumminkin ja männän nuoli tuli muistini mukaan pantuakin alaspäin. Muistelen, että ihmettelin ensikertalaisena asetelman tiukkuutta, juuri ja juuri sain männänrenkaat sormilla painettua uriinsa ja sylinteriin, kun mäntä oli irrallisena kädessä ja sylinteri pöydällä. Tulikohan siitä oikeastaan liian tiukka? Kuvittelisin näin jälkikäteen, että pitämällä kiinni männästä, sylinteri ei omalla painollaan olisi liukunut alas. Ehkä kokeilen sitä kohta puoliin tai ensi viikolla. Eri asia mitä siitä sitten olisi pääteltävissä vai olisiko mitään.

konenikkari

Stroboskooppi lampulla pitäis katsoa tuleeko kipinä oikeaaikaisesti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

#22
Hm jaa täytyy myöntää, että en toistaiseksi oikein ymmärrä miten tuo sytytyksen ajoitus määräytyy (tai sähköjutskia muutenkaan) näissä puolidigitaalisissa vehkeissä enkä ole koskaan käyttänyt ajoituslamppuakaan. Ilmeisesti impulssikäämi toimii myös kampuran asentotunnistimena CDI:lle, joka hoitaa sitten loput ajoitukset. Stroboskoopin käyttö vaatisi mieluusti kai, että kone pyörisi eri nopeuksilla. Tosin en tiedä noita ennakkoja eri kierrosnopeuksille tai perusennakkoakaan. Käsin pyöritettäessä vauhtipyörää voi katsoa, että  tulppa iskee kipinää kun tietty kohta vauhtipyörää on impulssimötikän kohdalla. Samoin stroboskoopin valo välähtäisi sillon. Mutta eipä siitä lyökö kipinä tarkalleen oikeaan aikaan, osaa sanoa mitään varmaa. YKK tuskin on merkitty mihinkään. Staattori ja vauhtipyörä nykyisellään ovat varmaan hieman eri paria siinä mielessä, että ajoitusmerkit eivät täsmää toisiinsa. No joo, tämä höpötys voi olla aivan puuta heinää mutta olkoon. Mitenkähän tuo impulssikäämin iskuajankohta oikein määräytyy. Sehän ei tapahdu aivan sen vauhtipyörän  paksunnoksen kohdalla, vaan hieman sen jälkeen muistaakseni.  CDI kai määrää sen? Jos vauhtipyörää siirtää ilman kiilaa eri asentoon (eteen päin?) niin ilmeisesti CDI hämääntyy antamaan käskyn puolalle iskeä kipinää hieman aikaisemmin.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mbknitro - 29.08.17 - klo:15:15
Hm jaa täytyy myöntää, että en toistaiseksi oikein ymmärrä miten tuo sytytyksen ajoitus määräytyy (tai sähköjutskia muutenkaan) näissä puolidigitaalisissa vehkeissä enkä ole koskaan käyttänyt ajoituslamppuakaan. Ilmeisesti impulssikäämi toimii myös kampuran asentotunnistimena CDI:lle, joka hoitaa sitten loput ajoitukset. Stroboskoopin käyttö vaatisi mieluusti kai, että kone pyörisi eri nopeuksilla. Tosin en tiedä noita ennakkoja eri kierrosnopeuksille tai perusennakkoakaan. Käsin pyöritettäessä vauhtipyörää voi katsoa, että  tulppa iskee kipinää kun tietty kohta vauhtipyörää on impulssimötikän kohdalla. Samoin stroboskoopin valo välähtäisi sillon. Mutta eipä siitä lyökö kipinä tarkalleen oikeaan aikaan, osaa sanoa mitään varmaa. YKK tuskin on merkitty mihinkään. Staattori ja vauhtipyörä nykyisellään ovat varmaan hieman eri paria siinä mielessä, että ajoitusmerkit eivät täsmää toisiinsa. No joo, tämä höpötys voi olla aivan puuta heinää mutta olkoon. Mitenkähän tuo impulssikäämin iskuajankohta oikein määräytyy. Sehän ei tapahdu aivan sen vauhtipyörän  paksunnoksen kohdalla, vaan hieman sen jälkeen muistaakseni.  CDI kai määrää sen? Jos vauhtipyörää siirtää ilman kiilaa eri asentoon (eteen päin?) niin ilmeisesti CDI hämääntyy antamaan käskyn puolalle iskeä kipinää hieman aikaisemmin.

Staattorin pohjalevyä voi hieman säätää, ja normaalisti se on asennossa, jossa levy on suht keskellä verrattuna kiinnitysreikiin.Pulttien kannat ja ne ovaalit reiät toimii kohdistimena. sitä kääntämällä voidaan joko aikaistaa tai myöhäistää syttyä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mbknitro

Joo, tuli vain mieleen, että sytytyksen ajoitustakin voisi yrittää hieman kokeilla muuttaa.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mbknitro - 30.08.17 - klo:09:10
Joo, tuli vain mieleen, että sytytyksen ajoitustakin voisi yrittää hieman kokeilla muuttaa.

Ajoitus ei noissa muutu itsekseen, pic up ja magneetto on oma yksikkönsä ja cdi-puola omansa. Ainoastaan jos staattorin pohjalevy on päässyt kääntymään keskiasennostaan jompaan kumpaan suuntaan, on ajoitus perseellään.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#26
Ajoitus voi myös muuttua jos staattorissa tai cdi:ssä on vikaa tai se on eriparia vauhtipyörän kanssa.
Ajoituslamppu kertoo käyttäjälle monta eri asiaa, kunhan sitä oppii käyttämään.
Kumpiko cdi löytyy sun skotusta

klik suurenee
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.08.17 - klo:10:52
Ajoitus voi myös muuttua jos staattorissa tai cdi:ssä on vikaa tai se on eriparia vauhtipyörän kanssa.
Ajoituslamppu kertoo käyttäjälle monta eri asiaa, kunhan sitä oppii käyttämään.
Kumpiko cdi löytyy sun skotusta

klik suurenee

Aloittaja mainitsi alussa, että sammui laakista eikä käynnisty edes uudella pytyllä. Kipinä tulee... Onkohan puolan vastusarvot kohdillaan ja oliko magneeton sisällä mitään ylimääräistä mujua.... Cdi on toki minullakin aika usein ollut se syypää ja kerran vääränmallinen staattori...:) Mutta omissani cdi on muuttanut vain lämmetessään syttykarttaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mbknitro

#28
Cdi on tuo myöhempi isompi malli. Oli siinä magneettotilassa jonkin verran hiekan jyviä tullut yhdestä pikku reiästä, missä ei ollut tulppaa, mutta muuta mujua en huomannut. Täytyy tarkistaa, onko staattorissa yhtään säätövaraa. Voihan olla, että itse panin sytytystä pieleen jossain vaiheessa purku- ja kokoamishäslinkiä. Muistikuva on kyllä semmoinen, että ruuvinreiät oli aika tiukat. Puola on vaihdettu uuteen. Täytyy tarkistaa näitä. Vauhtipyörää enkä staattoria en siis ole vaihtanut missään vaiheessa, mutta edellinen omistaja oli kuulemma tehnyt remonttia niissä. Hyvinhän tuo kulki siihen asti kunnes sen täydestä vauhdista kerralla ilmeisestikin ylikuumenemiseen ja hetkelliseen kiinnileikkaamiseen tai sen yhteydessä syntyneeseen vikaan lopetti.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mbknitro - 30.08.17 - klo:12:02
Cdi on tuo myöhempi isompi malli. Oli siinä magneettotilassa jonkin verran hiekan jyviä tullut yhdestä pikku reiästä, missä ei ollut tulppaa, mutta muuta mujua en huomannut. Täytyy tarkistaa, onko staattorissa yhtään säätövaraa. Voihan olla, että itse panin sytytystä pieleen jossain vaiheessa purku- ja kokoamishäslinkiä. Muistikuva on kyllä semmoinen, että ruuvinreiät oli aika tiukat. Puola on vaihdettu uuteen. Täytyy tarkistaa näitä. Vauhtipyörää enkä staattoria en siis ole vaihtanut missään vaiheessa, mutta edellinen omistaja oli kuulemma tehnyt remonttia niissä. Hyvinhän tuo kulki siihen asti kunnes sen täydestä vauhdista kerralla ilmeisestikin ylikuumenemiseen ja hetkelliseen kiinnileikkaamiseen tai sen yhteydessä syntyneeseen vikaan lopetti.

Tärkeä' huomio tuo hiekka, katsoitko pumpun takana olevan stefan kunnon, se on voinut saada hiekasta osansa...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...