Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin tekniikka

Aloittaja A_sentaja, 05.05.07 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

Samppa

Kerroppa tarkemmin, mitä tarkoita sanalla "kylmänä"? Sitä kun skootteri seisoo tietyn ajan x-lämpötilassa esim. vuorokauden käyttämättömänä, vai sitä että kun sammutat skootterin, se ei käynnisty tunnin kuluttua? Mikä tuo lämpötila on, noin?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

rengisti

#31
Tarkoitan sitä että kun se seisoo vaikka sen tunnin niin ei lähde enää käyntiin. Lämpötilalla ei oikeastaan mitään väliä kun on kokeiltu n.+25 asteisessa tallissa ja +5 asteisessa ulkoilmassa. Kun se ei vaan yksinkertaisesti saa sitä bensaa. Roxi on -98 vuosimallia eli siinä on manuaaliryyppy, joka toimii hyvin. Bensa ei vaan tunnu menevän kaasarista kunnolla läpi.  ??? Pitää katella jos löytäis sen tsydeemin mitä pitäisi säätää jotta saisi nostettua sitä kohokammion pintaa, onko jollakin tietoa?

Samppa

#32
Eli nythän lähdetään siitä liikenteeseen, että kaasari jää edelleen täyteen bensaa kun sammutat koneen. Näin siksi, että tuo käynnistyy kuitenkin välittömästi uudelleen sammuttamisen jälkeen, eikö?

Yksi  kysymys vielä. Onko vehkeessä alipaineella toimiva polttoainehana?

Jos on, oletko testannut toiminnan ja katsonut myös ettei hana valuta jatkuvasti, eli mikäli hana valuttaa ja esim. neulaventtiili ei toimi, vääristyy polttoainepinta ja kaasari tulvii -> ei käynnisty. Tämä siis siksi heittona, että ilmoitit skootterin käynnistyvän välittömästi kuitenkin uudelleen sammuttamisen jälkeen ja tuo oire ilmestyy vasta noin tunnin kuluttua. Polttoainepinta voi vääristyä myös silloin, mikäli koho on rikki, tai jumittaa ja tietysti silloin mikäli kaasari on vinossa (esim. virikaasari ja erilainen imukaula kuin orkkis). Huomioi kuitenkin, että mikäli neulaventtiili on alkuperäinen, se todennäköisesti jo falskaa jonkin  verran (vm98) ja mikäli automaattihanakaan ei ole täysin "tiivis", kaasari tulvii ja ongelma on siinä, eikä polttoaineen katoamisessa.

Karsitaas nyt ensin tämä hanan toiminta pois ja jatketaan sitten siitä alkuperäisestä, että bensa katoaa jonnekkin tunnin seisomisen jälkeen. Se on nimittäin jo huomattavasti merkillisempää... SalmiS^ kirjoitti tuosta kohokammion tyhjenemisestä käynnistämisen yhteydessä, tällöin kuitenkin tyypillisesti oire on sellainen että vehje käynnistyy ilman ongelmia, käy 1-2 sek ja sammuu (siis noin pienellä aikamääreellä). Uudelleenkäynnistyminen on taas vaikeaa. Palataan muihin mahdollisuuksi sen jälkeen kun tuo tulviminen on tosiaan suljettu pois...

PS. Tulvimiseen saattaa joskus riittää jopa se, että polttoaineletku alipainehanan ja kaasarin väliltä "valuu tyhjäksi" (mikäli hana kuitenkin toimii). Yksi hyvä keino testata neulaventtiilin tiiviys onkin nypätä alipainahanallisissa vehkeissä pa-letku kaasarilta irti vuorokauden seisomisen jälkeen. Tällöin letku tulisi olla vielä täynnä bensaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Raz

Mikäköhän mun skobas on nyt vikana..eilen ajelin frendien kaa ympäri espoota ja yht'äkkii vauhti tippu 75km/h->60km/h, pysähdyin ja koitin et kulkeeks enää ollenkaa ni ihan normaalisti kulki taas.myöhemmin eile alko taas temppuilee mut ei vauhti tippunu nii paljoo vaa jollai 5 kilsal, mut se oli tasasempaa se hyytyileminen ja pätkiminen.tänään putsasin ilmanputsarin ja kaasarin.tarkastin läpät samal ja läppien välis oli vähän roskaa joten puhaltelin niitä pois niin paljon ku pystyin.lähin ajelemaan ja n.10min ajon jälkee alko taas hyytyy ja pätkii vähän välii.ja kun keulii, keulan noustessa oikeeseen kulmaan pätkäsee ja keula tippuu alas..mikä tossa vois olla?skoba ei oo aerox vaan neo's eli samalla tekniikalla mennään ku ac aeroxitkin.

SalmiS^

Paitsi että Aerox ei ole koskaan mielestäni ollut AC ;)

Mulla tekee tuota aivan samaa, koittaa nostaa keulaa niin pätkäsee HETI alas ja sit röpöttämällä jaksaa lähtee liikkeelle. Kuitenkin suutin on oikean kokoinen normaaliin ajoon.

Raz

eikö roxia oo muka ikin tehty ac:nä?mistäköhä sit oon tommost päähäni saanu :Dmut vaihoin suuttimen 78->82 ja pelittää taas kunnolla

rengisti

Kiitos Samppa ohjeista, nyt pärähti roxi käyntiin.  ;)

Samppa

Hyvä että ajelut pääsee jatkumaan. Turha noita vehkeitä on käyttämättömänä seisottaa  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

_fiidi_

Lainaus käyttäjältä: SalmiS^ - 19.05.07 - klo:14:34
Paitsi että Aerox ei ole koskaan mielestäni ollut AC ;)

Mulla tekee tuota aivan samaa, koittaa nostaa keulaa niin pätkäsee HETI alas ja sit röpöttämällä jaksaa lähtee liikkeelle. Kuitenkin suutin on oikean kokoinen normaaliin ajoon.
kato jos sul on ton puolan johdot kii ku mul kävi samanlaitteks pätkis ku koitin nosta keula?

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: _fiidi_ - 30.05.07 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: SalmiS^ - 19.05.07 - klo:14:34
Paitsi että Aerox ei ole koskaan mielestäni ollut AC ;)

Mulla tekee tuota aivan samaa, koittaa nostaa keulaa niin pätkäsee HETI alas ja sit röpöttämällä jaksaa lähtee liikkeelle. Kuitenkin suutin on oikean kokoinen normaaliin ajoon.
kato jos sul on ton puolan johdot kii ku mul kävi samanlaitteks pätkis ku koitin nosta keula?

Korjaantusko sullaki tolla vai?

_fiidi_


_fiidi_

mikä voi olla tos mun roxis ku laitoin siihen 19millisen dellorton.malossin virivari.stage 6 kytkin.malossin läppärunko ja sit viel techningasin tehari..mul oli noi osat pari päivä kii ja hyvin toimis sit sen jälkeen kone ruppes lämpenemään ja kierokset tippuu..mis voi olla syy??

Markku

Ostin vaimoni 01-vm auroxiin uuden putken (Leovince zx) kun vanha oli ruostunut puhki korjauskelvottomaksi. Vanhasta putkesta oli edellinen omistaja poistanut kuristukset.
Vaihdoin samalla putken mukana tuleet 4,3 gramman rullat ja kytkimen jouset. Skootterista on poistettu etuvariaattorin prikka. Asensin uuden putken ennen kuin vaihdoin variaattorin rullat ja jouset. Moottori ei tahtonut ottaa kierroksia ja kulki lähes kävelyvauhtia. Mikään säätö ei auttanut. Poistin sitten uudesta putkesta alkukäyrän kuristuksen ja vaihdoin nuo mainitseman rullat ja jouset. Tämän myötä käynti parani hieman paremmaksi. Nyt en kuitenkaan saa osakaasulla ja etenkin pienillä kierroksia moottori käymään kunnolla. Vääntöä ei ole juuri laisinkaan. Vasta kun moottorin saa kaasua avaamalla lähestäyden ja täyden välillä nostamaan kierroksia alkaa skootteri kiihtyä ripeämmin. Täyskaasullakaan ei käynti aivan tasaista ole. Pitäisikö kaasuttimen neula olla tehdasasetuksissa toiseksi ylimmässä välissä? Voisiko tämä hengettömyys korjaantua neulaa ja seosta säätämällä? Ennen putkenvaihtoa ja kaasuttimen sorkkimista skootteri toimi täysin moitteettomasti. Uuden putken ohjelapuissa ei mainittu ainakaan suuttimen isontamisesta mitään. Nyt neula on kolmanneksi ylimmässä raossa ja tuntuu että seosruuvia säätämällä ei ongelmaa saa korjatuksi. Kokeilin kiihdyttää kaasu pohjassa ja laittaa ryypyn täysille jolloin meno alkoi hyytyä ja kone ropottamaan? Tämä siis moottorin ollessa lämmin? MItäköhän pitäsi tehdä?

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: Markku - 11.06.07 - klo:21:27
Ostin vaimoni 01-vm auroxiin uuden putken (Leovince zx) kun vanha oli ruostunut puhki korjauskelvottomaksi. Vanhasta putkesta oli edellinen omistaja poistanut kuristukset.
Vaihdoin samalla putken mukana tuleet 4,3 gramman rullat ja kytkimen jouset. Skootterista on poistettu etuvariaattorin prikka. Asensin uuden putken ennen kuin vaihdoin variaattorin rullat ja jouset. Moottori ei tahtonut ottaa kierroksia ja kulki lähes kävelyvauhtia. Mikään säätö ei auttanut. Poistin sitten uudesta putkesta alkukäyrän kuristuksen ja vaihdoin nuo mainitseman rullat ja jouset. Tämän myötä käynti parani hieman paremmaksi. Nyt en kuitenkaan saa osakaasulla ja etenkin pienillä kierroksia moottori käymään kunnolla. Vääntöä ei ole juuri laisinkaan. Vasta kun moottorin saa kaasua avaamalla lähestäyden ja täyden välillä nostamaan kierroksia alkaa skootteri kiihtyä ripeämmin. Täyskaasullakaan ei käynti aivan tasaista ole. Pitäisikö kaasuttimen neula olla tehdasasetuksissa toiseksi ylimmässä välissä? Voisiko tämä hengettömyys korjaantua neulaa ja seosta säätämällä? Ennen putkenvaihtoa ja kaasuttimen sorkkimista skootteri toimi täysin moitteettomasti. Uuden putken ohjelapuissa ei mainittu ainakaan suuttimen isontamisesta mitään. Nyt neula on kolmanneksi ylimmässä raossa ja tuntuu että seosruuvia säätämällä ei ongelmaa saa korjatuksi. Kokeilin kiihdyttää kaasu pohjassa ja laittaa ryypyn täysille jolloin meno alkoi hyytyä ja kone ropottamaan? Tämä siis moottorin ollessa lämmin? MItäköhän pitäsi tehdä?

Osta noin 5-10 numeroa suurempi pääsuutin, niin alkaa toimia. Ei muuta ees tarvitse, ei neulan eikä seosruuvien säätöä.

Markku

Lainaus käyttäjältä: SalmiS^ - 11.06.07 - klo:21:30
Lainaus käyttäjältä: Markku - 11.06.07 - klo:21:27
Ostin vaimoni 01-vm auroxiin uuden putken (Leovince zx) kun vanha oli ruostunut puhki korjauskelvottomaksi. Vanhasta putkesta oli edellinen omistaja poistanut kuristukset.
Vaihdoin samalla putken mukana tuleet 4,3 gramman rullat ja kytkimen jouset. Skootterista on poistettu etuvariaattorin prikka. Asensin uuden putken ennen kuin vaihdoin variaattorin rullat ja jouset. Moottori ei tahtonut ottaa kierroksia ja kulki lähes kävelyvauhtia. Mikään säätö ei auttanut. Poistin sitten uudesta putkesta alkukäyrän kuristuksen ja vaihdoin nuo mainitseman rullat ja jouset. Tämän myötä käynti parani hieman paremmaksi. Nyt en kuitenkaan saa osakaasulla ja etenkin pienillä kierroksia moottori käymään kunnolla. Vääntöä ei ole juuri laisinkaan. Vasta kun moottorin saa kaasua avaamalla lähestäyden ja täyden välillä nostamaan kierroksia alkaa skootteri kiihtyä ripeämmin. Täyskaasullakaan ei käynti aivan tasaista ole. Pitäisikö kaasuttimen neula olla tehdasasetuksissa toiseksi ylimmässä välissä? Voisiko tämä hengettömyys korjaantua neulaa ja seosta säätämällä? Ennen putkenvaihtoa ja kaasuttimen sorkkimista skootteri toimi täysin moitteettomasti. Uuden putken ohjelapuissa ei mainittu ainakaan suuttimen isontamisesta mitään. Nyt neula on kolmanneksi ylimmässä raossa ja tuntuu että seosruuvia säätämällä ei ongelmaa saa korjatuksi. Kokeilin kiihdyttää kaasu pohjassa ja laittaa ryypyn täysille jolloin meno alkoi hyytyä ja kone ropottamaan? Tämä siis moottorin ollessa lämmin? MItäköhän pitäsi tehdä?

Osta noin 5-10 numeroa suurempi pääsuutin, niin alkaa toimia. Ei muuta ees tarvitse, ei neulan eikä seosruuvien säätöä.
Onko todella niin että suutin on vaihdettava. Mopo kuitenkin toimi vanhalla putkella josta kuristukset oli poistettu täysin moitteettomasti?