Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin tekniikka

Aloittaja A_sentaja, 05.05.07 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

SalmiS^

Aeroxin perävälit on yhen kirjan mukaan 14/52 jos oikein Saksaa tulkitsin =)

A_sentaja

Moi Jussi, heititpä pahan, sillä oman aeroxini perän purin viimeiksi n3v sitten.
Laitoin silloin harvemmat välit ja vakio-välit on jossain verstaan miljoonalaatikoista ??? Itselläni on nyt aeroxissa kiinni ns virivälit jaolla 13-44.
Mutta huomaa, että välityksien harventamisesta ei ole suurtakaan hyötyä, jos kone on muuten vakio. Kiihtyvyys kärsii eikä jaksa kelata loppuun asti.
Kunhan ehdin kaivella ne akselit romujen seasta, ja vähän mittailla niin katsellaan sitten uudestaan.
Muistelen, että jammun BW ja Slider käyttää isompaa välitystä kuin aerox, koska niiden virivälejä saa suhteessa 16-40.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

A_sentaja

No Salmis^  löysikin jo vakiovälit, joten siinä vertailua ainakin vakion ja virin välille. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#18
Kyllä välien harventaminen vakiokoneessa on melko turhaa hommaa. Mielummin sitten parempi kiihtyvyys vakiona  ;D

Jussuf, mikäli Passolasi on projektiasteella, kuulisimme siitä mielellämme tuolla projektit osiossa lisää. Alkaa olemaan jo sellainen "harvinaisuus" tätä nykyä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jussuf

#19
Täällähän ollan hereillä, hyvä juttu!!

Juu Passolani on jo ihan ajokunnossa.. imukaulasta poistin kuristuksen, ja alkuperäisen pakoputken rippeistä hitsailin paremmin hengittävän "sämpylän" ;D Kiihtyvyys ja vääntö paranivat reippaasti, joten välitykset loppuvat samantien kesken. 5,58 on suhdeluku alkuperäisellä peräväleillä, joten olen tuumaillut että 4:n pintaan harventaminen olisi maksimi.. Menee vielä harvemmaksi noi Aeroxin 14 z 52 vakiot, jos suinkin ovat oikein.

Joten kiinnostaapi kovasti myös BW:n ja Sliderin välitykset :P Koko akselit hammasrattaineen, varsinkin pienempi jossa on kiinteä ratas, olisi kiinnostusta vaihtaa, niin "helpoimmalla" pääsis.


A_sentaja

Moro jussuf kyllä sinulla aika tiuhat välit siinä passolassa on, oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa, että koneistaisit mieleisesi rattaat siihen. Hintaahan sille voi tulla, riippuen missä koneistaa, vaan saisi ainakin mieleisensä.
Nykytekniikalla pajat tekee raudasta vaikka pieneä lapsia,, :D
Tai sitten esim mp-purkaamoilya saa kyllä halvallakin kasan rattaita, itse olen niiltä hommannu useammankin kerran osia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jussuf

Juuh, en ole vielä ihan uusien osien koneistamista miettinyt.. Yksi haaste on pienempi eli käyttävä ratas, koska Passolassahan ei ole variaattoria vaan ketjuveto kytkimeltä tuolle akselille! Ketjuratas tuolla akselilla on "joustava", eli osa kehästä on kumia, lisää kytkinefektiä :) Joten: rattaan irroitus/sovitus akselille, kuumennusta varoen käytettävä.. kylmäspraylla?!

Sitten tuokin että mp-purkaamoja ei ole täällä jyväskylän välittömässä läheisyydessä :-\ Olisi hyvä päästä itse mittailemaan rattaita..

Joten jos vain joltakulta löytyisi rattaita, niin arvostan kovasti jos niistä saisi mittoja :D

SalmiS^

Juu eli tuo siskon skootteri silloin pari viikkoa sitten. Nyt tänään tuli huollosta. Alemppi männänrengas oli mystisesti kadonnut jonnekkin, ei löytynyt kampikammiosta eikä mistään. Varmaan putkesta pöllähtänyt joskus jonnekin.

Eli sylkkäremppa oisi tullut tuosta. :/ Harmi vaan, että isukki ei antanut tehdä tuota hommaa vaan maksoi melkein 300e männänvaihdosta. :E

A_sentaja

Jotain tuollaista ounastelinkin, on käynyt itsellenikin jokunen vuosi takaperin.Syy kyllä joskus on mystinen ja toisinaan ihan järjelläkin selitettävissä, esim rengas väärinpäin urassaan,tai jo asennusvaiheessa katkennut ja ensiajoissa lentänyt pöntöstä pihalle, kone kyllä toimii hetken yhdelläkin renkaalla vaa alimmainen kun hieroo pytyn pintaa niin syntyy ohivuotoa. Minulla aikanaan katkesi kun tiiviste hieman vuoti ja kone kävi laihalla, olisi kyllä luultavaa että ylempi katkeaa ensin, vaan ei aina oppii uutta. Tuolla 300e olisit itse tehnyt täydellisen rempan ja vielä olisi jäänyt rahaa yli, taisivat korjaamon pojat laittaa alkuperäisen männän, kun tarvikkeena niitä saa jo 20e kpl, ja aivan yhtä hyviä kuin ns originaali. 8)
Hyvä että vika kuitenkin selvisi, eikun kovaa ajoa jatkossa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

ai ai kun olisitte päässeet halvalla kun olisit vaan saanut otettua tuon sylinterin irti. Tosiaan tuo tarvikemäntäsarja noin parikymppiä ja päälle tiivistesarja kympin luokkaa.. Ja mikäli olisi tarvinnut porauttaa, tai hoonata, ei sekään olisi maksanut paljon mitään. Noh... Rahaa saa työtä tekemällä  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

Ei tuota sylinteriä ees ois tarvinnu porauttaa. Se oli aivan täydellisessä kunnossa, sylinteriholkki ja kansi. Sitä täs vähän ihmetyttääki, et missäs se rengas sit on oikee ollu. Mut nyt siskoki pääsee pärräämää

A_sentaja

Joskus se rengas vain häipyy pakoaukosta, katkettuaan pyörähtää vain nätisti ja aukosta mäkeen. ;) Vai olisiko koko rengas jäänyt laittamatta... :) :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Mutta olisi kyllä voinut luulla, että tuon katkeamisen olisi huomannut ajossa. Kyllä se sen verran vie vääntöä ja tehoa pois, vaikka vielä kävisikin. Ja yleensä ennen katkeamista huomaa myös sirinän...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

rengisti

Noniin. Eli pieniäsuuria ongelmia on tullut roxin kanssa. Eli ei lähde kylmänä käyntiin muuten kuin tulpan reiästä suoraan bensaa laittamalla, silloinkin saa polkea noin 5-10 minuuttia. Sen jälkeen pystyy taas ajamaan ihan kunnolla ja kone lähtee lämpimänä käyntiin hyvin.  Kipinän saa hyvin, on ihan tuliterä tulppa. Kaasari on putsattu moneen otteeseen. Vika on luultavasti bensansaannissa, eli mitä pitäisi alkaa tutkimaan?

SalmiS^

Luultavasti kun laitat käyntiin kohokammio tyhjenee niin tyhjäksi, ettei riitä bensaa enää seuraavaan ja tätä menoa ei myöskään käynnisty. En osaa nyt selittää että miten sitä kohokammion pintaa saisi nostettua, mutta tapahtuu siellä kohokammion sisällä erästä tsydeemiä säätämällä =) Paremmin selittäneet voisi selittää tuon :D