Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mikä vikana?

Aloittaja Matteuss, 06.10.15 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

Matteuss

https://youtu.be/i8q3Nc0AP6U

Onko joku laakeri rikki vai mikä on? kun tuollaista ääntä pitää?
Alakerralla ajettu noin 15000-16000 km.
Yksi oire, minkä huomasin on, että käy raskaasti ja tyhjäkäynti heikompi mitä ennen. Toisinaan ei käy yhtään tyhjäkäyntiä.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 06.10.15 - klo:18:51
https://youtu.be/i8q3Nc0AP6U

Onko joku laakeri rikki vai mikä on? kun tuollaista ääntä pitää?
Alakerralla ajettu noin 15000-16000 km.
Yksi oire, minkä huomasin on, että käy raskaasti ja tyhjäkäynti heikompi mitä ennen. Toisinaan ei käy yhtään tyhjäkäyntiä.

Petilaakeri siellä oireilee ja syö stefaa samalla.. Kannattaisi nyt avata ja vaihtaa,kuin odottaa laakerin tulevan itse sieltä ulos.. Jälki on silloin tylyä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Matteuss

Voi ei:/ mitä pitää aukaista että saa vaihdettua petilaakerit?

-Zone-

Petilaakerit ovat siis kampiakselin laakerit. Tuon videon vilkuilemalla saatat saada käsityksen https://youtu.be/MG_n-MJlcBE

Matteuss

No niin kiitos avusta ja minäpäs kysyn vielä että mistä saan oikeat petilaakerit, taidan uusia samalla kampiakselin ja männän. Sekä kaikki tiivisteet. Riittääkö moottorin tiivisteisiin pelkkä tiiviste vai pitääkö lisätä jotain tiivistemassaa?

Coastside

Filkassa mainittiin tekstissä laakereiden asennus lohkoihin jäähdyttämällä ne ja kuumentamalla lohkot. Tuo on tärkeä huomata ettei kokoaminen töki. Koamisessa se jäi sitä massaa levittämään jolloin kampura ehti lämmetä. Parempi valmistella tiivisteet etukäteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Siihen saa täydellisen tiivistesarjan,jolloin tuo massan kanssa lotraaminen jää vähemmälle. Tärkeää onkin se, kun on saanut kampuran laakereineen lohkoihin. Kannattaa kampura keskittää kunnolla, ennen ruuvien kiristystä. tämä tapahtuu lohkoja molemmin puolin napauttelemalla. Samalla pyöritellään kampuraa ja varmistetaan sen vapaa pyöriminen. Mikään ei ole sen ikävämpää, kuin vetää paketti kasaan ja kiinni, huomatakseen ettei motti pyöri nätisti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

helkama sc-r

#7
Kannattaisi varmaan ensin varmistaa mikä on vikana.
Irrota variaattorin hihna ja kokeile poistuuko ääni.
Pyörittele konetta ilman sytytystulppaakin ja kokeile onko laakereissa välystä tai kuuluuko rahinoita.

Samppa

Jos on kampuraremonttia ja et ole aukaisemmin ottanut lohkoja auki, niin suosittelen kyllä ottamaan projektiin mukaan jonkun joka homman on tehnyt.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 07.10.15 - klo:10:46
Jos on kampuraremonttia ja et ole aukaisemmin ottanut lohkoja auki, niin suosittelen kyllä ottamaan projektiin mukaan jonkun joka homman on tehnyt.

ähh. ei muutakun motti irti vaan ja auki. liika varovaisuus aiheuttaa oppimattomuutta. jostain se eka kertakin on lähdettävä. ja jos jotain menee pieleen, niin sitten vaan maksellaan niitä kuuluisia oppirahoja. kyllähän se toki jeesais, jos siinä olisi joku opettamassa. itse ainakin pyrin korjaamaan kaiken itse. joskus jopa sellasiakin, mitä ei mukamaste pysty korjaamaan. ihmisten tekeleitä nää laitteet on kaikki, niin kyllä pääpiirteittäin ihminen ne pystyy korjaamaankin, jos vaan tarpeeksi on halua ja sopivat työkalut hommaan. sellasta ei opi, mitä ei haluakkaan oppia. ja jos aina on viemässä korjaamolle, niin ei opi koskaan mitään.

no, mitäpä se sitten haittaa, jos ei koskaan opi mitään? ei varmaan mitään, jos on tyytyväinen siihen, että on joka asiassa toisten armoill, myös niissä laskuissa, mitä korjaamolta tulee. ei ymmärrä hölkäsenpöläystä, että mitä sille laitteelee on tehty korjaamolla ja kaujea lista mitään sanomattomia osai, joidenka perässä sitten hirveän suuria summia. ja sitten vielä se työmäärä, että kuinka sitä nyt noin paljon on voinut mennä jne..

mutta, kun itse tekee, niin voi katsoa peiliin ja joko ihailla, tai syyttää sitä peilista katsovaa kaveria. ja korostan nyt vielä, että itse tekemällä sitä oppii parhaiten asioita. jos vaan halu ja mielenkiinto kohtaa, niin tutoriaaleja ja muita opetusjuttuja on tänä päivänä vaikka kuinka ja paljon olemassa. internetti kokonaisuudessaan, keskustelufoorumit, juutuubit jne. eli suosittelen, että ennakkoluulottomasti teet sen homman vaan itse ja jos tulee tenkka poo, niin vaikka täältä neuvoja kysymään ja taas homma etenee!

helkama sc-r

#10
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 07.10.15 - klo:12:19
ähh. ei muutakun motti irti vaan ja auki. eli suosittelen, että ennakkoluulottomasti teet sen homman vaan itse ja jos tulee tenkka poo, niin vaikka täältä neuvoja kysymään ja taas homma etenee!

Eikös ensin olisi hyvä suositella selvittämään missä vika on?
Ainakin jonkin verran kuulostaa ääni siltä, että se voi kuulua esimerkiksi variaattorista tai vesipumpusta.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 07.10.15 - klo:12:28
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 07.10.15 - klo:12:19
ähh. ei muutakun motti irti vaan ja auki. eli suosittelen, että ennakkoluulottomasti teet sen homman vaan itse ja jos tulee tenkka poo, niin vaikka täältä neuvoja kysymään ja taas homma etenee!

Eikös ensin olisi hyvä suositella selvittämään missä vika on?
Ainakin jonkin verran kuulostaa ääni siltä, että se voi kuulua esimerkiksi variaattorista tai vesipumpusta.

juu, toki. täysin samaa mieltä. siitähän se vian haku ja sitä kautta vian korjaaminen menee ihan luonnollisessa järjestyksessä. meikäläinen nyt lähti vähän keuliin tän asiankanssa ja pidin oletuksena, että kysyjä on tyyppiä jotain 10-20 ikänen, eikä ole ikinä ropannut mitään sen sevällisempiä, puhumattakaan noista materiaaleista ja kaikista muista jutuista mitä moottoriin liittyy. mutta tuostahan nyt voin olla vaikka ja kuinka pielessä. että sinänsä kyllä täysin oma moka. tääläkin pyörii niin monen moista rakentajaa ja kysyjää ihan laidasta laitaan, niin ei voi koskaan tietää tutkimatta asiaa tarkemmin, että kuka sitten oikeasti osaa. aikansa kun viellää uudella foorumilla, niin sitten selkeytyy se kuva käyttäjistä, niin ei tule tälläsiä hätäsiä johtopäätöksiä. pahoitteluni siis tästä.

A_sentaja

Tokihan vian selvittäminen kuuluu ensiapuun,, Mutta kun ääni noinkin selkeesti kuuluu, niin  jotain mekaanista vikaa on odotettavissa. Kokemus itselläni on osoittanut, roxin leipovan juuri magneeton puolelta ensimmäisenä,no poikkeuksiakin toki on. Yksi petilaakerivaurion paljastava ääni on jurina tietyllä kierrosalueella, ja magneeton löysyydestä kertoo jo tärinä.. Ne jos sulkee pois, niin ääniä ei tule kuin varista, jos tuossa olisi vesipumppu mennyt, tulisi nestettä jostakin ulos..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#13
Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 06.10.15 - klo:18:51
https://youtu.be/i8q3Nc0AP6U

Onko joku laakeri rikki vai mikä on? kun tuollaista ääntä pitää?
Alakerralla ajettu noin 15000-16000 km.
Yksi oire, minkä huomasin on, että käy raskaasti ja tyhjäkäynti heikompi mitä ennen. Toisinaan ei käy yhtään tyhjäkäyntiä.

Kuivuus haittaa.
Toimiiko voitelu, on syytä selvittää, rempan yhteydessä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Matteuss

#14
Se voitelu pitää selvittää. täydellinen vesipumpun täydellinen korjaussarja laitettu ehkä 1500km sitten, siinä ei luulis olevan vikaa. Ei tärise edes täysillä ajaessa joten tuskin on magneetto löysällä. Katson kuitenkin nämä kaikki mitkä voi aiheuttaa ko. ääntä.

EDIT: http://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Yamaha/Aerox-R-50-2003/Crankshafts/Crankshaft-Main-Bearings-und-Conrod-Bearings/MF3316607-Crankshaft-Bearings-Motoforce.html tässä taitaa olla aeroxiin sopivat laakerit ja stefat.?

ps. 16v ikää :D