Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)

Aloittaja Scuuter, 22.06.12 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

jeredd

molemmissa tulee kaksi vihreää, punainen, musta ja valkomusta. lukon pohjassa ne on eri järjestyksessä. tuossa fudenlukossa vihreä ja mustavalko ovat juuri väärippäin kuin tuossa kymcon omassa, vähän huonosti selitetty mutta toivottavasti tajusit ::)

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jeredd

Tänään sain lainaan kaverilta toista dc cditä. Laitoin cdin paikoilleen ja liittelin johdot. Sitten startatessa nousi hymy suu pielille ja tulpassa räpsi oikein hyvä kipinä 8) Tulppa kiinni ja toisella polkasulla käyntiin!
Kolmas cdi millä kokeilin eli kolmas kerta toden sanoo ;)
Suuret kiitokset hyvistä vinkeistä kipinän etsintään!

tommi

Joo elikkä se todennäköisin vaihtoehto piti kutinsa, kuten itsekin jo alkuun epäilit. Noh, hyvä että tuli kuntoon eikä tarvitse pyöräillä kouluun  8)

Daywalker-75

Olin toivonut ettei minun tarvitsisi ikinä tulla tähän ketjuun kirjoittamaan, mutta täällä sitä ollaan...
Tuo Leike mökkimopon kipinä katosi eilisen jälkeen mystisesti. Käytin skodea eilen hiukan keskituen päällä ja päätin vaihtaa suutinta pienemmäksi. Purin sitten kaasarin ja samalla lämmöllä vaihdon katteiden alle vilkkureleen. Mitään muuta en tehnyt. Tänään koitin startata polkimella eikä mitään tapahtunut.
Otin tulpan irti ja putsailin kun oli kastunut. Sitten vaistomaisesti testasin kipinää kantta vasten, eikä mitään tullut..
Sen jälkeen olen tämän ketjun ohjeilla testaillut ja mittaillut kaikki mahdolliset, eikä minkäännäköistä kipinää missään. Millaisissa tilanteissa tuo CDI-poksi hajoaa?
Tarkistan vielä huomenissa, olenko saanut irroitettua jotain kaapeleita virtalukon takanta, kun jouduin hiukan vetämään sitä vilkkureleen kaapelia. Tuo on vain toiveunta, että sieltä nyt olisi joku kaapeli irronnut. Pitänee laittaa kohta ostetaan ilmoituksiin tuo CDI. Sekin on hiukan erilainen kuin nuo baotianin, joten en pääse testaamaan sitä omilla cdi:llä...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 11.08.13 - klo:18:42
Olin toivonut ettei minun tarvitsisi ikinä tulla tähän ketjuun kirjoittamaan, mutta täällä sitä ollaan...
Tuo Leike mökkimopon kipinä katosi eilisen jälkeen mystisesti. Käytin skodea eilen hiukan keskituen päällä ja päätin vaihtaa suutinta pienemmäksi. Purin sitten kaasarin ja samalla lämmöllä vaihdon katteiden alle vilkkureleen. Mitään muuta en tehnyt. Tänään koitin startata polkimella eikä mitään tapahtunut.
Otin tulpan irti ja putsailin kun oli kastunut. Sitten vaistomaisesti testasin kipinää kantta vasten, eikä mitään tullut..
Sen jälkeen olen tämän ketjun ohjeilla testaillut ja mittaillut kaikki mahdolliset, eikä minkäännäköistä kipinää missään. Millaisissa tilanteissa tuo CDI-poksi hajoaa?
Tarkistan vielä huomenissa, olenko saanut irroitettua jotain kaapeleita virtalukon takanta, kun jouduin hiukan vetämään sitä vilkkureleen kaapelia. Tuo on vain toiveunta, että sieltä nyt olisi joku kaapeli irronnut. Pitänee laittaa kohta ostetaan ilmoituksiin tuo CDI. Sekin on hiukan erilainen kuin nuo baotianin, joten en pääse testaamaan sitä omilla cdi:llä...
HALLELUJAA!
Olipahan show! Nämä kinkit jaksavat aina vain yllättää...
Eli, tilasin virijavaralta uuden CDIn ja löin sen kiinni.
Ei kipinää.
Kävin sitten heti samoilla lämmöillä ostamassa uuden tulpanhatun ja löin sen kiinni.
Ei kipinää.
Tässä vaiheessa olin jo ns. kyrpiintynyt, ettei kasetti enää kestänyt sinä päivänä jatkaa urakkaa.

Tänään sitten otin johdotuskaavion ja päätin, että se vika selviää. Kaksi tuntia kävin kaapeleita läpi, eikä missään ollut vikaa.
Tässä vaiheessa kuitenkin satuin kokeilemaan polkaista mopoa ja kipinä löytyi!
Olin kyllä ällikällä lyöty!
No, liittimet kiinni ja katteita paikoillleen. Polkaisu.
Ei kipinää.
Nyt kuitenkin olin huomannut, että olin tehnyt vain kaksi muutosta edelliseen polkaisuun nähden. Etukatteet valoineen kiinni ja vilkkurele paikoilleen. Kokeilin ekana ottaa releen pois ja startata.
Kipinä tuli!
Eli näissä hiton kinkeissä on erillaisia releitä samoilla liittimillä!
Tämä rele erosi edellisestä vain siitä, että tässä ei ollut välissä lyhkästä kaapelia.
Taidampa ottaa oluen.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

A_sentaja

Oli hyvä,että olit painanut mieleen viimeisimmät muutokset. Muutoin olisit ostanut kaikki sähköosat uusiksi..ja siinäkös olisi ilo revennyt,kun vasta sitten huomaisi releen poikkeavuuden.... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#83
Kun se huollon jälkeen mykistyi on ylein syy että jotain jäi irti tai irtosi. Muuten se on sen selvitystä puutuuko bensaa vai kipinää. Molemmat selviää tulpan irroituksella kun on ensin polkenut konetta. Bensainen tulppa haisee ja kuivaamalla sen voi kokeilla antaako se kipinää. Kipinä on voinut kadota jonkin liittimen irtoamisen vuoksi. Maadoituksen tärkeyttä ei voi liioitella. Jotkut näistä ei käynnisty sivujalka alhaalla.  Entisten osien vaihtaminen takaisin yksitellen voi korjata asian sekin, koska uusikin voi olla rikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Tarkista aluksi, että maadoitus ja muut johdot on kunnolla kiinni ja eivät ole hapettuneet. Irrota liittimet virtalukosta, cdi:stä yms ja putsaa ne, suihkuta vaikkapa  crc:tä  tms.

helkama sc-r

#85
Lainaus käyttäjältä: Pauliina - 24.06.14 - klo:20:25
Mikä voi olla vikana?

Tuolta löytyy vianetsintäohjeet aloitusviestistä, kerro sitten siellä tai täällä mikä oli rikki.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5669.0



konenikkari

Varikopan ruuveissa tai aivan sen lähellä taitaa olla tärkeä maadoitusjohto.
Onko uusi cdi varmasti samanlainen kuin vanha.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ko2610

Muistutetaanpa vielä yhdestä mahdollisesta paikasta: oikean kahvan kytkinmysteerissä mahdollisesti oleva sammutuskytkin. Itsellä on pari kertaa kypärä peilissä roikkuessaan painanut kytkimen sammutusasentoon ja hetken on joutunut miettimään miksei käynnisty, kun tarkoituksella en ole namikkaa käännellyt.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 25.06.14 - klo:00:20
Muistutetaanpa vielä yhdestä mahdollisesta paikasta: oikean kahvan kytkinmysteerissä mahdollisesti oleva sammutuskytkin. Itsellä on pari kertaa kypärä peilissä roikkuessaan painanut kytkimen sammutusasentoon ja hetken on joutunut miettimään miksei käynnisty, kun tarkoituksella en ole namikkaa käännellyt.
Juups ja sen kytkimen vikaantuminenhan selviää kun irroittaa CDI:iltä mustavalkoisen johdon.
Tosin mopotin ei silloin sammu normaalisti, mutta vika selviää....ehkä ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

#89
Maadotus on miinus, korkeintaan pari johtosarjan miinusjohtoa on yhdistetty mopon runkoon yleensä saman johdon alle kuin akun miinus lähelle akkua, ettei tarvitse vetää miinusjohtoja joka paikkaan.
Koska startista ei tapahdu mitään, katso että akun + johdossa oleva sulake saa kunnolla kosketusta ja on ehjä, toimiko startti aikaisemmin?

Jos moottorin maadoitus puuttuu, ei tule kipinää, eikä startti toimi.

Aikaisemmassa viestissäni oli linkki sähköpuolen(kin) vianetsintäohjeisiin jotka sopii myös sinun mopoon, siinä on AC-boksi, eli käyttöjännite tulee magneeton käämiltä, eikä akusta, kuten niissä, missä on DC-boksi.
Maadoituksienkin mittaamiseen löytyy ohjeet em. paikasta, ne on hyvä silti tarkistaa jossain vaiheessa, kuin myös kaikki muutkin liittimet, ettei ole löystyneet tai johtoja (lähes) poikki.
Toimiiko vilkut ja jarruvalo kun virta on päällä?

Jarrua pitää muistaa painaa startatessa, muuten ei tapahdu mitään.