Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)

Aloittaja Scuuter, 22.06.12 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#90
Jos se varikotelon vieressä oleva maadoitus on kiinni ei mittää hito hättää.
DC boxin tunnistaa, siihen tarttuu johonkin kohtaan magneetti.
"Toimiiko vilkut ja jarruvalo kun virta on päällä?"
Tuo on varsin oleellinen kysymys.
Vastauksen kysymykseeni "Onko uusi cdi varmasti samanlainen kuin vanha" jo sainkin.
Ja viimeistään tässä vaiheessa on hyvä varmistaa, onko mopo 2T vai 4T.
Ja lopuksi aiheeseen sopiva vitsi: nooh.
Kiinanmopoihin tulppia vaihdettaessa, täytyy tietää alkuperäisen asentajan nimi.
Sillä tulpat on aivan ilmeisesti merkitty noin, koska kahta samannimistä ei tahdo löytyä.
Ja kaikkihan  me tiedämme kuinka monta kiinalaisia on, minäkin tiesi n. 10 min sitten  :-\
Pauliinan mopossakin suurena vaikeutena on noiden kapineiden monenkirjavuus.
Savolaisin sanoin "suattaapi olla hyvinnii reeseepoksi vuan saattaapi olla olemattanii"
Malta vain mielesi pauliina, eiköhän tuo tuosta vielä selviä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

#91
Löysin joltain ulkomaiselta foorumilta samanlaisen mopon CDI:n johdotuskaavion, mikä vastaa kiinalaisissa yleisesti käytettyä.
Mittailemalla vaikka oletetusta sytytysboksille (CDI) tulevasta sytytyskäämin johdosta vastukset maata vasten asia selviää tai mittaa vaihtovirta-alueella tuleeko jännitettä ko. johtoon kun polkee. Mittaukset tietysti johdot irrotettuna.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Johdotuskaavio on samanlainen kuin aikaisemmin kerrotussa vianetsintäviestissä, lisäksi siinä kerrottin eri johtovärivaihtoehdoista, joita ei tarvitse tietää, kun CDI:n liittimistä näkee oikeat johdot.

helkama sc-r

Mittasitko sytytyskäämin johto irrotettuna sytytysboksista?
Lataus- ja valojen käämissä vastus saattaa olla 0,1-1,2 ohmia, sitten kuitenkin huolto-ohjeissa kerrotaan vastukseksi myös n. 500 ohm.
Pic-up coil samasta lähteestä 1-10 ohmia ja 80-200 ohm.
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_2.pdf

Helkamassa sytytyskäämin vastus oli muistaakseni n. 400 ohmia, jossain muussa voi olla joku muu vastus.
Varmista että johto tulee magneetolta sytytysboksille, eli sytytyskäämi mittaamalla magneeton johdoilta tulevasta liittimestä, mikä löytyy ehkä 30 cm päästä magneetosta.
Variaattorin kopalta tulee rajoittimen johto.


Coastside

#95
Nuo latauskäämit ovat tasavirralle vain johoa joten niiden vastusarvo on pieni. Yleensä kun ne johtaa hyvin on ne kunnossa vaikka voi tärinästä murtua mistä kohtaa vain ja johtaa välillä miten vain ja tuottaa vaihtojännitteeseen jännitepiikkejä joita elektroniikka (diodit  konensaattorit tyristorit) ei kestä. Samasta syystä käynnissä olevan liittimiä ei saa avata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Staattorin käämien tasavirtavastusten mittaaminen antaa vain ohjearvoja.
Staattorin käämien, mukaan lukien pickup, tuottaman jännitteen mittaaminen tuottaa luotettavamman tuloksen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#97
Ledillä pitäisi koettaa testata käämejä kytkemällä sarjavastuksen ettei kärähdä heti. Potentiometri olisi hyvä säätää vastus sopivaksi että ledi syttyy mutta ei kärähdä. Niistä poksahtaa joskus muovit lentoon.

Potikan säätöarvosta voisi laskea myös staattorin jännitteen kun ledin kynnysjännite on tiedossa ja sen virta, mutta AC mittauksella sen saa suoraankin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#98
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jaakola69

no niin kertokaas nyt viisammalle.. .eli kiinan ihme , kingroad merkkinen kauppanimeltään windbell.. elikkäs vikoja semmosia, kipinä oli hukassa kauan, joka vihdoin tänään löytyi itsestään kun johtoja aikansa jaksoi ränkätä... no kaikki osat paikalleen ja käyntiin ja nätisti kävikin... koeajon jälkeen sammutus ja käyntiin ei mitään ongelmaa... mutta yhtä äkkia eipä enään käynnistynyt, sähköstartti lopetti toimintansa kokonaan, toimi mainiosti ennen tätä, ja kipinä hävisi taas.. missä helvetissä voi olla vikaa? ja mikä tuon sähköstartinkin rikkoi? loppu ymmärrys kyllä kesken että mihin katosi tosiaa kipinä taas ja startti ei toimi.. suoraan ku lyö meisselillä virtaa startilta niin pyörittää kyllä moottoria mutta ei kipinää näy missään, antakaas vähän neuvoa tännekin suuntaa..

openflow

Tarkista aluksi kaikki maadoitukset(johdot) etenkin hapettumat. Seuraavaksi vaikkapa sivujalan katkaisin tarkistus, voi olla rikki. Ei anna kipinää, jos hajoaa.

MarveL

#101
Potilas: italjet velocifero 97' ajettu 3500km
Vika: Aluksi oli ongelmaa lämpimänä käyntiin lähtemisen kanssa ja saattoi hyytyä matkalle. Vika paikallistui osittain poikki olevaan päävirtakaapeliin ja toiseen virtakaapeliin. Samalla uusittu tulppa ja tulpanhattu. Toimi hyvin hetken aikaa ja hyytyi taas kesken ajon. Nyt ei lähte polkemalla eikä startilla käyntiin. Välillä meinaa ihan vähän käynnistyä.

Bensaa saa. Tulppa märkä ja kuivailtu.
Kipinä on todella heikko. Ei meinaa nähdä päiväsaikaan kunnolla.
Puolalle tulee 2 johtoa joista mittasin virrat startetessa, näyttää 0-2v Eikö pitäisi tulla +12v? Polkukäynnistyksellä ei saa enempää virtaa.
Mittasin puolan vastuksen tulpanjohdosta runkoon, näytti 5500mohmia vai mikä onkaan yksikkö? Onko ok?
Kaikki piuhat ja liittimet käyty läpi yleismittarilla ja ei tunnu olevan katkosta(enää) missään.


Tällä hetkellä mietityttää tuo puolalle tuleva virta. Pitäisikö seuraavaksi purkaa staattori ja mittailla sitä?

En edes laske tunteja kuinka paljon tuo on vienyt aikaa... hermoista puhumattakaan =)

Ps
http://www.mp-osat.com/home/categories/scooter/italjet/velocifero-morini-a-c/cdi-suzuki-50-ligier-50.html

Tälläisestä boxista virtoja mittaillut.

Edit.

Äsken mittailin puolaa puolaa niistä kahdesta navasta. Antaa ääretöntä vastusta. Eli rikki?
Olenko oikeassa käsityksessä että puolalle tulevasta virrasta ei saa järkeviä lukuja yleismittarilla, koska tulee niin nopeilla sykleillä?

Kiitos jo etukäteen neuvoista.

Coastside

#102
On usein epäselvää onko vika aktiivisessa komponentissa vai johdoissa tai kytkimissä. Auttaa paljon kun tekee simppelöidyn johdotuksen vain välttämättömien osien välille. CDI liittimen saa johtosarjasta kun se on yksiosainen. Toinen keino on kutistesukalla puristaa johto pinniin. Jos sillä ei toimi on jokin osa rikki.

Johtosarjan johtoja  ja kytkimiä voi ohittaa nuppineuloilla ja johdolla jonka neuloilla kytkee eristeen läpi. Pätee em. johdotukseenkin.

Jos pääsyyn epäilty on jännitteensäädin, sen voi tarkistaa ensin pyörittämällä konetta akselin päästä porakoneella, tulppa irti. Sovitteita saa liittää hylsy porakoneeseen. Yleensä lamput ja akku oireilee ylijännitteestä. Kokeella selviää myös jännitteen puutos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

l4t3z11

Otsikon mukainen yamaha jog-r 2009vm ei oikein toimi kunnolla.. vika on siis kipinäpuoli, lähtee hyvin käyntiin mutta katkoo kipinää kokoajan, ei anna nostaa kierroksia kunnolla.. Vaihdettua osaa on aikas paljon, kipinä tulee ainoastaan akku paikallaan, ottaa akun pois ni eipä tule kipinää enää? ::)

Uus cdi boksi
Uus puola, johto.
Uus jännitteensäädin.
Uus tulppa, tulpanhattu.
Uus virtalukko kokonaan.
Kansi kiristetty ja katsottu.
Tiivisteet tarkistettu, ei vuoda.
Kaasari puhdistettu kunnolla.
Läppärunko vaihdettu samalla.
Läpät eivät raota, kokeiltu vaihtaa.
Sähkösarjaa tutkittu, liitokset käyty.
Maapiuha vedetty startilta runkoon.

Epäilen itse enää vaihtoehdoksi staattoria, valot kuiteskin välähtävät kun polkee ilman virtoja.. Kipinää ei tosissaa tule ilman akkua, heti kun akun kytkee paikoilleen ni laakista käyntiin mutta ei käy kunnolla vaa katkoo syttyä

Coastside

Sähkövioissa pätkii terävästi ja bensaongelmissa röpöttää (liikaa) tai booaa (llian vähän). Tulppakin voi olla painevikainen. Veikkaan bensaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04