Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly 50 käynnistysvaikeudet kostealla

Aloittaja flyby, 21.12.17 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

flyby

Mikähän mahtaa olla vikana kun tämä Piaggion Fly 50 nelitahti vm. 2011 käynnistykset tökkii kostealla? Ongelmat tulivat ekan kerran joskus tyyliin syys-lokakuussa yksi sumuinen aamu kun lämmintä oli vielä lähes 10 astetta.

Kylmyyteen ongelmat ei siis vaikuta liittyvän vaan nimenomaan kosteuteen. Kerran oli jo -8 ja silti käynnistyi. Nyt näillä marras-joulukuun kosteilla aamuilla on saanut polkea apuja sähköstartille tyyliin 10 minuuttia ennenkuin käynnistyy. Tänään sitten ei lähtenytkään käyntiin vaan akku pääsi hyytymään ja sähköstartti lopetti pyörityksen.  :(

Vanha Vespa S50 kakstahti käynnistyi aina sähköstartista ykkösellä kovillakin pakkasilla mutta ei tämä. Kilsoja on vasta vähän reilu 6000, just tehty 6k huolto. Nastarenkaat menee hukkaan jos ongelma ei selviä. Auttakaa miestä mäessä, mulla on kyllä peukalo keskellä kämmentä näissä moottoriasioissa mutta ehkä aika nyt oppia.  ::)

Coastside

#1
Vesi ja lika yhdessä johtaa sähköä hyvin. Yksi liitin tai risa eriste voi olla syy. Etsi kaikki liittimet ja pese/kuivaa. Jos ei auta niin suuttimia voisi suurentaa talveksi muutenkin. Sytytystulppakin voi vaihtaa aina käyntiongelmissa. Suojasin itse juuri alumiinifoliolla kaasuttimen ja sähköliittimiä samojen ongelmien vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

flyby

#2
Miten pitkä lenkki pitää ajaa että mopon akku latautuu täyteen? Olettaen että saan sen nyt käyntiin.

Joo pitää kattoo piuhat läpi kun kerkee. Rasittava ja epävarma kapistus nykyisellään.

Edit: Lähti käyntiin varmaan n. 20 polkaisulla. Tyhmä kysymys: Oonko mä tehny väärin kun oon avittanu sähköstarttia polkaisulla? Nyt se käynnistyi kohtalaisen kivuttomasti pelkillä polkaisuilla.

Coastside

Akku on hyvä ladata kotona välillä täyteen ja ajaessa välttää liikaa virrankulua. Akkua ei koskaan saa kuluttaa startilla aivan naatiksi. Jos sitä ehtii polkemaan niin kyllä ne paikat kestää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Huono/löysä liitos tulpanhatun ja johdon välissä aiheuttaa tuollaisia oireita. Takarenkaalta lentävä kura/vesi/loska on yleensä syyllinen -> yleinen "jonneviritys" on poistaa tuo underi pahentaa tilannetta. Alkuperäinenkään ratkaisu ei ole aina kovin "suojaava"
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

#5
Alumiinifolio moninkerroin taiteltuna pysyy rutattuna vaikkapa tulpanhatun päällä kurasuojana ja yleensä sähköosissa. Kun eristeet on kunnossa, se ei aiheuta oikosulkua. Päälle voi laittaa ohuen pakastepussin eristeeksi. Voi myös laittaa päällimmäiseksi mustan pussin jottei näytä kiiltävältä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

flyby

Joo, tulipahan nyt kehitettyä patenttiratkaisu tähän. Ei oo jaksanut lähtee arpomaan tai huollossa kalliilla selvittämään minne kosteus pääsee, hommasin sitten suojapeitteen ja käytin halpaa lämpöpuhallinta jalkatilassa ennen lähtöä. Toimi erinomaisesti! Ollut isoja ongelmia käynnistyksessä mutta nyt vaikka oli kosteaa niin hörähti ekalla käyntiin sähköstartista.  8)

joni_k

ei se oo mikään patentti ratkaisu vaan erinomainen rstkaisu.itsellä alkaa kolmas talvi tällä ratkaisulla ja varmat startit.

flyby

Joo, nyt parin viime viikon aikana mennyt ihan mahdottomaksi. Nyt taitaa eka kerran tehdä tenät ja jättää matkan varrelle. Eka kerta kun ei meinaa lähteä käyntiin vaikka on ajanut samana päivänä. Käynnistyspoljin on alkanut jumittaa ala-asentoon polkaisun jälkeen, tuskin liittyy muuhun kuin itse polkimeen? Lisäksi taitaa olla etujarru joka jää jumiin, just tänään hyytyi siihen malliin että piti mennä sivutielle painelemaan jarrua että ponkasi takas.

Huonot olleet kokemukset tästä romukasasta talvikäytössä. Vanha 2T Vespa oli ihan eri tasoa. Vika ei siis valmistajassa, ongelmat liittynee kiinaroskaan tai sitten vaan nämä nelitahdit on epäluotettavampia.

Ruiskukone vois olla varmempi? Aika harvoin taitaa olla tarjolla Aprilian suorasuihku 2T pelejä? Mitäs ruisku nelitahteja olikaan? Tutulla on Yamahan Neos, olikos muita?

joni_k

käynnistyspolkimen akselia pitää rasvailla säännöllisesti. etujarrun liukupalat pitää rasvata myös säännöllisesti.

flyby

Joo nyt se lähti käyntiin. Varmaan tunnin poljin! Ne muutamat kerrat ku meinas käynnistyä ni koneesta kuului selvä hankausääni ja siihen sammui lupaukset. Oisko kone karstoittunu? Karstanestoainetta muutamaan peräkkäiseen tankkaukseen ehkä?

Aina muuten alkumatkasta... Meinaa kirrata kiinni jos joutuu pysähtymään valoihin. Lämmettyä paranee. Perus kaasarijuttuja vain?

Oho... Kone sammui ja sama hankaus selvästi kuului. Jos ei anna kaasua ni sammuu muutaman sekunnin päästä. Tyhjäkäynti kyllä tarpeeks isolla, joku kirraa vastaan.

joni_k

#11
eihän variaattorissa mikään jumittele? ns jää pykälä päälle tms?itellä muutamia kertoja tehny kylmänä kun hihna ei palaudu niin sammahtaa sen takia. mutta ei toi kyllä oikein terveelle moottorille kuulosta..vaikea tehdä diagnoosia näin etänä kun  ei ole kuullut moottorin käyntiä.  ruiskukoneista sen verran että jos nyt en väärin muista niin pakkasille ei aprilian ruiskuskoottereissa riitä ruiskunkartta, joutuu sahailee että saa käymään. ite oon käyttäny kesät talvet bensan seassa jäätymisenestoa koska se sitoo myös vettä ja kosteutta. masinolia vai mitä se oli semmonen valkonen pullo pitkä ohut kaula ja vihreä kortti.

konenikkari

Variaattorivian poissulkemiseksi vois koettaa käynnistää ilman variaattorin hihnaa.
Takavarista jos on neulalaakeri rikki, koettaa vetää kokoajan.
Onhan vauhtipyörä ja staattori varmasti kiinni, ettei sieltä rohise.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

flyby

Hmm, päivitystä... Eilen oli melkein se kostein ja loskaisin ajokeli. No katos, kesken ajon yhtäkkiä katosi täydellä kaasulla huipputehot, ei kiertänyt ylös asti. Sitten lopulta kun joutui hidastamaan ennen liikenneympyrää ja pudottamaan kaasua ni sammui koko peli kun antoi uudestaan kaasua. Sen jälkeen ei edes lämpöisenä enää kunnolla sähköllä käynnistynyt. Polkemalla sain käyntiin mutta jos vähänkään enemmän antoi kaasua ni sammui heti. Tosi hiljaisella piti yrittää epätoisoisesti kiihdyttää vauhtia että kesti isompaa kaasua. Huipputehot ja kierrokset ei enää palanneet ja sammui monta kertaa...hävetti!

Tänään sitten ei ollut enää niin kostean loskaista vaan pakkasta ja lunta. Toimi jo paremmin eikä sammunut kun antoi tyhjäkäynnistä kaasua. Silti kyllä yski, hyvin hiljaa piti valoista aina antaa aluksi kaasua. Alkoi epäilyttämään että ehkä kaasari olisi putsauksen tarpeessa. Mutta mitä ihmettä, miksi ongelma korostuisi kostealla? No, muistin täältä ekin ketjun jossa oli käytetty sellaista carburettor cleaner lisäainetta, sellainen olikin mulla jo valmiina ostettuna. Päätin laittaa ainetta tankkiin. Arviolta annostelun mukaisella seoksella tuntui että ehkä vähän auttoi. Eilen oli ollut sen verran epätoivoista käynti että päätin ottaa riskin ja laittaa melkein puoli pulloa, syteen tai saveen. No, lähdin ajamaan ja ei tarttenut ajaa kuin muutama sata metriä täydellä kaasulla niin hups! Tehohuiput palasi, melkein tuntui välillä terhakkaammalta kuin koskaan ennen! Ainakin tähän eiliseen ongelmaan taisi nyt syy löytyä.

Erikoista vaan miksi putsaamisen tarpeessa oleva kaasari oikuttelisi kostealla? Voiko tämä jopa olla syynä käynnistysongelmiin?? Tulevat päivät näyttää. Ajatuksia?

Coastside

Kaasari voi jäätyä kostealla nollasäällä. Seos menee rikkaalle kun ilmaa menee vähemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04