Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

moposkootteri ei korttia

Aloittaja pelkkis, 09.05.19 - klo:15:58

« edellinen - seuraava »

pelkkis

Eli olen syntynyt ennen vuotta 1985, eikä minulla ole mitään ajokorttia koskaan ollutkaan. Joten voinko nyt ostaa käytetyn moposkootterin ilman minkäänlaista ajokokemusta, ilman minkäänlaista ajokorttia ikinä koskaan ollutkaan ja lähteä kylmiltään liikenteeseen? Kerrotaan vaan, että ei ennen vuotta 1985 syntyneet tarvitse, mutta onko heillä ollut sitten vaikka B-ajokortti joskus tai voimassa? Mistään ei tunnu saavan juuri sitä tietoa. Olisi kiva aloittaa mukavantuntuinen harrastus. Että olisin kiitollinen juuri siitä tiedosta.

Coastside

Henkilökortti riittää. Voi olla tarpeen jos näyttää nuorelta ja muutenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

kylmiltään liikenteeseen vaan niin minäki lähdin ;D kanmattaa perusliikennemerkit opetella.

viisnelonen

Tervetuloa joukkoon ja neuvoksi seuraavat ihan silminnäkijän kokemuksella  ;D
Ennen liikenteeseen menoa kannattaa harjoitella jossain kentällä liikkeellelähtöä+hidasajoa, tehokasta jarruttamista vauhdista ja pysähtymistä .
Runsaasta pyöräilykokemuksesta on hyötyä. Valitse skootteri missä sulla yltää jalat riittävän hyvin maahan pysähtymistä ajatellen..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tex-

Kannattaa etukäteen katsella ja opiskella liikennesääntöjä. Vaikkei korttia ole ollutkaan niin tietyt liikenteeseen liittyvät jutut kannattaa itsesuojelun vuoksi oppia. Ettet ole liikenteessä kuten mistään välittämättömät polkupyöräilijät.
Väistämissäännöt, risteysajo yms.
Minä aloitin suoraan mp-skootterilla 50 vuotiaana. Kun silloin joskus sai A-kortin autokortin kanssa. Koskaan aikaisemmin en ollut motorisoidulla kaksipyöräisellä ajanut :P
Honda PCX -17
ex Honda Lead

pelkkis

Kiitokset vastaajille. Nyt voin siis rauhassa jatkaa tämän harrastuksen toteuttamista. Harjoittelupaikka löytyy. Ja ne liikennemerkit ja säännöt pitää joo opetella.

konenikkari

#6
Lainaus käyttäjältä: pelkkis - 09.05.19 - klo:15:58
Eli olen syntynyt ennen vuotta 1985, eikä minulla ole mitään ajokorttia koskaan ollutkaan. Joten voinko nyt ostaa käytetyn moposkootterin ilman minkäänlaista ajokokemusta, ilman minkäänlaista ajokorttia ikinä koskaan ollutkaan ja lähteä kylmiltään liikenteeseen? Kerrotaan vaan, että ei ennen vuotta 1985 syntyneet tarvitse, mutta onko heillä ollut sitten vaikka B-ajokortti joskus tai voimassa? Mistään ei tunnu saavan juuri sitä tietoa. Olisi kiva aloittaa mukavantuntuinen harrastus. Että olisin kiitollinen juuri siitä tiedosta.

Jos ei minkäänlaisia kokemuksia ole lajista, suosittelen kokeneen opastusta.
Moposkootteri ei ole ajoneuvo jota voi ajaa polkupyörä kokemuksella.
Se on moottoriajoneuvo, jolla on eri vastuut ja säännöt.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#7
Autoja kannattaa erityisesti varoa. Ajaa pysäkille jos kertyy jonoa tai  auto ajaa liian lähellä. Risteyksissä kädet jarrukahvoilla. Jos jarruttaa, kannattaa aina valmistautua kovaankin jarrutukseen. Peilit on tärkeä väline. Edessä olevia näkökatveita täytyy varoa erityisesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

https://netreeni.fi/

Kannattaa ostaa ennen ajoon lähtöä tuolta kuukaudeksi oikeus tuohon ohjelmistoon. Sillä pystyy harjoittelemaan ajokortin teoriakokeen kysymyksiä.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: tex- - 09.05.19 - klo:17:56
Minä aloitin suoraan mp-skootterilla 50 vuotiaana. Kun silloin joskus sai A-kortin autokortin kanssa. Koskaan aikaisemmin en ollut motorisoidulla kaksipyöräisellä ajanut :P
Itse aloitin -83 faijan wanhalla Jupiter -66 pappa-mopolla ;D Ja prätkät tuli kuvioon kesällä -01, suoraan 750cc fillarin puikkoihin liikkeen pihasta koeajolle, ns. lahja-A kortti kun tastussa jo oli, nou hätä. Tällä hetkellä 600cc mp-skode, koska työmatka-ajoni tapahtuu Hki rajojen sisäpuolella ja skode on varsin näpsä city-liikenteessä 8)

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.05.19 - klo:18:02
Moposkootteri ei ole ajoneuvo jota voi ajaa polkupyörä kokemuksella. Se on moottoriajoneuvo, jolla on eri vastuut ja säännöt.
No älä nyt sentään suotta kaveria pelottele :-X Moposkoden hallitsee jo 15v pissiksetkin, niin miksei sitten vanhemmat ja viisaammatkin. Eikä noissa säännöissäkään juuri eroa ole, mopohan kun on alunperin moottori-polkupyörä, aikaisemmissa malleissa tosiaan oli ihan polkimetkin, josta ajasta myös mm. mopon ilmainen pysäköinti polkupyörän tavoin periytyy, monien muiden polkupyörä-pykälien tavoin. No juu, esim. kypäräksi ei ihan fillari-styrox kelpaa :P
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

#10
Mopo on helpompi kuin polkupyörä. Jalat yltää maahan ja liikkeelle lähdöt ovat helppoja. Nopeus on tuplat tasaisella eikä ponnistelu häiritse ajoa. Minulle mopo on talvea varten juuri tuon helppouden vuoksi.

Jos hallittavuus olisi peruste kortille se kuuluisi olla polkupyörälle eikä mopolle :o Jos autoihin vertaa niin mopo olisi henkilöauto ja polkupyörä olisi formula.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

ite oon -84 vuosimallia, eli viimeinen ikäpolvi joka sai lähteä ajamaan samana päivänä mopolla kun 15v täytti. siinä ei kyllä paljoa liikennemerkkien harjottelut kiinnostanu tielle vaan ja lujaa ;D se oli kyllä hieno hetki jonka ainakin vielä muistaa.

MORPA

Sillon kun mää täytin 15 vuotta, eli sain ajaa mopoa tieliikenteessä tietämättä liikennesäännöistä yhtään mitään niin aika hyvin se aika meni. Silloin oli periaatteena, että mopo väistää autoa kun auto ei kuitenkaan mopoa väistä. Se oli sen ajan toimintamalli.

Mä en oikeasti ole varma onko se hyvä asia että nuoriso ajaa mopokortin ja tuntee liikennesäännöt varsin hyvin ja sitten olettavat muiden niitä noudattavan, eli pidetään kiinni oikeuksistaan. Jos mä alan ajaa tuolla mopolla kuten ajan autolla, niin viikon kuluessa olen sairaalassa, kun ei ne autot edelleenkään väistä kuin toisia autoja. Tossa menee tuo pyörätie ja autotie vierekkäin pitkän matkaa ja aivan jokaisessa risteyksessä on mopoilla etuajo-oikeus, ja joka kevät on mopon raatoja ojassa lojumassa. Olin oikeassa, mutta nyt sairaalassa ;)

Sillon kun mä ajoin mopolla teininä, niin ei juuri kukaan tuttavapiiristä törmännyt auton kanssa. Yks toki, käytännössä jarruttomalla ja viritetyllä PV:llä törmäs Ladaan.
Liikennesika.

joni_k

oot aivan oikeassa. osalta porukasta pitäisi ajokortti ottaa pois samantien sen verran on liikennesäännöt hukassa. Eivät tajua että skootteri on samanvertainen auton kanssa liikenteessä jota väistetään jos väistövelvollisuus on.

Coastside

#14
Olen huomannut asenteiden kovenneen mopoilijoihin. Vanhaan aikaan jolloin mopo vertautui polkupyörään, oli meno sopuisaa niin että mopo meni tien laitaa ja käytännössä väisti aina autoa. Yhden mopokolarin ajaneen näin. Sekin kaahasi metsätiellä kiven kupeeseen naamansa tohjoksi. Paremmat mopot, kortit ja kypäräpakot ovat vain rumentaneet onnettomuustilastoja.

Tyttöjen ajelutkin niitä osaltaan rumentaa. Olen nähnyt kaupungilla kaksin käsin meikkaajan ja puseon vaihtajan, ajaessaan. Sitten kolisee risteyksissä kun joko noin tai uskoen etuajo-oikeuteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04