Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 250 GTS ie sammuu kesken ajon

Aloittaja Matti2405, 09.08.18 - klo:10:17

« edellinen - seuraava »

Matti2405

Hei, voiko joku auttaa? Mulla on 250 GTSie -07 ja ajettu noin 12000 ja nyt on viikon aikana sammunut normaalista ajosta 3 kertaa.
Kaupunkinopeudessa tulee vain kaksi nykäystä ja moottori sammuu, lähtee käyntiin kyllä heti napista uudelleen, mutta ikävä oire
liikenteessä. Osatteko kertoa onko vikaa sähköpuolella vai polttoainepuolella?

Coastside

#1
 Tapahtuuko kylmänä/ lämpimänä? Kiinnileikkaamistakin se voi olla. Sähköpuolelta tulisi vikakoodeja. Akun kytkentä on syytä tarkistaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arla_m6

Yksi mahdollisuus voi olla polttoainetankin korvausilma tukossa. Aja tankinkorkki auki testiksi. Myös sähkökatkos mahdollinen. Pulssianturi vauhtipyörällä? Sytytysyksikkö/CDI boxi.

arla_m6

Tuli mieleen sellainen kikka kakkonen että jos omistat strobo-lampun (ajoituslamppu, hinta n. 30€) niin kytke se skobaan ja ajele. Kun skoba sammuu ja strobo välkkyy, on vika polttoainepuolella. Jos strobo sammuu samalla kuin skobakin, vika on sytytyspuolella.

Coastside

#4
Kipinän ilmaisimen voi tehdä transistorista, ledistä ja vastuksesta (10 k) Käämi tulpanjohdon päälle josta trankku saa pulssin. Vastus rajoittaa ledin virran. Virta akulta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Matti2405

Lämpimänä tapahtuu ja tosi harvoin. Nyt ajettu noin 3000 km niin sinä aikana ei kertaakaan, mutta nyt kolmekertaa peräkkäin viikon sisällä.

Coastside

Vaihda tulppa varmuuden vuoksi ensin. Maadoitusten kuntokin on hyvä tarkistaa. Tuo kipinän katoamisen toteaminen rajaisi paljon vikapaikkoja.  Jos se ei ole syy niin ruiskupuolen viaksi paikantuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Matti2405 - 09.08.18 - klo:10:17
Hei, voiko joku auttaa? Mulla on 250 GTSie -07 ja ajettu noin 12000 ja nyt on viikon aikana sammunut normaalista ajosta 3 kertaa.
Kaupunkinopeudessa tulee vain kaksi nykäystä ja moottori sammuu, lähtee käyntiin kyllä heti napista uudelleen, mutta ikävä oire
liikenteessä. Osatteko kertoa onko vikaa sähköpuolella vai polttoainepuolella?


Voisko olla noita laitteita joissa pumppu tilttaa lämmettyään, ja joihin vaihdettiin pumppuja takuuaikana.
Mitä polttoainetta käytät.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Muistelen että se bensapumppuvika ilmeni niin ettei käynnistynyt ajotauon jälkeen?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Onko huollettu normaalisti? Lähinnä tulee mieleen sytytystulppa ja ilmansuodatin. Venttiilien säätäminen on ajankohtaista valmistajan mukaan vasta 20tkm kohdalla, mutta ei ole kuulema pahitteeksi tarkastaa jo 10tkm kohdalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Totta, tulppa on aina eka vaihtoehto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Joissain GTS:ssä on ollut ongelmana löysä tulpanhattu, eli se pomppaa itsestään pois tulpasta. Kokeile, meneekö hattu syvemmälle tulppaan, jos siitä painaa.

arla_m6

#12
Bensapumppuvika myös mahdollinen tai sen sähkönsyöttö, rele, sulake, johtosarja. Mutta eliminoi ensin kipinävika alta pois ettei keskustelut menisi arvuutteluiksi  ;)
Vikaa pitää vaan alkaa haarukoimaan ja eliminoida asia kerrallaan pois. Merkkihuolloilla on yleiset huoltotiedotteet valmistajalta joissa tiedotetaan tyyppivioista ja nämä asiat tarkistetaan ja osat vaihdetaan mikäli aihetta on.
Olen aikaisemmassa ammatissani toiminut autosähköasentajana (lopetin vuonna 2004) ja korjannut pääasiassa sähkövikaisia autoja ja joskus nämä viat ei ollut päällä silloin kun auto otettiin pukille. Kerrottiin asiakkaille että jos vika ei ole päällä kun auto otetaan pukille niin se menee hakemiseksi joka maksaa sit tehtyjen tuntien mukaisesti koska läheskään aina vika ei ollut tyyppivika. Muistan yhden Renault Meganen jossa auton sähköt oli niin sekaisin kuin vain voi olla. Kun laittoi virran päälle, alkoi pyyhkijät pyyhkiin itsekseen. Kun laittoi ajovalot päälle, pyyhkijät sammui ja radio syttyi. Kun laittoi pyyhkijät päälle katkasijasta ne sammui ja sisäpuhallin alkoi toimiin. Ei siis minkään valtakunnan johdonmukaisuutta / järkeä auton sähköissä. Tässä lähdettiin liikkeelle sulakerasialta joka revittiin alas ja irroittamalla töpseleitä ykstellen takaa jotta pääsi eliminoimaan viallisia johtosarjan haaroja. Vika paikallistui auton taakse lähtevään osaan ja sit purkaan verhoiluja ja seuraamaan johtosarjaa. Vika löytyi kuskin penkin alle menevästä johtosarjan haarasta. Tämä haara oli auton maton alla sellaisessa poterossa jossa oli tila jollekkin "aivolaatikolle" ja siellä makasi viraton 12-napainen pistoke maton alle päässeessä kosteudessa ja liitin aivan vihreä hapettumasta ja johdot oli sulanut yhteen. Nips naps, johtosarja poikki terveestä kohdasta ja päiden eristäminen. Tällä johtosarjan haaralla ei siis ollut mitään virkaa. Mikä lie lisävarusteen töpseli oli. Vielä ei lähtenyt sähköt toimimaan mutta kun repi sit koko sulakerasian alas ja purki sen atomeiksi että pääsi 2-kerroksiseen piirilevyyn käsiksi. Sieltä löytyi 3 auki sulanutta tinausta jotka oli tuon oikosulun takia räjähtänyt. Kolvi käteen ja tinaamaan. Sulakerasian kasaus ja asennus takaisin autoon ja töpselit kiinni. Virrat päälle ja kaikki toimi. Auto tuli kuntoon.
Tässä vain kauhuesimerkki siitä että mitään kulkinetta ei pystytä "puhelimessa" korjaamaan ellei ryhdy tuumasta toimeen.   ;) 8)

Ensimmäisenä tutki perusasiat, eli sulakkeet ja relekannat että ovat puhtaat ja kiiltävät. Vaihda sytytystulppa.
Jos uskallat avata (jos avattavissa) pa-pumpun releen niin tutki piirilevyn juotokset että ei ole hiusmurtumia juotoksissa. Seuraavaksi tutki pa-pumpulle tuleva sähkönsyöttö. + ja -
Polttoainepumpun rele vaatii sytytykseltä impulssin jotta se pystyy kytkeytyyn.
Joissain pyörissä voi olla myös pyörän asentotunnistin sitä varten että kun pyörä kaatuu, se katkaisee pa-pumpun releen impulssin tai päävirran jolloin pyörä sammuu. Sytytyksen sekä pa-pumpun releen ohjaus tapahtuu pulssianturilta. Varmista pulssianturin toiminta kylmänä ja kuumana. Voit lämmittää kuumailmapuhaltimella anturia jotta varmistutaan että anturi toimii myös kuumana. Siitä siirryt sytytysmodulin kimppuun ja varmistat sähkönsyötön. maan ja impulssin ja että liittimet on kirkkaat. Etene johdomukaisesti vain.
Tähän mennessä ei ole vielä kulunut yhtään fyrkkaa, vain aikaa. Kun saat kaiken varmistettua niin sit alkaa osien vaihto. Puola? Sytytysyksikkö? Pa-pumppu? Pa-pumpun rele jne.
Tuo esittämäsi vika viittaisi kylmään juotokseen joka käyttäytyy juuri siten että aina uudelleen kytkettäessä tinaus hitsautuu hetkeksi ja sulaa / tärisee irti. Vähän niinkuin polttimo jonka lanka on poikki ja kun lyöt valaisinta nyrkillä se syttyy uudestaan kunnes tärinä irroittaa hitsautumisen. Toinen esimerkki on vanhat telkkarit. Niitä joskus löytiin nyrkillä jolloin kuva tuli näkyviin :-D

Ei muuta kuin käy kimppuun kuin sika limppuun.

P.S Tulipas pitkä kirjoitus. :-D

Onkohan tässä ko. Vespan oikea kytkentäkaavio?

http://www.vespaklubljubljana.com/manuals/gts250/GTS250%20Wiring%20Diagram.pdf

arla_m6

Vespassa onkin kaikki moottorinohjaus samassa boxissa tuon kaavion mukaan. Löysin tällaista keskustelua Vespa voorumilta

http://modernvespa.com/forum/topic102297
http://modernvespa.com/forum/topic102594


Partanen

250 kuutioisissa ei tainnut olla sitä bensapumppuongelmaa. Eikä varsinkaan sellaista, että kesken ajon sammuisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003